Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen huolissani anopista - neuvoja...?

Vierailija
19.09.2006 |

Olen alkanut epäillä tämän vuoden mittaan, että 57-vuotiaalla anopilla on kehittymässä jokin sairaus, nettisurffailulla keksin vain että voisi olla Parkinsonin tauti.

Oireita:

Huomasin jo alkuvuodesta hänellä vapinaa, joka esiintyy pään alueella, eli pää " vispaa" mutta kuitenkin harvoin eikä minusta liity oikein mihinkään erityisesti. Mies tai hänen siskonsa eli anopin lapset eivät ole huomanneet, kun olen joskus kysynyt.

Pari viikkoa sitten anoppi oli meillä viikon ja sinä aikana tuli pari jotain pientä unohdusta, en itsekään enää muista mitä ne olivat, mutta sellaista että panin merkille. Voihan tuo olla tietysti ihan normaaliakin.

Huolestuttavin merkki tuli oikeastaan eilen, kun anoppi klo 8:30 aamulla soitti miehelle töihin järkyttyneenä ja itkuisena siitä, että me olemme suutuksissa miehen isoäidille ja siskolle. Siskon kanssa on ollut pientä skismaa, mutta anopille emme ole siitä mitään puhuneet, ja mummon kanssa ei missään nimessä ole ollut mitään riitaa. Mies aivan hätääntyi äitinsä soitosta, soitti minulle ja sanoi ettei ole koskaan kuullut äitiään sellaisena. Pyysin häntä soittamaan äidilleen takaisin ja selvittämään asiaa, silloin kaikki olikin ihan hyvin eikä enää järkytyksestä tai itkuisuudesta jälkeäkään (n. 30 min välissä).

Illalla selvitimme asiaa sekä mummolta itseltään että miehen siskolta ja appiukolta, ja kenenkään mielestä ei anopilla ollut mitään aihetta uskoa että mummo on suuttunut tai me mummolle. Anopin käytös oli siis kovin ylireagoivaa, eikä ollenkaan hänen laistaan, hän on yleensä hyvin lunki tyyppi.

Onko täällä jotain jonka läheisellä olisi Parkinsonin tauti, tai joku vastaava joka olisi alkanut tämäntyylisesti?

Anoppi elää hyvin rajoitettua elämää, käy helpossa työssä ja tulee sieltä kotiin. Näkee käytännössä vain työkavereita ja sukulaisia ja käy päivittäin kaupassa. Olenkin miettinyt, että jokin muistiin vaikuttava sairaus voisi edetä salassakin aika pitkälle, koska hänen päivänsä ja ylipäänsä koko elämä on hyvin rutinoitunutta eikä tule juurikaan äkillisiä tilanteita joihin pitäisi reagoida.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi tuo outo käytös selittyä hyvinkin sillä. Tosin vapinaa se ei kyllä selitä, se on mielestäni ollut ihan selkeää mutta ilmeisesti tosi harvinaista koska mies tai siskonsa eivät ole huomioneet (tai sitten hänellä on ollut sitä niin pitkään että he ovat siihen tottuneet).

Tuo eilinen ylireagointi oli jotenkin niin radikaalia että tosiaan mieskin ihan säikähti, lähes 30 v aikana ei ole koskaan äitinsä kokenut niin käyttäytyvän. Kun syytä ei edes ollut ja hetken päästä hän ei itsekään enää " muistanut" järkytystään.

ap

Vierailija
2/6 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyroksiinin puute aiheuttaa ainakin vapinaa, lihomista, herkistymistä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on pikemminkin ikäisekseen hyvin hoikka (syö hyvin ja harrastaa paljon hyötyliikuntaa).

Lueskelenpa kuitenkin enemmän tuosta kilpirauhasen toiminnasta, jos siinä muut täsmäisivät, kiitos.

ap

Vierailija
4/6 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

laihtumista, ylikierroksia ja myös herkistymistä.

Vanhemmilla naisilla yleisiä vaivoja ovat juuri kilpirauhashäiriöt ja erilaiset hormonijutut. Itse en ainakaan heti epäilisi Parkinsonia tms...

Vierailija
5/6 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vaan aina ollut hoikka, nyt keski-iän myötä on tullut tietysti jonkin verran mahan kohdalle kerrosta mutta se on käsittääkseni normaalia.

Kilpirauhasen vajaa- ja liikatoiminnasta luin, mutta vaikeahan on sanoa että onko anopilla näitä oireita kun ovat niin kovasti omia tuntemuksia. Ainakaan en ole huomannut eikä hän ole mistään sellaisesta valittanut, mutta hän ei juuri muutenkaan valita.

Hänellä on myös ryhti kumartunut ja kävelyssä on minusta jonkin verran toispuoleisuutta. Tk:ssa se diagnosoitiin skolioosiksi, joka hänellä olisi koko ikänsä ollut. Mitään erityistä hoitoa siihen ei taidettu suositella.

ap

Vierailija
6/6 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

selvisikö anopin sairaus? minun anopillani on parkinsonin tauti, alkanut jo 50 vuotiaana. nyt 61 vuotias. lepovapina ja jäykkyys ovat hallitsevia oireita. nyt myös oma hauska persoonallisuus on alkanut väistyä pelokkaan ja ahdistuneen persoonan tieltä..surullista. muisti ei myös pelaa kunnuli unihäiriöitä.olla ja ensimmäisinä oireina t