Onko alkoholinkäyttö syy lähteä?
Mieheni juo kerran tai yleensä jopa kaksi kertaa viikossa. Molemmilla kerroilla hän juo itsensä muistittomaan tilaan joko yksin kotona tai ulkona kavereiden kanssa. Seuraava päivä menee krapulassa maatessa. Perhe-elämä kärsii, kun viikonloput vie alkoholi ja harvoin jää aikaa tai miehellä energiaa muuhun. Lapset ja minä puuhastelemme keskenämme. Tuntuu, että mieheni on täysin välinpitämätön. Olisiko syytä lähteä?
Kommentit (23)
Kyllä päihteet on varmasti niitä parhaita syitä lähteä, toki väkivalta ja pettäminen on myös. Ne on sellaisia asioita joita ei niin vaan saa ratkaistua, jotkut siihen pystyy, mutta siinä pitää sitten molempien olla täysillä mukana vapaaehtoisesti.
On, mitä pikemmin sitä parempi, Normaalin ihmisen ei tarvitse juoda itseään muistamattomaksi kuin kerran elämässä jotta oppii. Useamman kerran on jo tyhmyyttä. Miksi olet moisen pesusienen kanssa ja mahdollistat hänen juomistaan.Laita se pihalle. Jo lapsien takiakin.
Ei tätä kukaan muu voi päättää kuin sinä. Mutta joo, kyllähän tuo aika ikävältä kuulostaa, ei ole ihan tavallista perhe-elämää ainakaan...
Kiitos. Joo, tuon oikeastaan tiedänkin. Mieheni vähättelee ja kokee, että liioittelen asiaa. Hänellä on mielestään oikeus "rentoutua" raskaan viikon jälkeen eikä ota kuuleviin korviinsakaan puheitani. Joskus hän on niin vakuuttava, että alan itsekin epäillä, että ovatko pyyntöni epäreiluja. Olen nyt aika varma, että päätös on tehty, me lähdetään. T. Ap
Muistin pois juominen viikoittain ei ole rentoutumista vaan alkoholismia.
Luin ekaksi että kaksi kertaa kuussa ja ajattelin että ikävää on mutta ehkä tuo on aika yleistä Suomessa, mutta totta helvetissä lähdet jos tuo tapahtuu 2x viikossa! Siitä on normaali elämä kaukana...
ON TODELLAKIN! Jos se aiheuttaa ongelmia, mielipahaa tai jotain harmia perhe-elämäänne ja suhteeseenne niin kyllä, silloin se on syy lähteä. Miehellesi ei ilmeisesti sovi alkoholi jos hän ei osaa sitä käyttää oikein niinkuin aikuiset ihmiset yleensä (yksi paukku rentoutumiseen tai jtn)
Tsemppiä sulle sinne, mutta mun mielestä lähde, sillä ansaitset paljon parempaa. Olen jo 10 vuotta joutunut katsomaan sivusta ystäväni avioliittoa, joka on samanlainen kun teillä. Mies juo ja muut kärsivät, ei sellainen käytös ole tasavertaista ja oikein sinua kohtaan.
Normaali ihminen ei juo itseään humalaan saati kaatokänniin kuin kerran ehkä kaksi vuodessa. Tuo on kaukana normaalista. Lähde heti. Alkoholisteihin ei voi luottaa. Jos pistät alkoholin ja jonkun asian toisiaan vastaan alkoholi voittaa lopulta aina.
Alkoholi tuntuu vaikuttavan muutenkin, koska näkyy miehellä väsymyksenä ja apaattisuutena muuten. Kivaa on vain kännissä. Täytyy myöntää, että itsellänikin on kivempaa, kun mies ei ole kotona ja saa olla rauhassa.
Meillä oltiin kännissä kolme päivää. Tänään miehellä selvä päivä ja kysyin onko mielestäsi 40v perheenisän käytöstä moinen. Helvetin ylimielinen ilme kasvoilla mutisee. Kaikki lähti siitä kun en antanut vappuaattona kaverinsa tulla meille ryyppäämään yhdeksältä illalla kun lapset menee nukkumaan. Mä olen kuningatar ja määrään kaikesta ja kiellän hänen kavereiden tapaamiset ym ym. No helppoa on ollut leikkiä kuningatarta kun tyyppi koomaillut kolme päivää eikä ole pahemmin näkynyt.
Tutkitusti alkoholi aiheuttaa masennusta ja siitä se sitten lähtee elämä rullaammaan pahaan suuntaan. Tyypillistä on, että alkoholin juomisen perimmäinen syy on vain itse alkoholi Tekosyitä etsittään kyllä oikealta ja vasemmalta. Kun juominen loppuu, loppuvat myös juomisen "syyt". Ikävää esimerkkiä lapsillesi.
On syytä. Jätä se. Kohta hän ei enää ilmaannu koyiin eded yökdi. Tosta ei mennä kuin alas päin. Täysin väliinpitämätön sun tunteitas kohtaan.
Yleensä ei tuosta parempaan suuntaan mene. Vuosia kuluu ja huomaat että käyttö on jokapäiväistä.Lähtisin jo ihan tuon asenteen vuoksi, jos ei kuuntele, eikä arvosta mielipiteitäsi.
Itse en jatkuvaa kännäämistä katselisi. 1-2 kertaa vuodessa olisi ok, jos liiallinen päihtyminen olisi "vahinko" ja puoliso itsekin myöntäisi, ettei moinen ryyppääminen ole järkevää. Itseltään tajun kankaalle juominen on kaukana normaalista, vaikka valitettavasti tässä maassa aivan liian moni ei sitä ymmärrä.
Alkoholinkäyttö ei ole mikään tekosyy lähteä katsomaan, onko ruoho vihreämpää aidan toisella puolella. Muista että hän on kuitenkin lastesi isä! Ja isällä on oikeus lapsiinsa ja oikeus myös turvalliseen kotiympäristöön. Olet kuitenkin vastuussa miehestäsi!
Alkoholin käyttö on hyvä syy erota, sanoo no 15 mitä vaan. Marttyyrinkruunu ei kaunista ja lapset saavat vääriä vaikutteita. Aikuista ei tule toisen aikuisen holhota eikä tuollaista käytöstä tarvitse sietää. Nyt ollaan 2010-luvulla. Kyseessä ei ole vihreämpi ruoho vaan se, että kumppani asettaa alkoholin puolisonsa edelle. Sitä ei tarvitse hyväksyä eikä edesauttaa. Ap ei todellakaan ole vastuussa täysi-ikäisestä miehestään. Ihan bulls*tia moinen väite.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 12:06"]
Alkoholin käyttö on hyvä syy erota, sanoo no 15 mitä vaan. Marttyyrinkruunu ei kaunista ja lapset saavat vääriä vaikutteita. Aikuista ei tule toisen aikuisen holhota eikä tuollaista käytöstä tarvitse sietää. Nyt ollaan 2010-luvulla. Kyseessä ei ole vihreämpi ruoho vaan se, että kumppani asettaa alkoholin puolisonsa edelle. Sitä ei tarvitse hyväksyä eikä edesauttaa. Ap ei todellakaan ole vastuussa täysi-ikäisestä miehestään. Ihan bulls*tia moinen väite.
[/quote]
Lapsilla on oikeus isään ja äitiin. Haluaako ap todella olla perheenhajottaja ja tuhota mahdollisesti lasten tulevaisuuden särkemällä kodin?
Rakastatko miestäsi? Jos tilanne ei ole vielä tuon pahempi, voit vielä kokeilla, ottaisiko hän vastaan apua (mies ei hakkaa tai ole ilkeä kännissä). Kukaan ei ala ilkeyttään alkoholistiksi, taustalla on aina käsittelemättömiä mt-ongelmia. Kerro miehellesi, että olet huolissasi siitä, kuinka tilanne vaikuttaa lapsiinne, ja joudut muuttamaan lasten kanssa pois, jos hän ei ota apua vastaan. Kuinka kauan tilanne on jatkunut? Tietysti jossain tulee (ja pitääkin tulla) raja vastaan, mutta ihmetyttää, miksi toisen kumppanin sairastuessa mt-ongelmiin tarjotaan ensimmäiseksi ratkaisuksi aina eroa. Aika tyly roolimalli sekin lapsille.
Nyt tuli itsellä aika lailla näistä kännäämisistä mitta täyteen, kun huomaan, että toinen lapsi alkaa oireilla ja se todellakin liittyy noihin kännäämisiin, ihan senkin takia, että tunnelma kiristyy. En ole itse enää jaksanut alkaa riidellä, kun toinen on kännissä, mutta eipä se olo ole niin rento kuin normaalisti ja sen lapset varmasti aistivat. Kivempaa on silloin, kun lähtee kavereiden kanssa kaupungille, ettei ole tässä silmien alla, ja tunnelmakin pysyy rentona kotona. Joskus on vaan baarin sulkemisajan jälkeen mies tänne raahannut jotain jatkolaisia, ja silloin mulla menee hermot. Kerran huusin sille, että tänne ei tarvi tuoda porukkaa keskellä yötä, ettei olla enää teinejä, vaan pienten lasten vanhempia. Kukaan ei tehnyt tietääkseenkään lähteäkseen ja aamulla meillä nukkui sammuneita pitkin lattioita. Onneks lapset eivät heitä nähneet, ja aamupalan jälkeen lähdinkin "evakkoon". Illalla mies vihdoin soitti ja sanoi, kuinka saisin hävetä, kun nolasin hänet hänen kavereidensa edessä. Sehän se olikin siinä nolointa...
Yritä nyt vielä kertaalleen puhua asiasta miehesi kanssa kunnolla, ei siinä tarvitse syyllistää tai uhkailla erolla, vaan sanoa ihan suoraan, että kyseinen puuha on niin pahasti alkoholismia, ettei ole enää järkevää kenenkään kannalta. Mikäli mies tuon tajuaa, jättää juoputtelematta, jos ei tajua, jatkaa, ja silloin sinä jo tiedät, mitä sinä ja lapset jatkossa teette.
Osa tajuaa keskustelemalla, osa vasta eron myötä, osa ei silloinkaan, ja mehän emme voi tietää, mihin ryhmään miehesi kuuluu.