Opettajalta taitaa puuttua maalaisjärkeä...
... kun mailaa klo 19 sunnuntai-iltana ilmoittaakseen, että kaikki nyt tarkistamaan lasten sukset, kun niitä tarvitaan koulussa. Eli kaikki hankkimaan sukset, sauvat ja monot lapsille. Siitäkös se riemu repesi vanhempien keskusteluryhmässä, kun monen murut eivät ole koskaan hiihtäneet, eikä kamppeita ole. Vanhastaan tiedän, että koululla on muutamat välineet lainaksi, mutta koko luokalle tietenkään ole.
Onko teistä kohtuutonta laittaa viestiä sunnuntai-iltana, että tarvitaan suhteellisen arvokkaita välineitä alkuviikosta? Eli käytännössä välineet on hankittava maanantaina, jos niitä ei ole. Se on aikamoinen kustannus joulun jälkeen. Ihmettelen, ettei opettaja ole hyvissä ajoissa ilmoittanut, että välineet kannattaa tarkistaa joululoman aikana? Tosin luistelun kanssa oli sama asia, silloin tosin viesti tuli edellisenä iltana.
Toivon kovasti, että opettaja muuttaisi mielensä hiihdon suhteen, sillä koulun lähellä on 2 loistavaa jääkenttää, joten luistelu olisi viisaampi liikuntamuoto, kun kaikilla luokalla on luistimet, kentät lähellä ja luistelu on pidetty laji. Vanhempien keskustelusta päätellen vain parilla lapsella on sukset olemassa, yhdellä ehkä vanhemman sisarukset kamat.
On kyllä mielenkiintoista, miten samassa koulussa opettajien tavat ilmoitella asioista vaihtelevat suuresti. Vanhimman ja nuorimman opettajat ilmoittavat asioista hyvissä ajoin, kun taas tämän keskimmäisen ihan miten sattuu, yleensä juuri viime tingassa.
Millaisella aikataululla teillä opettajat ovat ilmoitelleet liikuntatuntien ohjelmasta?
Kommentit (85)
Nyt kaikki suksikauppaan. Koko Suomi on lumen peitossa. Hiihtäminen tekee hyvää.
Jee! Meidän lasten ope vielä fiksumpi, liikkaviesti tuli klo 21 sunnuntai-iltana. Huomiseksi kamppeet kouluun!
Lain mukaan peruskoulu on ilmainen. Koulu hommatkoon sukset tai keksiköön muuta puuhaa liikuntatunnille.
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvänen aika voi olla vaikeeta. Jos ei ole suksia niin sitten ei ole suksia. Ne sun lapset luultavasti kävelevät ohjaajan kanssa lähistöllä.
Hyvä opettaja kun jaksaa laahata oppilaita hiihtämään, peukut sille. En usko hetkeäkään, että ope on jossain infossa ennustellut teille talven hiihtokelejä.
Jos ei ole suksia itsellä, ne lainataan koululta. Vasta sitten kävellään, jos sieltäkään ei löydy-
Oletteko te kaikki kansakouluikäluokkaa, kun kaikilla oli omat sukset, vai miksi ette usko, että kouluilla on lainattavia välineitä?
Vierailija kirjoitti:
Jee! Meidän lasten ope vielä fiksumpi, liikkaviesti tuli klo 21 sunnuntai-iltana. Huomiseksi kamppeet kouluun!
Höpö höpö, eihän kukaan edes lue mitään viestejä tuohon aikaan viikosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se yllätyksenä voi tulla, että koulussa hiihdetään. Ja käytettynä ei maksa juuri mitään.
Ei mun lapset ole koskaan hiihtäneet koulussa. Ovat nyt 19 ja 17.
Miten he ovat talvisin kulkeneet kouluun? Jalkaisin?
Vierailija kirjoitti:
Asumme pääkaupunkiseudulla ja lunta saattaa tulla tai olla tulematta, viime vuonna ei hiihdetty kertaakaan, eikä edellisenä vuonna, kun siitä oli puhe, se meni mönkään, kun lumet sulivat. Eli emme ole hankkineet etukäteen suksia lapsille. Olen aikoinaan hiihtänyt paljon, mutta "junan tuoma" mieheni ei ole innostunut ollenkaan, lapsista yksi vihaa hiihtoa, toinen voisi hiihtää sen kerran ja kolmas ei ole vielä edes suostunut kokeilemaan. Sen sijaan luistelemme koko perhe harva se päivä.
Niin ja ettei unohtuisi: syksyllä infossa opettaja sanoi, ettei hiihtoa ole luvassa epävarman lumitilanteen vuoksi, mutta luistelua kyllä säiden salliessa.
Ap
Viime talvena oli pk-seudullakin parempi talvi kuin moneen vuoteen ja innokkaita hiihtäjiä oli vaikka kuinka paljon. Opettajan saamattomuutta, jos silloin ei edes yritetty. -20 talvi olikin sitten niin huono, että ihmettelen jos silloin on jossain muussa kuin tykkilumiladun naapurikoulussa suunniteltu hiihtämistä.
Yleisesti ottaen moni inhoaa hiihtämistä siksi, että hiihtoinho on "opetettu" heille jo ennen ladulle viemistä. Ja sitten kun ladulle mennään, varusteet ovat mitä sattuu ja kukaan ei opeta mitä pitäisi tehdä. Siinä suhteessa opettajilla olisi paljon petrattavaa.
Tietenkään kaikkien ei tarvitse tykätä kaikista lajeista, mutta jostain syystä inhoamisen vapaus kohdistuu vain hiihtoon ja luisteluun, innokas ulkoliikkuja ei saa kieltäytyä sisälajeista ja korvata niitä kävelyllä. Ei kovin reilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se yllätyksenä voi tulla, että koulussa hiihdetään. Ja käytettynä ei maksa juuri mitään.
Ei mun lapset ole koskaan hiihtäneet koulussa. Ovat nyt 19 ja 17.
Miten he ovat talvisin kulkeneet kouluun? Jalkaisin?
Bussilla. Helsingissä ei todellakaan ole mitään hiihtoa yleensä liikkatunneilla. Nämäkin kävi keskustassa koulua, olisi ollut aikamoinen urakka siirtää nämä jonnekin hiihtämään ja takaisin tunnissa.
Luistelua on ollut, mutta ei sitäkään joka talvi ja etäopetuksen aikana ei tietenkään kertaakaan. Juuri laitoin Toriin luistimia, jotka jäi käyttämättä viime talvena, kun ei ollut koululiikkaa eikä yhtään kunnon kenttää kävelymatkan päässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumme pääkaupunkiseudulla ja lunta saattaa tulla tai olla tulematta, viime vuonna ei hiihdetty kertaakaan, eikä edellisenä vuonna, kun siitä oli puhe, se meni mönkään, kun lumet sulivat. Eli emme ole hankkineet etukäteen suksia lapsille. Olen aikoinaan hiihtänyt paljon, mutta "junan tuoma" mieheni ei ole innostunut ollenkaan, lapsista yksi vihaa hiihtoa, toinen voisi hiihtää sen kerran ja kolmas ei ole vielä edes suostunut kokeilemaan. Sen sijaan luistelemme koko perhe harva se päivä.
Niin ja ettei unohtuisi: syksyllä infossa opettaja sanoi, ettei hiihtoa ole luvassa epävarman lumitilanteen vuoksi, mutta luistelua kyllä säiden salliessa.
Ap
Viime talvena oli pk-seudullakin parempi talvi kuin moneen vuoteen ja innokkaita hiihtäjiä oli vaikka kuinka paljon. Opettajan saamattomuutta, jos silloin ei edes yritetty. -20 talvi olikin sitten niin huono, että ihmettelen jos silloin on jossain muussa kuin tykkilumiladun naapurikoulussa suunniteltu hiihtämistä.
Yleisesti ottaen moni inhoaa hiihtämistä siksi, että hiihtoinho on "opetettu" heille jo ennen ladulle viemistä. Ja sitten kun ladulle mennään, varusteet ovat mitä sattuu ja kukaan ei opeta mitä pitäisi tehdä. Siinä suhteessa opettajilla olisi paljon petrattavaa.
Tietenkään kaikkien ei tarvitse tykätä kaikista lajeista, mutta jostain syystä inhoamisen vapaus kohdistuu vain hiihtoon ja luisteluun, innokas ulkoliikkuja ei saa kieltäytyä sisälajeista ja korvata niitä kävelyllä. Ei kovin reilua.
Kai te tajuatte, että ei ne kaikki koulut sijaitse ladun vieressä ja että sen liikkatunnin pituus on rajallinen.
Pitäisikö tästä keskustelusta tulkita, että hiihtoa ei enää harrasteta vapaa-aikana eikä vanhemmat opeta lapsiaan hiihtämään? Mä kun ajattelin, että kyse on perustaidosta, kuten vaikka pyöräily tai uinti.
Lapsilla on sukset ja osaavat hiihtää, mutta jos koulussa on hiihtoa ne valitsevat aina kävelyretken. On ihan turha vaiva raahata sukset bussilla kouluun jotta voi viettää tunnin naarmuttamalla ne koulupihalla sillä aikaa kun osa porukasta katuu kun keilat.
Hiihtäminen on vähän niin kuin uiminen se on vanhempien vastuu opettaa sitä lapsilleen jos ei viitsitä tai haluta niin lapset voivat oppia taidot itse vanhemmalla iällä.
Aina ei ole koulunkäynnin ohjaajaa, joka voisi lähteä osan kanssa lenkille tai luistelemaan. Aika harvoin tällainen resurssi on käytössä.
Eihän se yllätyksenä toki pitäisi tulla. Meillä on täällä Länsi-Suomessa monet talvet olleet vuosien varrella niin vähälumisia, että hiihtämään ei ole päässyt välttämättä kertaakaan. Ja vaikka lunta olisikin, niin meillä ei tuo hiihtopuoli ole ikinä ollut suosioissa.
Yhden tai mahdollisesti kahden hiihtokerran vuoksi en tosiaankaan suksia lähde enää ostelemaan. Uutena maksavat maltaita, käytettynäkin osaavat ihmiset pyytää niistä melkoisesti plus että on ihan säkästä ja kirppareilla/netissä pyörimisen vaivasta kiinni, löytääkö niitä edes käytettynä. Ja jos löydät sukset, löydätkö siihen monot.
Jos ei ole koululta lainata, niin kyllä taitaa hiihtäminen jäädä.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö tästä keskustelusta tulkita, että hiihtoa ei enää harrasteta vapaa-aikana eikä vanhemmat opeta lapsiaan hiihtämään? Mä kun ajattelin, että kyse on perustaidosta, kuten vaikka pyöräily tai uinti.
Ei pitäisi vaan että koululiikassa harvemmn, jos koskaan hiihdetään, ja että pk-seudulla lunta ei välttis ole koko talvena.
yh:t saa veronmaksajilta 2000-5500e/kk. kyllä sillä suksia ostaa vaikka viikottain
Eilen tuli ilmo klo 16.22, että tänään klo 11 on luistelua. Onneksi on oerhessä isoveli, joka on harrastanut lätkää niin löytyi koko 42 luistimet ja aikuisten kypärä. Pojan vanhat luistimet oli nimittääin kokoa 40, ne meni viime talvena vielä oikein hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Se on harmi, että moni inhoaa hiihtämistä ja siirtävät inhoaan perintönä seuraaville sukupolville. Mun vanhemmat inhosivat hiihtämistä, eikä meille lapsille haluttu ostaa suksia vanhempien hiihtovihan vuoksi. Koulun hiihtotunneille saatiin sitten jotain lainavehkeitä ja vapaa-ajalla ei päästy hiihtämään, koska vanhempien olisi pitänyt viedä autolla ja sehän oli sitten ihan kielletty juttu, koska hiihto on paska laji. Kun sittemmin aikuistuin, pääsin työelämään, niin ostin sukset ja lähdin hiihtämään. Alun kompuroinnin jälkeen lähti sitten sujumaan jotenkin. En varmasti ole hyvä, mutta ei se estä nauttimasta. On kiva laji, hapenottokyky paranee, päästä varpaisiin lihakset saavat tehdä työtä, tulee raitista happea.
Vierailija kirjoitti:
Joo, voit vetää ainakin meidän perheen osalta tuon johtopäätöksen. Kun kumpaakaan vanhempaa ei kiinnosta hikilautailu yhtään (kiitos koulun liikuntatuntien), asutaan pk-seudulla, missä lunta on kerran vuosikymmeneen ja lapset harrastaa liikuntaa vapaa-ajallaan jo muutenkin 10-15h/vko niin ei, meillä ei ole kuin laskettelusuksia ja -monoja varastossa. Enkä yhden kerran/ vuosi takia lähde noita myöskään mistään hommaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Eilen lauantaina tuli ilmoitus, että maanantaina hiihtoa. MUTTA. Meille ei tänäkään talvena tullut yllärinä, että talvella on lunta ja talvella hiihdetään. Lasten hiihtovarusteet on siis todellakin ollut kunnossa jo kuukauden päivät odottamassa sitä hetkeä, että ladut on hiihdettävässä kunnossa, oli koulussa hiihtoa tai ei.
Saitteko Uudellamaalla, jossa on usein talvia, että ei päästä kertaakaan hiihtämään. Tai sen yhden mahdollisen hiihtokerran vuoksi kolmella lapsella tulisi olla aina oikeankokoiset kertakäyttösukset ja monot odottamassa varastossa. Hieman nyt laajempaa ajattelua sieltä minä minä omahyväisyyskerroksista. Meidän perhe kyllä pystyy kustantamaan vaikka kertakäyttösukset joka vuosi, mutta onko siinä järkeä, on toinen juttu. Ja monille suksipaketti on todella kallis hyvin vähäistä käyttöä varten. Jos koulussa ei ole tarvittavia välineitä niin vaihtoehtoiset liikuntamuodot tunnilla ovat paikallaan.
TEHKÄÄ ITSE : Tehkää itse puusukset , ja joku remmi niin siteeksi rotanloukut ja ei tarvihe kun talvikengät jalkaan, ja venetervalla voidella sauvaksi käy, joku ohut karahka ja A' wit on sukset ja sauvat .
Niinhän ne ennenki tehtiin itse muuten ..Kaikki kalliit sukset neljän on alunperin Puuta ! On vain lasikuitu päällysteet!