Mitä ajattelet ihmisestä joka tekee osa-aikatyötä ja saa myös työmarkkinatukea sovitellusti?
Onko tälläinen myös yhteiskuntaa kuppaava pummi mikä pitäisi polttaa roviolla?
Kommentit (19)
Hyvähän se on, jos tuollaisen diilin on onnistunut tekemään. - Onko oikein, että nollatuntisopimuksen tehneelle ei luvata muuta kuin, että soittavat sitten kun tarvitsevat töihin ja on "työviikkoja" jolloin ei ole työtunteja lainkaan tai sitten soitetaan aamulla, että voisiko tulla töihin ennen puoltapäivää. Tai edellsienä iltana, että aamulla klo 05:00 olisi töitä ehkä 9:30 asti
Yliopisto-opiskelija
Mä juonin itselleni tuon systeemin.
En viitsinyt tehdä enää kuin 5-6 tunnin työvuoroja.
Piti vähän todellakin juonia, että onnistuin.👍
Tätähän se on monilla monilla palvelualoilla. Ei porukka enää saa kokoaikatöitä.
Ainoa mitä ajattelen on se, että on hölmöä roikkua työmarkkinatuella, jos olisi mahdollisuus saada liitosta enemmän. Niin minä tein, monta vuotta.
Ohis Perhana, eivätkä edes vaivaudu edes soittamaan vaan laittavat tekstiviestin nollatuntisopparilaiselle jossa kertovat, että odottvat vahvistusta tunnin sen perille tulosta. - Ikäänkuin ei olisi muut atekemistä kuin kytätä puheilinta, että voisiko siihen tulla edes pienen pieni työtarjous, jolla tienata vähän ekstraa...
Minä oon just tommonen
Uskomatonta on se että saan just työmarkkinatukea helposti sen 500€ vaikka tienaan 1500€
Tosin nyt se suojaisa tais laskea 500 eurosta 300 euroon
Riippuu iästä ja kauanko aikoo olla työmarkkinatuella.
Itsekin olen tehdyt niin ja on kyllä hieno systeemi: vähemmän töitä, mutta saman verran tuloja kuin kokoaikatyössä. Ihmettelen vaan etteivät ihmiset osaa käyttää tätä tukea. No enpä itsekään ole tietämystä jakanut juuri tuollaisten aloituksessa mainittujen asenteiden takia.
Eihän noita nollatuntitöitä oikein voi ottaa vastaan, kuin tuollaisella järjestelmällä. Itse uudelleenkouluttauduin työttömyyskorvauksella. En saanut kesäksi alan harjoittelupaikkaa, joten hain töitä mistä vain. Pääsinkin tuollaiseen nollatuntipaikkaan. Haastattelussa puhuttiin että viikkotunteja olisi 15-20h joskus jopa 30h. Se kuulosti todella hyvältä. Järjestelmä jolla töihin kutsuttiin oli kyllä todella tehty hankalaksi. Piti kirjautua sisään kalenterintapaiseen ohjelmaan. Sieltä näki oliko vuoroja vai ei. 2 viikkoa meni välillä ettei mitään töitä ollut. Sitten saattoi olla illalla myöhään laitettu ilmoitus, että aamulla on töitä. Käytännössä tarkistaminen kannatti tehdä joka aamu 5.00 jotta pääsisi ja ehtisi annettuihin vuoroihin. Kyllä tuota väliaikaisesti viitsi.
Ajattelen että on reipas, hyvä kun tekee edes vähän töitä eikä vaan löhöä tukien varassa kotona. Minäkin olen tehnyt osa-aikaista työtä ja saanut soviteltua koska koko aikaisia töitä ei ole vaan tarpeeksi tarjolla. On pätkätyötä ja osa-aikaista. Parempi vähän töitä kun ei ollenkaan.
Mitäs ihmeellistä tuossa on. Kantaa kortensa kekoon sen minkä pystyy (syystä tai toisesta)
Ajattelen, että tekee sentään jotakin. Täyspummit ovat niitä, joita halveksin.
Vierailija kirjoitti:
Eihän noita nollatuntitöitä oikein voi ottaa vastaan, kuin tuollaisella järjestelmällä. Itse uudelleenkouluttauduin työttömyyskorvauksella. En saanut kesäksi alan harjoittelupaikkaa, joten hain töitä mistä vain. Pääsinkin tuollaiseen nollatuntipaikkaan. Haastattelussa puhuttiin että viikkotunteja olisi 15-20h joskus jopa 30h. Se kuulosti todella hyvältä. Järjestelmä jolla töihin kutsuttiin oli kyllä todella tehty hankalaksi. Piti kirjautua sisään kalenterintapaiseen ohjelmaan. Sieltä näki oliko vuoroja vai ei. 2 viikkoa meni välillä ettei mitään töitä ollut. Sitten saattoi olla illalla myöhään laitettu ilmoitus, että aamulla on töitä. Käytännössä tarkistaminen kannatti tehdä joka aamu 5.00 jotta pääsisi ja ehtisi annettuihin vuoroihin. Kyllä tuota väliaikaisesti viitsi.
Niin lähtökohtaisesti sovitellulla on varmasti ajateltu 0-tuntisopparilaisia tai kaupan alan osa-aikaisia työntekijöitä joille ei ole kokoaikatyötä tarjolla, mutta systeemi tosiaan mahdollistaa sen, että asiantuntijatyötä tekevät hakeutuvat osa-aikatyöhön ja saavat siinä sivussa työttömyystukea. Toki päivät jossain vaiheessa päättyvät, mutta sitten on helppoa tehdä taas kokopäiväisesti hetki töitä työssäoloehdon täyttämiseksi.
Mielestäni pahempia laiskureita ovat toimeentulotuen nostajat, jotka eivät viitsi tehdä osa-aikatyötä tuen menettämisen vuoksi. Siinä missä työttömyystuessa suojaosa on 300 euroa niin toimeentulotuessa saa ilmeisesti ansaita 150 euroa menettämättä tukiaan. Onhan se kuitenkin 1-2 työpäivää kuukaudessa, jos nyt on pakko pitää siitä tuesta kiinni.
Tollasia nyt mahtuu kolmetoista tusinaan. Tusinatyyppi siis.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä Mutta eihän työsopimuksen valittaa ja vinkua. Täytyy olla taiteilija tai yrittäjä niin voi vinkua kuinka korona vie toimeentulon. - Paska palkkakin on vain syynä se, että ei oo menny oieisiin töihin. Tai kouluttautunut oikealle alalle tai ei ainakaan ole se hyvä tyyppi
Vierailija kirjoitti:
Itsekin olen tehdyt niin ja on kyllä hieno systeemi: vähemmän töitä, mutta saman verran tuloja kuin kokoaikatyössä. Ihmettelen vaan etteivät ihmiset osaa käyttää tätä tukea. No enpä itsekään ole tietämystä jakanut juuri tuollaisten aloituksessa mainittujen asenteiden takia.
Sitä saa vain jos osa-aikatyö on ainoaa jota on tarjolla. Jos sitä tekee omasta aloitteesta niin ei saa soviteltua.
Mikä asenne? Toisaalta pitää arvostella systeemin porsaanreikiä eikä ihmisiä, jotka ovat mahdollisesti ketkuilleet järjestelyn eivätkä tee pakosta.
Hölmöä olla työmarkkinatuella. Itse olen ansiosidonnaisella ja teen töitä silloin kuin huvittaa. Tarjolla olisi vaikka 40 h viikossa.. Voi poimia rusinat pullasta, saada palkkaa ja pitää vapautensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä saa vain jos osa-aikatyö on ainoaa jota on tarjolla. Jos sitä tekee omasta aloitteesta niin ei saa soviteltua.
Mikä asenne? Toisaalta pitää arvostella systeemin porsaanreikiä eikä ihmisiä, jotka ovat mahdollisesti ketkuilleet järjestelyn eivätkä tee pakosta.
No itse ainakin olisi voinut valita kokopäiväisen sopimuksen, mutta kieltäydyin siitä. Sen sijaan jäin samaan työpaikkaan tuntityöntekijänä ja sain itse valita työvuoroni. Töitä tein 2-3 päivää viikossa ja tietenkin ne rahakkaimmat vuorot. Päälle ansiosidonnaista niin käteen sai saman kuin täyttä työviikkoa tekemällä.
No jos olisi niin olisin itse astetta pahempi, koska tein osa-aikatyötä ja nostin samalla soviteltua ansiosidonnaista. Alkuun tuo osa-aikatyö oli vielä samaa, mitä tein täysipäiväisesti saadakseni työssäoloehdon täyteen. Vähensin siis työmääräni puoleen, mutta sain käteen saman kuin mitä kokoaikatyöstä.