Opettajalta taitaa puuttua maalaisjärkeä...
... kun mailaa klo 19 sunnuntai-iltana ilmoittaakseen, että kaikki nyt tarkistamaan lasten sukset, kun niitä tarvitaan koulussa. Eli kaikki hankkimaan sukset, sauvat ja monot lapsille. Siitäkös se riemu repesi vanhempien keskusteluryhmässä, kun monen murut eivät ole koskaan hiihtäneet, eikä kamppeita ole. Vanhastaan tiedän, että koululla on muutamat välineet lainaksi, mutta koko luokalle tietenkään ole.
Onko teistä kohtuutonta laittaa viestiä sunnuntai-iltana, että tarvitaan suhteellisen arvokkaita välineitä alkuviikosta? Eli käytännössä välineet on hankittava maanantaina, jos niitä ei ole. Se on aikamoinen kustannus joulun jälkeen. Ihmettelen, ettei opettaja ole hyvissä ajoissa ilmoittanut, että välineet kannattaa tarkistaa joululoman aikana? Tosin luistelun kanssa oli sama asia, silloin tosin viesti tuli edellisenä iltana.
Toivon kovasti, että opettaja muuttaisi mielensä hiihdon suhteen, sillä koulun lähellä on 2 loistavaa jääkenttää, joten luistelu olisi viisaampi liikuntamuoto, kun kaikilla luokalla on luistimet, kentät lähellä ja luistelu on pidetty laji. Vanhempien keskustelusta päätellen vain parilla lapsella on sukset olemassa, yhdellä ehkä vanhemman sisarukset kamat.
On kyllä mielenkiintoista, miten samassa koulussa opettajien tavat ilmoitella asioista vaihtelevat suuresti. Vanhimman ja nuorimman opettajat ilmoittavat asioista hyvissä ajoin, kun taas tämän keskimmäisen ihan miten sattuu, yleensä juuri viime tingassa.
Millaisella aikataululla teillä opettajat ovat ilmoitelleet liikuntatuntien ohjelmasta?
Kommentit (85)
Talvi on jo pitkällä, miksi lapsilla ei ole välineitä?
Me opettajina laitoimme joku viikko ennen joulua viestissä, että luistimia ja suksia tarvitsemaan. Kannattaa katsoa vaikka käytettyinä.
Luulen, että nyt loman jälkeen joku sattaa kuvitella, kun sitten kerrotaan, että on talviurheilua, että mitä?! Nytkö pitäisi hankkia…?
No on se kohtuutonta ainakin täällä Helsingissä koska talvet on usein vähälumisia.
Meillä on kyllä sukset lapsilla mutta ne on mökillä eikä todellakaan niitä lähdetä hakemaan sunnuntai-iltana.
Ottaa vain luistimet mukaan tai lenkkikengät ja menee lenkille. Niin tein itse lukiossa, kun en osannut/halunnut pelata lätkää
Ilmeisesti tää on nyt juuri tullut ohje, että liikuntatunnit on pidettävä ulkona. Meille tuli viesti luistelusta.
Ei mahdu kaikki yhtäaikaa luistelee, jos samaa kenttää käyttää useampi koulu ja luokka.
Eivät kai saa nyt käyttää koulun ulkopuolisia sisäliikuntapaikkoja, niin äkkiä kehitettävä ulkoliikuntaa.
Ei ole suksia, niin opettajan pitää keksiä muuta tekemistä niille, joille ei riitä koulun välineet.
Helppoa, kouluun vaan ilman välineitä. Ei voi tuolla aikataululla edellyttää omia välineitä.
Eilen lauantaina tuli ilmoitus, että maanantaina hiihtoa. MUTTA. Meille ei tänäkään talvena tullut yllärinä, että talvella on lunta ja talvella hiihdetään. Lasten hiihtovarusteet on siis todellakin ollut kunnossa jo kuukauden päivät odottamassa sitä hetkeä, että ladut on hiihdettävässä kunnossa, oli koulussa hiihtoa tai ei.
Ei se yllätyksenä voi tulla, että koulussa hiihdetään. Ja käytettynä ei maksa juuri mitään.
Ai talvi pääsi yllättämään eikä opettaja varoittanut vanhempia, että joulun jälkeen talvi on jo melko pitkällä?
Mä tein kyselyn vanhemmille talviurheiluvälineistä ennen kuin aikataulutin talven liikkatunnit. Niin monella ei ollut suksia niin buukkasin meille sitten luistelukentän käyttöön viideksi kerraksi. Tuli ihan tarpeeseen, koska moni ei osannut luistella kauhean hyvin ja meillä oli tosi hauskaa treenata yhdessä. Opelle voi sanoa ihan suoraan, että toivoisitte parempaa kommunikaatiota liikkatunneista.
On kohtuutonta. Ei voi olettaa, että joka kodista löytyy hiihtovälineet. Lumettomia talviakin on luvattu jo vuosikymmen, itse olen orientoitunut niihin.
Vierailija kirjoitti:
Minun nuoruudessani vanhemmat tiesivät kyllä, että talvella lapsilla tuli olla sekä sukset että luistimet käytössään, eikä siihen mitään opettajien muistutuksia tarvinnut.
Ostapa välineet yhtä talvea varten, ja seuraavana ei ole lunta eikä niitä enää tartte. Jalkakin kasvanut. Turha hankinta parin tunnin takia.
Vierailija kirjoitti:
Ei se yllätyksenä voi tulla, että koulussa hiihdetään. Ja käytettynä ei maksa juuri mitään.
Ei mun lapset ole koskaan hiihtäneet koulussa. Ovat nyt 19 ja 17.
Ope oli valmistellut tunnit etäkoulua varten. Tulikin lähikoulu ja kiire tehdä ohjelma.
Suomalaistaustaiset vsnhemmat tietävät kyllä, että koulussa luistellaan ja hiihdetään talvella. Ei voi kenellekään tulla yllätyksenä.
Me ollaan kakkosasunnolla pe-iltapäivästä sunnuntai-iltaan ja hiihdetään siellä koska siellä on kunnon ladut oven edessä.
Ajoissa pitää ilmoittaa.
Koulu ei voi velvoittaa koteja ostamaan välineitä. Joko lainaavat tai lapsi tekee muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun nuoruudessani vanhemmat tiesivät kyllä, että talvella lapsilla tuli olla sekä sukset että luistimet käytössään, eikä siihen mitään opettajien muistutuksia tarvinnut.
Ostapa välineet yhtä talvea varten, ja seuraavana ei ole lunta eikä niitä enää tartte. Jalkakin kasvanut. Turha hankinta parin tunnin takia.
Kun ostaa käytettynä ja myy eteenpäin kun jää pieneksi, selviää hyvin pienellä rahalla. Sitä paitsi niitä suksia ja luistimia on ihan sallittua käyttää vapaa-ajallakin...
Vierailija kirjoitti:
Suomalaistaustaiset vsnhemmat tietävät kyllä, että koulussa luistellaan ja hiihdetään talvella. Ei voi kenellekään tulla yllätyksenä.
Ei meidän lapset ole kertaakaan hiihtäneet koulussa. Eikä juuri vapaa-ajallakaan, ei ole mieluinen laji.
Luisteluakin on ollut joskus ja jouluna, riippuen keleistä ja opettajasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mun lapset ole koskaan hiihtäneet koulussa. Ovat nyt 19 ja 17.
Sama täällä.