Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

miksi syötät lemmikillesi markettiruokaa?

Vierailija
03.05.2015 |

Esim kissojen markettiruoat sisältävät viljaa, joka ei ole kissalle hyväksi. Eläinkaupasta saisi viljatonta ja parempilaatuista ja eettisempää ruokaa.

Kommentit (128)

Vierailija
21/128 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 20:12"]

[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 20:10"]En syötä. Niissä marketti pöperöissä ei ole mitään mitä ainakaan koiran elimistö tarvitsee. Nehän läpipaskoo sen kaiken. Meillä koirat syövät raakaravintoa. Ja voivat hyvin. [/quote] Hei moi! Ostatko ihan eläinkaupoista lihat? Onksulla kokemusta Vauhtiraksusta taikka Kennel rehusta?

[/quote]

Kennelrehusta on kokemusta! Suosittelen, 5 kg:n paketteja noudan. Eläinkaupoista en koskaan noita ruokia ole hakenut. Edukkaampaa hakea isoja satseja esim. Kennelrehun autolta.

Vierailija
22/128 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä neljä isoa koiraa syö pelkästään raakaruokaa. Erittäin hyvin voivat. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/128 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siks kun noi perkeleen nirppanokat ei enää suostu syömään niitä parempia ruokia. Sain mättää ne kuivuneina aina roskiin. Nyt olen ostanut Whiskassia ja se jotenkin kelpaa, sen olen katsonut että otan sokerittomia versioita. Viljaa nissä on hieman kyllä, mutta mahat on pysyneet silti kunnossa.

Vierailija
24/128 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meidän kissa syö markettiruokaa, raakaruokaa, meidän ruuantähteitä jne, mitä milloinkin. Välillä saa herkkuja, kuten esim raakaa kanaa, lihaa, kalaa, jota saan töistä lihatiskiltä.

Vierailija
25/128 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heiheihei! Raakaruokkijat ja just sä varsinkin kuka oot tilannu kennelrehulta! Viittiskö teijän mielestä tilata jopa arkku pakastin kerralla täyteen ruokaa vai kannattaisko mielummin pienissä erissä? Meillä on kolme n.2kg koiraa ja haluisin tosiaan siirtyy raakaruokintaan! Kattelin kennel rehulta niitä hevosen luita jotka näytti sopivilta noiden suihin. Säilyykö noi ruoat pakkasessa hyvin tosiaan vaikkei kauheen nopeesti ne menis?

Plus sopiiko possun kylkiluut missä on lihaa päällä niin lihaisiksi luiksi? Entä kalkkunan kaulat/ broiskun siivet?

Vierailija
26/128 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöttäisin jos sopisi. Kissat ovat vaan niin herkkämahaisia että on pakko ostaa herkkävatsaisille sopivaa ruokaa ellei halua ykää ympäri kämppää. Koira syö lähinnä raakaruoka, joskus mukana nappulaa, jahtivahtia tai jotain eläinkaupasta hankittua. Muut markettiruuat ei hälle käy, kertoo kakan määrä.

Vierailija
27/128 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 19:55"]

Esim kissojen markettiruoat sisältävät viljaa, joka ei ole kissalle hyväksi. Eläinkaupasta saisi viljatonta ja parempilaatuista ja eettisempää ruokaa.

[/quote]

Eettisempää ne nyt ei ainakan ole.

Vierailija
28/128 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta Lidlistä saa laadukasta lemmikinruokaa varmasti.

Vierailija
29/128 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki valmisnappulat ovat samaa paskaa, hinta vain eri.
Meillä syövät hauhau nappuloita jonkin verran, mutta pääasiassa elävät jauhelihalla.

Vierailija
30/128 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syötän James Wellbelovedin kanaa, markettiruoka, ei sisällä viljaa. Mutta toki suurinosa sisältää, koska kissa eisuostu syömään noita eläinkaupan purkkeja. Raakaruokaa sentäs syövät, hiukan. Toinen kyllä syö siis enemmän raakaruokaa, mut sekin nyrpistää eläinkaupan ruualle.

Vierailija
31/128 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 19:56"]

Varmaan samasta syystä kuin omistajat itse mättävät einestä kurkusta alas

[/quote]

Kyllä ne eläinkauppojenkin eläintenruoka  (ellei raakaruokaa) on einestä. 

Vierailija
32/128 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos unohdetaan ne viljat ja sokerit, joita yksikään eläin ei tarvitse, niin seuraavaksi voisi miettiä millaisista lähteistä proteiinit tulevat. Ainakaan kissojen elimistö ei kykene hyödyntämään ollenkaan kasviperäistä proteiinia, niiden on siis saata tuo elintärkeä ravintoaine eläimistä. Halvoissa eläinruuissa on käytetty erilaisia hydrolysoituja proteiineja ja kasviproteiineja, jotka kyllä nostavat proteiinin näennäistä määrää ruuassa, mutta joista ei ole eläimelle mitään hyötyä. Ruuissa käytetään myös teurasjätteitä, mikä on sinänsä hyvä asia --> syöväthän koirat ja kissatkin "luonnossa" saaliseläimensä kokonaan. Ongelma onkin siinä, että joissakin valmisruuissa nuo sulat, kynnet, nokat, mahalaukut, suolet yms muodostaa ruuasta suurimman osan, jolloin ruuan ravintorikkaus on muisto vain. Nuo teurasjätteet toimivat vain täyteaineita, niillä ei ole eläimelle mitään ravitsemuksellista hyötyä.

Mitä enemmän lemmikin ruuassa on näitä täyteaineita (kasviproteiineja, teurasjätteitä, viljoja), sitä enemmän sitä jää hyödyntämättä jolloin ulosteen määrä kasvaa. Kun ruoka on laadukasta, se imeytyy lähes 100%, jolloin ulostettakin tulee luonnollisesti vähemmän.

Näitä kaikenmaailman täyteaineilla ryyditettyä ruokaa pitää myös syöttää eläimelle huomattavasti enemmän kuin laadukasta ruokaa, jotta se saisi kaiken tarvitsemansa energian, ravintoaineet ja vitamiinit. Heikkolaatuisempi ruoka tulee myös siis kalliimmaksi. Puhumattakaan kaikista sairauksista, joita eläimelle epätyypillinen ruokavalio voi sille aiheuttaa. Esim. kissan elimistö ei kykene käsittelemään juuri lainkaan hiilihydraatteja, mutta jos niitä on ravinnossa runsaasti, kissa lihoo, voi sairastua munuais- ja sydänperäisiin tauteihin, sokeritautiin, hammassairauksiin, virtsatievaivoihin jne.

Ois paljon muutakin sanottavaa ruokinta-asioista, mutta olkoon tuossa nyt se pääasia. Lemmikin ruokinta ei ole mikään pikkujuttu, jonka voi hoitaa ns. vasemmalla kädellä, mikäli haluaa pitää eläimestä hyvää huolta.

Vierailija
33/128 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perehtykää nyt siihen raakaruokaan ensin, eläinlääkärit saa poistella niitä luunsiruja enenevissä määrin suolistosta.

Vierailija
34/128 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 20:06"]

Kyllä sieltä saa viljatonta kissoillekin. Mutta toinen kissani on tosi kranttu, ja sille. Käy vain pari markettimärkäruoka, eli Latz ja yksi sheba. T oki annan raakaa lihaa ja joskus kalaa. Olen kokeillut liki kaikki eläinkauppojen märkäruuat, mutta ei kelpaa.

[/quote]

Se on opetettu siihen. Ihan itse olet syypää siihen että eläin ei syö. Kyllä se syö jos sillä nälkä on. 

Vierailija
35/128 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 20:19"]

Heiheihei! Raakaruokkijat ja just sä varsinkin kuka oot tilannu kennelrehulta! Viittiskö teijän mielestä tilata jopa arkku pakastin kerralla täyteen ruokaa vai kannattaisko mielummin pienissä erissä? Meillä on kolme n.2kg koiraa ja haluisin tosiaan siirtyy raakaruokintaan! Kattelin kennel rehulta niitä hevosen luita jotka näytti sopivilta noiden suihin. Säilyykö noi ruoat pakkasessa hyvin tosiaan vaikkei kauheen nopeesti ne menis? Plus sopiiko possun kylkiluut missä on lihaa päällä niin lihaisiksi luiksi? Entä kalkkunan kaulat/ broiskun siivet?

[/quote]

Suosittelen toki tilaamaan ison satsin, mutta voithan ensimmäiseksi satsiksi ottaa vähemmän jotta näät miten koira alkaa ruokaa syömään. Mä tilaan kerralla n. kuukauden satsin koska enempää ei pakkaseen mahdu.

Pikkukoirille nuo kalkkunan kaulat on aika isoja. Meillä kaks 15kg:sta ja ne syövät yhtenä ateriana juurikin noi kalkkunan kaulat. Broilerin siivet vois olla sopivia. Mä olen suosinut sitä että koira saa 3:a eri lihaa/vko. Esim. lohi, nauta ja kalkkuna. Vaihtelee toki viikottain. N. 30% ruoasta olen antanut kasviksina. 

Vierailija
36/128 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 20:22"]Perehtykää nyt siihen raakaruokaan ensin, eläinlääkärit saa poistella niitä luunsiruja enenevissä määrin suolistosta.
[/quote]

Eikö perehtyminen just ole sitä kyselemistä? Onko haittaa siitä jos kysyy muiden kokemuksista? Oikeesti huoh

Vierailija
37/128 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 20:19"]Heiheihei! Raakaruokkijat ja just sä varsinkin kuka oot tilannu kennelrehulta! Viittiskö teijän mielestä tilata jopa arkku pakastin kerralla täyteen ruokaa vai kannattaisko mielummin pienissä erissä? Meillä on kolme n.2kg koiraa ja haluisin tosiaan siirtyy raakaruokintaan! Kattelin kennel rehulta niitä hevosen luita jotka näytti sopivilta noiden suihin. Säilyykö noi ruoat pakkasessa hyvin tosiaan vaikkei kauheen nopeesti ne menis?

Plus sopiiko possun kylkiluut missä on lihaa päällä niin lihaisiksi luiksi? Entä kalkkunan kaulat/ broiskun siivet?
[/quote]

Lihaisiksi luiksi nimenomaan noita siipiä. Hepanluut, rustot jne on enempi herkutteluun ja ajanvietteeksi.

Vierailija
38/128 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 20:24"][quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 20:19"]

Heiheihei! Raakaruokkijat ja just sä varsinkin kuka oot tilannu kennelrehulta! Viittiskö teijän mielestä tilata jopa arkku pakastin kerralla täyteen ruokaa vai kannattaisko mielummin pienissä erissä? Meillä on kolme n.2kg koiraa ja haluisin tosiaan siirtyy raakaruokintaan! Kattelin kennel rehulta niitä hevosen luita jotka näytti sopivilta noiden suihin. Säilyykö noi ruoat pakkasessa hyvin tosiaan vaikkei kauheen nopeesti ne menis? Plus sopiiko possun kylkiluut missä on lihaa päällä niin lihaisiksi luiksi? Entä kalkkunan kaulat/ broiskun siivet?

[/quote]

Suosittelen toki tilaamaan ison satsin, mutta voithan ensimmäiseksi satsiksi ottaa vähemmän jotta näät miten koira alkaa ruokaa syömään. Mä tilaan kerralla n. kuukauden satsin koska enempää ei pakkaseen mahdu.

Pikkukoirille nuo kalkkunan kaulat on aika isoja. Meillä kaks 15kg:sta ja ne syövät yhtenä ateriana juurikin noi kalkkunan kaulat. Broilerin siivet vois olla sopivia. Mä olen suosinut sitä että koira saa 3:a eri lihaa/vko. Esim. lohi, nauta ja kalkkuna. Vaihtelee toki viikottain. N. 30% ruoasta olen antanut kasviksina. 
[/quote]

Mä oon mustista ja mirristä ostellut noita kuution mallisia lihoja niin niistä on kyllä tykätty ja mahat on kestäny. Nyt 3kk yhellä ruualla aina saanu lihaa ja nyt haluaisin tosissaan tilata kennel rehulta noille kolmelle että sais pääasialliseks ruokinnaks raa'an lihan. Harmittaa tosissaan se kun kaikki luut on enemmän sopivia isommille koirille..

Vierailija
39/128 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ketju. Suositelkaa vielä keskikokoisille iäkkäälle koiralle jotain kohtuuhintaista, mutta ei huonoa ruokaa. Ei raakaruokaa.

Vierailija
40/128 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 20:23"]

[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 20:06"]

Kyllä sieltä saa viljatonta kissoillekin. Mutta toinen kissani on tosi kranttu, ja sille. Käy vain pari markettimärkäruoka, eli Latz ja yksi sheba. T oki annan raakaa lihaa ja joskus kalaa. Olen kokeillut liki kaikki eläinkauppojen märkäruuat, mutta ei kelpaa.

[/quote]

Se on opetettu siihen. Ihan itse olet syypää siihen että eläin ei syö. Kyllä se syö jos sillä nälkä on. 

[/quote]

kolmen viikon kuluttua annoin periksi. Pieneläinhoitaja serkkuni seurasi kissojentilaa, ja totesi että alkavat laihtua liikaa. Ja molemmat kissat on otettu aikuisina  Hesyltä, joten joku on jo pilannut niidenruokamaun...