Tunnetko ketään sukupuolineutraalisti kasvatettua lasta?
Me odotamme esikoistamme ja olemme miettineet sukupuolineutraalia kasvatusta paljonkin. Emme aio kertoa lapsen sukupuolta ja nimi tulee olemaan sellainen, josta sukupuolta ei voi päätellä. Tästä aiheesta on ollut keskustelua muutamia vuosia sitten, lehtijutunkin muistan lukeneeni. Sen vuoksi oikeastaan jo päätin, että juuri noin kasvatan omanikin. Tunnetteko ketään lasta, jota on kasvatettu näin? Miten koulussa on onnistunut, esim. liikuntatunneilla jne?
Kommentit (28)
Sukupuolineutraali kasvatus on ok, jos siinä annetaan lapsen itse valita omat lelunsa ja noudattaa omaa preferenssiään. Sairaaksi se muuttuu jos lapsi pakotetaan väkisin leikkimään pikkuautoilla ja nukeilla vaikka vain nuket kiinnostaisivat tai siinä vaiheessa jos koko sukupuolen käsite sotketaan. Mies ja nainen eroavat toisistaan anatomisesti ja fysiologisesti, testosteronilla on aivojen kehitykseen maskulinisoiva vaikutus ja aivokuvantamisella on mahdollista huomata aivoissa rakenteellisia ja toiminnallisia eroja sukupuolten välillä, joka heijastuu yksilön käyttäytymiseen. Häiritsemällä lapsen omaa sukupuolellista kehittymistä anatomis-fysiologisessa viitekehyksessä vanhemman oman ideologian tähden on pahoinpitelyyn verrattavaa toimintaa. Jokainen tietää miten merkittävä osa minuutta ja persoonaa oma sukupuoli ja seksuaalisuus on ja jokainen on varmasti nähnyt tapauksia, joissa esim. ihmisen seksuaalisuus on rikottu jollain tapaa. Yhteiskunnalla on vielä iso lasku maksettavana, kun nyt suvaitsevaisena itseään pitävät vanhemmat uhraavat oman lapsensa sukupuolellisen kehityksen ideologisella alttarilla. Puhumattakaan siitä hinnasta, jonka nämä koekaniineina käytetyt lapset maksavat henkisenä kärsimyksenä ja särjettynä minäkuvana ja seksuaalisuutena.
Meillä on 5 lasta ja mielestämme olemme melko sukupuolineutraalisti kasvattaneet heidät. He ovat saaneet valita omat kiinnostuksen kohteensa emmekä ole yrittäneet pakottaa heitä tyttö/poikarooleihin. Tosin on ollut aina aivan yhtä selvää, että meillä on 3 tyttölasta ja 2 poikalasta. Biologisia sukupuolia ei olla piiloteltu!
Meillä on 5 lasta ja mielestämme olemme melko sukupuolineutraalisti kasvattaneet heidät. He ovat saaneet valita omat kiinnostuksen kohteensa emmekä ole yrittäneet pakottaa heitä tyttö/poikarooleihin. Tosin on ollut aina aivan yhtä selvää, että meillä on 3 tyttölasta ja 2 poikalasta. Biologisia sukupuolia ei olla piiloteltu!
Mielestäni sukupuolineutraali kasvatus on vanhempien itsekorostuksen tarvetta eikä lapsen hyvinvoinnin tavoittelua.
On "coolia" sanoa että meidän Matti leikkii nukeilla kun sille ei ole opetettu mihinkään sukupuolirooliin. Voi sitä kaveriperheiden ihailua kun me ollaan niin edistyksellisiä! Ja se antaa meille oikeuden halveksia "tavallisia". Voi kuinka egossa voi tuntuukaan hyvältä!
En ole mennyt ihan noin pitkälle enkä oikeestaan tarkoituksella edes kasvattanut omaani mitenkään sukupuolineutraalisti. Mulla on tyttölapsi 2v. Hänen leluistaan löytyy sekä nukkea ja käsilaukkuja, että autoja ja legoja. Kaikilla niistä hän kyllä leikkii. Tykkää lukea kirjoja, rakentaa jotain palikka- ja legojuttuja ja sitten myös rakastaa leikkiä teekestejä ja hoidella nukkevauvaa. Enemmän hän on kyllä ehkä tyttömäinen. Tyttömäisyyttä en ole millään lailla tuputtanut hänelle ja olen antanut mahdollisuuden leikkiä poikien leikkejäkin. Ainut saman ikäinen kaverikin on poika mutta silti taipuu enemmän sinne tyttöjuttuihin. Kyllä mä luulen että on aika sisään rakennettu tytöille esim hoivavietti ja siitä johtuen kiinnostus nukkeihin ja pehmoleluihin
Lapsi tajuaa oman sukupuolensa hyvinkin äkkiä. Se että opetat lapsesi olemaan ns kolmatta sukupuolta ei tee sinusta edistyksellistä tai trendikästä. Lapsen kasvatuksen myöhemmissä vaiheissa on tärkeää antaa lapsen itse valita tai ainakin antaa vaihtoehtoja esim "mennäänkö lähikauppaan vai pyöräilläänkö isompaan markettiin". Sama juttu kun kirkkoon kuuluminen. Oma lapseni tulee kuulumaan kirkkoon, äiti ateisti samoin isä. Annamme vain lapselle vapauden valita haluaako uskoon vai ei. Vapaus on mahdollisuuksia. Kyllä kaikki tuntemani trans sukupuoliset ovat pienempänä tienneet mitä sukupuolta fyysisesti ovat vaikka sukupuoli on korjausta sitten kaivannutkin. Sukupuolet ja niihin tutustuminen on etuoikeus. Kun lapsi tietää mitä on olemassa on hänellä myös mahdollisuus valita.
Miksi nimi on tässä niin tärkeää, jos todella on tarkoitus vain kasvattaa sukupuolineutraalisti eikä piilotella sukupuolta?
Tunnen joitakin lapsia, joiden sukupuolta en ensimmäisinä vuosina tiennyt. Nyt kun ovat vähän isompia, niin tiedän jo. Mutta siis perheissään ei missään nimessä korosteta sukupuolia streotyyppisesti eikä ohjailla lapsia niiden mukaisesti. Kivoja, fiksuja lapsia. En ole ainakaan missään nimessä huolissani heistä tai siitä, että he olisivat itse jotenkin sekaisin sukupuolestaan. Täysin sitä nyt ei kannata eikä varmasti voikaan salailla, se kävisi pitemmän päälle niin hankalaksi että tuntuisi taatusti lapsen itsensäkin mielestä kummalliselta.