Minkä ikäiselle olette aloittaneet soseen antamisen?
Lääkäri käski aloittaa soseitten antamisen vaikka vauva on vasta 3kk. Eikö tuo ole vähän liian aikasin? Minkä ikäiselle te olette aloittaneet soseitten antamisen ja millä soseella olette aloittaneet?
Kommentit (46)
Kysymys teille jotka aloitatte soseiden annon mahdollisimman myöhään, mihin tämä perustuu?
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 12:33"]Kysymys teille jotka aloitatte soseiden annon mahdollisimman myöhään, mihin tämä perustuu?
[/quote]
Siihen tietysti kun olen silloin hyvä äiti kun imetän ja imetän ja imetän ja julistan imetyksen ilosanomaa joka paikassa. Eihän se kasvava lapsi muuta tarvitse kuin maitoa tissistä.
Minä aloitin viikkoa ennen 4kk siksi että vauvalla oli selvästi nälkä. Muuten olisin ihan hyvin voinut odottaa 5kk asti, mutta ennen 6kk olisin kyllä aloittanut.
4kk. Hyvin maistui :) yöunia ei silti parantanut. Rintamaidolla siihen asti ja edelleen imetän kiinteiden rinnalla, nyt 8,5kk.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 12:43"]Annatteko soseiden yhteydessä vettä vai maitoa? Ap
[/quote]
Vettä. Ei sitä kuitenkaan niin paljoa mene aluksi, ja hyvä totutella nokkamukiin ja vedenjuontiin kesääkin varten.
5kk iässä. Tuttavani halusi väkisin täysimettää, lapsi oli 5kk iässäkin vielä puolen tunnin välein rinnalla ja huusi nälkäänsä yötä päivää.
4 kk kohdalla aloitin soseet. Vauvalla oli ollut kovasti vatsavaivoja (ilmaa), joten odotin ongelmia ja halusin aloittaa hyvissä ajoin (siis niin, että ei ole pakko syödä maidon lisäksi muuta ja voidaan mennä vaikka teelusikallisella päivässä pitkään). Lisäksi vauva oli selvästi alkanut kiinnostua syömisestä ja ruuasta (katsoi tosi tarkkaan aina kun joku söi jotain). Niinhän siinä kävi, että ruoka maistui mainiosti alusta asti eikä mitään masuvaivaa tullut. Edelleen vauva syö erittäin hyvin ja kaikki kelpaa mikä eteen laitetaan.
itse tunnen vain yhden äidin, joka on lykännyt soseiden aloituksen sinne 6 kuukauteen ja itse myönsi syyn olevan laiskuus. Ei jaksanut vääntää soseita, kun imettäminen oli niin helppoa. Siinä vaan kävi niin, että sitten kun ne oli pakko aloittaa ei lapselle maistunut lainkaan ja saivat taistella ihan tosissaan syömisten kanssa.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 13:02"]
itse tunnen vain yhden äidin, joka on lykännyt soseiden aloituksen sinne 6 kuukauteen ja itse myönsi syyn olevan laiskuus. Ei jaksanut vääntää soseita, kun imettäminen oli niin helppoa. Siinä vaan kävi niin, että sitten kun ne oli pakko aloittaa ei lapselle maistunut lainkaan ja saivat taistella ihan tosissaan syömisten kanssa.
[/quote]
Näin on käynyt munkin tuttavien kohdalla. Laiskuus ei vaan ollut syy vaan 6kk täysimetys. Meillä on alotettu soseet 5kk ja 4,5kk iässä.
Ap, jos haluat ystävällistä ja kannustavaa tukea ja keskustelua, oli päätöksesi täysimetyksen suhteen mikä tahansa, suosittelen liittymään Facebookin iHmetys-ryhmään https://www.facebook.com/groups/iHmetys/?fref=ts
Itse en siellä enää ole, koska imetys ei enää meidän perheessä ole ajankohtaista. Tsemppiä! Näiltä palstoilta et saa kuin pahan mielen! :)
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 12:25"]
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 12:24"]6 kk, 8 kk ja keskoskaksosille 6 kk [/quote] Miksi vasta 8kk? Lapsen laiminlyömistä, 6kk viimestään alotetaan soseet!
[/quote]
Toimimme lastenneuvolan ohjeiden mukaan. lapsi ei suostunut syömään kiinteitä, ei sormiruokaa eikä soseita aiemmin, eikä pakottaa voinut. Maitoa riitti hyvin, koska olin luovuttanut sitä siihen saakka, kunnes lapsi täytti 6 kk. Ilmeisesti ennätyshellekesänä ei muu ruoka maistunut, sään viilennyttyä aloitti syömään itse. Ihan on ikäistään pidempi ja hoikka lapsi ja kehitys ikätasoa edellä. Ei siis vaurioita tästä heitteillejätöstä! ;P
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 12:22"]Meillä kaksi keskosvauvaa. Molemmille aloitettu vellit ja soseet jo kahden kuukauden iässä. Molemmat on aina kasvannut hyvin. Nukkunut yönsä ja olleet terveitä. Kumpaakaan ei ole imetetty.
[/quote]
En ole yllä olevan kirjoittaja mutta miksi tätä alapeukutatte? Keskosille aloitetaan melkein poikkeuksetta kiinteät hyvin aikaisin lääkärin määräyksestä ja tuo ettei ole imetetty ei ole mikään erikoinen asia keskosen ollessa kyseessä. En minä omaanikaan pystynyt (1100g) imettämään. Nenämahaletkusta se maito annetaan eikä mistään tissistä. Ja kun ei pumpulle herunut niin minkäs teit.
Tais olla pikkusen reilu 4kk. Korvikkeen rinnalle, kun maitomäärät oli niin pieniä ja miinuskäyrillä meni reippaasti.
Älä vielä aloita. Minullekin lääkärit sanoivat että maito ei riitä ja korviketta kehiin. Tyttö aina ollut hoikka ja esikoinen oli myös. Nyt tyttö 1 v ja edelleen huono syömään.
En ikinä antanut korviketta vaan imetin ja Uskoin itseeni ja vauvaani.
5,5 kk aloitin soseet ja vellin. Ne lääkärit välillä mussuttaa ihan turhaan.
Ja jos vauvalle kerta painoa tulee ja käyrillä mennään. No stress mama!
4kk iässä aloitettiin, vaikka ei ollut ongelmia ravinnon riittävyyden kanssa. Suositellaan allergianäkökulmasta aloittamaan jo aikaisemmin kuin virallinen täysimetyssuositus, joka on edelleen sama 6kk.
Porkkana tms. mieto kasvis kannattaa valita ensimmäiseksi, peruna ei ole yhtä hyvä, voi aiheuttaa allergiaa herkemmin (ja silti edelleen suositellaan perunaa, hyvät on suositukset!).
3kk vaikean refluksin takia, lääkärin määräyksestä. paino ei noussut ollenkaan.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 12:30"]3 kk. Vaikka suositus on nykyään täysimetys/pelkkä korvike 6 kk ikään saakka niin itse uskon siihen, että aiempi soseiden aloitus vähentää allergiariskiä huomattavasti.
[/quote]
Vanha suositus tuo jo on.