Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko 3 km koululle liikaa?

Vierailija
07.05.2015 |

Otsikossa kaikki oleellinen, mahdollista tulevaa asuinpaikkaa ostaessa mietityttää, onko 3km liikaa koululle? (1km ilman katuvaloja) Kyytiä tuosta matkasta ei saa, edes 1-2 luokkalainen. 

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 10:43"]

Voi kauhia sentään, miten hirviän pitkä matka kouluun! Kyllä mamman pitää hankkia tukevat rattaat (talveksi reki), jolla kuskaa pikkuisen Yannicailmarinsa kouluun, kun kuntakaan ei nuukuuttaan kustanna kyytiä. Entäs jos järjestäisitte itse kyydin, jos lapsenne on niin heikkokuntoinen, ettei jaksa kulkea noin "pitkää" matkaa.

Tällaisia kysymyksiä ja vastauksia lukiessani en malta olla muistelematta omaa kouluaikaani. Aloitin kansakoulun 1956. Silloin ei ollut koulukyytiä, siis muuta kuin ns. apostolinkyyti. Omin jaloin ja jotkut harvat pyörillä tulivat monien kilometrien takaa. Talvella tosin sukset helpottivat kulua, mikäli oli edes jonkinlaiset ladut. Huonolla säällä vaatteet ja jalkineet olivat koululle tullessa usein likomärkiä. Niitä sitten kuivateltiin pönttöuunien kyljessä. Ravitsemustaso oli ihan toista luokkaa kuin nykyään, mutta eivät vanhemmat (tai lapset) ruikuttaneet jostain 3 km:n koulumatkasta. Sehän oli lyhyt! Ja vaatimaton kouluruokakin maistui eikä siitä valitettu. Minulla oli onni asua aina noin kilometrin säteellä koulusta.

[/quote]

Varmasti jaksaa kuntonsa puolesta kävellä, ei lyhisty matkalle. Oman lapsuuden pimeän/mörkö ym pelon vuoksi mietin, että tuleeko siitä kouluun kulkemisesta niin iso ongelma arkeen? Kuljetus ei ole mahdollista, mies menee 7. Minä työni puolesta pystyn ehkä viemään kouluun, mutta takaisin on pakko kävellä. EI se lapsi siihen matkaan kuole, vaikka päivittäin kävelisi pimeydestä/kylmyydestä huolimatta, mutta eri asia, haluanko omalla valinnallani aiheuttaa ongelmia, kun voin joustaa omista kriteereistäni ja ostaa lähempää koulua asuinpaikan. 

Vierailija
22/48 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huhhuh! Aikamoista jos 3 km matka on liikaa! Mutta ehkä mä olen vain vanhanaikainen metsäläinen pikkupaikkakunnalta, kun mun mielestä 3 km on täysin normaali, ei todellakaan mitenkään poikkeuksellinen koulumatka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 10:29"]

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 10:24"]

Koulukyydille ainakin täällä on seuraavat rajat   3,5km 1-2 luokkalaisille ja 5km 3-> . Itsestä tuntuis hurjalta laittaa jotain tuttujen pikkukoululaisia kävelemään 6km päivässä koulupäivän ja mahdollisten harrastusten lisäksi, mutta saahan siitä tosiaan liikuntaa. Paikka vastaa kaikilta muilta osin kriteereitämme, mutta tämä matka koululle (ja myöhemmin yläasteen/lukio/amis bussikyydin aloituspaikalle) tuntuu vähän hurjalta..

[/quote]

Tosiaan siis paikan muut kriteerit ovat lähes täydelliset, ja siksi mietityttää, kumpi painaa vaakakupissa enemmän...

[/quote]

Turvallisuus.

Vierailija
24/48 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyisittekö vaikka aamulla viemään ja kävelee iltapäivällä takasin? Talviaamut on räntäsateessa pimeitä, mutta iltapäivällä näkee jo eteensä.

Miten siinä tiellä on liikennettä, noudatetaanko rajoituksia, rekkoja, mopopoikia....

Meillä ekaluokkalaisen matka on 1.7km, mutta pidän tuota maantienlaitaa niin vaarallisena (aikuistakin hirvittää kaaharit välillä, toki lapsi ei osaa niitä edes pelätä :( ) että aamulla joko viedään tai menee bussilla ja ip-kerhosta haetaan.

Vierailija
25/48 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 10:33"]

Mikä kenellekin on liikaa, itse olen kulkenut tuollaisen matkan ekaluokkalaisesta asti. Säälistä pääsin joskus pidemmältä tulevien koululaisten kanssa taksilla, kun pakkasta oli yli 20 astetta (ekalla, ehkä vielä toisellakin luokalla, en muista tarkemmin). Ilman katuvaloja ja rekkojen seassa pyörällä tai kävellen, kun ei ollut edes pyöräteitä. Hyvin se meni, mutta en ehkä omalle lapselleni järjestäisi tuollaista koulumatkaa, jos ei ole pakko.

[/quote]

Siihen aikaan liikenne, autojen määrä ja häiriintyneiden määrä olikin aika erilainen, kuin tänä digiaikakautena.

Vierailija
26/48 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kauhia sentään, miten hirviän pitkä matka kouluun! Kyllä mamman pitää hankkia tukevat rattaat (talveksi reki), jolla kuskaa pikkuisen Yannicailmarinsa kouluun, kun kuntakaan ei nuukuuttaan kustanna kyytiä. Entäs jos järjestäisitte itse kyydin, jos lapsenne on niin heikkokuntoinen, ettei jaksa kulkea noin "pitkää" matkaa.

Tällaisia kysymyksiä ja vastauksia lukiessani en malta olla muistelematta omaa kouluaikaani. Aloitin kansakoulun 1956. Silloin ei ollut koulukyytiä, siis muuta kuin ns. apostolinkyyti. Omin jaloin ja jotkut harvat pyörillä tulivat monien kilometrien takaa. Talvella tosin sukset helpottivat kulua, mikäli oli edes jonkinlaiset ladut. Huonolla säällä vaatteet ja jalkineet olivat koululle tullessa usein likomärkiä. Niitä sitten kuivateltiin pönttöuunien kyljessä. Ravitsemustaso oli ihan toista luokkaa kuin nykyään, mutta eivät vanhemmat (tai lapset) ruikuttaneet jostain 3 km:n koulumatkasta. Sehän oli lyhyt! Ja vaatimaton kouluruokakin maistui eikä siitä valitettu. Minulla oli onni asua aina noin kilometrin säteellä koulusta.

[/quote]

oletko hyuomannut, että maailma ympärillämme on muuttunut? jopa siellä maaseudulla. On jos jotakin pakettiautoa rajojen takaa ja omasta takaa sitäkin enemmän hurvittelijoita ja huumekusekjakin. Ei entistä aikaa voi millään tavalla verrata tähän päivään, valitettavasti. Autotkin ovat nopeampia ja rekkoja rajan takaa on paljon paljon enemmän (eikä kukaan voi mennä vastuuseen istuuko siinäkijn huumekuski tai pedofiili).

Vierailija
27/48 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 10:59"][quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 10:51"]

Mun mielestä olisi liikaa. Meillä 1 km ja se on passeli. Hurjalta tuntuisi 3 km:n kävelymatka kauheassa pakkasessa tai myrskyssä ja osittain vielä pimeässä ilman katuvaloja. Eri asia tietenkin, jos pystyisitte tarvittaessa hoitamaan kuljetuksen.

[/quote]

Minä ehkä työni puolesta pystyisin viemään 8-9 aamuina, mutta muutoin pitäisi kävellä. Ja yleensä 1-2 luokkalaiset eivät saa ajaa pyörällä (ainakin omassa koulussani oli aikoinaan sääntö), jos ei ole pyörätietä. Tosiaan 1-2 luokkalaisella menee varmaan tunti tuon kävelyyn, kun jää kuitenkin kavereiden kanssa höpöttelemään/ei kiinnosta mennä yksin tyhjään kotiin  jne.
[/quote]
1-2 luokkalaisten päivät on yleensä sen verran lyhyet että pimeää ei koulusta tullessa ole. Jos pimeään aikaa lapsi joutuisi menemään aina yksin matka mietityttäisi. Taskulampun voi laittaa varalta mukaan.

Vierailija
28/48 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 10:43"]Voi kauhia sentään, miten hirviän pitkä matka kouluun! Kyllä mamman pitää hankkia tukevat rattaat (talveksi reki), jolla kuskaa pikkuisen Yannicailmarinsa kouluun, kun kuntakaan ei nuukuuttaan kustanna kyytiä. Entäs jos järjestäisitte itse kyydin, jos lapsenne on niin heikkokuntoinen, ettei jaksa kulkea noin "pitkää" matkaa.

[/quote]

Aivan. Ennen hiihdettiin kouluun kesät talvet vastatuulessa

Vierailija
29/48 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 11:09"][quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 10:59"][quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 10:51"]

Mun mielestä olisi liikaa. Meillä 1 km ja se on passeli. Hurjalta tuntuisi 3 km:n kävelymatka kauheassa pakkasessa tai myrskyssä ja osittain vielä pimeässä ilman katuvaloja. Eri asia tietenkin, jos pystyisitte tarvittaessa hoitamaan kuljetuksen.

[/quote]

Minä ehkä työni puolesta pystyisin viemään 8-9 aamuina, mutta muutoin pitäisi kävellä. Ja yleensä 1-2 luokkalaiset eivät saa ajaa pyörällä (ainakin omassa koulussani oli aikoinaan sääntö), jos ei ole pyörätietä. Tosiaan 1-2 luokkalaisella menee varmaan tunti tuon kävelyyn, kun jää kuitenkin kavereiden kanssa höpöttelemään/ei kiinnosta mennä yksin tyhjään kotiin  jne.
[/quote]
1-2 luokkalaisten päivät on yleensä sen verran lyhyet että pimeää ei koulusta tullessa ole. Jos pimeään aikaa lapsi joutuisi menemään aina yksin matka mietityttäisi. Taskulampun voi laittaa varalta mukaan.
[/quote]

1-2 luokkalaiset pääsee ip kerhoon, josta voi hakea

Vierailija
30/48 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 11:02"]

[/quote]

Varmasti jaksaa kuntonsa puolesta kävellä, ei lyhisty matkalle. Oman lapsuuden pimeän/mörkö ym pelon vuoksi mietin, että tuleeko siitä kouluun kulkemisesta niin iso ongelma arkeen? Kuljetus ei ole mahdollista, mies menee 7. Minä työni puolesta pystyn ehkä viemään kouluun, mutta takaisin on pakko kävellä. EI se lapsi siihen matkaan kuole, vaikka päivittäin kävelisi pimeydestä/kylmyydestä huolimatta, mutta eri asia, haluanko omalla valinnallani aiheuttaa ongelmia, kun voin joustaa omista kriteereistäni ja ostaa lähempää koulua asuinpaikan. 

[/quote]

Melkein kallistuisin koulun läheisyyteen. Meillä on ollut parin kilometrin päässä koulu, jonne pääsee pyöräteitä. Matkalla on kuitenkin myös metsäosuuksia, vaikka katulapmput onkin. Se on muododstunut meilläkin välillä suureksi tressitekijäksi, koska toinen lapsi pelkäsi kovin. Matykalla tuli myös silloin tällöin juoppoja vastaan tai muita oudosti käyttäytyviä. Ja ne lumiaurat ja muut tietyöautot, ne todellakin ovat vaarana. Lapsi ei muista kulkea koko matkaa varpovasti ja leikkimättä, se on aivan varmaa. Etenkin, kun on kavereitakin mukana. Rauhallinenkin lapsi innostuu vaikka mihin, eivätkä vanhemmat monestikaan tiedä. Lapsi ei osaa hahmottaa vielä liikennttä ja etäisyyksiä aikuisen tavoin.

Vaikka meillä siis on ollut vain pari km matka, on se tuottanut tuskaa ja tuntunut vaaralliselta. Olemme monet kerrat miettineet, pitäisikö muuttaa kauniista omakotitalostamme koulun lähellä oleviin kerrostaloihin. Niin paljon painaa vaakakupissa pidemmän päälle se lapsen turvallisuus. Etkä voi koskaan olla varma, minne se 3 km.n kotimatka vie. Saat soitella joskus kolmekin tuntia, etkä saa yhteyttä. Onneksi useimmiten lapsi on päätynyt vain jonnekin metäkivelle kaverin kanssa istumaan. Mutta mistä sitäkään oikeasti tietää?

Vierailija
31/48 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 11:03"]

No huhhuh! Aikamoista jos 3 km matka on liikaa! Mutta ehkä mä olen vain vanhanaikainen metsäläinen pikkupaikkakunnalta, kun mun mielestä 3 km on täysin normaali, ei todellakaan mitenkään poikkeuksellinen koulumatka.

[/quote]

Oletkin metsäläinen. Ehkä maailman tuulet eivät ole vielä kantautuneet sinne niin tehokkaasti.Moni muu asuu jossakin hieman erilaisella alueella.

Vierailija
32/48 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 11:10"]

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 10:43"]Voi kauhia sentään, miten hirviän pitkä matka kouluun! Kyllä mamman pitää hankkia tukevat rattaat (talveksi reki), jolla kuskaa pikkuisen Yannicailmarinsa kouluun, kun kuntakaan ei nuukuuttaan kustanna kyytiä. Entäs jos järjestäisitte itse kyydin, jos lapsenne on niin heikkokuntoinen, ettei jaksa kulkea noin "pitkää" matkaa. Tällaisia kysymyksiä ja vastauksia lukiessani en malta olla muistelematta omaa kouluaikaani. Aloitin kansakoulun 1956. Silloin ei ollut koulukyytiä, siis muuta kuin ns. apostolinkyyti. Omin jaloin ja jotkut harvat pyörillä tulivat monien kilometrien takaa. Talvella tosin sukset helpottivat kulua, mikäli oli edes jonkinlaiset ladut. Huonolla säällä vaatteet ja jalkineet olivat koululle tullessa usein likomärkiä. Niitä sitten kuivateltiin pönttöuunien kyljessä. Ravitsemustaso oli ihan toista luokkaa kuin nykyään, mutta eivät vanhemmat (tai lapset) ruikuttaneet jostain 3 km:n koulumatkasta. Sehän oli lyhyt! Ja vaatimaton kouluruokakin maistui eikä siitä valitettu. Minulla oli onni asua aina noin kilometrin säteellä koulusta. [/quote] Aivan. Ennen hiihdettiin kouluun kesät talvet vastatuulessa

[/quote]

Muista myös, että koko matka oli ylämäkeä mennen ja tullen!

Vierailija
33/48 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sääilmiötkin ovat muuttuneet. Saattaa olla, että tulevina talvina on entistä kovempia pakkasia ja mysrkyjä. Niissä on todellakin haastetta. Autotien vierellä, autoilijoiden haasteena on pysyä liukkaalla jäisellä tai märällä tiellä ja nähdä vielä jotain lasien läpi. Pieni lapsi on aika vaikea havaita tiellä, jossa ei ole valoja eikä pyörätietä. Ja jossa rekat kulkevat, ehkä lujaakin. Olisin hyvin stressaantunut, kun jo pyörätiematkojen vuoksi on täytynyt miettiä.

Vierailija
34/48 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 11:25"]

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 11:03"]

[/quote]

Oletkin metsäläinen. Ehkä maailman tuulet eivät ole vielä kantautuneet sinne niin tehokkaasti.Moni muu asuu jossakin hieman erilaisella alueella.

[/quote]

Aika moni suomalainen asuu muualla kuin kaupunkitaajamassa.

Vierailija
35/48 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 km on meillä raja mut jos ei valoja niin saa kyydin. Eli 10 km tulee ekaluokkalaisen kulkea. Tai meillä olis koulu vieressä mut siel ei ole tilaa niin lapsi kävelee 10 km satoi tai paistoi, oli 30 astetta pakkasta tai ei.

Vierailija
36/48 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 11:12"][quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 11:09"][quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 10:59"][quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 10:51"]

[/quote]

[/quote]
[/quote]

1-2 luokkalaiset pääsee ip kerhoon, josta voi hakea
[/quote]maksaa 140 e meidän kunnassa.

Vierailija
37/48 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 10:21"]eikö 3 km oo raja ainakin bussikyydille? Vai onko kuntakohtaista? Kyl mä 3 km kävelin ekaluokalla kouluun ja ihan hengissä olen:-)
[/quote]5 km nykyään ellei kunta toisin päätä.

Vierailija
38/48 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun nuoruudessa huussille oli 2 kilometriä matkaa. Kyllä lapset tuollaisen matkan helposti taittavat.

Vierailija
39/48 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 10:27"][quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 10:24"]

Millainen tuo katuvaloton kilometri on? Onko siinä pyörätie? 

Asun itse kolmen kilometrin päässä koululta ilman julkista liikennettä. Täällä asuu paljon lapsiperheitä ja suurin osa koululaisista pyöräilee kesät talvet. Täällä kuitenkin on koko matkalla hyvät, turvalliset pyörätiet, ei liikennevaloja, ei isoja risteyksiä, ei isoja mäkiä, on katuvalot ja talvisin hyvin auratut ja hiekoitetut tiet. Matkan pituutta en siis pidä minään ongelmana, mutta sillä on merkitystä millainen se on ja tuo katuvalojen puute on iso haitta.

[/quote]

Ei oo pyörätietä, soratien piennar. Isoja risteyksiä ei ole, liikennettä suht.vähän, mutta mutkia jonkun verran. Ei olla tietä koskaan talvella ajettu, kun nyt vasta alueeseen tutustuttu, mutta ainakin kevätrouta oli tehny tien täyteen mutaa/kuoppia jne. Tuo katuvaloton osuus on melko metsäinen, taloja ehkä 400m välein..
[/quote]Oletko varma ettei saa kyytiä kun ei ole valoja. Meidän kunnassa 5 km pitää ekaluokkalisen suuntaansa kävellä mut ei jos ei ole valoja tai jos joutuu ylittämään vilkkaan tien.

Vierailija
40/48 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vielä täällä. Ip kerhoja ei ainakaan vielä alueella ole kuin kerran viikossa! Hintaa en tiedä, se ei ole merkittävin seikka. Joku kommentoi, että jos tie on vaarallinen, saa kyydin. Joo, niin varmaam saa, mutta tällä menolla en luottaisi siihen kun tiedossa on useampi kunta, joissa vaaralliseksi ei ole laskettu useita/toistuvia karhuhavaintoja yhdistettynä 4,5km kävelymatkaan metsäisellä toellä ilman katuvaloja jne. Tällä logiikalla lumiaurat ei ole vaarallisia.. ehkä mietin liikaa, mutta täytyy varmaan luopua tuosta asuinpaikka haaveesta ja tyytyä koulun läheistön tontteihin..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kahdeksan