Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko koiratietäjiä?

Vierailija
09.01.2022 |

Isän beagle 12v on mun luona melkein joka kuukausi viikon, ja tää on joka kerta tätä samaa. Tuijottaa mua ja vinkuu. Niinkö jatkuvasti. Käytän ulkona 3-5 kertaa päivässä, ruokin normaalisti. En tiiä kerjääkö se multa niitä, onko sillä tylsää vai oikeasti joku hätä. Voi olla että vaikka oltas vasta tultu lenkiltä, niin on puoli tuntia hiljaa ja sitten tulee makaan naama muhun päin ja kitinä alkaa. Jos käskee olla hiljaa, niin on kolme sekuntia hiljaa ja jatkaa. Onko jollain näkemyksiä tilanteesta, ehdotuksia mitä voisin tehä tai mikä koiralla vois olla?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun koira on tuollainen kun siihen sattuu. On vanha koira ja nivelvaivoja, jotka sitten liikunnan jälkeen äityvät särkemään.

Vierailija
22/25 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun toinen koira tekee tuota samaa, kun kerjää. Sillä on ollut jatkuva ruuanhimo kun kohtu poistettiin, ja entinen kranttuilija söisi iltakaudet :( Tulee viereen istumaan, pyrkii saamaan katsekontaktin ja vikisee tai ynisee. Jos ei saa huomiota, tulee rapsuttamaan (esim. mun selkää, että käänny nyt...).

Mun mielestä kipuun liittyvä ääntely olisi luultavasti erilaista ja koira olisi muutenkin erilainen, esim. pitäisi häntää koipien välistä, "tuijottaisi" sitä kipeää kohtaa tai pyrkisi nuolemaan sitä. Varsinkin jos koira on vakituisessa kodissa aika hiljainen ja huomaamaton, tuo tuskin on viite kivusta. Voin tietty olla väärässäkin.

Mä ehkä koettaisin ohjata koiran huomion muualle, just jollakin pitkäkestoisella syömisellä (siankorvakin vois olla hyvä, jos koiralle sopii rasvainen liha) tai lelulla (innostuuko enää sellaisista?). Koettaisin opettaa rutiinit, että käydään ulkona, syödään, ehkä leikitään tai touhutaan, ja sitten kun levätään niin ollaan omalla pedillä. Rutiinit tuovat turvaa.

Koiran kipu voi ilmetä tosi monin tavoin, tuo sinun ilmaisemasi on vain ihmisen ajatus siitä, minkälainen kipeä koira on. Esim. yliaktiivisuus, venyttely, maassa kieriskely, tassujen nuoleminen ovat tavallisia kipuoireita.

Kyllä, mutta esim. tassujen nuolemiselle, voi olla monta muutakin syytä, esim. närästys tai voi olla myös sijaistoiminto stressin tai turhautumisen takia.

No esim närästys on kipua… Mutta joo, siksi sanoinkin että kivun merkit on tosi moninaisia, ja omistajat harvoin tunnistavat niitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on jotain muitakin aktivointipuuhasteluja niin saa ehdottaa, namien piilottamista ainakin kokeillaan. Sillä tosiaan on melkoinen ruokahalu. Oon yrittäny leikittää sitä, mutta aika vähän innostuu. Joku sitä varmaan stressaa, läähättää aika useasti ja järsii/nuolee päivittäin tassuja. Sitä käytettiin jonkun aikaa sitten eläinlääkärissä, aloitettiin kokeeks kipulääke että muuttuuko käytös, mutta se lopetettiin kun tuli tulos että maksa-arvot oli kohollaan. Ap

Esim. täältä löytyy muutama variaatio etsintäleikeille:

https://www.agria.fi/koira/artikkeleita/aktivointi-ja-harrastus/6-tapaa…

Vierailija
24/25 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiratietäjä? Onko se niin kuin itämaan tietäjä, mutta koira?

Vierailija
25/25 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Biigulit on kyll siks outoja. Ei mikään koirien einstein mutta hirvee hösääjä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi viisi