Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pomo vaatii töihin, vaikka mulla on korona!

Vierailija
12.01.2022 |

Ostin eilen 10 kotitestiä ja tein heti illalla yhden kokeeksi, nähdäkseni miten ne toimii. Olin oireeton ja hämmästyin kovasti, kun testin mukaan mulla on korona. Tein uuden testin ja vielä kolmannenkin, samoin tuloksin. En saanut pomoa enää puhelimella kiinni, joten kerroin tekstarilla mikä on tilanne. Odotin tietysti saavani olla ainakin tänää pois töistä, mutta en voinut uskoa silmiäni kun heräsin ja näin vastauksen: En saa pitää edes palkatonta vapaata! Ilmeisesti sijaisia on niin vaikea saada, että pomo ottaa ennemmin koronapositiivisen töihin kuin laittaa kaupan kiinni. Tai niin kuin pomo sanoi, kotitesti ei todista mitään.

Työskentelen yhdessä kaupassa, jossa kohtaan kasvotusten asiakkaita, joukossa varmasti riskiryhmäläisiä. Mitä mun pitäisi tehdä? Olen koeajalla ja pelkään saavani potkut jos jään kotiin. Olen kahden lapsen yh eikä talouteni kestä karenssia tai sitä jos tukien maksu viivästyy pahasti asian selvittelyn takia.

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot että sulla on kuumetta. Problem solved.

Vierailija
42/55 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jo neljättä päivää koronassa töissä. Oireet jo tosin helpottaa. Ei yhtään paha tauti, kovemmissakin flunssissa on tehty töitä.

jotain lässyn lässyn näpyttelyä voi laitella puolikuntoisenakin, OIKEITA töitä ei

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varaat ajan viralliseen testiin. Ja jäät kotiin. Jos hyvin käy, sinut irtisanotaan laittomasti. Siinä tapauksessa haet oikeusavun piiriin ja sitä kautta saat kyllä hoidettua itsellesi kivat korvaukset.

Huolehdi kuitenkin siitä että pomosi uhkauksista ja irtisanomisista ja sen syystä on kirjallinen todiste tai tekstiviesti.

Missä pääsee testiin oireettomana?

Mikäli työnantaja vaatii lääkärintodistuksen on työnantaja velvollinen osoittamaan mistä sellaisen saa ja tarvittaessa hoitamaan kustannukset. Laki on siitä ihan selkeä.

Ei ole. Meillä käytäntö, että kaikki hoidetaan omalla terveysasemalla. Iso firma.

Vierailija
44/55 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanot että sulla on kuumetta. Problem solved.

Saikkutodistus...

Vierailija
45/55 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on fyysinen työ ja työnantaja ei anna sitä 5 päivän palkallista omalla ilmoituksella, niin ottaa saman tien sen pari viikkoa jännetupesta, sitä saa mitä tilaa

Vierailija
46/55 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jostain ihme syystä menet töihin, laita päälle paita, jossa lukee MINULLA ON KORONA. VARO!

Vierailija
47/55 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et voi mennä asiakaspalvelutyöhön nyt, ap. Pomon pitää mennä itse. Näin se nyt vaan on. Tiedät sen itsekin. Selvitelköön pomo asian jälkikäteen. Ei tuollaisessa työpaikassa ole järkevää pysyä muutenkaan.

Missä todellisuudessa elät?

Vierailija
48/55 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaadu ulkona, jää makaamaan ja esitä tajutonta. Sinulle tilataan ambulanssi. Ensiavussa valittele myös kipeää kurkkua. Sinulle tehdään testi.

Saat saikkua.

Vierailija
49/55 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteys heti työterveyteen, jos teillä sellainen on. Jos ei, kokeile päästä päivystykseen.

Jos ei onnistu, ota yhteys työsuojeluun. Tai liittoon, jos sellaiseen kuulut.

Vierailija
50/55 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jos on fyysinen työ ja työnantaja ei anna sitä 5 päivän palkallista omalla ilmoituksella, niin ottaa saman tien sen pari viikkoa jännetupesta, sitä saa mitä tilaa

Meillä ei työterveys anna 2 vko sairauslomaa eli käytännössä pitää mennä 2 päivän välein lääkäriin hakemaan uutta palkallista sairauslomaa ja itse kiikuttaa se pomolle.

51/55 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap on oireeton ja sinällään työkykyinen ja esimies sitä mieltä, että töihin vaan, niin ei kai siinä auta muu kuin mennä töihin. Kannattaa yrittää varata aika oikeaan koronatestiin, mutta se voi olla hankalaa.

Vierailija
52/55 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei itse tehty kotitesti mitään todista. Työnantajalla on oikeus edellyttää lääkärintodistus.

Eikös uutisissa juuri kerrottu että vain riskiryhmäläiset tai vakavasti sairaat pääsevät testeihin.

Eikö siellä ehdotettu myös 5 päivän omalla ilmiotuksella pakolliseksi kaikille työnantajille?

Ei se ole sairaana olevan ongelma vaan työnantajan ongelma. Jos työnantaja vaatii lääkärintodistuksen niin työnantajan ongelma on etsiä lääkäri. Useimmille työnantajille riittää julkisen terveydenhuollon kirjoittama paperi ja jos julkinen puoli toimii hitaasti niin sitten sen toimii hitaasti. Edelleenkään se ei ole sairastavan ongelma. Töihin ei mennä sairaana ja sairauspoissaolosta jos vaaditaan todistus niin työnantaja osoittaa haluamansa lääkärin jolta sen saa.

Vierailija
53/55 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristiina xx kirjoitti:

Jos ap on oireeton ja sinällään työkykyinen ja esimies sitä mieltä, että töihin vaan, niin ei kai siinä auta muu kuin mennä töihin. Kannattaa yrittää varata aika oikeaan koronatestiin, mutta se voi olla hankalaa.

Ei tietenkään sairaana mennä töihin! Ihan sama onko korona vai keripukki. Sairaana mennään lääkäriin.

Vierailija
54/55 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen jo neljättä päivää koronassa töissä. Oireet jo tosin helpottaa. Ei yhtään paha tauti, kovemmissakin flunssissa on tehty töitä.

Koronan levittäminen on rikos. Kannattaa pitää se mielessä. Vaikka täällä palstalla nyt lähinnä vaan trollaillaa ja vitsaillaan aiheella.

"Tartuntatautilain mukaisen pakollisen terveystarkastuksen, karanteenin, eristämisen tai rokotuksen rikkomisesta voidaan tuomita rikoslain 44 luvun 2 §:n mukaan terveydensuojelurikkomuksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kolmeksi kuukaudeksi."

Positiivinen kotitesti ei velvoita mihinkään, vaan sen jälkeen saa liikkua vapaasti ihmisten ilmoilla vaikka olisi kovasti flunssainen.

Vierailija
55/55 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koronan levittäminen on rikos. Kannattaa pitää se mielessä. Vaikka täällä palstalla nyt lähinnä vaan trollaillaa ja vitsaillaan aiheella.

"Tartuntatautilain mukaisen pakollisen terveystarkastuksen, karanteenin, eristämisen tai rokotuksen rikkomisesta voidaan tuomita rikoslain 44 luvun 2 §:n mukaan terveydensuojelurikkomuksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kolmeksi kuukaudeksi."

Positiivinen kotitesti ei velvoita mihinkään, vaan sen jälkeen saa liikkua vapaasti ihmisten ilmoilla vaikka olisi kovasti flunssainen.

Jos kotitestin tehtyään on tietoinen sairaudestaan ja siitä huolimatta edes altistaa muita ihmisiä tartunnalle niin siitä ihan oikeasti voi lain mukaan saada rikostuomion.

Muiden ihmisten altistaminen vaaralliselle tartuntataudille on ihan verrattavissa pahoinpitelyyn tai sen yritykseen.