Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syöpäseulonta ja rokotteet molemmille sukupuolille?

Vierailija
02.05.2015 |

Olen itse sairastanut syöpää ja nyt alkanut pohtimaan, minkä takia pojillemme ei ole odotettavissa mitään syöpäseulontoja tai rokotteita. Sairastamiseni nostaa pojillanikin tietenkin riskin syöpään ja syöpätyyppini on sellainen, jossa on HPV:n lisäämä riski.

Naisilla on rintasyöpäseulonnat, jotka on aloitettu jo vuosikymmenet sitten, kun sen vaikutuksia ei kunnolla tunnettu. Nyt kun lukee eturauhassyöpäseulonnoista, sen käyttämättömyyttä perustellaan, että se voi johtaa ylidiagnosointiin, kun vaikutuksia ei tunneta. Samaan aikaan kuitenkin otettiin tytöillä käyttöön HPV-rokote, joka on yhtä lailla tunnettu.

Mikähän on, että pojille ei otettu tuota HPV-rokotetta käyttöön, kun on ilmeistä, että se suojaa myös heitä suurelta osalta syövistä? Onko joku syy, että naisia varjellaan enemmän syövältä?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella hyvä kysymys. Olen siinä käsityksessä, että syynä on raha. Tyttöjen/naisten syövät, joihin tuolla rokotteella voi vaikuttaa, ovat niin paljon yleisempiä. Mutta on myös ollut hämmentävvä huomata, että moni ei oikeasti käsitä, että myös pojat voivat olla syöpävaarassa, johon rokote auttaisi. Joissakin maissa rokotetaan sekä tytöt että pojat. 

Luulisi, että rokotteen voi omalla kustannuksesllaan hankkia myös pojalleen?

Vierailija
2/10 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä syöpiä hpv aiheuttaa miehille?

Suusyöpiin taitaa olla yksi osatekijä. Onko muita?

Ja mua pelottaa, että kuvitellaan ton rokotuksen ansioista ettei tarvitse käydä papassa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan voi tk:stakin saada ilmaiseksi pojille rokotteen, jos kertoo sairaushistorian. Luulisi että tk-lääkäri voi harrastaa tarveharkintaakin.

Vierailija
4/10 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 19:11"]

Mitä syöpiä hpv aiheuttaa miehille?

Suusyöpiin taitaa olla yksi osatekijä. Onko muita?

Ja mua pelottaa, että kuvitellaan ton rokotuksen ansioista ettei tarvitse käydä papassa. 

[/quote]

Suusyöpä, taitaa olla limakalvosyövät yleisemminkin. Jotkut lymfaattiset syövät, veritaudit, peniksen syövät, takapuolen syövät ja lukemattomia muita harvinaisempia, kuten histiosytoosit ainakin äkkiä tulee mieleen.

Vierailija
5/10 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisilla HPV:n aiheuttamat syövät on vähän yleisempiä. Jos kuitenkin miehilläkin siihen liittyvät syövät on noin yleisiä, minä pitäisin perusteltuna, että molemmilla on oikeus valita ottaako rokotteen vai ei.

Riski miehilläkin on korkea ja etenkin, kun on kyse elämästä pitäisi miehillä olla yhdenvertainen oikeus riskin vähentämiseen rokotteella. Miehillä riskiä ei minimoida millään seulonnoilla tai papalla.

"Based on data from 2006 to 2010, about 33,200 HPV-associated cancers occur in the United States each year: about 20,600 among females, and about 12,600 among males."

http://www.cdc.gov/cancer/hpv/statistics/index.htm

Vierailija
6/10 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka haluaa elää vanhaksi? Aika järjetön ajatus 

Vierailija
7/10 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä rokotukset sai kaksosista kumpikin, tyttö ja poika. Tästä jo vuosia. Yksityissektorilla

Vierailija
8/10 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha on syynä. HPV:n aiheuttamat syövät myös miehillä on jo niin selvästi tiedossa, että suosittelen ottamaan rokotuksen vaikka se maksaakin. Erittäin suuren riskin tuntuu aiheutttavan yhdistelmä HPV + tupakointi.

Vierailija
9/10 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suojaisihan rokotettu mies myös kaikkia naisia, joiden kanssa harrastaa seksiä.

Vierailija
10/10 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virallinen syy on, että rokotteen vaikutuksia ei ole tutkittu miehillä. Taisi olla cervarix, jota ei edes saa ostettua pojalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yhdeksän