Mitä turistikrääsän inhoajat
haluavat ostaa? Paikallisten suosimia juustohöyliä, pyyhkeitä?
Uteliaisuuttani kyselen.
Kommentit (41)
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 07:53"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 07:42"]
En shoppaile Suomessa enkä ulkomailla. Matkoilta tuon pääasiassa mausteita toreilta ja halleista.
Museokaupoissa kyllä käyn ja teen niissä löytöjä: taidekirjoja, koruja, muistikirjoja, pelejä lapsille, postikortteja, kirjanmerkkejä ... Jostakin syystä en laske sitä shoppailuksi. ;)
[/quote]
Nuo museokauppojen rojut voi kyllä laskea turistikrääsäksi.
[/quote]
Aivan varmasti voi, mutta kun en mene ulkomaille osteskelemaan tavaroita vaan saamaan elämyksiä, joita saan esim. museoista, niin piipahdus museokaupassa on oheistoiminta, ei matkan tarkoitus. Olen myös löytänyt esim. Louvren, V&A:n tai MoMan kaupoista "turistikrääsää", jota en ole nähnyt Suomessa.
Käyn erityisesti Pariisissa kirppareilla, mutta en ostaakseni, vaan nähdäksei. En muista koska olen Suomessa viimeksi käynyt kirpparilla.
Koska harrastan kokkailua on kauppahalleissa ja -toreilla kiertely mulle luontaista. Nyt, kun lapset ovat isompia, meillä on usein ulkomailla vuokrattu asunto, joten ruokakaupassa käyminen on sikälikin itsestään selvää.
10
Ruokaa ja paikallista kosmetiikkaa. Usein vaan näiden kohdalla jää harmittamaan, kun löytyy huipputuote, ja sitä ei sitten saa Suomesta.
Haluan ostaa sellaista, jolla on siinä maassa hyvä hinta-laatu -suhde tai edullisempaa kuin Suomessa. Ja sellaista, joka tulee käyttöön. Eli vaatteita, ruokaa tai mitä milloinkin.
Minä ostan ulkomailta sitä mitä tarvitsen. Postikortteja jos lähetän niitä, maton hotellihuoneeseen, käyttövaatteita, pesuaineita, aurinkolaseja yms.
En osta mitään turistikrääsää. Viimeksi ostin edullista luomukosmetiikkaa, Suomessa se on niin hävyttömän kallista.
En shoppaile Suomessa enkä ulkomailla. Matkoilta tuon pääasiassa mausteita toreilta ja halleista.
Museokaupoissa kyllä käyn ja teen niissä löytöjä: taidekirjoja, koruja, muistikirjoja, pelejä lapsille, postikortteja, kirjanmerkkejä ... Jostakin syystä en laske sitä shoppailuksi. ;)
[/quote]
[/quote]Taidejulisteet ja kortit eivät ole krääsää kuten eivät myöskään kirjat. Riippuu mitä ostaa.
Mä ostan jotain tarpeellista, jotain mistä tykkään tai sitten en mitään. Ei ole pakkomiellettä shoppailuun.
Turistikamaa en osta. Lapsille voi joskus ostaa jotain krääsää, jos ovat mukana. Muutoin ostan heillekin mielummin jotain kunnoliista.
Ostan vain jos tuotteelle on käyttöä, kuten joku vaate. Matkamuistoksi magneetti ja valokuvia
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 10:51"]Ostan vain jos tuotteelle on käyttöä, kuten joku vaate. Matkamuistoksi magneetti ja valokuvia
[/quote]
Magneetit ovat yleensä turistikrääsää. Eli et ole ap:n kohderyhmää "turistikrääsän inhoaja".
Ostan saippuoita, siis kunhan ne on paikallisia.
Sitten voin ostaa, jos sattuu olemaan jotain tarpeellista tai jotain, mihin nyt sattuu iskemään silmänsä. Olen ostanut mm. pienen maton makuuhuoneeseen, astioita, taidetta, kenkiä... Niitä käyttäessä on aina hauska muistella, että nämä oli sieltä ja siltä reissulta.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 07:13"]
Käyttötavaraa. Viimeksi ostin peilin, kauniita käsipyyhkeitä ja vaatteita.
[/quote]
Kuin myös. Minä olen hurahtanut kahvimukeihin. Ostan niitä yleensä aina kaksi. Eikä haittaa vaikka siinä mukin kyljessä lukee Wien tai jotain muuta vastaavaa. Tärkeintä on se, että muki on hyvän tuntuinen kädessä ja että siihen mahtuu riittävän paljon kahvia tai teetä. Ja täytyyhän sen miellyttää silmääkin. Mukit ovat käyttötavaraa ja eivät kuitenkaan kestä ikuisesti eli kiertoa on.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 11:04"][quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 07:13"]
Käyttötavaraa. Viimeksi ostin peilin, kauniita käsipyyhkeitä ja vaatteita.
[/quote]
Kuin myös. Minä olen hurahtanut kahvimukeihin. Ostan niitä yleensä aina kaksi. Eikä haittaa vaikka siinä mukin kyljessä lukee Wien tai jotain muuta vastaavaa. Tärkeintä on se, että muki on hyvän tuntuinen kädessä ja että siihen mahtuu riittävän paljon kahvia tai teetä. Ja täytyyhän sen miellyttää silmääkin. Mukit ovat käyttötavaraa ja eivät kuitenkaan kestä ikuisesti eli kiertoa on.
[/quote]
Wien-muki on käyttökelpoisuudestaan huolimatta turistikrääsää, eli sinäkään et täydellisesti vastaa ap:n kohderyhmää.
Inhoan sanaa krääsä. Sen voisi jokainen heittää romukoppaan. Sanassa on melkoinen arvolataus. Kuulostaa myös tosi rumalta.
En paljon matkusta, mutta kun niin teen, haluan ostaa jotain vain tukeakseni paikallista tekemistä ja osaamista. Sinänsä mitään ei tarvitsisi ostaa. Mutta toisaalta, pidän kauniista tavaroista, joten jos oikein ihana osuu kohdalle, niin varmaan sitten ostan.
Mä ostan turistikrääsää vain magneetteja, kerään niitä jääkaapin oveen. Magneettiöverit on mun keittiön sisustuksen clue. Mitä karseampi ja krääsämpi magneetti sen parempi.
Mukeja ostin ennen mutta nyt niitä on niin paljon, että saa olla todella ihmeen upea että viitsisin ostaa.
Nykyisin ostan esim paikallisen muistikirjan, kunhan on laadukas. Koruja, jos ovat aitoja ja mun tyylisiä. Ja jos löytyy ihan tavallisista kaupoista mieluisia huiveja, laukkuja, kenkiä, pyyhkeitä, yms niin ostan. Kyllä joka matkaan mahtuu shoppailuakin.
Kirjoja. Kalenteri, jos on tarvis. Lastenvaatteita, kun Suomessa ne on niin tylsiä, ainakin Turussa rajoittuu johonkin Mayoraliin ja Name itiin.
Ostan mieluummin yhden laadukkaan tuotteen kuin turistikrääsää. Ja mieluiten sellainen asia, joka tulee käyttöön, ja joka muistuttaa aina silloin tällöin olemassaolollaan tietystä reissusta.
Lomamatkoilta ostan hyväksi todettuja elintarvikkeita ja käyttöön tulevaa kosmetiikkaa, siis niitä mitkä olen kokeilemalla hyviksi havainnut. Joskus ostan hyvälaatuisia vaatteita tai kenkiä, jos satun tarvitsemaan. Lisäksi mukaan on tarttunut ammattimaisesti tehtyjä taidekirjoja museoista, ei niitä näyttelyluetteloita kirjaksi painettuna.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 07:07"]
Miksi pitää ostaa jotain ylipäätään?
[/quote]
Jos tarvitsee ja kohdemaassa on edullisempaa kuin Suomessa? Sinähän et toki käytä kosmetiikkaa, vaatteita tai syö mitään, mutta meille muille ihan kiva juttu, jos saa edullisemmin hyvää laatua.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 10:13"]
[/quote]
[/quote]
Taidekirjat rojua?
[/quote]
Kirjanmerkit jne. on ihan samalla tavalla krääsää vaikka ne ovat myynnissä museokaupassa, suurin osa taidekirjoistakin on luokattoman huonoja tai sitten pelkkiä luetteloita esillä olevasta tai jostakin menneestä näyttelystä. Ostan itse taidekirjoja, mutta seula on tarkka.
Mä olin viimeksi Lontoossa, ja ostin sellaista tavaraa, mille on käyttöä. Kuvat ja videot riittää mulle matkamuistoiksi. Käytiin kyllä krääsäkaupassa. Lapsillakin pysyi järki päässä. Tuliaisiksi vein "Keep calm, carry on cooking"-pannulaput anopille ja äidilleni. Lapset halusi Lontoo-aiheiset kännykkäkuoret. Ne shoppasi merkkikamaa, kun osuttiin Lillywhite-urheilukaupan ale-myyntiin. Puolisolle löysin Conversen tennarit, Suomesta ei hänen kokoa löydy.
Mitään krääsää en kenellekään vie ja olen sanonut, että älkää tuoko mulle ainakaan mitään, mitä ei voi käyttää järjellisesti. Ei kippoja ja nukkeja pölyä keräämään.
Oon ostanut paikallisia hekkuja, käyttökamaa (ei mitään i love spain-paitoja, vaan esim. sandaalit), taidetta, satunnaisesti jotain paikallista käsityötä (esim. islannista ostin lapaset).