Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko koiratietäjiä?

Vierailija
09.01.2022 |

Isän beagle 12v on mun luona melkein joka kuukausi viikon, ja tää on joka kerta tätä samaa. Tuijottaa mua ja vinkuu. Niinkö jatkuvasti. Käytän ulkona 3-5 kertaa päivässä, ruokin normaalisti. En tiiä kerjääkö se multa niitä, onko sillä tylsää vai oikeasti joku hätä. Voi olla että vaikka oltas vasta tultu lenkiltä, niin on puoli tuntia hiljaa ja sitten tulee makaan naama muhun päin ja kitinä alkaa. Jos käskee olla hiljaa, niin on kolme sekuntia hiljaa ja jatkaa. Onko jollain näkemyksiä tilanteesta, ehdotuksia mitä voisin tehä tai mikä koiralla vois olla?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti on vain hermostunut. Anna sille jotain virikkeellistä syötävää.

Vierailija
2/25 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko tahtoo takaisin isän luokse, tai on kivuissaan. Vinkuuko myös isän luona? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän kaipaa läsnäoloa ja huomioonottamista vaikeassa tilanteessa. Hänhän on erossa omistajastaan ja vieraassa paikassa. Ehkä et pidä koirasta ja koira vaistoaa sen. Yritä tehdä sen olo kotoisaksi.

Vierailija
4/25 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna puruluu, semmoinen missä on kanakääre tms.   Ehkä se haluaa jotain aktiviteettia, ja puruluun järsiminen auttaa.   Ja tietysti sun pitäis kykyä siltä isältä, että mitä se sen mielestä tarkoittaa.  

Vierailija
5/25 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy isältäsi tekeekö samaa siellä.

Vierailija
6/25 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pue sille juoksuaikapöksyt jalkaan nin se on ihan sekaisin että miks, niin unohtaa vinkua.

Vierailija
7/25 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä on ikävä kotiin ja omaa laumaansa. Ota viereen ja silittele, puhu sille. Se ei tunne oloaan kotoisaksi ja ikävöi.

Vierailija
8/25 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon puhunut asiasta isälle, on sanonu että outo homma kun ei hänen luona tee sitä, jos tekee, vaikenee kun isä sanoo että hiljaa. Paitsi kerran kun olin siellä, hauva vinkui eikä ollu hiljaa isän käskyistä huolimatta. Oon ostellu sille luita, yleensä semmosen naudan luun. Sitä se kaluaa innoissaan sen aikaa mitä sitä kestää, mutta seuraavana päivänä ei enää koskekkaan siihen. En oikein tiiä miten olisin läsnä sen kans, silityksistä se ei oikein välitä ja joskus rapsutukset kelpaa hetkeksi. Nuolla se tykkää, joten annan sen nuolla mun käsiä ja jalkoja, vaikka mulle se ei oo mieluisinta puuhaa. Tykkään ihan valtavasti tuosta hauvasta, oon eläny sen kans suurimman osan mun elämästä, mutta se vinkuminen ärsyttää monesti joten voihan se sen ärsyyntymisen aistia. Oon kans miettiny voisko siihen sattua, mutta en tiiä miten sen tietäs varmasti

Vierailija
9/25 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä saattaa olla koti-ikävä / ikävä isäntäänsä. Ota isäsi kotoa joku tekstiili, vaikka vanha viltti tai tyyny, ja laita se koiran lepopaikkaan kotonasi. Lisäksi tosiaan jotain järsittävää, puruluu vaikka. Jos vinkuu vain sinun luonasi mutta ei kotona, ei varmasti ole kyse kivusta. Siinä tapauksessa jätä vinkuminen täysin huomiotta, älä reagoi siihen mitenkään, älä edes katso koiraan päin. Sitten kun se on hetken vinkumatta, kehu ja rapsuttele.

Vierailija
10/25 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon puhunut asiasta isälle, on sanonu että outo homma kun ei hänen luona tee sitä, jos tekee, vaikenee kun isä sanoo että hiljaa. Paitsi kerran kun olin siellä, hauva vinkui eikä ollu hiljaa isän käskyistä huolimatta. Oon ostellu sille luita, yleensä semmosen naudan luun. Sitä se kaluaa innoissaan sen aikaa mitä sitä kestää, mutta seuraavana päivänä ei enää koskekkaan siihen. En oikein tiiä miten olisin läsnä sen kans, silityksistä se ei oikein välitä ja joskus rapsutukset kelpaa hetkeksi. Nuolla se tykkää, joten annan sen nuolla mun käsiä ja jalkoja, vaikka mulle se ei oo mieluisinta puuhaa. Tykkään ihan valtavasti tuosta hauvasta, oon eläny sen kans suurimman osan mun elämästä, mutta se vinkuminen ärsyttää monesti joten voihan se sen ärsyyntymisen aistia. Oon kans miettiny voisko siihen sattua, mutta en tiiä miten sen tietäs varmasti

Eläinlääkäriin. 12-vuotiaalla koiralla voi olla jokin sairaus joka aiheuttaa kipua ja koira vinkuu siksi.

Vierailija
11/25 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et puhu asiasta omistajan kanssa.Omistaja tuntee koiransa ja antaa sinulle oikean vastauksen heti! Mikä estä kysyä isältäsi asiasta?

Vierailija
12/25 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti on vain hermostunut. Anna sille jotain virikkeellistä syötävää.

Virikkeellistä syötävää. Elävä jänis🤔😂

Vierailija
13/25 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pukkaa se pihalle vikisemään. Eipähän kuulu sisälle turhat äänet

Vierailija
14/25 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on huolestunut ja kaipaa sinun huomiotasi. 

Vierailija
15/25 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä on vaan tylsää, enkä usko että ihan kauheen kova koti-ikäväkään on jos kerran säännöllisesti asuu sun luona. Yritä aktivoida sitä leikeillä.

Yksi hyvä aktivointileikki, joka toimii ainakin meidän kitinäkoneelle, on etsintätehtävät joissa saa käyttää nenäänsä. Piilota vaikka toiseen huoneeseen nameja ja anna koiran etsiä herkut. Tai laita herkut lelun sisään, siinä riittää puuhaa vähäksi aikaa 😊

Vierailija
16/25 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun toinen koira tekee tuota samaa, kun kerjää. Sillä on ollut jatkuva ruuanhimo kun kohtu poistettiin, ja entinen kranttuilija söisi iltakaudet :( Tulee viereen istumaan, pyrkii saamaan katsekontaktin ja vikisee tai ynisee. Jos ei saa huomiota, tulee rapsuttamaan (esim. mun selkää, että käänny nyt...).

Mun mielestä kipuun liittyvä ääntely olisi luultavasti erilaista ja koira olisi muutenkin erilainen, esim. pitäisi häntää koipien välistä, "tuijottaisi" sitä kipeää kohtaa tai pyrkisi nuolemaan sitä. Varsinkin jos koira on vakituisessa kodissa aika hiljainen ja huomaamaton, tuo tuskin on viite kivusta. Voin tietty olla väärässäkin.

Mä ehkä koettaisin ohjata koiran huomion muualle, just jollakin pitkäkestoisella syömisellä (siankorvakin vois olla hyvä, jos koiralle sopii rasvainen liha) tai lelulla (innostuuko enää sellaisista?). Koettaisin opettaa rutiinit, että käydään ulkona, syödään, ehkä leikitään tai touhutaan, ja sitten kun levätään niin ollaan omalla pedillä. Rutiinit tuovat turvaa.

Vierailija
17/25 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on jotain muitakin aktivointipuuhasteluja niin saa ehdottaa, namien piilottamista ainakin kokeillaan. Sillä tosiaan on melkoinen ruokahalu. Oon yrittäny leikittää sitä, mutta aika vähän innostuu. Joku sitä varmaan stressaa, läähättää aika useasti ja järsii/nuolee päivittäin tassuja. Sitä käytettiin jonkun aikaa sitten eläinlääkärissä, aloitettiin kokeeks kipulääke että muuttuuko käytös, mutta se lopetettiin kun tuli tulos että maksa-arvot oli kohollaan. Ap

Vierailija
18/25 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun toinen koira tekee tuota samaa, kun kerjää. Sillä on ollut jatkuva ruuanhimo kun kohtu poistettiin, ja entinen kranttuilija söisi iltakaudet :( Tulee viereen istumaan, pyrkii saamaan katsekontaktin ja vikisee tai ynisee. Jos ei saa huomiota, tulee rapsuttamaan (esim. mun selkää, että käänny nyt...).

Mun mielestä kipuun liittyvä ääntely olisi luultavasti erilaista ja koira olisi muutenkin erilainen, esim. pitäisi häntää koipien välistä, "tuijottaisi" sitä kipeää kohtaa tai pyrkisi nuolemaan sitä. Varsinkin jos koira on vakituisessa kodissa aika hiljainen ja huomaamaton, tuo tuskin on viite kivusta. Voin tietty olla väärässäkin.

Mä ehkä koettaisin ohjata koiran huomion muualle, just jollakin pitkäkestoisella syömisellä (siankorvakin vois olla hyvä, jos koiralle sopii rasvainen liha) tai lelulla (innostuuko enää sellaisista?). Koettaisin opettaa rutiinit, että käydään ulkona, syödään, ehkä leikitään tai touhutaan, ja sitten kun levätään niin ollaan omalla pedillä. Rutiinit tuovat turvaa.

Koiran kipu voi ilmetä tosi monin tavoin, tuo sinun ilmaisemasi on vain ihmisen ajatus siitä, minkälainen kipeä koira on. Esim. yliaktiivisuus, venyttely, maassa kieriskely, tassujen nuoleminen ovat tavallisia kipuoireita.

Vierailija
19/25 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on jotain muitakin aktivointipuuhasteluja niin saa ehdottaa, namien piilottamista ainakin kokeillaan. Sillä tosiaan on melkoinen ruokahalu. Oon yrittäny leikittää sitä, mutta aika vähän innostuu. Joku sitä varmaan stressaa, läähättää aika useasti ja järsii/nuolee päivittäin tassuja. Sitä käytettiin jonkun aikaa sitten eläinlääkärissä, aloitettiin kokeeks kipulääke että muuttuuko käytös, mutta se lopetettiin kun tuli tulos että maksa-arvot oli kohollaan. Ap

Mutta tuo läähätys ja tassujen nuoleminen taitaa olla merkkejä kivuista. Uudelleen eläinlääkäriin, mars. Vanhalla koiralla voi olla kaikenlaista kremppaa, ja eläinlääkäri on oikea paikka niitä selvittää - ei me voida muuten kuin arvailla, että mistä on kyse.

Kipujen LISÄKSI sillä voi olla stressiä tai jotain muuta myös, kun vieraammassa kodissa on ilman vakituista isäntäänsä (vaikka toisaalta jos olette vuosien ajalta tuttuja, tuon ei luulisi olevan mikään ongelma).

Vierailija
20/25 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koiran kipu voi ilmetä tosi monin tavoin, tuo sinun ilmaisemasi on vain ihmisen ajatus siitä, minkälainen kipeä koira on. Esim. yliaktiivisuus, venyttely, maassa kieriskely, tassujen nuoleminen ovat tavallisia kipuoireita.

Kyllä, mutta esim. tassujen nuolemiselle, voi olla monta muutakin syytä, esim. närästys tai voi olla myös sijaistoiminto stressin tai turhautumisen takia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan seitsemän