Vaahteramäen Eemeli, tarina Aatun verenmyrkytyksestä
Muistaako kukaan tuota otsikossa mainittua kertomusta? Törmäsin mainintaan siitä yhdessä blogissa, ja alkoi kiinnostamaan miten kyseinen tarina oikein meni. Googlaamalla selvisi, että monet pitävät tuota kertomusta tunnelmaltaan aika dramaattisena ja vakavana, ehkä jopa ahdistavana, ja mietiskelin tässä että miten tuo tunnelma on tekstin tasolla saatu aikaan, tai mikä kertomuksessa saa aikaan sen että se tuntuu niin dramaattiselta... Onko kellään tarinan lukeneella näkemyksiä tästä asiasta?
Kun itse en ole kyseistä kertomusta koskaan lukenut, eikä kirjaakaan ole tällä hetkellä saatavilla, niin voiko joku kiltti ihminen selventää minulle seuraavat kohdat:
- Mistä Aatu sen verenmyrkytyksen sai?
- Miten tarinassa kuvattiin verenmyrkytyksen oireita?
- Miten tauti saatiin paranemaan? (Tuohon aikaan ei taidettu tuntea antibiootteja...)
Kommentit (16)
pointti taisi olla se, kun Eemeli lähti yöllä lumimyrskyssä viemään kokoajan huonokuntoisemmaksi menevää Aatua lääkäriin. Hevosella+reellä. Kannattaa lukea :)
Olen katsonut viimeksi lapsena joten on vähän hämärän peitossa, mutta muistaakseni aatu sohaisi puukolla sormeen (peukku?). Taisi mennä mustaksi ja sitten aatulle tuli huono olo. Ja sisitten kuljettivat raukan lumipyryn poikki lääkäriin. Voi että. Pitäis katsoa uudestaan.
Jos oikein muistan, niin Aatu olisi saanut haavan käteensä. Aatu oli kuumeinen ja lopulta lähes tajuton. Eemeli vei Aatun lumimyrskyssä hevoskyydillä lääkäriin ja Aatu jäi sairaalaan hoitoon.
Onhan se ahdistavaa, kun pieni poika vie pimeässä ja kylmässä lumimyrskyssä reellä sairaalaan ainoaa aikuista, joka häntä ymmärtää. Ja pelkää koko ajan aikuisen kuolevan.
Kukaan ei uskaltanut lähtemään Aatua viemään, oli liian rankkaa ja vaarallista. Mutta Eemeli teki sen. On aivan upea tarina, jossa kerrankin kaikki kiittelee eemeliä. Äiti sai kerrnkin olla ylpeä pojastaan :-))
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 22:40"]
Olikos tää se tarina, jossa Eemeli lähtee viemään potilasta hoitoon ja joutuu lumimyrskyyn? Ei kai kukaan lue enää eemeleitä lapsille? Omasta mielestäni tarinat täynnä lapsen tarpeiden mitätöintiä, kuulematta jättämistä, aggressiivisuutta, hylkäämistä jne.
[/quote]
Voi hyvä tavaton olen sanaton...
Miks tää taas kuulostaa ihan koulutehtävältä? Mitä jos lukisit tarinan itse ja vastaisit noihin vaadittuihin kysymyksiin?
Aatu sai verenmyrkytyksen, kun puukko lipsahti vuollessa ja teki peukaloon syvän haavan. Oireina seurasi korkea kuume, voimattomuus, sekavuus. Eemeli otti luvatta reen ja lähti viemään Aatua lääkäriin vaikeissa olosuhteissa, Aatu oli vällyihin kääritty ja heikkeni koko ajan. Eemeli vei Aatun lääkäriin, joka hoiti verenmyrkytyksen (en muista, kerrottiinko hoitokeinoa, mutta muistaakseni verenmyrkytys eteni siniviolettina vanana peukalosta pitkin käsivartta, ja kun se olisi ehtinyt sydämeen, Aatu olisi menehtynyt) ja kertoi, että Eemeli pelasti Aatun hengen.
Matka oli vaarallinen ja vaikea, Eemeli taisteli lumihangessa ja oli kuitenkin pieni poika, ja se ainoa ystävä ja uskottu makasi reessä tehden kuolemaa (verenmyrkytys ei tuolloinkaan ollut mikään leikin asia). Eemeli joutui yksin muista vastaan siinä, että Aatu on pakko saada lääkäriin ja sitten lähtemään luvatta vaaralliselle, jääkylmälle matkalle.
Meidän 7vuotiaan pojan lempparisatu on Eemeli. Kuuntelee sitä cd-kuunnelmana ja paras kohta on tuo Aatun sairaalaanvienti.:) Ei ole traumatisoitunut Eemelistä vaikka isä Nieminen on lievästi äkkipikainem ja Eemeli saa arestia tämäntästä.
Tauti parantui kun E ja A lähtivät joulun alla lumimyrskyssä sairaalaan, ja siellä lääkäri leikkasi. Eemeli oli Aatun tukena leikkauksen aikana. Tuo matka sairaalaan oli "dramaattinen" kun he jäivät hankeen kiinni ja Eemeli väsyi niin että halusi kuolla pois.
Kuulostaa hurjalta sadulta mutta eiköhän lapset tänäpäivänä näe ja kuule paljon pahempiakin asioita. :/
Aatu sai verenmyrkytyksen kun osui puukolla sormeen. Pöperömaija puhui hurjia kertomuksia ja voivotteli että Aatu kuolee jne.
Verenmyrkytyksen oireet kuvattiin että sormesta lähti punainen viiru ylös käsivartta.
Nyt kuulema pitäa ulos rakentaa toivonkammari (ulkohuussi), koska Eemelilläkin on. :P
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 22:53"]Meidän 7vuotiaan pojan lempparisatu on Eemeli. Kuuntelee sitä cd-kuunnelmana ja paras kohta on tuo Aatun sairaalaanvienti.:) Ei ole traumatisoitunut Eemelistä vaikka isä Nieminen on lievästi äkkipikainem ja Eemeli saa arestia tämäntästä.
Tauti parantui kun E ja A lähtivät joulun alla lumimyrskyssä sairaalaan, ja siellä lääkäri leikkasi. Eemeli oli Aatun tukena leikkauksen aikana. Tuo matka sairaalaan oli "dramaattinen" kun he jäivät hankeen kiinni ja Eemeli väsyi niin että halusi kuolla pois.
Kuulostaa hurjalta sadulta mutta eiköhän lapset tänäpäivänä näe ja kuule paljon pahempiakin asioita. :/
Aatu sai verenmyrkytyksen kun osui puukolla sormeen. Pöperömaija puhui hurjia kertomuksia ja voivotteli että Aatu kuolee jne.
Verenmyrkytyksen oireet kuvattiin että sormesta lähti punainen viiru ylös käsivartta.
Nyt kuulema pitäa ulos rakentaa toivonkammari (ulkohuussi), koska Eemelilläkin on. :P
[/quote]
Kylläpäs teksti hyppeli sinnetänne ja on sekavaa. :P
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 22:31"]
Muistaako kukaan tuota otsikossa mainittua kertomusta? Törmäsin mainintaan siitä yhdessä blogissa, ja alkoi kiinnostamaan miten kyseinen tarina oikein meni. Googlaamalla selvisi, että monet pitävät tuota kertomusta tunnelmaltaan aika dramaattisena ja vakavana, ehkä jopa ahdistavana, ja mietiskelin tässä että miten tuo tunnelma on tekstin tasolla saatu aikaan, tai mikä kertomuksessa saa aikaan sen että se tuntuu niin dramaattiselta... Onko kellään tarinan lukeneella näkemyksiä tästä asiasta?
Kun itse en ole kyseistä kertomusta koskaan lukenut, eikä kirjaakaan ole tällä hetkellä saatavilla, niin voiko joku kiltti ihminen selventää minulle seuraavat kohdat:
- Mistä Aatu sen verenmyrkytyksen sai?
- Miten tarinassa kuvattiin verenmyrkytyksen oireita?
- Miten tauti saatiin paranemaan? (Tuohon aikaan ei taidettu tuntea antibiootteja...)
[/quote]
Jos osaat ruotsia, tarinasta on otteita täällä (mukana myös verinen kuva haavan syntymisestä). "emil i lönneberga alfred blodförgiftning" eli "vaahteramäen eemeli aatu verenmyrkytys" on jopa hakusana Googlessa.
8 selostus oli hyvä.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 22:50"]
Miks tää taas kuulostaa ihan koulutehtävältä? Mitä jos lukisit tarinan itse ja vastaisit noihin vaadittuihin kysymyksiin?
[/quote]
Saatat olla oikeassa :) Harvoin täällä muuten kyseltäisiin "miten tuo tunnelma on tekstin tasolla saatu aikaan, tai mikä kertomuksessa saa aikaan sen että se tuntuu niin dramaattiselta"
Kello lähenee keskiyötä ja kirja-arvostelu huomiselle tekemättä.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 23:04"]
[/quote]
Saatat olla oikeassa :) Harvoin täällä muuten kyseltäisiin "miten tuo tunnelma on tekstin tasolla saatu aikaan, tai mikä kertomuksessa saa aikaan sen että se tuntuu niin dramaattiselta"
Kello lähenee keskiyötä ja kirja-arvostelu huomiselle tekemättä.
[/quote]
Siksipä vastauksiin on piilotettu vähän "extra-informaatiota". Arvaatko mihin? ;)
[/quote]
Heh, arvasin että tätä luullaan koulutehtäväksi, mutta usko tai älä, sellaisesta ei ole kyse. ;) Halusin vain kuulla muiden mielipiteitä tuon kertomuksen yleisestä sävystä, ja koska minulla on tapana kirjoittaa melko huoliteltuun tyyliin niin voi kuulostaa siltä, kuin koko juttu olisi suoraan jostain koulutehtävästä kopioitu - tiedän tämän kyllä. Mietinkin että miten noita kysymyksiä voisi muuttaa vähän vähemmän "koulukirjamaisiksi"...
Mutta anyway, kiitos vastauksista kaikille, niistä tulikin jo esille ne tärkeimmät jutut mistä olin kiinnostunut! :)
Olikos tää se tarina, jossa Eemeli lähtee viemään potilasta hoitoon ja joutuu lumimyrskyyn? Ei kai kukaan lue enää eemeleitä lapsille? Omasta mielestäni tarinat täynnä lapsen tarpeiden mitätöintiä, kuulematta jättämistä, aggressiivisuutta, hylkäämistä jne.