Voiko tästä aiheutua lastensuojeluilmoitus, jos mieheni on opioidiaddikti ja...
... haemme hänelle apua? Tosiaan, 40-vuotiaalla miehelläni eli lapseni isällä on opioidiriippuvuus (buprenorfiini), mutta hän haluaisi lopettaa käytön ja hakea apua. Haluaisin olla hänen tukenaan klinikalla, mutta aloin nyt pohtimaan onko mahdollista, että joku viranomainen sieltä päihdepuolelta voi tehdä lastensuojeluilmoituksen? Olen itse äitinä päihteetön ja erittäin huumevastainen. Tämä käyttö ei sinänsä ilmene kotona mitenkään erityisemmin, hän ei ole aggressiivinen tai mitään muutakaan, käy hyväpalkkaisessa töissä yms. Tämä tuli siis minulle täysin yllätyksenä ja järkytyksenä. Niin ja jos joku tietää minkälaisia hoitomuotoja tällaiseen riippuvuuteen on, kuuntelen mielelläni.
Kommentit (28)
Toivottavasti kartoittavat tilanteen…
Ja miehesi suostuu sekä päihde-, että mielenterveyshoitoon.
Kyllä sieltä lsu tehdään, tietenkin kun on kyse vanhemman päihteidenkäytöstä. Mutta sitten tulevat kotiinne ja tarkastavat olot, jos on niinkuin kerrot, niin ei siitä sitten jatkoja. Tietenkin kysyvät miten varmistat miehen kunnon ennenkun hänelle jää hoitovastuu ymv.
Jos haluatte vetää tarkasti, niin miehesi kannattaisi ilmoittaa itsensä osoitteettomaksi, jolloin isän osuus asumisyhtälöstä jää pois.
Eniten minua huolettaa se, että edes mietitte kannattaako hakea apua.
Minnesotasta toiset hyötyy ja toiset ei. Tärkeintä on löytää itselle toimiva.
Ihan taatusti tekevät lasun ja syystä. Palvelutarpeen arvioinnissa sitten selvitellään miten oikeasti sitoutunut isä on vieroitushoitoon ja miten sinä selvänä aikuisena rajaat päihtynyttä isää lastenhoidossa. Ymmärräthän, että se isä ei voi olla koskaan yksin vastuussa niitä lapsista, jos on päihtynyt.
Ylläpito korvaushoito kai te siitä olette kuulleet.
Kannattaa mennä yksityiselle puolelle ja maksaa siitä itse. Jos tulisikin joku ongelma (ehkä ei tule), voi asua erillään jonkin aikaa, mutta ainakin toinen etsii avun itselleen.
Onko hän siis korvaushoidossa vai muuten vain vetelee subua? Käyttääkö suonensisäisesti?
Onpa kurja tilanne ja ymmärrän, että pelottaa. Hakekaa ihmeessä apua ja lasu tulee, jos on tullakseen. Mikäli teillä on asiat muuten kunnossa, ei ole syytä huolestua.
Itselläni ei ole kokemusta opioidiriippuvuudesta, mutta oma kumppani joutuu syömään voimakkaisiin kroonisiin kipuihin vahvoja opiaatteja. Silti hän pystyy hoitamaan lapsia ihan normaalisti, eikä voimakkaitten opiaattien käyttö näy hänestä juuri millään tavalla. Ymmärrän siis erittäin hyvin, että asia on tullut sinulle yllätyksenä.
Tsemppiä jatkoon, toivottavasti saatte oikeanlaista apua ja miehesi pääsee riippuvuudesta eroon.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sieltä lsu tehdään, tietenkin kun on kyse vanhemman päihteidenkäytöstä. Mutta sitten tulevat kotiinne ja tarkastavat olot, jos on niinkuin kerrot, niin ei siitä sitten jatkoja. Tietenkin kysyvät miten varmistat miehen kunnon ennenkun hänelle jää hoitovastuu ymv.
Jos haluatte vetää tarkasti, niin miehesi kannattaisi ilmoittaa itsensä osoitteettomaksi, jolloin isän osuus asumisyhtälöstä jää pois.
Eniten minua huolettaa se, että edes mietitte kannattaako hakea apua.
Jep. Onko äippä sittenkään niin päihdevastainen, mitä antaa ymmärtää…
Kiitos viesteistä. Hän on muuten kaikin puolin hyvä ja rakastava isä, enkä todellakaan tiennyt tällaisesta riippuvuudesta, kunnes löysin nämä tabletit ja kysyin asiasta. Ei ole korvaushoidossa eikä käytä suonensisäisesti kuulemma. Nooh, apua kuitenkin on haettava joten ei kai se lasu elämää haittaa.. Meillä on kuitenkin kaikki muut asiat kunnossa.
Tietysti tulee lasu. Miksi et ole tehnyt sitä itse jo ajat sitten, silloin kun mies ei ole halunnut apua. Tuollainen tilanne on erittäin haitallista lapsille. Mä suosittelen että otat lapset ja lähdet suhteesta. Tuollainen riipuvuus ei parane hetkessä.
Ilmeisesti hän ei ole käyttänyt pitkään jos riippuvuus ei ole vielä näkynyt käytöksessä.
Mistä haette apua?
Jos haette yksityiseltä puolelta, niin tuskin on mitään vaaraa mistään lasusta.
Julkisen puolen toiminta saattaa olla joskus arvaamatonta, mutta ei kai sentään mitään huostaanottoa voi tapahtua, jos itselläsi ei ole mitään ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Mistä haette apua?
Julkisen puolen toiminta saattaa olla joskus arvaamatonta, mutta ei kai sentään mitään huostaanottoa voi tapahtua, jos itselläsi ei ole mitään ongelmia.
Yksityisillä lääkäreillä on sama ilmoitusvelvollisuus
Luultavasti hän pääsee ihan avohoitoon, eli keskustelu apua ja todennäköisesti hän antaa seuloja osoittaakseen päihteettömyyden. Tilanne ei todellakaan vaikuta pahalta kertomasi mukaan. Tuskinpa lastensuojelukaan sen enempää vaatii.
Vierailija kirjoitti:
Tietysti tulee lasu. Miksi et ole tehnyt sitä itse jo ajat sitten, silloin kun mies ei ole halunnut apua. Tuollainen tilanne on erittäin haitallista lapsille. Mä suosittelen että otat lapset ja lähdet suhteesta. Tuollainen riipuvuus ei parane hetkessä.
Mitäköhän mahdat oikeasti ymmärtää aiheesta?
Erilaisia riippuvuuksia on ihan töissä käyvilläkin ihmisillä nykyisin vaikka kuinka paljon.
Eihän tuo subu ole kuin yksi opioidi. Aiheuttaa toki pahaa riippuvuutta, mutta aineena muuten paljon haitattomampi mielestäni kuin jos vaikkapa verrataan alkoholismiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä haette apua?
Yksityisillä lääkäreillä on sama ilmoitusvelvollisuus
Joo, mutta ei ne ilmoita.
Ihan turhaa syyllistämistä nyt ilmassa. Noihin lääkkeisiin voi ihan melkein kuka tahansa jäädä koukkuun, eikä niitä aina aloiteta syömään ’huvikseen’. Joskus lähtötilanne voi olla vaikka jokin suuri leikkaus. Tosin, jos lähtötilanne ei ole tällainen, olisi varmaan hyvä yhdessä keskustella vielä, että mikä miehen sai niitä syömään alunperin. Se, mikä mietityttää myös, on se, mistä miehesi näitä lääkkeitä saa. Jos se on lääkäri, olisi luontevinta kertoa tälle lääkärille, että onkohan näitä tarpeen enää syödä, ja pyytää apua vieroitukseen. Jos tilanne on tämä, ei sinulla ole syytä olla huolissasi. Vieroitus lähtee etenemään sitä kautta kyllä.
Kiinnostaisi tietää, miksi mies näitä syö, mistä ongelma siis alkanut, sehän suoraan vaikuttaa lasunkin tarpeeseen.
t. kuivulla jo viidettä vuotta, lasukin jo pois elämästä
Voivat tehdä ilmoituksen kyllä, jos katsovat että päihteiden käyttö riskeeraa lapsen oloja. Mutta ei se ilmoitus tarkoita huostaanottoa vaan tilanteen selvittämistä. Avoimuus avun hakemisessa on joka tapauksessa tärkeää, samoin avoimuus yhteistyöhön. Jos sinä olet avoin,kerrot kykeneväsi huolehtimaan lapsesta ja tekemään yhteistyötä perheenne asioiden parantamiseksi,niin siitä jää lasulle hyvä kuva. Koita luottaa siihen,että viranomaiset eivät ole teitä vastaan,vaan antavat tukea, mikäli sitä tarvitsette. Teidän tapauksessa ei varmasti ole tarve lapsen tiiviimpään seurantaan, mutta joskus han se oikeasti onkin lapsen edun mukaista. Tiedän, ettei ole helppoa luottaa, mutta tämä asennoituminen auttaa teitä itseänne. Salailusta ja epäluottamuksesta jää kuva, että kaikki ei ole ok,ja sitten ollaan siinä kissahiirileikissä.
Lasu voi parhaimmillaan tarjota myös tukea esim.lapsen hoitoapua, jolloin sinä saat aikaa itsesi hoitamiseen,koska päihderiippuvaisen puolisona olet varmasti ajoittain väsynyt.
Kannustan pyytämään apua joka tapauksessa. Asiat eivät muuten todennäköisesti ainakaan parempaan mene ja sitten voi olla lastenkin kannalta tilanne huonompi.
Hyvää jatkoa sinulle!