Onko 3 km koululle liikaa?
Otsikossa kaikki oleellinen, mahdollista tulevaa asuinpaikkaa ostaessa mietityttää, onko 3km liikaa koululle? (1km ilman katuvaloja) Kyytiä tuosta matkasta ei saa, edes 1-2 luokkalainen.
Kommentit (48)
sisaruksia ei ole, mutta koulukavereita kyllä matkan varrella
Ei ole liikaa. jo ekaluokkalaisemme kävelivät tuon matkan, josta osa metsätaivalta vailla kevyen liikenteen väylää.
Siitä saa tosi hyvin liikuntaa, eli ainakin yksi plussa puoli.
eikö 3 km oo raja ainakin bussikyydille? Vai onko kuntakohtaista? Kyl mä 3 km kävelin ekaluokalla kouluun ja ihan hengissä olen:-)
Millainen tuo katuvaloton kilometri on? Onko siinä pyörätie?
Asun itse kolmen kilometrin päässä koululta ilman julkista liikennettä. Täällä asuu paljon lapsiperheitä ja suurin osa koululaisista pyöräilee kesät talvet. Täällä kuitenkin on koko matkalla hyvät, turvalliset pyörätiet, ei liikennevaloja, ei isoja risteyksiä, ei isoja mäkiä, on katuvalot ja talvisin hyvin auratut ja hiekoitetut tiet. Matkan pituutta en siis pidä minään ongelmana, mutta sillä on merkitystä millainen se on ja tuo katuvalojen puute on iso haitta.
Koulukyydille ainakin täällä on seuraavat rajat 3,5km 1-2 luokkalaisille ja 5km 3-> . Itsestä tuntuis hurjalta laittaa jotain tuttujen pikkukoululaisia kävelemään 6km päivässä koulupäivän ja mahdollisten harrastusten lisäksi, mutta saahan siitä tosiaan liikuntaa. Paikka vastaa kaikilta muilta osin kriteereitämme, mutta tämä matka koululle (ja myöhemmin yläasteen/lukio/amis bussikyydin aloituspaikalle) tuntuu vähän hurjalta..
Ei ole mitenkään liikaa! Terveellista liikuntaa ja ulkoilmaa lapselle. Mielestäni koulukyydit lyhyille matkoille on karhunpalvelus lapselle.
Mies 77
Riippuu siitä minkä ikäinen lapsi. 1-2 luokkalaista en laittaisi tuota matkaa kulkemaan, kolmosella sitten ok kun voi kulkea pyörällä. 1-2 luokkalainen kävelee tuota matkaa arviolta lähes tunnin, ja se on melkoinen setti vesisateessa, kovassa tuulessa, pakkasessa, helteessä tai auraamattomalla pyörätiellä.
Asuinpaikan voisi valita noin, jos pystyy kuljettamaan lapsen tai bussi kulkee. Muuten en harkitsisi. Oma lapseni aloittaa ekaluokan syksyllä, ja matka on n. 1,7 kilometriä. Siinäkin on riittävästi talsimista.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 10:24"]
Millainen tuo katuvaloton kilometri on? Onko siinä pyörätie?
Asun itse kolmen kilometrin päässä koululta ilman julkista liikennettä. Täällä asuu paljon lapsiperheitä ja suurin osa koululaisista pyöräilee kesät talvet. Täällä kuitenkin on koko matkalla hyvät, turvalliset pyörätiet, ei liikennevaloja, ei isoja risteyksiä, ei isoja mäkiä, on katuvalot ja talvisin hyvin auratut ja hiekoitetut tiet. Matkan pituutta en siis pidä minään ongelmana, mutta sillä on merkitystä millainen se on ja tuo katuvalojen puute on iso haitta.
[/quote]
Ei oo pyörätietä, soratien piennar. Isoja risteyksiä ei ole, liikennettä suht.vähän, mutta mutkia jonkun verran. Ei olla tietä koskaan talvella ajettu, kun nyt vasta alueeseen tutustuttu, mutta ainakin kevätrouta oli tehny tien täyteen mutaa/kuoppia jne. Tuo katuvaloton osuus on melko metsäinen, taloja ehkä 400m välein..
Ei ole liikaa. Meillä jaksaa 3 vuotiaskin kävellä tuollaisen matkan helposti. Ja pyörällähän se menee vielä helpommin.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 10:24"]
Koulukyydille ainakin täällä on seuraavat rajat 3,5km 1-2 luokkalaisille ja 5km 3-> . Itsestä tuntuis hurjalta laittaa jotain tuttujen pikkukoululaisia kävelemään 6km päivässä koulupäivän ja mahdollisten harrastusten lisäksi, mutta saahan siitä tosiaan liikuntaa. Paikka vastaa kaikilta muilta osin kriteereitämme, mutta tämä matka koululle (ja myöhemmin yläasteen/lukio/amis bussikyydin aloituspaikalle) tuntuu vähän hurjalta..
[/quote]
Tosiaan siis paikan muut kriteerit ovat lähes täydelliset, ja siksi mietityttää, kumpi painaa vaakakupissa enemmän...
Mikä kenellekin on liikaa, itse olen kulkenut tuollaisen matkan ekaluokkalaisesta asti. Säälistä pääsin joskus pidemmältä tulevien koululaisten kanssa taksilla, kun pakkasta oli yli 20 astetta (ekalla, ehkä vielä toisellakin luokalla, en muista tarkemmin). Ilman katuvaloja ja rekkojen seassa pyörällä tai kävellen, kun ei ollut edes pyöräteitä. Hyvin se meni, mutta en ehkä omalle lapselleni järjestäisi tuollaista koulumatkaa, jos ei ole pakko.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 10:33"]
Mikä kenellekin on liikaa, itse olen kulkenut tuollaisen matkan ekaluokkalaisesta asti. Säälistä pääsin joskus pidemmältä tulevien koululaisten kanssa taksilla, kun pakkasta oli yli 20 astetta (ekalla, ehkä vielä toisellakin luokalla, en muista tarkemmin). Ilman katuvaloja ja rekkojen seassa pyörällä tai kävellen, kun ei ollut edes pyöräteitä. Hyvin se meni, mutta en ehkä omalle lapselleni järjestäisi tuollaista koulumatkaa, jos ei ole pakko.
[/quote]
Ei ne kilometrit niinkään, vaan reitin turvallisuus on minulle kriteerinä.
Voi kauhia sentään, miten hirviän pitkä matka kouluun! Kyllä mamman pitää hankkia tukevat rattaat (talveksi reki), jolla kuskaa pikkuisen Yannicailmarinsa kouluun, kun kuntakaan ei nuukuuttaan kustanna kyytiä. Entäs jos järjestäisitte itse kyydin, jos lapsenne on niin heikkokuntoinen, ettei jaksa kulkea noin "pitkää" matkaa.
Tällaisia kysymyksiä ja vastauksia lukiessani en malta olla muistelematta omaa kouluaikaani. Aloitin kansakoulun 1956. Silloin ei ollut koulukyytiä, siis muuta kuin ns. apostolinkyyti. Omin jaloin ja jotkut harvat pyörillä tulivat monien kilometrien takaa. Talvella tosin sukset helpottivat kulua, mikäli oli edes jonkinlaiset ladut. Huonolla säällä vaatteet ja jalkineet olivat koululle tullessa usein likomärkiä. Niitä sitten kuivateltiin pönttöuunien kyljessä. Ravitsemustaso oli ihan toista luokkaa kuin nykyään, mutta eivät vanhemmat (tai lapset) ruikuttaneet jostain 3 km:n koulumatkasta. Sehän oli lyhyt! Ja vaatimaton kouluruokakin maistui eikä siitä valitettu. Minulla oli onni asua aina noin kilometrin säteellä koulusta.
Mun mielestä olisi liikaa. Meillä 1 km ja se on passeli. Hurjalta tuntuisi 3 km:n kävelymatka kauheassa pakkasessa tai myrskyssä ja osittain vielä pimeässä ilman katuvaloja. Eri asia tietenkin, jos pystyisitte tarvittaessa hoitamaan kuljetuksen.
En ottaisi tuota stressiä, jos asunnon valimta on vielä mahdollista. Talvisin voi tulipalopakkaset kestää vaikka parikin kuukautta, kyllä siinä lapsi on lujilla. Lapsen pitäisi lähteä kouluun käytännössä tuntia ennen koulun alkamista. Aamut on pimeitä, et voi tietää, jos pientä lasta pelottaakin kulkea pimeässä. Olen kahden ison tytön äiti, kokemusta on koulumatkastressistä...
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 10:51"]
Mun mielestä olisi liikaa. Meillä 1 km ja se on passeli. Hurjalta tuntuisi 3 km:n kävelymatka kauheassa pakkasessa tai myrskyssä ja osittain vielä pimeässä ilman katuvaloja. Eri asia tietenkin, jos pystyisitte tarvittaessa hoitamaan kuljetuksen.
[/quote]
Minä ehkä työni puolesta pystyisin viemään 8-9 aamuina, mutta muutoin pitäisi kävellä. Ja yleensä 1-2 luokkalaiset eivät saa ajaa pyörällä (ainakin omassa koulussani oli aikoinaan sääntö), jos ei ole pyörätietä. Tosiaan 1-2 luokkalaisella menee varmaan tunti tuon kävelyyn, kun jää kuitenkin kavereiden kanssa höpöttelemään/ei kiinnosta mennä yksin tyhjään kotiin jne.
3km turvallista tietä ei ole liian pitkä matka. Jos kunta ei järjestä kyytiä ja lapsi joutuu kävelemään maantienvartta niin kunta rikkoo lakia. Meillä on 2km kouluun ja eskarit-2luokkalaiset menee koulukyydillä. Tienylityksiä toki on mutta pyörätietä olisi koko matka. Yläasteelle on 6km raja koulukyydille, itsellä sinne oli matkaa 4km ja pyörällä menin kesät ja talvet.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 10:13"]
Otsikossa kaikki oleellinen, mahdollista tulevaa asuinpaikkaa ostaessa mietityttää, onko 3km liikaa koululle? (1km ilman katuvaloja) Kyytiä tuosta matkasta ei saa, edes 1-2 luokkalainen.
[/quote]
3 kilometriä on kyllä aika paljon, jos kulkee yksin. Etenkin talvella, kun on pimeää. Ohimenevät lumiauratkin muodostavat yllättävän suuren vaaratekijän, etenkin pimeällä. Ilman katuvaloja 1 km en laittaisi ilman saattajaa. liikuntaa lapsi toki saisi ja jaksaa kyllä, jos on pakko. On se silti pitkä matka, etenkin jos on jalka kipeänä tai flunssa-aikaa. Mutta ei ollenkaan mahdoton kövelymääränä. matkana kylläkin turvallisuutta ajatellen.
On, mun mielestä. Joutuisiko lapsi yksin kävelemään? Meillä on reilu 2 km koululle, ja kyllä siinäkin jo iltapäivällä saa kuunnella narinaa, kun ei lapset jaksaisi kävellä takaisin kotiin...