Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

penisilliini ja (täys)imetys, + anafylaksiasta

Vierailija
02.05.2015 |

Sain antibioottikuurin V-pen 1500, 2x päivässä, 10 päivän ajan. Lääkäri sanoi että on turvallista imettää, mutta apteekissa varoitteli että pitää seurata ettei vauvalle tule vakavia allergisia reaktioita. Olisiko täällä jollain kokemusta penisilliinin käytöstä imetysaikana, onko vauvalle tullut mitään oireita?

Mites pitkän ajan kuluttua imettämistä anafylaktinen reaktio voi vielä tulla? Imetin eka kerran lääkkeen oton jälkeen yli tunti sitten. Nyt vauva syö taas.. Eikös shokki olisi jo pitänyt tulla, jos vauva olisi penisilliinille vakavasti allerginen? Vai voiko tulla vielä myöhemmin? Lääkkeenoton ja imettämisen välillä taisi olla max.pari tuntia, jokohan sitä olisi äidinmaitoon erittynyt..? Vauva 5kk ja vielä toistaseks täysimetyksellä. Tiedän että vakavat yliherkkyysreaktiot ovat äärimmäisen harvinaisia, mutta silti helpottaisi kokemukset ja jos jollain on tietoa, ettei ihan koko päivää tarvitsisi sydän syrjällään olla..:)

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allerginen reaktio voi tulla myöhemminkin. Itse pystyin käyttämään penisil.viitisen vuotta ilman mitään oireita, sitten sainkin anafylaks.shokin ja mentiin pillit huutaen sairaalaan. Ja tietysti ei enää koskaan penisil. eikä omassa tapauksessani mitään sen johdannaistakaan.

Vierailija
2/8 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tuo kuuri kun vauva oli 2kk, imetin normaalisti ja käytin samalla maitohappoja. Ei tullut mitään oireita.. Sanoisin että reaktio olisi tullut jos tulisi. Vauvalla oli myös siinä vaiheessa relatippoja käytössä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, itsekin kyllä luulisin että vakava reaktio olisi jo tullut jos paha allergia olisi. Mikäli siis voi olettaa, että lääkettä alkaa erittyä äidinmaitoon heti kun sen ottaa.. Monta kertaa on vauveli jo syönyt lääkkeen oton jälkeen ja nyt nukkuu tyytyväisenä päikkäreitä.

Vierailija
4/8 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 2kk vauvalle tuli nokkosrokon tyyppistä ihottumaa heti lääkityksen alettua. Koska penisilliini oli välttämätön siinä tilanteessa, lopetin imetyksen kuurin ajaksi.

Vierailija
5/8 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki sen tiedän, että periaatteessa kuka tahansa voi saada anafylaktisen reaktion vaikkei samasta aineesta olisi sellaista aiemmin tullut. Mutta kakkosen kohdallakin varmaan, kun sait sen, niin reaktio tuli aika pian sen jälkeen kun olit sillä kerralla penisilliiniä ottanut..?

Mites viitonen, paraniko ihottuma sitten pian itsestään, kun lopetit lääkityksen?

En ole vauvassa mitään erikoista huomannut. Toki varmaan voi tulla myöhemmin vatsavaivaa tmv. mutta en usko että enää mitään vakavaa. Vauva on kyllä vaikuttanut tänään normaalia väsyneemmältä, voisikohan tuo johtua lääkkeestä? Toki voi olla sattumaakin. Pitänee seurailla jatkuuko huomenna.
-Aloittaja

Vierailija
6/8 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne lääkärit mitään tiedä tai välitä. Taas nähtiin miten farmaseutin työ on todella arvokas  

Vierailija
7/8 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ niin, lääkäri sanoi että on turvallista imettää, luotan lääkäriin ja normaalisti olen imettänytkin. Farmaseutti taas apteekissa "varoitteli" seurailemaan vauvaa tarkasti ja siitä se epävarmuus tulikin. Halusin vain kysellä kokemuksia, että onko kyseisestä lääkkeestä tullut oireita vauvalle ja millaisia. Ja anafylaksiasta minulla ei oikein ole sen kummempaa tietoa, kun en ketään tunne joka sen olisi saanut, sillä ajattelin kysellä siitäkin.

Vierailija
8/8 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luettuani seiska viestin uudelleen en kyllä ole varma tajusinko kommentin väärin. Jotenkin tajusin sen "kuittailuna" minulle kun täällä kyselen asiasta, sillä tuo tarkentava kommentti.... pahoittelut, jos tajusin väärin, alkaa väsymys painaa (sairastelut ja sen takia huonosti nukutut yöt) :D