Voisiko 14-vuotias sisko katsoa..
..syksyllä kouluun lähtevää pikkusiskoa kesän ajan?
Kommentit (50)
Miltä ap susta tuntuisi jos olisit teini-ikäisenä odottanut kesälomaa kuin kuuta nousevaa ja sitten sulle tyrkättäisiinkin pikkulapsi hoitoon koko lomaksi _orjapalkalla_. Jos vähän päälle 400 e kahdesta kuukaudesta on liian suuri raha lapsen hoitoon viemisestä, niin mitä olet ajatellut 14 vuotiaalle maksaa? Itse en ikinä laittaisi teiniäni hoitamaan pienempiään koko kesäksi, tai vähintäänkin maksaisin kunnon tuntipalkan ja se kasvaisi nopeasti pariin tonniin kesän aikana. Teinilläsi on kesällä varmasti muutakin tekemistä kun sisaruksen kaitsiminen. Ei näin ap.
Ei nyt todellakaan kuulosta hyvältä tää juttu vaan lähinnä lapsen riistolta! Lapsikin tarvitsee lomaa ja työstään ihan oikean palkan.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 08:19"]Tuo 14v haki myös kesätöitä muualta, mutta ei saanut! Monenko teidän samanikäiset haki?? Omasta aloitteestaan?
Ap
[/quote]
Koska te ette anna sille tarpeeksi taskurahaa? Tal valitatte raha-asioita lasten edessä ja kiltti teini luulee, että hänen kuuluu 14-vuotiaana tehdä töitä? Vaikka todellisuudessa te olette vain pihejä?
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 08:19"]Tuo 14v haki myös kesätöitä muualta, mutta ei saanut! Monenko teidän samanikäiset haki?? Omasta aloitteestaan?
Ap
[/quote]
Meidän 15 v ei hakenut. Riittää että aloittaa 16 vuotiaana
Ap
[/quote]
Meidän 14 v lähetti 25 hakemusta. Monta eri paikkaa ois ottanut joten meni sinne josta maksetaan parhaiten. Omasta aloitteestaan.
Meillä 14-vuotias tyttö hoitaa 3-vuotiasta pikkusiskoaan kolme päivää viikossa kesäkuun ajan. Palkkaa vastaan ja omasta tahdostaan. On luotettava ja muutenkin paljon siskonsa kanssa. Täältä en kysele lupaa.
Siinä menisi teinisi kesäloma pilalle. Onnea vaan.
Ihan koko kesää ei voi laittaa teinin harteille, koska lomaillahan senkin pitäis saada. Itse kyllä 1-2 kuukautta kesäisin ton ikäisenä vahdin kesätöinä alle kouluikäistä siskoani. Meillä meni ainakin aika kivasti :)
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 11:17"]Meillä 14-vuotias tyttö hoitaa 3-vuotiasta pikkusiskoaan kolme päivää viikossa kesäkuun ajan. Palkkaa vastaan ja omasta tahdostaan. On luotettava ja muutenkin paljon siskonsa kanssa. Täältä en kysele lupaa.
[/quote]
On niitä huonoja äitejä muitakin
Kai 6v jo kavereidenkin luona pyörii välillä, eli homma ei tarkoittane 7-17 pikkusisaruksen perässä kävelyä. Vaan rentoa hengailua kotona, välillä sisarus saatetaan kaverin luo ja hengaillaan se aika muualla. Ei meidän 6-7v ainakaan yleensä näy kotona paljon ku syömässä ja nukkumassa.
Itse olin 14v koko kesän ihan vaan kotona, asuimme niin kaukana muista. Tein päivät pitkät töitä vanhempieni maatilalla, siis heinätöitä, siivoilua, lypsyllä auttamista.. Yhtään en palkkaa saanut. Mitäpä sillä rahalla olisin tehnytkään, kauppaan oli 25km ja kesällä edes bussit ei kulkenut.
Nuoria voi olla hyvin erityylisiä, ei kaikki muutenkaan notku missään ostarin nurkalla. Johtuen joko olosuhteista tai nuoresta itsestään. Toisen unelma voi olla kesän aikana vaan lojua riippumattomassa ja lukea kirjaa, kyllä siinä yhden sisaruksen vahtii samalla.
Maksa nyt vähintään se mitä päivähoidosta maksaisit, teinihän tekee pidempää päivää kuin te vanhemmat! Siltikin liian pieni palkka. Ehkä teini nyt olikin ihan ok ja että ei siitä ole vaivaa, kysy uudestaan viikon tai kahden päästä. Ei se vielä tajua kuinka iso homma se on. Vähän myös epäilyttää olisiko tämä järjestely tullut edes mieleesi jos 14-vuotias olisi poika, mikä siinä on että tytöt nakitetaan piiaksi heti kun mahdollista?
TÄÄ ON PROVO EI KUKAAN OLE OIKEASTI NOIN TYHMÄ.
Kyllä voi. Maksat pari kymppiä päivältä ni hyvä kesätyö! :)
Ymmärsin, että ap saa kesällä ehkä töitä, yksi vaihtoehto on siis, että varaa hoitopaikan nyt kesäksi eikä sitten ehkä pääsekään töihin, jolloin menisi turhaan hoitomaksu (vai saako sen peruttua?)
Itse vahdin 15-vuotiaana kuukauden serkkutyttöä, joka oli 1-vuotias, palkkani oli tuota luokkaa, ja olin aivan innoissani omasta palkasta. 1-vuotiaan vahtiminen on kuitenkin vaativampaa kuin 6-vuotiaan kanssa oleminen, joten minusta ei mitään ongelmaa. Missä ihmeessä nuoret oppivat vastuuta, jos eivät kotoa? Miten rankkaa se koulunkäynti yläasteella oikein on, jos pitää 24/7 pari kuukautta vain hengailla kavereiden kanssa, että jaksaa taas seuraavan vuoden??? Minusta on ihan normaalia, että koko perhe puhaltaa yhteen hiileen.
Ei voi. Lapsi on alle kouluikäinen ja hänellä on hoitopaikka. Miksi sen nyt irtisanoisit
Periaatteessa voi, mutta koko kesä menee sitten teiniltä lapsenvahtina. Kai maksat palkkaa?
Joku 14v. voi ja joku 14v. ei.
Aivan samoin joku 20v. voi ja joku 20v. ei. Enemmänkin tää on henkilö kysymys.
Siis kun olen työtön ja ehkä saamassa kesäksi töitä. Mutta hoitomaksu menee maksimiin, mutta se lohkaisee hillittömän osan alarajantuloista.
Luotan 14-vuotiaaseen kuin vuoreen, maksaisin hänelle jotain, mutta vähemmän kuin hoitomaksu olisi. Pienellekin olisi helpompaa kun saisi jäädä aamuisin nukkumaan.
Ap
AP, oletko nyt ajatellut yhtään sitä 14vuotiasta?