Voisiko joku vl vastata, ihan aidosti vaan mielenkiinnosta kysyn..
Ensin pitää siis toki kysyä, että olenko ymmärtänyt oikein, että uskotte siihen, että teille on taivaspaikka taattu, kun toimitte yhteisön sääntöjen (..miten se nyt sanotaan oikein?) mukaan? Mutta mites me muut kuolevaiset syntiset? Uskotteko te tosiaan, että me tehdään syntiä, kun ehkäisemme, valitsemme itse montako lasta haluamme, jos haluamme. Käytämme ehkä alkoholia, juhlimme, katsomme telkkaria, kuuntelemme mitä musiikkia haluamme, meikkaamme jne jne. Ajatteletko oikeasti, että noista syistä olemme tuomittuja helvettiin (jos nyt ylipäätään uskoo taivaaseen/helvettiin, Jumalaan tms.). Onko mielestänne vauvat jotka syntyvät valtaväestö perheisiin automaattisesti syntisiä? Millä perusteella?
En oikeasti halua tuomita mitään eri uskontoja (no, ehkä osa on sen verran sairaita, että en kovin hyvällä katso), mutta tämä vanhoillislestadiolaisuus on sellainen joka on läsnä arjessa, kun työn kauttakin olen tekemisissä vl äitien ja lasten kanssa. Joskus mietin, että vaikka useimmat heistä ovat minua kohtaan mukavia ja ystävällisiä, ajattelevatko he silti selän takana, että olen jotenkin huonompi, tai vaikka minun lapseni?
Kiitos, jos joku viitsii avata ajatuksiaan hiukan minulle.
Kommentit (16)
Tunnetko paljonkin vl väkeä, vai ihanko vaan yleisesti ajattelet noin?
ap
Mitä Jumala tekisi taivaassa muutamalla kymmenellä tuhannella lessulla kun Hän kuitenkin rakastaa kaikkia luotujaan?
Olen jutellut asiasta vl:n kanssa.
Vastaan nopeaan viimeiseen kysymykseen että jokainen lapsi syntyy uskovaisena maailmaan (kastettiin lapsi tai ei). Synti, jota ei kadu, on se joka ei vie taivaaseen.
Miten kristitty voi hyväksyä homouden? Avioeron? Kumpikin kielletään jyrkästi raamatussa.
Vl
Katso youtubesta dokumentti Ainoa oikea usko. Vl-uskovaiset uskovat, että vain he pelastuvat. Voit olla syntinenkin vl, mutta jos kuollessa syntisi on anteeksiannettu toisen vl-uskovaisen toimesta, "jeesuksen nimessä ja veressä", pääset taivaaseen. Ei siis riitä, että elät sääntöjen mukaan, myös synnit pitää olla poispyydettynä. Siksi vl-uskossa ripillä on iso rooli (vrt. ev.lut uskoon). Varmaan tähän ketjuun tulee joku vl kertomaan, että hänen mielestään kaikki pelastuu. Varmasti jotkut vl:t uskovat niin, mutta liike ei opeta niin. Enkä usko, että yksikään rivilestadiolainen uskaltaa alkaa väittämään puhujilleen, jotka saarnaavat "ainoasta oikeasta uskosta", että muutkin evlutit uskovat oikein.
En voi tietää kuka pääsee ja kuka ei pääse vaikka olen vl. En todellakaan voi tietää kellä on usko sydämessä. Jumala yksin tietää.
Oikein vanhoilliset ajattelee että pitää olla vl jotta pääsee Taivaaseen. Tuomitsevat herkästi.
On montaa kantaa siitä mikä on syntiä ja mikä ei. Mielestäni lähtenyt menemään väärään suuntaan vl. Uskon keskeinen asia jää monella selvästi "sääntöjen" varjoon kun keskitytään epäolennaisiin asioihin ja ahdistustaan typeristä asioista.
-Vl
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 20:46"]Vastaan nopeaan viimeiseen kysymykseen että jokainen lapsi syntyy uskovaisena maailmaan (kastettiin lapsi tai ei). Synti, jota ei kadu, on se joka ei vie taivaaseen.
Miten kristitty voi hyväksyä homouden? Avioeron? Kumpikin kielletään jyrkästi raamatussa.
Vl
[/quote]
Homoudesta ei puhuta raamatussa mitään. Koko termi "homoseksuaalisuus" on luotu vasta 1800-luvulla. Vl-uskovaisissakin on homoihin hyvin suhtautuvia, esim. Fb:ssa on ryhmä Lestadiolaiset tasa-arvoisen avioliiton puolesta. Vl-pappi Meri-Anna Hintsala tekee väitöskirjaa vl-homoseksuaaleista.
Herra sanoi Moosekselle: "Jos mies makaa miehen kanssa niin kuin naisen kanssa maataan, he ovat molemmat tehneet kauhistuttavan teon"
quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 20:52"][quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 20:46"]Vastaan nopeaan viimeiseen kysymykseen että jokainen lapsi syntyy uskovaisena maailmaan (kastettiin lapsi tai ei). Synti, jota ei kadu, on se joka ei vie taivaaseen.
Vl
[/quote]
Homoudesta ei puhuta raamatussa mitään. Koko termi "homoseksuaalisuus" on luotu vasta 1800-luvulla. Vl-uskovaisissakin on homoihin hyvin suhtautuvia, esim. Fb:ssa on ryhmä Lestadiolaiset tasa-arvoisen avioliiton puolesta. Vl-pappi Meri-Anna Hintsala tekee väitöskirjaa vl-homoseksuaaleista.
[/quote]
Psykologisestihan se on turvallista kuulua joukkoon jossa ajatellaan että kaikki jäsenet pääsevät yhdessä Taivaaseen uskoen samalla tavalla. Turvallisuuden tunne korostuu. Miksi ajatella eritavalla ja aiheuttaa hämmennystä jos olo on hyvä?
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 20:56"]Psykologisestihan se on turvallista kuulua joukkoon jossa ajatellaan että kaikki jäsenet pääsevät yhdessä Taivaaseen uskoen samalla tavalla. Turvallisuuden tunne korostuu. Miksi ajatella eritavalla ja aiheuttaa hämmennystä jos olo on hyvä?
[/quote]
Niin, jos olo on hyvä, mutta entä, jos pahoinvointia on enemmän kuin keskimäärin uskonnollisissa yhteisöissä? Tuomitsevuus tuskin jää ulkopuolisten tuomitsemiseksi, kyllä se näyttelee suurta roolia myös "sisäpiirissä".
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 20:56"]Herra sanoi Moosekselle: "Jos mies makaa miehen kanssa niin kuin naisen kanssa maataan, he ovat molemmat tehneet kauhistuttavan teon"
quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 20:52"][quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 20:46"]Vastaan nopeaan viimeiseen kysymykseen että jokainen lapsi syntyy uskovaisena maailmaan (kastettiin lapsi tai ei). Synti, jota ei kadu, on se joka ei vie taivaaseen.
Vl
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Niin, tuossa ei viitata homoseksuaalisuuteen, vaan miehen alistamiseen naisen tasolle. Jos luet sen vt:si huomaat, ettei naisen arvo ollut kamelin paskankaan arvoinen, joten pahinta, mitä mies voi tehdä miehelle, on kohdella häntä kuin naista. Homoseksuaalit miehet eivät kiihotu naisista, joten miksi he haluaisivat "maata miesten kanssa kuin makaisivat naisen kanssa"?
Raamatuntutkija ja yliopoiston professori Martti Nissinen on selostanut perustelut siitä miten harhaisesti homofoobikot lukevat Raamattua. Raamatun aikaan ei vielä tunnettu ihmisen sikiöaikaista kehitystä eikä sen vaikutusta siihen kehittyykö ihmisetä homo, bi vai hetero.
http://freepathways.wordpress.com/2010/10/28/nissinen/
Lääketiede ja ihmisen biologian tuntemus on Raamatun päivistä hieman edistynyt. :-) Valitettavasti fundis-krisityt eivät pääse ennakkoluuloistaan. Rokottavatko lestadiolaiset muuten lapsiaan?
Muuten en jaksa keskusteluun osllistua kuin sanomalla, että emme ajattele olevamme muita parempia. Sekin on sellainen paikka, johon saattaa helposti langeta ja usein siitä muistutetaan seuroissakin. Me emme voi tuomita emmekä pitää itseämme parempina, koska usko ja sen hedelmä (=hyvyys) on lähtöisin Jumalalta ja Jumalan lahja meille. Se ei lähde meistä itsestämme. Näin uskomme. Sinun ei tarvitse ajatella olevasi huonompi tai, että vl:t yleensä ajattelisivat sinusta niin.
Ja rokottaminen on samalla tavalla jokaisen vanhemman itse päätettävissä kuin valtaväestönkin. Itse olen rokotuttanut kaikki muut, paitsi uudehkon pneumokokin ja sikainfluenssan jätin aikoinaan väliin. Myöskin joitin rokotuksia olen erinäisistä syistä siirtänyt vuodella tai puolella. Syy ei ollut uskomme.
Uskomatonta miten törkeästi täällä puhutaan yksityisestä henkilöstä nimellä ja haukutaan päälle. Jo on uskovaisten touhua?
Kyllä he ajattelevat juuri noin.