Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muutamalla klikkauksella saa kenestä tahansa tietoa

Vierailija
03.05.2015 |

Aika pelottavaa tämä aika. Luettuani Seinäjoen tapauksesta kirjoitettua tein muutaman haun ja löysin helposti uhrin sekä tekijän sekä lähipiirin tietoja netistä. 

Pelottavaa ettei yksityisyyttä enää ole.

Kenestä tahansa meistä saadaan selville yllättävän paljon.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/31 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 12:33"]

Se on oikeasti vähän pelottavaa miten paljon jotkut jakavat tietojaan facessa. Mm. yhden bloggaajan tapaus, josta olen saanut enemmän, tai vähemmän helposti tietoja esille. Bloggaaja ei pidä blogia omalla nimellään, tai kuvallaan, mutta yksi suht alaston (pelkät alushousut jalassa, rinnat piilotettuina hiusten alle) kuva löytyy. Tämän kuvan taustalla näkyi yksi erikoinen paita, minkä olin koulussa nähnyt yhdellä opiskelijalla ja pidin sitä hienona = jäi mieleen. Myös erikoinen, kuvassa näkynyt, hiustyyli ja väri auttoivat buustaamaan (paljastamaan) bloggaajan. Bloggaaja oli joskus viikon tutustumassa mun luokalla ja puhui silloin asioita, joista puhui myös blogissaan. En erityisemmin kuunnellut mitään, mutta kyllä sitä jotain kuuli, kun bloggaaja istui minun vieressäni sen viikon ajan. Sitten bloggaaja lisäsi kuvan blogiinsa ja tunnistin sen kouluni aulasta otetuksi. Yksi kerta kotimatkalla koulusta näin bloggaajan kävelevän vähän kauvempana ja hän meni yhteen kerrostaloon. Mun kaveri asuu samassa kerrostalossa ja kertoi jonkun uuden muuttaneen sinne. Aulassa oli se nimikylttitaulujuttu ja siitä selvisi sukunimi, joka mätsäs siihen sukunimeen, jolla bloggaaja esitteli itsensä ollessaan viikon meidän luokalla. Saattoi olla ihan vain sattumaakin, mutta silti. Tämän jälkeen löysin bloggaajan facesivut ja siellä oli ja on yllättävän paljon julkisesti esillä, vaikkei olekkaan mikään fanisivu tms. Löytyi kuvia asunnostaan ja koirastaan koiran nimellä, seurustelukumppanista. Törmäsin tähän blogiin ihan sattumalta. Olin lukenut sitä jo ennen, kuin tunnistin bloggaajan. Joten nyt tiedän missä talossa bloggaaja asuu, olen nähnyt hänen alastonkuvan, tiedän koiransa nimen, seurustelukumppaninsa nimen yms yms yms ja bloggaaja itse tuskin edes muistaa minua. t. teini

[/quote]

STALKKERI

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 14:23"][quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 12:33"]

Se on oikeasti vähän pelottavaa miten paljon jotkut jakavat tietojaan facessa. Mm. yhden bloggaajan tapaus, josta olen saanut enemmän, tai vähemmän helposti tietoja esille. Bloggaaja ei pidä blogia omalla nimellään, tai kuvallaan, mutta yksi suht alaston (pelkät alushousut jalassa, rinnat piilotettuina hiusten alle) kuva löytyy. Tämän kuvan taustalla näkyi yksi erikoinen paita, minkä olin koulussa nähnyt yhdellä opiskelijalla ja pidin sitä hienona = jäi mieleen. Myös erikoinen, kuvassa näkynyt, hiustyyli ja väri auttoivat buustaamaan (paljastamaan) bloggaajan. Bloggaaja oli joskus viikon tutustumassa mun luokalla ja puhui silloin asioita, joista puhui myös blogissaan. En erityisemmin kuunnellut mitään, mutta kyllä sitä jotain kuuli, kun bloggaaja istui minun vieressäni sen viikon ajan. Sitten bloggaaja lisäsi kuvan blogiinsa ja tunnistin sen kouluni aulasta otetuksi. Yksi kerta kotimatkalla koulusta näin bloggaajan kävelevän vähän kauvempana ja hän meni yhteen kerrostaloon. Mun kaveri asuu samassa kerrostalossa ja kertoi jonkun uuden muuttaneen sinne. Aulassa oli se nimikylttitaulujuttu ja siitä selvisi sukunimi, joka mätsäs siihen sukunimeen, jolla bloggaaja esitteli itsensä ollessaan viikon meidän luokalla. Saattoi olla ihan vain sattumaakin, mutta silti. Tämän jälkeen löysin bloggaajan facesivut ja siellä oli ja on yllättävän paljon julkisesti esillä, vaikkei olekkaan mikään fanisivu tms. Löytyi kuvia asunnostaan ja koirastaan koiran nimellä, seurustelukumppanista. Törmäsin tähän blogiin ihan sattumalta. Olin lukenut sitä jo ennen, kuin tunnistin bloggaajan. Joten nyt tiedän missä talossa bloggaaja asuu, olen nähnyt hänen alastonkuvan, tiedän koiransa nimen, seurustelukumppaninsa nimen yms yms yms ja bloggaaja itse tuskin edes muistaa minua. t. teini

[/quote]

STALKKERI
[/quote]

Niin olenkin :) Mitä siitä?

t. teini

Vierailija
4/31 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ei löydy kuin niukka facebook-profiili, tosin moni utelias saa miettiä, että mikä se on useammasta saman nimisestä henkilöstä johtuen ja loppujen lopuksi voi päätyä vääriin johtopäätöksiin:D

Vierailija
5/31 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai me jaamme itsestämme

Vierailija
6/31 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minusta vaan löydy mitään

Vierailija
7/31 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Paitsi että jokaisesta saa tietoa tasan niin paljon kuin kukin päättää itsestään jakaa.
Minä en ole laittanut nettiin mitään itsestäni ja niinpä googlaamalla ei löydykään mitään.

Vierailija
8/31 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 09:10"]

Niin. Paitsi että jokaisesta saa tietoa tasan niin paljon kuin kukin päättää itsestään jakaa. Minä en ole laittanut nettiin mitään itsestäni ja niinpä googlaamalla ei löydykään mitään.

[/quote]

Toivotaan, ettei kukaan tuttavasikaan ole laittanut yhtään mitään...

Vierailija
9/31 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus googlaillut kokelumielessä perheenjäseniämme. Muista ei löydy oikein mitään, mutta yhdestä tyttäristä löytyy, koska hän on kilpaillut aktiivisesti, joten harrastukseen liittyviä osumia tulee paljon.

Vierailija
10/31 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 09:12"]

Niin. Paitsi että jokaisesta saa tietoa tasan niin paljon kuin kukin päättää itsestään jakaa. Minä en ole laittanut nettiin mitään itsestäni ja niinpä googlaamalla ei löydykään mitään.

[/quote]

[/quote]

Työpaikat laittavat tietoa nettiin meistä, vaikka itse emme laitakaan. Esim. kuvan, koulutuksen tai ammatin, puhelinnumeron, kuvia juhlista, palkituista... Ja sukulaiset ja kaverit saattavat laittaa kuvia ja muuta tietoa ilman lupaa nettiin.

Vierailija
11/31 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 09:10"]Niin. Paitsi että jokaisesta saa tietoa tasan niin paljon kuin kukin päättää itsestään jakaa.
Minä en ole laittanut nettiin mitään itsestäni ja niinpä googlaamalla ei löydykään mitään.
[/quote]

Se ei aina ole itsestä kiinni. Mikäli työskentelet esim. myynti-, johto-, tai hallitustehtävissä vähänkään Sysmän snägäriä isommassa yrityksessä, niin kuvasi, tehtäväsi ja usein myös puh. nro on ihan kaiken kansan löydettävissä firman nettisivuilta.

Vierailija
12/31 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ainoa tieto jonka minusta löytää googlella on talomme rakennuslupa ja minähän en ole sitäkään nettiin laittanut.

Vierailija
13/31 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 09:12"]

[/quote]

[/quote]

Jos esim. opiskelet niin helposti löytyy opiskelupaikan hyväksyntä ja valmistuessa joku vastaava ilmoitus. Jossain tapauksessa jopa lopputyö. Jotkut työpaikat tiedottaa ns. "nimitykset" julkisesti eli sekin voi löytyä. Työtä hakiessa jotkut palvelut, esim. linkedin löytyy hauissa. jne. Lisäksi tietty kaikki mitä itse päättää jakaa, eli facet sun muut instagrammit.

Vierailija
14/31 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ei löydy kuin facebook-profiili. Puhelinnumero ja osoitetiedot ovat salaiset joten työpaikatkaan eivät saa niitä sivuillaan ilmoittaa (työpuhelin on asia erikseen, jos sellainen on.)

Vierailija
15/31 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei löydy mitään. Siitäkin huolimatta että olen internetissä ja sosiaalisessa mediassa ollut erittäin aktiivinen:) Toisesta samannimisestä henkilöstä löytyy jotakin. 

Vierailija
16/31 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 09:15"]Olen joskus googlaillut kokelumielessä perheenjäseniämme. Muista ei löydy oikein mitään, mutta yhdestä tyttäristä löytyy, koska hän on kilpaillut aktiivisesti, joten harrastukseen liittyviä osumia tulee paljon.
[/quote]

Juuri näin. Monista joukkueurheilijoista (lätkä, futis esim.) on saatavilla syntymäajan lisäksi jopa pituus ja paino.

Vierailija
17/31 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 09:15"][quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 09:12"]

[/quote]

[/quote]

Työpaikat laittavat tietoa nettiin meistä, vaikka itse emme laitakaan. Esim. kuvan, koulutuksen tai ammatin, puhelinnumeron, kuvia juhlista, palkituista... Ja sukulaiset ja kaverit saattavat laittaa kuvia ja muuta tietoa ilman lupaa nettiin.
[/quote]

Ei sellaista kuvaa löydy netistä jos siinä lukee "Miina-serkku".

Vierailija
18/31 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 09:16"]

[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 09:10"]Niin. Paitsi että jokaisesta saa tietoa tasan niin paljon kuin kukin päättää itsestään jakaa. Minä en ole laittanut nettiin mitään itsestäni ja niinpä googlaamalla ei löydykään mitään. [/quote] Se ei aina ole itsestä kiinni. Mikäli työskentelet esim. myynti-, johto-, tai hallitustehtävissä vähänkään Sysmän snägäriä isommassa yrityksessä, niin kuvasi, tehtäväsi ja usein myös puh. nro on ihan kaiken kansan löydettävissä firman nettisivuilta.

[/quote]

No eihän työasioilla ole mitään merkitystä. Ei kai kukaan käytä omaa puhelintaan työpuhelimena?

Vierailija
19/31 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 09:18"]Minusta ei löydy kuin facebook-profiili. Puhelinnumero ja osoitetiedot ovat salaiset joten työpaikatkaan eivät saa niitä sivuillaan ilmoittaa (työpuhelin on asia erikseen, jos sellainen on.)
[/quote]

Facebook-profiilin voi muuten estää näkymästä Googlen hakutuloksissa.

Vierailija
20/31 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 09:20"][quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 09:18"]Minusta ei löydy kuin facebook-profiili. Puhelinnumero ja osoitetiedot ovat salaiset joten työpaikatkaan eivät saa niitä sivuillaan ilmoittaa (työpuhelin on asia erikseen, jos sellainen on.)
[/quote]

Facebook-profiilin voi muuten estää näkymästä Googlen hakutuloksissa.
[/quote]

Olen sen estänyt mutta kestää jonkun aikaa ennenkuin se poistuu hakutuloksista.