Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen valtiolla töissä ja vuosilomaa on vain 30 päivää

Vierailija
04.05.2015 |

Ärsyttää kun jengi aina valittaa julkisen puolen pitkistä lomista, mutta sopivasti unohtaa, että vain osalla on 38 päivän vuosiloma.

Kommentit (98)

Vierailija
41/98 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 23:38"][quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 19:03"]

Ei taida lauantait kuluttaa lomia enää kellään. Kertokaa kenellä menee.

[/quote]

Ollaanko siellä julkisen sektorin suojatöissä oikeasti näin tietämättömiä normaalien työmarkkinoiden toiminnasta?
[/quote]mene sinä Yritäjä vittuun

Vierailija
42/98 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 23:37"]

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 23:33"]

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 18:43"]

Paljonko sulla on viikkotyöaika? 

Ja on toi sun lomamäärä kuitenkin viikon enemmän kuin normaalisti yksityisellä. (Valtiolla lasketaan vain ma-pe päivät eli työpäivät, yksityisillä aloilla yleensä lauantaitkik kuluttavat vapaapäiviä, eli valtiolla 30 lomapäivää on 6 viikkoa, yksityisellä taas 30 päivää= 5 viikkoa.)

[/quote]

Ei ole vuosiin enää lauantaita laskettu.

[/quote]

Ai mitä ei ole enää vuosiin laskettu?

[/quote]

Yksityisellä sektorilla lauantaita lomapäiväksi, se on muuttunut jo vuosia sitten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/98 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 23:38"]

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 23:32"]

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 19:03"]

Ei taida lauantait kuluttaa lomia enää kellään. Kertokaa kenellä menee.

[/quote]

Yksityisen sosiaalialan tes, lauantait lasketaan lomapäiviksi. Mulla lomaoikeus 36+3, eli lomaa on vuodessa 6 viikkoa, 3 päivää. Ja meitä taitaa Suomessa olla "muutama ".

[/quote]

Yksityisellä töissä ja lomaa 30 päivää per vuosi. Lauantait lasketaan lomapäiviksi, joten vuodessa lomaa kaikkiaan viisi viikkoa. Pekkaset yms. on ihan täysin vieras käsite minulle, mitä ne on? Työaika 7 h 30 minuuttia per päivä. Lomarahoja ei todellakaan saa automaattisesti vaihdettua vapaaksi. 

[/quote]

Minäkin olen yksityisellä töisä ja lomaa 30 päivää per vuosi. Lauantait lasketaan lomapäiviksi, joten vuodessa lomaa kaikkiaan viisi viikkoa.

Minulla on myös pekkaspäivät, mutta ne johtuu vain siitä, että työaikani on 8h per päivä. Näistä päivistä kun kertyy puolituntisia yhden työpäivän verran, siinä on se pekkanen, minkä voi olla töistä pois.  Eli ihan sama asia tapahtuisi niin, että mulla olisi työpäivä 7h30min, kerryttäisin joka päivä liukumaa 30min ylimääräistä, ja kun olisi päivä täynnä, jäisin kotiin.

En nyt 100% varmuudella muista, oliko tuo pekkaskertymäksi laskettava juuri tasan 30 min "ylimääräistä" vai vähän sinnepäin, mutta todellisuudessa näistä pekkasista on kenenkään turha märehtiä, että ne olisi jokin etu.

Vierailija
44/98 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, pakko myöntää että kyllä tuntui kummalliselta kun valmistumisen jälkeen sai töitä johon kuului palkka (2800e/kk), vuosilomat, etätyömahdollisuus (n.2 pv /kk) , lounassetelimahdollisuus, kulttuurisetelit, liukuva työaika, työterveyshuolto, palkallinen vapaa muuttopäivä, palkalliset pyhät, korvauksia työmatkoista ja vielä pikkujoulut ja joululahja firman piikkiin. Työsuhteen päätyttyä pamahti tilille vielä lomarahaa! Se oli ensimmäinen työ jossa oli mahdollisuus saada palkkaa vaikka ei ole töissä. Ja ensimmäinen jossa oli työterveyshuolto. Ja tästä huolimatta siinä oli parempi palkka kuin niissä hanttihommissa, joissa ei ollut muuta kuin epäsäännöllinen tuntipalkka. Eikö tätä epäsuhtaa voitaisi jotenkin tasoittaa? 

Tekisin mielelläni samaa työtä esim. 2200 euron palkalla ilman ylimääräisiä lisiä, seteleitä, korvauksia tai lomarahaa jos paikka on vakituinen. Mutta en voi tehdä sitä koska pätevin on palkattava ja ilman kokemusta jää aina muiden jalkoihin. Maksakaa te palkansaajat ihan mukisematta vaan minun ansiosidonnaiset, jos tosiaan haluatte pitää etuoikeutenne. Jos taas kadehditte meitä työttömiä niin päästäkää meidät sinne ja tulkaa itse nauttimaan vapaa-ajasta jossa ei ole mitään etuja.

Vierailija
45/98 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 23:49"]

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 23:37"]

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 23:33"]

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 18:43"]

Paljonko sulla on viikkotyöaika? 

Ja on toi sun lomamäärä kuitenkin viikon enemmän kuin normaalisti yksityisellä. (Valtiolla lasketaan vain ma-pe päivät eli työpäivät, yksityisillä aloilla yleensä lauantaitkik kuluttavat vapaapäiviä, eli valtiolla 30 lomapäivää on 6 viikkoa, yksityisellä taas 30 päivää= 5 viikkoa.)

[/quote]

Ei ole vuosiin enää lauantaita laskettu.

[/quote]

Ai mitä ei ole enää vuosiin laskettu?

[/quote]

Yksityisellä sektorilla lauantaita lomapäiväksi, se on muuttunut jo vuosia sitten.

[/quote]

Oho, viime viikolla tuli lomalistat. Viitsisitkö käydä vinkkaamassa meidän työpaikan palkanlaskentaosastolle kans! Terv. se yksityisen sosiaalialan tessin omaava työntekijä, jolla lomaa 36+3 ja lauantait kuluttavat lomaa.

Vierailija
46/98 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkinenhan sektori työntää kaikenmaailman kallista projektia putkeen. Ilmastohöpöhöpöt, maailmanpelastukset jne. Ne maksaa ihan oikeaa rahaa.

Ei luulisi tuollaisten jälkeen kovakalloisimmallekkaan tulevan yllätyksenä jos lomaa vähennetään, palkkaa pienennetään jne. täältä ikuisuuteen. Hummailuhillot loppui, koska julkinen sektori hummaili liikaa.

Vierailija
47/98 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa, että lomat on valtiolla ainoa bonari. No, nyt ei varmaan bonareita jaella yksityiselläkään, mutta hyvinä aikoina saattoi porukka saada vähintään sen 13-14 kk palkan ylimääräisenä. 

Vierailija
48/98 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 19:14"]Olen valtiolla töissä ja vuodessa minulla on:

- 38 lomapäivää

- 18 lomaraha-vapaapäivää

- 40 etätyöpäivää, yleensä Ma tai Pe, ja joskus ne ovat vain "työpäiviä" lainausmerkeissä...

- 5-20 sairaslomapäivää, nuhaisena ei viitsi mennä tartuttelemaan.

AIKA USEIN siis kotona tai matkoilla...

Kuukausipalkka 5100 euroa.
[/quote]

Ärsyttävää, joko tahallaan provoat tai olet tyhmä muuten. Mitä järkeä leuhkia tuollaisella? Mäkin töissä valtiolla, mut töitä on T O S I paljon, uranäkymät heikot, mutta silti teen töitä ahkerasti ajatellen, että työni auttaa pienessä mittakaavassaan Suomea JA koska tiedän ketkä minun palkkani maksaa. Joten voisit sinäkin pitää suutasi soukemmalla, turhaan yrität vahvistaa vanhoja stereotypioita laiskoista virkamiehistä.

Vierailija
49/98 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomailla yksityisellä töissä - vuosiloma 24 päivää. Repikää siitä.

Vierailija
50/98 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 00:22"]

[/quote]

Vastaavasti sulla on varmaan triplaliksa suomikolleegaasi verrattuna ja paljon matalampi vero %

täytyyhän meillä umpiverotetuilla ja palkkakuopassa olevilla olla jotain etuja. No, ehkä ne joutaa pois kun kaikkialla säästetään.

Vierailija
51/98 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 00:22"]

[/quote]

Oletettavasti vain työpäivät lasketaan? Ei lauantaita? Eli yhden päivän vähemmän vuodessa kuin Suomessa yleensä yksityisellä sektorilla. Samoissa siis mennään ja ero saattaa tasoittua, jos lasketaan myös arkipyhät, niitä kun on eri verran eri maissa.

Vierailija
52/98 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ei siis kukaan ole kuullut, mihin lomat perustuvat? Suomessa on kuulkaa vuosilomalaki. Siinä määrätään, mikä on lomien "perälauta" eli mitä vähintään saa, jos on toisen palveluksessa töissä. Ja sieltä tulee myös tuo, että lauantai lasketaan lomapäiväksi. Sieltä käytäntö on siirtynyt työ- ja virkaehtosopimuksiin, joihin on usein saatu neuvoteltua pidemmät lomat kuin mitä laissa on. Itse olen yksityisessä firmassa, joka noudattaa vain lakia, koska alalla ei ole työehtosopimusta. Minimilomat, ei n.s. lomarahaa vaan ainoastaan normaali palkka loma-ajalta. Ja lauantai syö tietysti yhden lomapäivän elil lomaa on neljä viikkoa kesällä ja yksi talvella.

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2005/20050162?search[type]=pika&search[pika]=vuosiloma

Vierailija
53/98 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 19:31"]

Yksityisissä työpaikoissakin on paljon eroa. Minä taas olen ollut firmassa töissä, jossa ei työtunteja kirjattu eli käytännössä ylitöitä joutui tekemään, mutta niistä ei saanut mitään korvausta. Työmatkoja oli välillä, mutta matkoihin kulunutta aikaa ei korvattu. Eli aamulla kuudelta työmatkalle ja illalla kuudelta takaisin ja tästä sai 8 tunnin palkan. 4 tuntia matka-aikaa oli omaa vapaa-aikaa, jota ei siis saanut palkkana tai vapaa-aikana takaisin. "Työsuhde-etuina" oli lakisääteinen työterveyshuolto minimitasoisena ja työhöntulotarkastuksessa työterveyslääkäri totesi, ettei tää kata oikein mitään, oma vakuutus olisi muuten tosi kätevä. Lisäksi liikuntaseteleitä firma maksoi n. 100 €/vuosi (ne saadakseen piti toinen 100 € maksaa palkastaan.) Etätöitä ei tunnettu, vaikka käytännössä kotoa piti välillä vastailla työpuheluihin.

Lounasseteleitä joku kysyi ja melkein naurettiin päin naamaa. Tulosbonuksen saattoi periaatteessa saada, mutta sitäkään ei oltu vuosikausiin jaettu. Sairastaessa piti heti ekasta päivästä olla sairaslomatodistus.

Lomia oli sen viisi viikkoa, mutta niitäkin sai maksimissaan kaksi viikkoa kerrallaan. Loppuja olikin vaikea saada pidettyä ja niitä oli monella rästissä, mutta ei niitä rahanakaan saanut.

Hammaslääkäri, erikoislääkärit. Buah. Näihin sai mennä työajalla, omalla kustannuksella ja kunhan teki työtunnit sisään.

Näitä ei moni julkisella oleva osaa kuvitellakaan miten hyvillä työehdoilla ovat töissä verrattuna moneen yksityiseen pikkufirmaan.

[/quote]

Mä oon kunta-alalla töissä ja kuulostipa todella tutulta. Että ei ne asiat ole hyvin aina täälläkään päässä. (Paitsi että tulosbonuksia ei tällä alalla todellakaan saa, ei ainakaan meillä)

Vierailija
54/98 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten nuoria nämä keskustelijat ovat, kun väittelevät itsestään selvistä asioista? Lähes kaikissa paikoissa yksityisellä sektorilla lomat on neljä viikkoa kesälomaa ja viikko talvilomaa, jos työkokemusta on tarpeeksi. Useimpien Tessine ja vuosilomalain mukaan lomaa kertyy alle vuoden kokemuksella 2 päivää/työssäolokuukausi, yhteensä 24 päivää = 4 viikkoa lomaa, joihin lauantai lasketaan lomapäiväksi. Jos työkokemusta on tarpeeksi, lomaa kerty 2,5 päivää= 30 päivää ja tällöin saa viikon talviloman. Tämä on ollut jo 80-luvun lopulla, jolloin työssäoloni aloitin, eikä se ole miksikään muuttunut. Älkää levittäkö väärää tietoa, ettei nuoret pety lomiensa lyhyytensä. Lomien pitoaikoja voi työnantajan kanssa sopia toisin, mutta työnantaja ei saa yksipuolisesti määrätä lakia vastaan. Valtiolla ja kunnalla on omat sääntönsä; joka tapauksessa pitkään noissa olleet lomailevat enemmän kuin pitkään yksityisellä olleet. 

Vierailija
55/98 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 06:05"]

Miten nuoria nämä keskustelijat ovat, kun väittelevät itsestään selvistä asioista? Lähes kaikissa paikoissa yksityisellä sektorilla lomat on neljä viikkoa kesälomaa ja viikko talvilomaa, jos työkokemusta on tarpeeksi. Useimpien Tessine ja vuosilomalain mukaan lomaa kertyy alle vuoden kokemuksella 2 päivää/työssäolokuukausi, yhteensä 24 päivää = 4 viikkoa lomaa, joihin lauantai lasketaan lomapäiväksi. Jos työkokemusta on tarpeeksi, lomaa kerty 2,5 päivää= 30 päivää ja tällöin saa viikon talviloman. Tämä on ollut jo 80-luvun lopulla, jolloin työssäoloni aloitin, eikä se ole miksikään muuttunut. Älkää levittäkö väärää tietoa, ettei nuoret pety lomiensa lyhyytensä. Lomien pitoaikoja voi työnantajan kanssa sopia toisin, mutta työnantaja ei saa yksipuolisesti määrätä lakia vastaan. Valtiolla ja kunnalla on omat sääntönsä; joka tapauksessa pitkään noissa olleet lomailevat enemmän kuin pitkään yksityisellä olleet. 

[/quote]

Minäkin olen aloittanut työelämän 80-luvulla ja olen yksityisellä töissä (sosiaalialan tes). Kyllä minulla lomaoikeus on 39 päivää, ja siis lauantait lasketaan lomapäiviksi.  Mutta lomaa siis 6 ja puoli viikkoa. Tämä siis jos työkokemusta on 15 vuotta tai enemmän. Alle 15 vuoden työkokemuksella täysi loma on 33 päivää.

Vierailija
56/98 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 06:12"]

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 06:05"]

[/quote]

Minäkin olen aloittanut työelämän 80-luvulla ja olen yksityisellä töissä (sosiaalialan tes). Kyllä minulla lomaoikeus on 39 päivää, ja siis lauantait lasketaan lomapäiviksi.  Mutta lomaa siis 6 ja puoli viikkoa. Tämä siis jos työkokemusta on 15 vuotta tai enemmän. Alle 15 vuoden työkokemuksella täysi loma on 33 päivää.

[/quote]

"useimpien tessien" ei ole kaikki Tessit. Suurimmassa osassa menee kuitenkin noin kuin kirjoitin. 

Vierailija
57/98 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 19:09"]

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 18:59"]

Valtiolla 60 % virkamiehistä on pitkälomalaisia eli 38 lomapäivää/v. Eli 40 % on lomaa 30 pv/v.

[/quote]

Mieti: ne on olleet samassa työpaikassa yli 15 vuotta, vaikka ei ole etenemismahdollisuuksia, ei kunnon työterveyshuoltoa, ei yhtä hyvää palkkaa kuin yksityisellä sektorilla ja monella työ samaa paskaa kuin muuallakin, ei se taloushallinto se kummallisempaa muuallakaan ole.

Pitäisikö poliiseja palkata yksityissektorille enemmän, lomat lyhensi?

Lisäksi: valtiolla ei ole mitään pekkaspaäiviä, jotka yksityisellä on vaiettu etu. Niitä saa yksityisellä sektorilla lähes tusinan verran vuodessa, joten yllättäen yksityisellä puolella lomaa onkin 42 vrk/v eikä suinkaan 30, kuten mainostetaan.

[/quote]

Jos on pekkasia niin sillon tehdään 40 tuntista viikkoa.

Vierailija
58/98 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 19:14"]

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 19:12"]

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 19:09"][quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 18:59"] Valtiolla 60 % virkamiehistä on pitkälomalaisia eli 38 lomapäivää/v. Eli 40 % on lomaa 30 pv/v. [/quote] Mieti: ne on olleet samassa työpaikassa yli 15 vuotta, vaikka ei ole etenemismahdollisuuksia, ei kunnon työterveyshuoltoa, ei yhtä hyvää palkkaa kuin yksityisellä sektorilla ja monella työ samaa paskaa kuin muuallakin, ei se taloushallinto se kummallisempaa muuallakaan ole. Pitäisikö poliiseja palkata yksityissektorille enemmän, lomat lyhensi? Lisäksi: valtiolla ei ole mitään pekkaspaäiviä, jotka yksityisellä on vaiettu etu. Niitä saa yksityisellä sektorilla lähes tusinan verran vuodessa, joten yllättäen yksityisellä puolella lomaa onkin 42 vrk/v eikä suinkaan 30, kuten mainostetaan. [/quote] Tiedoksi vain että pekkasia saa silloin kun työpäivä on 8,5 tuntia. Eli se on korvaus pidemmästä työajasta ei lisäloma.

[/quote]

Miksi sitten kaikissa sopimuksissa se on 8 tuntia? Joka tapauksessa kyse on palkallisesta vapaa-ajasta eli lomaan verrattavasta ajasta. Harva valtiolla tekee sitä vähän yli 7 tunnin päivää, kyllä se suurimmalla osalla on 8-9 tuntia töitä, niistä ei vain pidetä kirjaa.

[/quote]

Tyhmä se on joka tekee työtä mitä ei ole kirjoitettu työsopimukseen

Vierailija
59/98 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan, ja tuo kahdeksan päivää on sopivaan kohtaan laitettuna kaksi viikon pätkää.

Vierailija
60/98 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

jaa, mulla on 38pvää. Pitkät lomat tulevat kun ollut palveluksessa 15v.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä neljä