Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

10- vuotiaan kohtelu

Vierailija
11.01.2022 |

Onko normaalia, et 10-vuotias ei uskalla olla paria tuntia yksin kotona eikä osaa lähtee ite kouluun? Vanhemmat lässyttää: "pitäiskö sun käydä pissalla?" ennen kylästä lähtöä. Eivät osaa muutenkaan laittaa mitään rajoja eikä lapsi osaa käyttäytyä. Kyseessä ei ole erityislapsi.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien virhe, lapsi kärsii.

Vierailija
2/18 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karmeaa. Itse olen puhunut lapselle ihan pienestä pitäen normaalisti, kun kelle tahansa fiksulle ja jos mitä asiaa ei vielä ole iän takia ymmärtänyt (tai en ole siis ehtinyt opettaa) olen selittänyt aina järkipohjalta. Mitään käytöshäiriöitä ei ollut missään iässä, ei tarvinnut "pitää kuria" kun oppi jo pienenä miten itse voi toimia ja valita ja mitä mistäkin seuraa. Tämä yhdistettynä siihen että joka päivä lasta rakastettiin, tuettiin ja kannustettiin omana itsenään, sai hänet luottamaan itseensä ja pärjäämään silloin lapsena, sekä nyt aikuisena, itsenäisesti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väiillä tuntuu, että väärissä asioissa pidetään isona ja annetaan vastuuta, esim. just älypuhelimet käteen pikkulapsille ja ei auteta pukemisessa, jotta oppii( räkä valuu poskilla, kun palelee, mutta oppiihan siitä!?) tai tarjota syliä ja huomiota sekä rajoja. Sit lässytetään eikä vaadita ihan peruskäyttäytymistä isoiltakaan, vaan muksut hyppii aikuisten silmille eikä osaa perusjuttuja, kuten kouluun lähtemistä ja aamutoimia.

Vierailija
4/18 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrohan jotain omista lapsistasi, niin tuumataan oikein porukalla.

Vierailija
5/18 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis pissalla sana on lässytystä? Ehkä se on sitten meidän alueella yleinen murresana kun meidän perheessä aikuisetkin käy pissalla (ei kuse).

Mistä muuten olet varma, että ei ole erityislapsi?

Vierailija
6/18 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrohan jotain omista lapsistasi, niin tuumataan oikein porukalla.

Mulla ei oo lapsia ja siks kysyinkin.

Vierailija
7/18 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis pissalla sana on lässytystä? Ehkä se on sitten meidän alueella yleinen murresana kun meidän perheessä aikuisetkin käy pissalla (ei kuse).

No tuskinpa, vaan se että ton ikäiseltä kysellään että pitääkö käydä pissalla. Kai ton ikäisen pitäisi jo itse osata jos on hätä.

Vierailija
8/18 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaa olla haitallista lapselle, tuossa iässä pitäisi jo olla sen verran itsenäinen että osaa jo olla hetken yksin ja huolehtia itsensä kouluun johon sitä on ainakin 3v ollut aikaa harjoitella.

Vierailija
9/18 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuskinpa, vaan se että ton ikäiseltä kysellään että pitääkö käydä pissalla. Kai ton ikäisen pitäisi jo itse osata jos on hätä.

Jos kysellään niin varmasti nolottaa lasta.

Vierailija
10/18 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karmeaa. Itse olen puhunut lapselle ihan pienestä pitäen normaalisti, kun kelle tahansa fiksulle ja jos mitä asiaa ei vielä ole iän takia ymmärtänyt (tai en ole siis ehtinyt opettaa) olen selittänyt aina järkipohjalta. Mitään käytöshäiriöitä ei ollut missään iässä, ei tarvinnut "pitää kuria" kun oppi jo pienenä miten itse voi toimia ja valita ja mitä mistäkin seuraa. Tämä yhdistettynä siihen että joka päivä lasta rakastettiin, tuettiin ja kannustettiin omana itsenään, sai hänet luottamaan itseensä ja pärjäämään silloin lapsena, sekä nyt aikuisena, itsenäisesti. 

😇😇😇😇😇😇😇😇😇

Hienoa. Taidat olla täydellinen? Siltä vähän kuulostaa...

Vierailija
11/18 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyläpaikan ja kodin etäisyys? Jos on useampi tunti matkustusta, muistutan todella kyllä itsekin tuon ikäisiä lapsia. Sori siitä.

Vierailija
12/18 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyläpaikan ja kodin etäisyys? Jos on useampi tunti matkustusta, muistutan todella kyllä itsekin tuon ikäisiä lapsia. Sori siitä.

Ai kauhee!!!!

Vierailija
13/18 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ollaan menossa  autolla matkan, kysyn kyllä kaiklta  muistiitteko  käydä  vessassa. Myös  mieheltä.     Isot pojat pitää herättää kouluun lähes  väkivalloin,  terveet.

Vierailija
14/18 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väiillä tuntuu, että väärissä asioissa pidetään isona ja annetaan vastuuta, esim. just älypuhelimet käteen pikkulapsille ja ei auteta pukemisessa, jotta oppii( räkä valuu poskilla, kun palelee, mutta oppiihan siitä!?) tai tarjota syliä ja huomiota sekä rajoja. Sit lässytetään eikä vaadita ihan peruskäyttäytymistä isoiltakaan, vaan muksut hyppii aikuisten silmille eikä osaa perusjuttuja, kuten kouluun lähtemistä ja aamutoimia.

Tää on kyllä niin totta!

Vierailija
15/18 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, ettei ole diagnoosia ei tarkoita sitä, ettei jonkun elämän osa-alueen hallitsemisessa olisi vaikeuksia.

Ajan ja toiminnan hahmottaminen tekee tiukkaa ihan aikuisillekin. Saati sitten lapselle jonka aivot on kehitykseltään kesken.

Lapset eivät ole pieniä aikuisia vaan kehittyviä ihmisiä. Ihmislapset kehittyvät hitaasti.

Vierailija
16/18 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko pitkä ajomatka edessä? Saatan patistaa omianikin vessaan jos tiedän ettei vähään aikaan pääse. Lapsi ei myöskään ehkä tiedä missä vieraspaikassa on vessa eikä kehtaa kysyä. Ei kai tuo nyt mitenkään erityisen pöyristyttävää ole.

Vierailija
17/18 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaisin lapset ihmisten tavoille jo pienestä pitäen. Terveeltä 10-vuotiaalta voi vaivihkaa kysyä, käykö vessassa ennen matkaa. Ei tarvitse puhutella kuin 2-vuotiasta.

Ärsyttää, kun aikuiset selittävät esim. töissä lounasta syödessä (tai jopa asiakaspalvelussa), että pitää päästä pissalle.

En halua syödessäni kuunnella vessaraportteja. En halua tietää, mitä ihminen aikoo wc-käynnillä tehdä. Minä kyllä annan työkaverille luvan pitää pienen tauon ihan ilman selityksiä, koska ymmärrän, että tauko on hänelle välttämättömyys.

Vierailija
18/18 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

😇😇😇😇😇😇😇😇😇

Hienoa. Taidat olla täydellinen? Siltä vähän kuulostaa...

Tuo on normaalia kasvatusta. Siten kasvaa normaalisti ja luontevasti käyttäytyviä aikuisia, joiden jäljiltä ei joudu esimerkiksi työpaikalla tarkistamaan ja puhdistamaan wc-pytyn reunoja ja ympäristöä ennen kuin voi itse asioida siinä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan viisi