Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Leivotko koskaan itse leipää?

Vierailija
05.05.2015 |

Kuinka usein? Millä reseptillä?

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen silloin tällöin saaristolaisleipää

Vierailija
42/48 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leivon leipää yleensä talvisin, kun tulee lämmitettyä leivinuunia. Muutaman viikon välein. Teen hiivaleipää ja laitan lämpimään veteen ensin hiivan, suolaa ja ruisjauhoja niin, että seos muistuttaa löysää puuroa. Sitten laitan hiivaleipäjauhoja niin, että taikina alkaa olla kiinteää ja vaivaan sitä. Lopuksi laitan öljyä ja vaivaan niin kauan, että taikina ei enää tartu käteen. Määriä en osaa sanoa, koska teen ihan näppituntumalla. Jauhoja kannattaa lisätä pikkuhiljaa ja niitä voi lisätä myös öljyn lisäämisen jälkeen tarvittaessa. Kohotan taikinaa n. 30 min, leivon ohuiksi leiviksi ja kohotan vielä kerran ennen paistamista, oisko joku 225 uunissa. Sekin on vähän arvailua.   

Teen myös perunarieskaa eli perunamuusin sekaan ohrajauhoja. Hiivaa ei tarvita. Tulee pehmeää leipää ja on (ainakin mun taidoille) helpommin leivottava kuin perinteinen ohrarieska. Rieska tarvitsee tosi kuuman uunin ja paistan ne heti, kun olen vetänyt hiilet uunista. Montaa minuuttia ei tarvitse olla, ettei pala. 

Levänteon perusteet olen oppinut äidiltäni ja opiskellut niitä yrityksen ja erehdyksen kautta. Miehen kanssa joskus muistellaan ensimmäistä rieskantekelettäni. Sitä olisi voinut muotonsa ja koostumuksensa puolesta käyttää frisbeenä =D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 20:54"]Leivon ja vielä useammin leivotan sitä muilla.

leipuriope
[/quote]

oisko sulla mehevä mokkapala ohje?

Vierailija
44/48 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leivon nykyään usein  osto leipä maistuu p---kalle, siis ei milleen. Nuorisokin tykkää, mummin leivästä ja voista.

Vierailija
45/48 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:59"][quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:57"]

Mun lasten lemppari sämpylä (joo tiedän kamalaa höttöä, saavat harvoin) ohje: vettä, hiivaa, öljyä, suolaa ja vehnäjauhoja. :D

[/quote]

Mitä vittua?
[/quote]
No mitä vittua niin?

Vierailija
46/48 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:19"]

Mihin tarvitsette niitä ohjeita? Kun nestettä ja hiivaa on sopivassa suhteessa niin sinne vain sekaan jyviä, jauhoja ym maun mukaan ja sopivan määrän huomaa kyllä kun on notkeaa. Joka kertako katsotte ohjeesta? Pullatkin? Miksi kun ohje ei ole niin vaikea ettei muka tumpelokin muistaisi?

Ja ot..miten sämpylä tai leipä voi lässähtää? Siis kun eihän se ole mikään kakku, jos kohoaa niin en ole ikinä nähnyt lässähtävän? Sori kun en vaan tajunnut. En ole mikään leipuri tai kokki mutta nyt hämmennyin...lässähtänyt leipä ja ohjeet leivälle. Vähän kuin mieheni joa mittaa veden ja makaronit kattilaan.

[/quote]

No tietysti jos ei maista ja huomaa eroja leivässä ja leivässä niin käyhän se noinkin. Tai jos leipoo niitä suhteellisen kovia sämpylöitä, mutta kun rupeaa askartelemaan mahdollisimman kuohkeita leipiä, niin siinä vähän enemmän jo saattaa sattua ja tapahtua.

Ja ihan vaan näppituntumalla vetäisyssä on se ärsyttävä puoli ettei sitten muista koskaan miten tuli tehtyä ne hyvät. Ja vielä kun käyttää eri jauhoja eri suhteessa tms. Leivissä voi käyttää myös juurta tai jonkinlaista esitaikinaa, pitkää kohotusta ja ties mitä jotka kuulemma parantavat makua.

Kyllähän se pitsapohjakin on aina syötävä vaikka sen tuosta vaan summissa vetäisee, aina se kaupan pohjat voittaa, mutta jotkut haluavat hifistellä sen vimpan päälle täydellisen pohjan, ja halutessaan toistaa saman tuloksen.

t. lätsäyttelijä

Vierailija
47/48 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 22:12"]

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:59"][quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:57"] Mun lasten lemppari sämpylä (joo tiedän kamalaa höttöä, saavat harvoin) ohje: vettä, hiivaa, öljyä, suolaa ja vehnäjauhoja. :D [/quote] Mitä vittua? [/quote] No mitä vittua niin?

[/quote]

Kuinka sekaisin täytyy olla, että panttaa lapsilta tuoretta, kotona leivottua leipää, koska se on jollakin mystisellä tavalla "kamalaa"?

Vierailija
48/48 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 22:17"][quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 22:12"]

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:59"][quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:57"] Mun lasten lemppari sämpylä (joo tiedän kamalaa höttöä, saavat harvoin) ohje: vettä, hiivaa, öljyä, suolaa ja vehnäjauhoja. :D [/quote] Mitä vittua? [/quote] No mitä vittua niin?

[/quote]

Kuinka sekaisin täytyy olla, että panttaa lapsilta tuoretta, kotona leivottua leipää, koska se on jollakin mystisellä tavalla "kamalaa"?
[/quote]
No onhan se "kamalaa" vehnähöttöä. Eikä sitä ole hyvä joka päivä syödä. Ja kiitos vain en ole sekaisin.