Onko neuvolakäynnit palkatonta poissaoloa?
Äitiysneuvolat kai rinnastetaan työntekijän sairauspoissaoloihin, mutta entä lasten neuvolakäynnit - onko ne muihin perhevapaisiin tai perhesyistä johtuviin poissaoloihin rinnastettavia?
Kommentit (17)
Toki ne pitää mahdollisuuksien mukaan käydä ennen tai jälkeen töiden, mutta 8-16 työtä tekevälle se on mahdottomuus.
Mutta lain mukaan, JOS on mahdollisuus käydä työajan ulkopuolella (esim. työaika 10-18 tai kunnassa mahdollisuus iltaneuvolaan), ei silloin saa käydä työajalla. Ja toisin kuin työnantajat antaa ymmärtää, tämä koskee myös neuvolassa käyntejä ei vain lääkärikäyntejä.
Ei se voi olla TYÖNANTAJAN ongelma, jos joku päättää olla raskaana. Just tästä sikiää se, ettei naisia haluta työllistää.
" Raskaana olevalla työntekijällä on oikeus palkkaa menettämättä käydä synnytystä edeltävissä lääketieteellisissä tutkimuksissa, ellei niitä ole mahdollista suorittaa työajan ulkopuolella. Kysymykseen tulevat lähinnä äitiysneuvoloissa ja erikoissairaanhoitoa antavissa yksiköissä tapahtuvat käynnit.
Määräys on tarkoitettu poikkeukselliseksi menettelytavaksi. Tämän vuoksi esim. työvuorojärjestelmiä laadittaessa voidaan etukäteen ottaa huomioon työajan ulkopuolella tapahtuva tutkimus.
Mikäli tutkimuksissa on käytävä työaikana, on tästä ilmoitettava työnantajalle niin pian kun mahdollista, jotta voidaan sopia työstä poissaolon ajankohta. Tutkimuksessa käynnin tulee tapahtua työajan tarpeetonta menetystä välttäen."
Pomo siitä ihan erikseen mainitsi, että on oikeus käydä työajalla eikä tarvitse tunteja korvata.
Sopimus KVTES.
Minulla on molemmissa raskauksissa kaikki äitiysneuvolakäynnit, ultrat, labrat ym. ovat olleet palkatonta. Meidän VES:simme ei mainitse asiasta mitään. Olen yksityisellä töissä.
Kiva, jos joku saa mennä neuvolaan ja tutkimuksiin työaikana!
Jotenkin hassua että neuvolakäynnit ovat Suomessa " pakollisia" (jotta saa mm. Kelan äitiysetuuden) mutta ne eivät ole yleisesti soveliaita suorittaa työajalla. Hassu ristiriita, vaikka eihän nuo neuvolakäynnit ole tietenkään mitenkään laissa pakollisiksi määriteltyjä.
kun viime raskaudessa käskettiin vähentää tunneista ja nyt olen käynyt sitten aamuisin ennen työhön menoa, seuraava neuvolakäynti osuu kuitenkin keskelle päivää
Vierailija:
kun viime raskaudessa käskettiin vähentää tunneista ja nyt olen käynyt sitten aamuisin ennen työhön menoa, seuraava neuvolakäynti osuu kuitenkin keskelle päivää
Eli sulle, joka käy neuvolassa ennen töiden alkua: niin sun pitääkin tehdä.
Jos taas raskaana olevalla työntekijällä ei ole mahdollisuutta hoitaa raskauden aikaisia seurantoja (myös neuvolaa) työajan ulkopuolella, on oikeus käydä ne käynnit palkallisena.
Oli sitten oma äitiysneuvola, lasten neuvola, lääkärit, hammaslääkärit. Aina vain kortti viuhuu, mutta onpahan ylitöitä, joista ottaa;)
En muuten tunne muitakaan, jotka näitä työaikana hoitaisivat!
Palkallista kun on äitiysneuvolasta kyse.
jos neuvolan aukioloajat ovat 8-16, mikä on sama kuin minun työaikani. Olen ottanut sairauspoissaoloina, koska yhteiskuntahan velvoittaa käymään tarkastuksissa.
sitten äitiysneuvola. Eikä tarvii mitenkään tunteja tehdä takaisin.