Mirtazapin unilääke
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Mulle lääkäri määräsi tuota unettomuuteen näkemättä mua tai puhumatta kanssani, ei ole tuttu lääkäri. Tämmöistä on "lääkärissä käynti" tänään. Maksoi kympin, 28 tablettia 15 mg. Katsoin heti, että ei, et miksei voinut määrätä vaikka Imovanea, kun se mulle käy. Reseptissä määräys puolikas tabu. Otin yhden kerran murusen, tuskin edes 1/4 tabletista. Joo, nukuin kyllä, mutta ihan hirveän raskasta unta, kun yritin vaihtaa asentoa tuntui, että joka jäsen painaa tonnin ja se uni ei kyllä virkistänyt. Olin koko seuraavan päivän pahoinvoivassa sumuisessa horteessa, ihan järkyttävää.
Kerro lääkärille hankalasta sivuvaikutuksesta ja että et mielelläsi niitä käyttäisi. Lääkäri antaa jonkun toisen lääkkeen kokeiltavaksi. Toiset lääkärit eivät usko ennenkuin itse näkevät, sopiiko lääke potilaalle vai ei. Voit aivan hyvin jättää soittopyynnön hänelle ja soittaa kunhan ehtii. Kaikki ei todellakaan sovi kaikille ja se on hyvin lääkäreillä tiedossa. Vaatii toki kärsivällisyyttä käydä kokeilurumba uudelleen läpi, mutta mikäli se on ainut keino saada toimiva lääke, niin mikä ettei?
Sinulle pitäisi Kantaan jäädä merkintä, mikä lääke sopii sinulle ja siitä jatkossa vaihtuvat lääkärit voivat tietosi tarkistaa. Tämä on raskas tie, tiedän omasta kokemuksesta, mutta kaikki lääkärit eivät edes kuuntele aiempia kokemuksia, jos niistä ei ole merkintöjä Kannassa. Tsemppiä, et ole sinut!
Miten ihmeessä tästä lääkkeestä pääsee eroon? Onko Suomessa jotakuta lääkäriä, jonka erikoisalaan tämä kuuluisi?
Samaa mietin minä, aika kärvistelyä yli puolen vuoden 3.75 Mg käytön jälkeen. Kaikki lääkärit ja farmaseutit vain toistavat samaa että ei ole tullut heillä aiemmin vastaan tällaiset vieroitusoireet näin pienellä määrällä. Näillä tiedoilla en aloittaisi kyseistä lääkettä uneen.
Onko joku saanut nukuttua jossain vaiheessa paremmin lääkkeen lopettamisen jälkeen? Itsellä unettomuus ollut pahana jo 3 kk ajan lopettamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mietin minä, aika kärvistelyä yli puolen vuoden 3.75 Mg käytön jälkeen. Kaikki lääkärit ja farmaseutit vain toistavat samaa että ei ole tullut heillä aiemmin vastaan tällaiset vieroitusoireet näin pienellä määrällä. Näillä tiedoilla en aloittaisi kyseistä lääkettä uneen.
Olen itse nyt vähentänyt niin, että otan noin 1 mg ja yhä tunnottomuutta ja lisääntynyttä ahdistusta. Kutina ja paniikki iskee, jos lopettaa kokonaan (yritetty). En suosittele kellekään.
Vierailija kirjoitti:
Millaisia oireita sinulle tulee?
Vierailija kirjoitti:
Älkää syökö näitä unettomuuteen. Seuraava päivä aivan tokkurassa ja jos kauan syö muuttuu zombiksi.
Miksen söisi? Ai että enemmin on nukkumatta ja tokkurassa kuin nukkuu ja on tokkurassa? Jälkimmäisessä vaihtoehdossa on sentään edellytyksiä toipumiseen, ensimmäisessä ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää syökö näitä unettomuuteen. Seuraava päivä aivan tokkurassa ja jos kauan syö muuttuu zombiksi.
Miksen söisi? Ai että enemmin on nukkumatta ja tokkurassa kuin nukkuu ja on tokkurassa? Jälkimmäisessä vaihtoehdossa on sentään edellytyksiä toipumiseen, ensimmäisessä ei.
Jos lääkkeen lopettaminen aiheuttaa neuropatiaa, ei kannata.
Tätä jos syö pitkään, niin todella vaikea lopettaa.
Olen syönyt mirtazapinia reilu vuoden 1/4 annoksen unilääkkeenä. Pienenä oireena levottomuutta raajoissa iltasella ennen nukkumaan menoa. Itselläni ei ole lisääntynyt ruokahalu.
Nyt viimeisen kuukauden ajan ilmaantunut muita sivuoireita: huimausta nopeissa liikkeissä, jatkuva tunne, että flunssa olisi tulossa, uni ei ole enää niin syvää ja siitä johtuva ärtyneisyys.
Nyt olen kaksi yötä ollut ilman lääkettä ja sivuoireet ovat kaikoneet. Huono puoli on se että en tunne nukkuvani kuin todella kevyttä unta ja aamu yöllä uni ei enää tule. Oletan tämän olevan vieroitusoireilua kun syönyt niin pitkään tuota lääkettä. Koitan sinnitellä mahdollisimman pitkään ilman mitään lääkkeitä, jospa saisin lopulta normaalimpaa unta.