Kasvattelin tänään hätävarastojani 1200€:lla, säilykkeitä ja tarvikkeita
Aiotteko odotella kunnes kaupat on tyhjänä ja joudutte syömään jäkälää aamupalaksi?
Pärjään nyt 12kk ilman kaupassa käyntiä kun sekasorto ottaa vallan.
Polttopuita, dieseliä(1500l) ja vettä minulla riittää omasta takaa.
Kommentit (161)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin juuri hakemassa hätävaraa 148 eurolla pulkalla. Helsinki.
Stockalta muutama hanhenmaksa- ja ankanreisipurkki?
Hölmö, ei muutamaan purkkiin pulkkaa tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Pattereilla toimiva radio olis hyvä olla.
Mulla on tämäntyyppinen dynamoradio jossa myös lamppu. Ei tarvitse edes pattereita vaan siihen voi veivata virtaa. Mulla on myös pelkkä veivattava taskulamppu mikä on jatkuvassa käytössä, ei pelkkää katastrofia varten.
https://www.clasohlson.com/fi/p/39-1227?utm_source=google&utm_medium=or…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tämäntyyppinen dynamoradio jossa myös lamppu. Ei tarvitse edes pattereita vaan siihen voi veivata virtaa. Mulla on myös pelkkä veivattava taskulamppu mikä on jatkuvassa käytössä, ei pelkkää katastrofia varten.
Toimiiko tuo? Pystyykö oikeasti lataamaan puhelimen tuon kautta, kun olet tuota kampea veivannut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimiiko tuo? Pystyykö oikeasti lataamaan puhelimen tuon kautta, kun olet tuota kampea veivannut?
Kyllä, puhelin alkaa lataamaan veivaamalla. En tiedä kuinka kauan täytyisi veivata tyhjästä täyteen kun ei ole koskaan vielä ollut tositilannetta. Mutta hyvin lataa kun pyörittää kampea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, puhelin alkaa lataamaan veivaamalla. En tiedä kuinka kauan täytyisi veivata tyhjästä täyteen kun ei ole koskaan vielä ollut tositilannetta. Mutta hyvin lataa kun pyörittää kampea.
ok, kiitos :). Pitääpä harkita tuon ostoa, tuo veivattava lamppu onkin jo.
En oo varustautunut köyhän on aika paha varustautua pienessä kerrostalo yksiössä keskellä kaupunkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On muuten sellainen pieni ongelma, että en syö oikein mitään säilykkeitä. Joskus pidin muutaman kuukauden varastoa, mutta kaikki meni pilalle. Olivat siis kaapissa sen yli 10 vuotta turhaan. Ei tullut mieleenkään syödä mokomia ällötyksiä kun ei pakko ollut.
Se idea ruokavarastossa on se, että siellä on sellaisia ruokia joita oikeasti syödään. Varastosta otetaan käyttöön niitä juttuja jotka ovat menossa vanhaksi, ja tilalle ostetaan uutta. Silloin ei tarvitse heittää menemään mitään pilaantunutta.
Eli varastoi vain sellaista joka tulisi normaalistikin käytettyä.
Ohis, mutta tuossa kun katsoin listauksia kaiken maailman italianpadoista ja nötköteistä, niin en kyllä itse söisi niitä kuin äärihädässä. Mun varastossa olisi siis lähinnä tomaattimurskaa, jauhoja, kaurahiutaleita, pastaa ja erilaisia kuivattuja papuja. Muuta säilyvää, mitä tulisi myös koko ajan käytettyä ei tule mieleen.
kuivatuotteet pitäisi pakata ilmatiiviisiin astioihin ettei ötökät löydä juhlapöydän ääreen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
600mA virtaa ulos maximissaan, saat tuntitolkulla veivata että saat puhelimen ladattua. Saisi olla kuntopyörään kiinnitettävä laturi. Saisi ulos yli 50W.
Minäkin tekisin noin jos olisi paikka minne laittaa ne Mutta asun 26 neliön yksiössä.. No, vaatekomerossa on vähän tilaa, ehkä sinne
Tällä hetkellä hätävaraa (ruoka, lääkkeet, sähkötön valaistus) on sen verran, että kaksi aikuista pärjää sillä kevääseen saakka. Polttopuuta riittää vuosikymmeneksi.
Hätävara on tullut tarpeeseen taloudellisesti heikompina kausina ja sairastaessa. Isovanhemmilta olen oppinut mahdollisimman omavaraisen elämän.
Vierailija kirjoitti:
kuivatuotteet pitäisi pakata ilmatiiviisiin astioihin ettei ötökät löydä juhlapöydän ääreen.
Miten ne nyt siistissä kodissa yhtäkkiä ilmestyisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ne nyt siistissä kodissa yhtäkkiä ilmestyisi?
Tarvita kuin ikkuna auki ja muniva naaras lennähtää paikalle ja sitten niitä onkin tuhansia hetkessä.
Vessa ja talouspaperia haettu loppuvuodeksi. Nauran teille kun pyyhitte sormiinne ja koiriinne.
Määki. Määki ostin satkulla bantkua ja paskista. Huomenna lisää satkulla rusinia ja vapaan kanasen munskuja.
Keitin 200l hernekeittoa, nyt on loppuvuoden ruuat turvattu.
Makuupussi, joka pitää lämpimänä -25 asteeseen. Kaapin nurkassa, ja toive, ettei koskaan tarvitsisi käyttää, täällä kun kerrostalossa asun.
Ja nythän tilanne onkin jo aivan toinen. Inflaatio ja pula-aikaovat oikeasti tulossa ja varustelu ei tunnu ollenkaan niin tyhmältä. Puutetta alkaa jo nyt olla ja hinnat nosevat koko ajan ja lähtevät syksyllä suorastaan nousukiitoon. S-ryhmä on aivan sekaisin innosta korotellessann hintoja jo nyt aivan mielivaltaisesti.
Jos kahvisadot epäonnistuvattänäkin vuonna Etelä-Amerikassa, kahvista saattaa tulla vallan luksustuote hintojen nousun yhteydessä.
Chilisadot ovat epäonnistuneet monin paikoin ja chilistä on jo puute.
Banaaneja uhkaa sukupuutto.
Siinä vasta alkusoittoa.
Nyt luontoäiti kostaa ja näyttä närhen näppylät ihmisille kaikkien väärinkäytösten takia.
Ja minkä luonto jättää tekemätttä, vatipäiden sota kyllä viimeistelee.
Ihmiskunta voi kiittää itseään: Sitä saa, mitä tilaa.
Ostin 3000 eurolla banaaneja varastoon.
Se idea ruokavarastossa on se, että siellä on sellaisia ruokia joita oikeasti syödään. Varastosta otetaan käyttöön niitä juttuja jotka ovat menossa vanhaksi, ja tilalle ostetaan uutta. Silloin ei tarvitse heittää menemään mitään pilaantunutta.
Eli varastoi vain sellaista joka tulisi normaalistikin käytettyä.