Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko neuvolakäynnit palkatonta poissaoloa?

Vierailija
19.09.2006 |

Äitiysneuvolat kai rinnastetaan työntekijän sairauspoissaoloihin, mutta entä lasten neuvolakäynnit - onko ne muihin perhevapaisiin tai perhesyistä johtuviin poissaoloihin rinnastettavia?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten äitiysneuvola. Eikä tarvii mitenkään tunteja tehdä takaisin.

Vierailija
2/17 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki ne pitää mahdollisuuksien mukaan käydä ennen tai jälkeen töiden, mutta 8-16 työtä tekevälle se on mahdottomuus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta lain mukaan, JOS on mahdollisuus käydä työajan ulkopuolella (esim. työaika 10-18 tai kunnassa mahdollisuus iltaneuvolaan), ei silloin saa käydä työajalla. Ja toisin kuin työnantajat antaa ymmärtää, tämä koskee myös neuvolassa käyntejä ei vain lääkärikäyntejä.

Vierailija
4/17 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se voi olla TYÖNANTAJAN ongelma, jos joku päättää olla raskaana. Just tästä sikiää se, ettei naisia haluta työllistää.

Vierailija
5/17 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Raskaana olevalla työntekijällä on oikeus palkkaa menettämättä käydä synnytystä edeltävissä lääketieteellisissä tutkimuksissa, ellei niitä ole mahdollista suorittaa työajan ulkopuolella. Kysymykseen tulevat lähinnä äitiysneuvoloissa ja erikoissairaanhoitoa antavissa yksiköissä tapahtuvat käynnit.

Määräys on tarkoitettu poikkeukselliseksi menettelytavaksi. Tämän vuoksi esim. työvuorojärjestelmiä laadittaessa voidaan etukäteen ottaa huomioon työajan ulkopuolella tapahtuva tutkimus.

Mikäli tutkimuksissa on käytävä työaikana, on tästä ilmoitettava työnantajalle niin pian kun mahdollista, jotta voidaan sopia työstä poissaolon ajankohta. Tutkimuksessa käynnin tulee tapahtua työajan tarpeetonta menetystä välttäen."

Vierailija
6/17 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomo siitä ihan erikseen mainitsi, että on oikeus käydä työajalla eikä tarvitse tunteja korvata.

Sopimus KVTES.

Vierailija
7/17 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on molemmissa raskauksissa kaikki äitiysneuvolakäynnit, ultrat, labrat ym. ovat olleet palkatonta. Meidän VES:simme ei mainitse asiasta mitään. Olen yksityisellä töissä.

Kiva, jos joku saa mennä neuvolaan ja tutkimuksiin työaikana!

Vierailija
8/17 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin hassua että neuvolakäynnit ovat Suomessa " pakollisia" (jotta saa mm. Kelan äitiysetuuden) mutta ne eivät ole yleisesti soveliaita suorittaa työajalla. Hassu ristiriita, vaikka eihän nuo neuvolakäynnit ole tietenkään mitenkään laissa pakollisiksi määriteltyjä.

Vierailija
9/17 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

neuvolassa käynnit omalle ajalle.

Vierailija
10/17 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

3

Vierailija
11/17 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
12/17 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun viime raskaudessa käskettiin vähentää tunneista ja nyt olen käynyt sitten aamuisin ennen työhön menoa, seuraava neuvolakäynti osuu kuitenkin keskelle päivää

Vierailija
13/17 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

kun viime raskaudessa käskettiin vähentää tunneista ja nyt olen käynyt sitten aamuisin ennen työhön menoa, seuraava neuvolakäynti osuu kuitenkin keskelle päivää

Vierailija
14/17 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sulle, joka käy neuvolassa ennen töiden alkua: niin sun pitääkin tehdä.

Jos taas raskaana olevalla työntekijällä ei ole mahdollisuutta hoitaa raskauden aikaisia seurantoja (myös neuvolaa) työajan ulkopuolella, on oikeus käydä ne käynnit palkallisena.

Vierailija
15/17 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli sitten oma äitiysneuvola, lasten neuvola, lääkärit, hammaslääkärit. Aina vain kortti viuhuu, mutta onpahan ylitöitä, joista ottaa;)

En muuten tunne muitakaan, jotka näitä työaikana hoitaisivat!

Vierailija
16/17 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkallista kun on äitiysneuvolasta kyse.

Vierailija
17/17 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos neuvolan aukioloajat ovat 8-16, mikä on sama kuin minun työaikani. Olen ottanut sairauspoissaoloina, koska yhteiskuntahan velvoittaa käymään tarkastuksissa.