Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lyhennetty työaika asiantuntijatyössä ilman erityistä syytä - työnantajia, jotka mahdollistavat tämän?

Vierailija
11.01.2022 |

Olen kaupalliselle alalle kouluttautunut, erilaisissa hallinnon tehtävissä työskennellyt lapseton nainen. Tällä hetkellä elämääni kuuluu myös opintoja, mutta olen todennut, että oli opintoja tai ei, haluaisin tehdä jatkossakin ansiotyötä vain osa-aikaisesti. Näin ainakin siihen asti, kunnes löydän alan, tehtävän tai organisaation, jolle koen suurta paloa ja jolle todella olisin valmis pyhittämään suurimman osan valveillaoloajastani.

Työpaikkailmoituksia selatessani olen saanut huomata, että etenkin toistaiseksi voimassaolevia, osa-aikaisia työsuhteita on tarjolla pääosin ainoastaan matalapalkka-aloilla (ravintola-ala, kaupan ala...) tai tietyissä asiantuntijatehtävissä, joissa on huutava työvoimapula (lääkärit, psykologit jne..). Esimerkiksi erilaisisa hallinnon tehtävissä ja koordinoivissa tehtävissä osa-aikaisia työsuhteita on yleensä tarjolla vain määräajaksi. Myös omat aiemmat työnantajani ovat suhtautuneet nihkeästi osa-aikaisuustoiveisiini, vaikka olen perustellut toivettani opinnoilla (aikuiskoulutustuettuun opintovapaaseen en ole tällöin ollut oikeutettu työhistorian tai työsuhteen keston vuoksi).

Kysymykseni kuuluukin, onko sellaisia organisaatioita ylipäätään olemassa, joissa noin lähtökohtaisesti suhtaudutaan positiivisesti toiveeseen tehdä lyhennettyä työviikkoa (esim. 80%) ilman, että osa-aikaisuudelle olisi olemassa lakisääteinen peruste tai kyseessä olisi joku yllä mainitun kaltaisista aloista?

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos osaamisellesi on paljon kysyntää niin haet vain rohkeasti paikkoja ja haastattelussa ilmoitat olevasi kiinnostunut tekemään lyhennettyä työaikaa.

Tätä strategiaa olen nyt nelisen kuukautta soveltanut, mutta siten, että olen ensin soitellut näihin paikkoihin, kertonut tilanteestani ja kysellyt, olisiko tehtävässä mahdollisuutta lyhennettyyn työaikaan. Useimmiten vastaus on ollut, että tekemistä on nyt niin paljon, että tarve tehtävässä on kokoaikainen. Poikkeuksiakin on toki ollut, mutta vain muutamia. Näissä hauissa tieni on sitten noussut pystyyn myöhemmin prosessissa tai olen todennut paikan muuten itselleni natsaamattomaksi.  Kyseessä HR-ala. 

Summasummarum, vaikka osaamiselleni tuntuu olevan kysyntää, en ehkä ole kuitenkaan niin vahvassa asemassa, että pääsisin itse sanelemaan työskentelyni ehtoja. Avoimilla hakemuksilla ja piilotyöpaikkoja hakiessa toki voi olla paremmat mahdollisuudet joustoon, mutta näiden osaltakaan ei vielä ole onnistanut. 

Jatkan vielä tähän, että usein HR-työssä jouston mahdottomuutta perustellaan työn luonteella. Palkkasyklit eivät jousta jne.. Ymmärrän toki tämän, mutta niin vaan joustot kuitenkin saadaan mahdollistettua tavalla tai toisella silloin, kun työntekijällä on lakisääteinen oikeus lyhennettyyn työaikaan. Miksei siis muulloinkin? Rekrytoinnin tehtävissä joustoa voi löytyä oman kokemukseni mukaan himpun enemmän.

Olisin kyllä tosiaan valmis kurkkaamaan HR-alan ulkopuolellekin.

Ap

Vierailija
22/27 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtiolla saa tehdä lyhennettyä, mutta 6 h päivään ei sisälly liukumaa (8-14 oltava töissä) eikä lounastaukoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vielä etsit sitä omaa unelmatyötä niin mikset kokeilisi jotain niistä määräaikaisista, osa-aikaisista assistenttitason töistä? Olisit kuitenkin oikeutettu soviteltuun ansiosidonnaiseen, jos teet korkeintaan 80 % työaikaa. Osa-aikatyössä ansiosidonnaisen päivät kuluvat hitaammin.

Tätä olen itseasiassa kyllä harkinnut, mutta tuon sovitellun ansiosidonnaisen varaan en ehkä uskaltaisi omassa tapauksessani laskea. Olen kyllä siis tällä hetkellä työttömänä työnhakijana, mutta alallani tuntuu olevan runsaasti kokoaikaisiakin tehtäviä tarjolla ja työkkärin yrityspalveluista on jo muutamaan kertaan yritetty osoittaa minulle kokoaikaisia tehtäviä, jotka eivät valitettavasti ole ihan omiin intresseihini istuneet. Mahtaisivatko jättää minut rauhaan, jos otan vastaan osa-aikatyön. Lisäksi olen puhunut työkkärille opinnoistanikin, joten voi olla, että osaavat laskea 1+1, enkä ehkäpä tuota soviteltua sitten saisi. 

Näissä osa-aikaisissa assistenttitason tehtävissä on kannaltani ongelmana myös se, että ovat tosiaan useimmiten määräaikaisia. Omat opintoni, joiden jatkamista suunnittelen, ovat keskeneräisiä opintoja päiväyliopistossa. Kun olen näitä jatkanut, en ole enää oikeutettu ansiosidonnaiseen. Siksi ennen opintojen jatkamista minun olisi tärkeää päästä työsuhteeseen, jossa olisi jatkuvuutta. Lieköhän muita vaihtoehtoja kuin asiakaspalveluhommat esim. kaupan alalla...

No sitten otat vastaan kokoaikatyön (mielellään määräaikaisen) ja suoritat opintoja sen ohessa vähintään puoli vuotta. Tuon perusteella opintosi arvioidaan sivutoimisiksi ja voit nostaa ansiosidonnaista määräaikaisen työn päätyttyä. Sitten vain opiskelet ansiosidonnaisella tai otat sen osa-aikatyön opintojen ohelle.

Tämä kuvio voisi toimia, jos olisi varmuus, että tuon kokoaikaisen työn ohessa rahkeet riittävät opintoihin. Itsellä on siis muitakin opintohaaveita, mutta näissä keskeytyneet opinnot, joihin viittasin, on kyse tutkinnosta, josta puuttuu vain gradu. Koska aiemminkaan en ole gradua saanut työstettyä hektisen kokopäivätyöni ohessa, minulla on toki epäilykseni, onnistuisiko se tälläkään kertaa. Työttömyys ei sinänsä ole tavoitteenani, vaikka tällä hetkellä pitäisinkin tämän tutkinnon saattamista loppuun ensisijaisena. Mieluiten opiskelisin työn ohessa enkä niin, että olen työkkärille tilivelvollinen opiskeluistani,

Mutta aloitukseni alkuperäiseen pointtiin palatakseni, mieluiten tekisin osa-aikaista, oli opintoja tai ei. Olen itse saanut tässä työttömyyskuukausinani huomata, että minun osaamiselleni tuntuisi kyllä olevan kovasti kysyntää, mutta valitettavasti täysin työnantajan ehdoilla. Siinä mielessä omalla alallani kai vallitsee (vielä) työnantajan markkinat. 

No voisitko suorittaa jonkun ylimääräisen sivuaineen omaan tahtiin tms., jotta TE-toimistolle näyttäisi siltä että kykenet opiskelemaan kokopäivätyön ohessa? Tuossa haasteena saattaa olla lisäajan saaminen muuhun kuin graduun, jos opinto-oikeus on käytettynä.

Itsellänikin ovat opinnot paketissa gradua lukuunottamatta, mutta nuo opinnot on aikanaan katsottu sivutoimisiksi juurikin siitä syystä, että suoritin niitä kokoaikatyön ohessa. Eli jos nyt saisin lisäaikaa ja olisin työtön niin työkkäriä ei kiinnostaisi, jos jatkaisin opintoja ja nostaisin samalla ansiosidonnaista.

Kiinnostava idea sinänsä, koska muut kurssit varmasti menisivät työn ohessa gradua helpommin. Pahoin pelkään, että tämä ei onnistuisi juurikin tuosta syystä, että opintoaikani on jo tosiaan virallisesti päättynyt. En ole ollut yliopistossani hetkeen kirjoilla ja joudun hakemaan lisäajan lisäksi myös opinto-oikeuden palautusta. Epäilen suuresti, että tässä tapauksessa lisäaikaa ei myönnetä muulle kuin gradulle. 

Sinullahan on työttömänä opiskelun suhteen sitten paras mahdollinen tilanne :) Omat opintonikin on itseasiassa aiemmin katsottu sivutoimiseksi ja olin kuvitellut, että kun ne on kerran sivutoimiseksi katsottu, olisivat ne aina työkkärin näkökulmasta sivutoimisia. Vaan työkkäripä pääsi yllättämään - nykyisin opinnot katsotaan keskeytyneeksi, jos edellisestä opintosuorituksesta on yli 1v. Keskeytyneitä opintoja voisi olla mahdollista jatkaa lyhytkestoisina tai omaehtoisina opintoina, mutta näihin on tietysti omat prosessinsa ja omaehtoisen myöntäminen vaatisi ensin selvän gradusuunnitelman & opinto-oikeuden palauttamisen.

Olen nyt näiden työstämisen sijaan keskittynyt kuitenkin työnhakuun. Olen itseasiassa saanutkin työtarjouksen eräästä itseäni kiinnostavasta tehtävästä, jossa olisi mahdollisuus joustavampaan työaikaan, mutta tehtävä olisi alkuun määräaikainen. Jos en onnistu sen aikana saamaan tutkintoani valmiiksi ja työsuhde ei jatkukaan, olen ajanut itseni taloudelliseen itsemurhaan. Mietin tässä, onko yksikään gradu sen ja kaiken taloudellisen huolen arvoinen..

Jos asia on näin niin minunkin opinnot katsotaan siinä tapauksessa keskeytetyksi, sillä viimeisestä opintosuorituksesta on useampi vuosi. Viimeksi virkailija kyllä sanoi, että jos ne on kerran katsottu sivutoimisiksi niin niitä ei arvioida uudelleen. Täytyypä pitää tämä mielessä, jos saisinkin opinnot vietyä loppuun jäämällä töistä opintovapaalle.

Vierailija
24/27 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vielä etsit sitä omaa unelmatyötä niin mikset kokeilisi jotain niistä määräaikaisista, osa-aikaisista assistenttitason töistä? Olisit kuitenkin oikeutettu soviteltuun ansiosidonnaiseen, jos teet korkeintaan 80 % työaikaa. Osa-aikatyössä ansiosidonnaisen päivät kuluvat hitaammin.

Tätä olen itseasiassa kyllä harkinnut, mutta tuon sovitellun ansiosidonnaisen varaan en ehkä uskaltaisi omassa tapauksessani laskea. Olen kyllä siis tällä hetkellä työttömänä työnhakijana, mutta alallani tuntuu olevan runsaasti kokoaikaisiakin tehtäviä tarjolla ja työkkärin yrityspalveluista on jo muutamaan kertaan yritetty osoittaa minulle kokoaikaisia tehtäviä, jotka eivät valitettavasti ole ihan omiin intresseihini istuneet. Mahtaisivatko jättää minut rauhaan, jos otan vastaan osa-aikatyön. Lisäksi olen puhunut työkkärille opinnoistanikin, joten voi olla, että osaavat laskea 1+1, enkä ehkäpä tuota soviteltua sitten saisi. 

Näissä osa-aikaisissa assistenttitason tehtävissä on kannaltani ongelmana myös se, että ovat tosiaan useimmiten määräaikaisia. Omat opintoni, joiden jatkamista suunnittelen, ovat keskeneräisiä opintoja päiväyliopistossa. Kun olen näitä jatkanut, en ole enää oikeutettu ansiosidonnaiseen. Siksi ennen opintojen jatkamista minun olisi tärkeää päästä työsuhteeseen, jossa olisi jatkuvuutta. Lieköhän muita vaihtoehtoja kuin asiakaspalveluhommat esim. kaupan alalla...

No sitten otat vastaan kokoaikatyön (mielellään määräaikaisen) ja suoritat opintoja sen ohessa vähintään puoli vuotta. Tuon perusteella opintosi arvioidaan sivutoimisiksi ja voit nostaa ansiosidonnaista määräaikaisen työn päätyttyä. Sitten vain opiskelet ansiosidonnaisella tai otat sen osa-aikatyön opintojen ohelle.

Tämä kuvio voisi toimia, jos olisi varmuus, että tuon kokoaikaisen työn ohessa rahkeet riittävät opintoihin. Itsellä on siis muitakin opintohaaveita, mutta näissä keskeytyneet opinnot, joihin viittasin, on kyse tutkinnosta, josta puuttuu vain gradu. Koska aiemminkaan en ole gradua saanut työstettyä hektisen kokopäivätyöni ohessa, minulla on toki epäilykseni, onnistuisiko se tälläkään kertaa. Työttömyys ei sinänsä ole tavoitteenani, vaikka tällä hetkellä pitäisinkin tämän tutkinnon saattamista loppuun ensisijaisena. Mieluiten opiskelisin työn ohessa enkä niin, että olen työkkärille tilivelvollinen opiskeluistani,

Mutta aloitukseni alkuperäiseen pointtiin palatakseni, mieluiten tekisin osa-aikaista, oli opintoja tai ei. Olen itse saanut tässä työttömyyskuukausinani huomata, että minun osaamiselleni tuntuisi kyllä olevan kovasti kysyntää, mutta valitettavasti täysin työnantajan ehdoilla. Siinä mielessä omalla alallani kai vallitsee (vielä) työnantajan markkinat. 

No voisitko suorittaa jonkun ylimääräisen sivuaineen omaan tahtiin tms., jotta TE-toimistolle näyttäisi siltä että kykenet opiskelemaan kokopäivätyön ohessa? Tuossa haasteena saattaa olla lisäajan saaminen muuhun kuin graduun, jos opinto-oikeus on käytettynä.

Itsellänikin ovat opinnot paketissa gradua lukuunottamatta, mutta nuo opinnot on aikanaan katsottu sivutoimisiksi juurikin siitä syystä, että suoritin niitä kokoaikatyön ohessa. Eli jos nyt saisin lisäaikaa ja olisin työtön niin työkkäriä ei kiinnostaisi, jos jatkaisin opintoja ja nostaisin samalla ansiosidonnaista.

Kiinnostava idea sinänsä, koska muut kurssit varmasti menisivät työn ohessa gradua helpommin. Pahoin pelkään, että tämä ei onnistuisi juurikin tuosta syystä, että opintoaikani on jo tosiaan virallisesti päättynyt. En ole ollut yliopistossani hetkeen kirjoilla ja joudun hakemaan lisäajan lisäksi myös opinto-oikeuden palautusta. Epäilen suuresti, että tässä tapauksessa lisäaikaa ei myönnetä muulle kuin gradulle. 

Sinullahan on työttömänä opiskelun suhteen sitten paras mahdollinen tilanne :) Omat opintonikin on itseasiassa aiemmin katsottu sivutoimiseksi ja olin kuvitellut, että kun ne on kerran sivutoimiseksi katsottu, olisivat ne aina työkkärin näkökulmasta sivutoimisia. Vaan työkkäripä pääsi yllättämään - nykyisin opinnot katsotaan keskeytyneeksi, jos edellisestä opintosuorituksesta on yli 1v. Keskeytyneitä opintoja voisi olla mahdollista jatkaa lyhytkestoisina tai omaehtoisina opintoina, mutta näihin on tietysti omat prosessinsa ja omaehtoisen myöntäminen vaatisi ensin selvän gradusuunnitelman & opinto-oikeuden palauttamisen.

Olen nyt näiden työstämisen sijaan keskittynyt kuitenkin työnhakuun. Olen itseasiassa saanutkin työtarjouksen eräästä itseäni kiinnostavasta tehtävästä, jossa olisi mahdollisuus joustavampaan työaikaan, mutta tehtävä olisi alkuun määräaikainen. Jos en onnistu sen aikana saamaan tutkintoani valmiiksi ja työsuhde ei jatkukaan, olen ajanut itseni taloudelliseen itsemurhaan. Mietin tässä, onko yksikään gradu sen ja kaiken taloudellisen huolen arvoinen..

Jos asia on näin niin minunkin opinnot katsotaan siinä tapauksessa keskeytetyksi, sillä viimeisestä opintosuorituksesta on useampi vuosi. Viimeksi virkailija kyllä sanoi, että jos ne on kerran katsottu sivutoimisiksi niin niitä ei arvioida uudelleen. Täytyypä pitää tämä mielessä, jos saisinkin opinnot vietyä loppuun jäämällä töistä opintovapaalle.

Minullekin kerrottiin koulutusneuvonnan linjalta, että kun opintoni on kertaalleen katsottu sivutoimiseksi, ei status siitä muutu, mutta niin vaan sain jälleen selvityspyynnön asiasta (vaikkei minulla edes ole/ollut tuolloin opinto-oikeutta yliopistolla :D) ja tällä kertaa tuomio oli "keskeytynyt". Olin itsekin asiasta yllättynyt. Tämä toki vain mun tapaus ja ehkä joku muu saanut aivan eri tulkinnan vastaavassa tilanteessa. Mutta kannattaa toki selvitellä. Keskeneräinen tutkinto/gradu on ainakin itselleni ollut aikamoinen kivi kengässä.

Vierailija
25/27 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtiolla saa tehdä lyhennettyä, mutta 6 h päivään ei sisälly liukumaa (8-14 oltava töissä) eikä lounastaukoa.

Missä virastossa näin? Itsekin olen nimittäin ollut hyvin hiljattain valtiolla ja minun tapauksessani ei valitettavasti onnistunut.

Ap

Vierailija
26/27 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on niin paljon henkilöitä, joilla perhesyistä 80-pros. työaika, että työnantaja ilmoitti antavansa mahdollisuuden kaikille muillekin halukkaille.

Oikeasti 80-prosenttista on vaikea päivittäin tehdä, kun hommaa riittää, mutta sitten pidetään piiitkiä kesälomia ja joululomia yms. aika kun liukuma on lain maksimissa. Sopii hyvin minulle.

T: lakimies (kolmas sektori)

Vierailija
27/27 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko perustaa yrityksen, jos osaamisellasi on kysyntää? Alkuun ehkä joutuisit tekemään kokopäiväisesti, mutta aseman vakiintuessa, voit tod.näk. määritellä paremmin työn määrää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yhdeksän