Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko joka lääkkeellä oma ”kelakatto” vai saanko kaikki minulle määrätyt lääkkeet pikkurahalla katon tullessa täyteen

Vierailija
11.01.2022 |

Mistä tahansa sairaudesta?
Jos sairastan vaikka reumaa ja syöpää ja kroonista kipuoireyhtymää, migreeniä ja verenpainetautia, niin jos vaikka reumalääke maksaa kelakaton kerralla täyteen, saanko seuraavat reumalääkkeet pikkurahalla, mutta verenpainelääkkeistä esim maksan täyden hinnan, vai ovatko kaikki lääkkeet sen jälkeen minulle edullisia vaikka oikeasti olisivatkin hintavia?
Kiitos jos joku viisas viitsii valaista tietämätöntä. 🙏🏻

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelakatto on kaikille vuoden ostamille lääkkeillä. Kun se täytyy yhdestä niin se täytyy kaikista ja maksat sen muutaman euron

Vierailija
2/15 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelakatto on kaikille vuoden ostamille lääkkeillä. Kun se täytyy yhdestä niin se täytyy kaikista ja maksat sen muutaman euron

Kiitos. Pitääkö lääkkeen olla kuitenkin ns ”kelakorvattava” että siitä sitä hyväksyttäisiin kelakaton piiriin? Ja onko kelakatosta huolimatta maksettava lääkkeistä se alkuomavastuu 50€/lääke, vai sisältyykö se myös kelakattoon?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alku omavastuu 50 e pitää maksaa joka tapauksessa.

P. S. Kun lääkekatto menee täyteen, niin kannattaa ostaa kerralla apteekista isompi satsi lääkkeitä. Mulla ainakin on maksanut sen 2,5 e, vaikka olisin ottanut useamman paketin lääkettä kerralla. :)

Vierailija
4/15 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos. Pitääkö lääkkeen olla kuitenkin ns ”kelakorvattava” että siitä sitä hyväksyttäisiin kelakaton piiriin? Ja onko kelakatosta huolimatta maksettava lääkkeistä se alkuomavastuu 50€/lääke, vai sisältyykö se myös kelakattoon?

Minulla on nimittäin paljon lääkkeitä… jos alkuomavastuu jää itse maksettavaksi, maksan vuodessa silti uuden kelakaton verran alkuomavastuita täyteen..

Vierailija
5/15 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuomavastuu on 50 euroa per henkilö, ei lääke. Lääkekattoon ei lasketa kaikkea, esimerkiksi minulla ei kuiviin silmiin voidetta vaikka se oli reseptilääke. Sittemmin se tuli reseptivapaaksi.

Vierailija
6/15 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkuomavastuu on 50 euroa per henkilö, ei lääke. Lääkekattoon ei lasketa kaikkea, esimerkiksi minulla ei kuiviin silmiin voidetta vaikka se oli reseptilääke. Sittemmin se tuli reseptivapaaksi.

Aika harva lääke itseasiassa kerryttää sitä kattoa. Ainakin minun mies maksaa lääkkeistään hirmuisia summia vuodessa.

Vierailija
7/15 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kroonisesti sairailla on yleensä erityiskorvaus päätös ja mm biologisetlääkkeet maksaa jo kuukaudessa tonnin jotkut monta tonnia eli kyllä se katto tulee heti täytteen jo yhdestä ostosta.

Vierailija
8/15 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkia lääkkeitä ei korvata ja jos on mökki niin ei saa maksusitoumusta apteekkiin.

Vierailija
9/15 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuomavastuuta menee korvattavista lääkkeistä siihen 50 euroon saakka, kalliilla lääkkeellä voi tulla yhdestä täyteen, halpoja saat ostella monta ennenkuin täyttyy. Kun olet kelakorvattavia lääkkeitä ostellut sen kelakaton verran, niin sen jälkeen  menee se pikkumaksu niistä.

Vierailija
10/15 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaskuluja joutuu maksamaan itse paljon esim., jos on vuodeosastolla sairaalassa.

Vierailija
11/15 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaskuluja joutuu maksamaan itse paljon esim., jos on vuodeosastolla sairaalassa.

Sairaskulu on erillinen maksukatto lääkekuluista, mutta kuinkas moni tietää että niistä sairaalakuluista voi vähävarainen pyytää alennusta ja jopa vapautusta kunnalta?

https://yle.fi/uutiset/3-11889451

"Suomessa on vahvana periaatteena, että varojen ja tulojen puuttuminen ja pienituloisuus eivät saa haitata hoitoon pääsyä tai hoidon saamista.

Ilmarinen neuvoo ottamaan heti yhteyttä laskuttajaan ja hakeman maksuhuojennusta, jos ei selviä hoitopäivälaskusta.

– Silloin mietitään paikallisesti, vaarantavatko nämä maksut asiakkaan toimeentulon.

Asiakasmaksulain mukaan kunnat voivat alentaa maksua tai jättää sen kokonaan perimättä, jos asiakkaalla ei ole siihen varaa."

Mutta antaako kunta huojennusta onkin sitten eri juttu....

Vierailija
12/15 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.kela.fi/laakkeet_laakekatto

Tuolla on linkki josta näkee oman lääkeostosten kertymän että paljonko menee rahaa lääkkeisiin.

Vierailija
13/15 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kaikista. Mulla vakavaan mielenterveyssairauteen omavastuu sen joku kolme euroa ja ei ole mitään 50e:n ekaa omavastuuta, vaan kaikki nää tähän hoitoon tarvittavat lääkkeet on mulle ton muutaman euron. Ja tämä on elinikäinen, ei tartte edes uusia koskaan. 

Vierailija
14/15 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaskulu on erillinen maksukatto lääkekuluista, mutta kuinkas moni tietää että niistä sairaalakuluista voi vähävarainen pyytää alennusta ja jopa vapautusta kunnalta?

https://yle.fi/uutiset/3-11889451

"Suomessa on vahvana periaatteena, että varojen ja tulojen puuttuminen ja pienituloisuus eivät saa haitata hoitoon pääsyä tai hoidon saamista.

Ilmarinen neuvoo ottamaan heti yhteyttä laskuttajaan ja hakeman maksuhuojennusta, jos ei selviä hoitopäivälaskusta.

– Silloin mietitään paikallisesti, vaarantavatko nämä maksut asiakkaan toimeentulon.

Asiakasmaksulain mukaan kunnat voivat alentaa maksua tai jättää sen kokonaan perimättä, jos asiakkaalla ei ole siihen varaa."

Mutta antaako kunta huojennusta onkin sitten eri juttu....

Niin, ei saa olla mökkiä eikä omaisuutta

Vierailija
15/15 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin on maksanut sen 2,5 e, vaikka olisin ottanut useamman paketin lääkettä kerralla. :)

-Kyllä. Apteekkihan antaa kerralla kolmen kuukauden annoksen paketteja, ja sen hinta on 2,50€ per lääke, ja max 3 kk verran paketteja tuolla maksulla. Lisää saa hakea 2 viikkoa ennen loppumista, ja nyt korona aikana sitä on pidennetty, ainakin ajoittain, kolmeen viikkoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kolme