Voiko tästä aiheutua lastensuojeluilmoitus, jos mieheni on opioidiaddikti ja...
... haemme hänelle apua? Tosiaan, 40-vuotiaalla miehelläni eli lapseni isällä on opioidiriippuvuus (buprenorfiini), mutta hän haluaisi lopettaa käytön ja hakea apua. Haluaisin olla hänen tukenaan klinikalla, mutta aloin nyt pohtimaan onko mahdollista, että joku viranomainen sieltä päihdepuolelta voi tehdä lastensuojeluilmoituksen? Olen itse äitinä päihteetön ja erittäin huumevastainen. Tämä käyttö ei sinänsä ilmene kotona mitenkään erityisemmin, hän ei ole aggressiivinen tai mitään muutakaan, käy hyväpalkkaisessa töissä yms. Tämä tuli siis minulle täysin yllätyksenä ja järkytyksenä. Niin ja jos joku tietää minkälaisia hoitomuotoja tällaiseen riippuvuuteen on, kuuntelen mielelläni.
Kommentit (28)
Kannattaa selvittää myös mahdollisuutta päihdekuntoutukseen siihen erikoistuneen palveluntuottajan luona. Kuntoutus"laitoksia" on ympäri suomea. Veljeni pääsi sellaiseen kun kunta antoi maksusitoumuksen. Siellä käsitellään riippuvuuksia ja on monenlaista toimintaa ja ryhmää. Kuntoutuksessa ollaan kk tai useampi kk
Elämää kannattaa elää eikä valittaa joka asiasta
Itselleni heräsi lähinnä kysymys, että aiheuttaako tuo subutex pahaa ummetusta?
Jo joo, onhan sen vakava riippuvuus jos käyttö on päivittäistä. Se mikä noissa on hyvä puoli, on se, ettei mitään yliannostusriskiä ole käytännössä. Tosin sekakäyttö voi olla vaarallista. Ja psyykkinen ja fyysinen koukku voi olla kova. Mutta voi olla se olla kova monissa muissakin aineissa. Esim. itse syön Lyricaa ja kyllä siitä on todella vaikea päästä eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti tulee lasu. Miksi et ole tehnyt sitä itse jo ajat sitten, silloin kun mies ei ole halunnut apua. Tuollainen tilanne on erittäin haitallista lapsille. Mä suosittelen että otat lapset ja lähdet suhteesta. Tuollainen riipuvuus ei parane hetkessä.
Mitäköhän mahdat oikeasti ymmärtää aiheesta?
Erilaisia riippuvuuksia on ihan töissä käyvilläkin ihmisillä nykyisin vaikka kuinka paljon.
Eihän tuo subu ole kuin yksi opioidi. Aiheuttaa toki pahaa riippuvuutta, mutta aineena muuten paljon haitattomampi mielestäni kuin jos vaikkapa verrataan alkoholismiin.
Aika paljon tunnen subun käyttäjiä, aluksi se on juuri tuollaista haitatonta. Mutta moni on jäänyt siihen koukkuun niin pahasti että hoidot eivät auta, kun niihin ei ole valmis sitoutumaan. Ongelmatilanteet kasaantuu, mukaan tulee rikollisuus, väkivaltaisuus, perhe ei ole riipuvaiselle tärkeintä maailmassa vaan se on se aine mihin on riippuvainen. Heillä on tapana valehdella paljon, tilanne voi todellisuudessa olla paljon pahempi kuin hän sanoo sen olevan. Jos äiti itse kertoo olevansa huumevastainen en ymmärrä miksi hän jäisi suhteeseen, jonka kulku on hyvin auki sen osalta jatkuuko käyttö vai loppuuko se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti tulee lasu. Miksi et ole tehnyt sitä itse jo ajat sitten, silloin kun mies ei ole halunnut apua. Tuollainen tilanne on erittäin haitallista lapsille. Mä suosittelen että otat lapset ja lähdet suhteesta. Tuollainen riipuvuus ei parane hetkessä.
Erilaisia riippuvuuksia on ihan töissä käyvilläkin ihmisillä nykyisin vaikka kuinka paljon.
Eihän tuo subu ole kuin yksi opioidi. Aiheuttaa toki pahaa riippuvuutta, mutta aineena muuten paljon haitattomampi mielestäni kuin jos vaikkapa verrataan alkoholismiin.
Subu on pahin ongelma huumeiden osalta tässä maassa. Ei todellakaan haitattomampi kuin alkoholi, jota muuten suurin osa ihmisistä käyttää ilman ongelmaa.
Alkoholin suurkäyttö kyllä tuhoaa sisäelimiä. Subutex on biokemiallisesti paljon turvallisempi. Erittäin koukuttava aine se kyllä varmasti on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon tunnen subun käyttäjiä, aluksi se on juuri tuollaista haitatonta. Mutta moni on jäänyt siihen koukkuun niin pahasti että hoidot eivät auta, kun niihin ei ole valmis sitoutumaan. Ongelmatilanteet kasaantuu, mukaan tulee rikollisuus, väkivaltaisuus, perhe ei ole riipuvaiselle tärkeintä maailmassa vaan se on se aine mihin on riippuvainen. Heillä on tapana valehdella paljon, tilanne voi todellisuudessa olla paljon pahempi kuin hän sanoo sen olevan. Jos äiti itse kertoo olevansa huumevastainen en ymmärrä miksi hän jäisi suhteeseen, jonka kulku on hyvin auki sen osalta jatkuuko käyttö vai loppuuko se.
Ei kai kukaan laita ihmissuhteita noin vain poikki, jos varsinaisessa suhteessa ei edes ole ollut mitään isompia ongelmia? Tai tekeekö joku tosiaan näin? Ja toinen vielä haluaa hakeutua avun piiriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan laita ihmissuhteita noin vain poikki, jos varsinaisessa suhteessa ei edes ole ollut mitään isompia ongelmia? Tai tekeekö joku tosiaan näin? Ja toinen vielä haluaa hakeutua avun piiriin.
1) mies kertoi vasta kun jäi kiinni. Eli on valehdellut tietoisesti.
2) vaimo puhuu tässä avun hakemisesta, mies ei ole omaa motivaatiotaan ilmaissut...
Sain tästä asiasta tietää noin viikko sitten. Tämä ongelma on kuulemma alkanut syksyllä, hän on siis kärsinyt pitkään vaikeasta unettomuudesta sekä selkäkivuista ja kertomansa mukaan alkoi tämän vuoksi käyttää, mutta en kyllä usko tämän olevan ainoa syy. Ehkä taustalla jotain ahdistuneisuutta tms, mutta ihmettelen etten vaimona tällaista ole kyllä huomannut, jos siis kärsii mieleltään. Hänellä on joku tyyppi keneltä on ostanut, netistä hommannut alunperin. Hänestä ei voisi kyllä ikinä näin päälle päin huomata, että jotain käyttää ja siksi ihmettelenkin mikä siinä on niin koukuttavaa. Täytyy tosiaan huomenna tsekata vaihtoehdot ja olla yhteyksissä eri tahoihin.
Subu on pahin ongelma huumeiden osalta tässä maassa. Ei todellakaan haitattomampi kuin alkoholi, jota muuten suurin osa ihmisistä käyttää ilman ongelmaa.