Mistä kesätöitä reippaalle nuorelle!
Hei kaikki! Olen 19-vuotias tänä vuonna valmistuva lukiolainen. Asun Helsingissä jo omillani avopuolison kanssa. Ongelmana on se etten ole saanut kesätöitä vaikka olen hakenut jo yli 20 eri paikasta. Minulla olisi kyllä puhelinmyynti hommia kesäksi ilman minkäänlaista takuupalkkaa, joten vähän huolettaa kun kuitenkin pitäisi oma puolikas vuokrasta maksaa plus vielä eläminenkin. Olen hakenut töitä kaikenlaisista kaupoista ja pikaruokapaikoista. En ole päässyt. Hygieniapassi löytyy ja työkokemustakin on jokaiselta kesältä kertynyt. Asuin ennen pienellä paikkakunnalla, missä töitä sai yllättävän helposti. Nyt ihmettelen kun Helsingistä ei millään meinaa töitä irrota ja HUOM: osaan yhteensä viittä eri kieltä : suomea, ruotsia, englantia, venäjää ja ranskaa. Aikaisempaa kokemusta on mansikoiden myynnistä, toimistotyöstä ja liikennemyymälätyöntekijän hommista. Olen tosi avoin ja iloinen persoona ja tykkään asiakaspalvelutyöstä. Olen kuitenkin valmis kokeilemaan melkein kaikkea, kunhan vaan on takuupalkka eikä pelkkä provikka. Onko kellään mitään ideoita? Kiitos jo etukäteen!
Kommentit (35)
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 15:43"]
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 15:33"]
Mä olen hakenut 87 paikkaan, käynyt 51 haastattelussa ja enkä ole saanut kesätyöpaikkaa :D Että onnea vaan kun olet jopa 20 paikkaa hakenut. Ei pk-seudulla ole töitä muuta kuin pomojen sukulaisille/kavereille (tai niiden lapsille).
[/quote]oho, mun molemmat lapset, jotka on siinä iässä että voisi olettaa kesätöitä tekevät, saivat ihan parilla haulla duunipaikat ja ihan pk-seudulla asutaan
sama homma oli viime vuonna, parista ekasta hausta tärppäsi eli kyllä sussa itsessäskin mahtaa jotain ongelmaa olla, tuskin se vika aina pomoissa on
[/quote]
Aina näihin keskusteluihin osuu joku superäiti, joka kuvittelee omissa kullannupuissaan olevan jotain älytöntä paremmuutta kun on tuurilla saatu työpaikat :D
Kyllä minäkin tunnen PK-seudulla nollakokemuksella työpaikan saaneita - esim. SOK:lla hakemuksia tulee niin paljon, että milteinpä arvotaan ketkä valitaan haastatteluun. Hyvällä tuurilla se on joku, jolla ei ole välttämättä yhtään tai todella vähän työkokemusta.
No ei se työnhaku niin helppoa ole, vaikka kokemusta olisi ja vaikka olisi miten innokas työntekijä. Hakijoita on sen verran paljon, että kaikki ei millään saa töitä. Puutarhatöihin ei kyllä välttämättä vaadita kokemusta ennestään eli sikäli se oli hyvä ehdotus, mutta sen alan paikat on kyllä suurimmaksi osaksi menneet jo tässä vaiheessa kevättä (olen itse alalla).
Onnea työnhakuun!
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 14:36"]
Puhelinmyyntiin vaan, kesällä mansikoita keräämään. Ei pidä olla liian nirso.
[/quote]
Missä päin Helsinkiä on mansikanpoimintaa?
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 15:33"]Mä olen hakenut 87 paikkaan, käynyt 51 haastattelussa ja enkä ole saanut kesätyöpaikkaa :D Että onnea vaan kun olet jopa 20 paikkaa hakenut. Ei pk-seudulla ole töitä muuta kuin pomojen sukulaisille/kavereille (tai niiden lapsille).
[/quote]
Sama, mutta hain vaan p-karjalasta töitä. Jotain 70-100 hakemusta laitettu. Alle 20 haastattelussa käyty (mukana vuokrapaikat). Työkokemusta 4 kesältä siivoomisesta. Alkaa vaan kyrpiä se riisto ja ne min 15h/3vk -työsopparit. Lisäks oon sekä ilmasiks, että palkallisena ollu urheiluseuroilla ja urheiluopistoilla ollu töissä viimeset 7 vuotta epäsäännölliset (yht. tulee varmaa 2 v töitä?)
.
En silti millään saa kesäks kokoaikatöitä itelleni. Ja siis ainoa vaatimus ois se, että sais tehä 8h/päivä töitä ja ylityöt on vaa plussaa. Mutta ei...
VINKKI: hakekaa ulkomaille, jos olette kielitaitoisia. Tyttäreni 22 v lähtee Norjaan kesätöihin sairaalakemistin hommiin, kun kotimaasta ei töitä löytynyt.
hautausmaan hoitaja, kysy seurakunnilta
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 16:02"]
VINKKI: hakekaa ulkomaille, jos olette kielitaitoisia. Tyttäreni 22 v lähtee Norjaan kesätöihin sairaalakemistin hommiin, kun kotimaasta ei töitä löytynyt.
[/quote]
Tätä suosittelen minäkin! Varsinkin kun olet kielitaitoinen ja reipas, niin kesätyö ulkomailla saattaisi olla sua varten. Suomi ei saa verotuloja, mutta saat itsellesi arvokasta työkokemusta ja pääset samalla tutustumaan uuteen maahan ja kulttuuriin. Olen itse tällä hetkellä 24-vuotias ja olen ollut kolmena edeltävänä kesänä ulkomailla: naapurimaassamme Ruotsissa sekä kahdesti Saksassa. Olen menossa itse asiassa tänäkin kesänä Saksaan, tosin eri paikkaan kuin viimeiset kaksi kesää työskentelin.
Suosittelen siis lämpimästi! Olen havainnut, että ainakin Saksassa otetaan meidät pohjolan ihmiset todella hyvin ja innokkaasti vastaan. Euroopassa (lähinnä Keski-Euroopassa) on tietääkseni haut käynnissä juuri nyt. Sen lisäksi kannattaa ottaa huomioon, että monet eurooppalaiset yritykset eivät kuitenkaan ilmoita avoimista kesätyöpaikoista julkisesti, vaan odottavat omatoimista kysymistä kesätöiden suhteen. Voit siis ihan vaikka googlen kätköistä koittaa löytää erilaisia yrityksiä, joihin otat reippaasti yhteyttä jos vain kiinnostaa. Näin toimin itsekin ja saksalainen pomoni oli aivan haltioissaan, kun tällainen suomalainen löysi heidän yrityksensä sivut, tutustui niihin perusteellisesti ja haki töitä kesäksi :D
Maarianhaminassakin näyttää olevan paljon kesätyöilmoituksia tällä hetkellä.
Jos siis yhtään kiinnostaa ja on rohkeutta ulkomailla työskentelyyn, niin ei muuta kuin hakemuksia laittamaan! Toki ongelmana voi olla majoituksen järjestäminen ja vielä näin nopealla varoitusajalla, mutta kaipa sekin järjestyisi. Sinulla on suurena etuna tuo kielitaito, jonka aloitusviestissäsi mainitsit. Ranskan kielen taitoisena voisit hakea vaikka Ranskaan tai Belgiaan.
Ja vaikka ap ei olisikaan kiinnostunut, niin tämä ihan vinkkinä muille (lähinnä täysi-ikäisille) nuorille tulevaisuuttakin ajatellen, että Suomen rajojen ulkopuolellakin kannattaa kokeilla siipiään, jos elämäntilanne suinkin sen mahdollistaa.
Ja nimenomaan juuri kielitaidolla, englannin kieli yksistään ei ole taito tai mikään ja saanee vain samoja hommia, mitä Suomessa (puhelinaspaa, -myyntiä ja siivousta, jos sitäkään). Toki tietotaitorekryä tapahtuu paljonkin, mutta siinä just painotus sitten tietotaidolla kuin kielipäällä.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 14:33"]
Kesätyöhaku täytyy aloittaa TAMMIKUUSSA. Laiska olet.
[/quote]
Ei ole pakko. Kesätöitä voi löytyä vielä tähänkin aikaan vuodesta ja kesätöitä voi saada vielä kesäkuukausinakin.
Ei pk-seudulla ole töitä muuta kuin pomojen sukulaisille/kavereille (tai niiden lapsille).
[/quote]
No arvaapa sitten, mikä on suhteella menevien työpaikkojen osuus pikkupaikkakunnilla? Huitelee lähempänä 100 prosenttia se määrä. Olihan se teinivuosina, kun kesätöitä haettiin, niin kumma juttu kun joka vuosi vuodesta toiseen näytti samoissa kesätöissä ne samat tyypit olevan ja suurimmaksi osaksi kaikki muut olivat ilman kesätöitä, kun ne kaikki harvat paikat menivät juuri pomojen lapsille/pomojen kaverien lapsille.
T: Pikkupaikkakunnalla kasvanut, nykyisin isommassa kaupungissa asuva.
Kysy hotelleista kerroshoitajan paikkaa, monesti pääsee ilman työkokemustakin.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 17:26"]
Kysy hotelleista kerroshoitajan paikkaa, monesti pääsee ilman työkokemustakin.
[/quote]
Siivouspalvelut nykypäivänä vaan ulkoistettu siivouspalvelua tarjoaville tahoille esim. SOL joten melko varmasti käskevät hotellista ottamaan yhteyttä SOL yms...
Kesätyöt on vaan erittäin kiven alla nykyään. Eikä vaan kesätyöt vaan yleensäkin nuorien työttömyys on erittäin suurta ja toimeentulo todella heikkoa. Opiskeluaikaisia töitäkään ei riitä läheskään kaikille, joten nuoret pakotetaan elämään lainarahalla, muttei ole mitään takeita, että vamistumisenkaan jälkeen työllistyy. Tästä ongelmasta vaan voivotellaan, eikä esim. kevään eduskuntavaaleissa taidettu käsitellä nuorisotyöttömyyttä mitenkään.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 17:07"]
Ei pk-seudulla ole töitä muuta kuin pomojen sukulaisille/kavereille (tai niiden lapsille).
[/quote]
No arvaapa sitten, mikä on suhteella menevien työpaikkojen osuus pikkupaikkakunnilla? Huitelee lähempänä 100 prosenttia se määrä. Olihan se teinivuosina, kun kesätöitä haettiin, niin kumma juttu kun joka vuosi vuodesta toiseen näytti samoissa kesätöissä ne samat tyypit olevan ja suurimmaksi osaksi kaikki muut olivat ilman kesätöitä, kun ne kaikki harvat paikat menivät juuri pomojen lapsille/pomojen kaverien lapsille.
T: Pikkupaikkakunnalla kasvanut, nykyisin isommassa kaupungissa asuva.
[/quote]
Mä olisin kanssa sitä mieltä, että pikkupaikkakunnilla on vaikeampi saada töitä ilman suhteita ja pääkaupunkiseudulla taas useampi paikka menee osaamisen perusteella tai ainakin omien ja tuttujen kokemusten perusteella myös ilman suhteita on mahdollista saada kesätyö.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 16:19"]
hautausmaan hoitaja, kysy seurakunnilta
[/quote]
Ainakin pääkaupunkiseudulla hakuajat oli tammi-helmikuussa ja paikat on jaettu jo, monilla hautausmailla ekat kesäduunarit on olleet jo kuukauden töissä.
-23
Mä olen hakenut 87 paikkaan, käynyt 51 haastattelussa ja enkä ole saanut kesätyöpaikkaa :D Että onnea vaan kun olet jopa 20 paikkaa hakenut. Ei pk-seudulla ole töitä muuta kuin pomojen sukulaisille/kavereille (tai niiden lapsille).
[/quote]oho, mun molemmat lapset, jotka on siinä iässä että voisi olettaa kesätöitä tekevät, saivat ihan parilla haulla duunipaikat ja ihan pk-seudulla asutaan
sama homma oli viime vuonna, parista ekasta hausta tärppäsi eli kyllä sussa itsessäskin mahtaa jotain ongelmaa olla, tuskin se vika aina pomoissa on