Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajat! Suunnitteletteko kesälomalla tulevaa lukuvuotta?

Vierailija
01.05.2015 |

Olen kieltenope yläkoulussa ja voin myöntää kirkkain silmin, etten käytä sekuntiakaan kesälomasta tulevan suunnitteluun. Kaikki oppikirjat ja materiaalit on valmiina käyttöön. Työ alkaa kun koulu alkaa. Miten te muut?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suunnittele ainakaan käytännön tasolla. Joskus saatan miettiä jotain juttuja, voin saada esim. ideoita kuvikseen tai käsitöihin jostain, mutta yritän olla miettimättä liikaa työasioita ja nollata ajatukset niiden suhteen.

Luokanope

Vierailija
2/15 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 22:49"]

Olen kieltenope yläkoulussa ja voin myöntää kirkkain silmin, etten käytä sekuntiakaan kesälomasta tulevan suunnitteluun. Kaikki oppikirjat ja materiaalit on valmiina käyttöön. Työ alkaa kun koulu alkaa. Miten te muut?

[/quote]

Kaikki hankinnat, vuosisuunnitelmat ja viikkoaiheiden suunnittelu pääpiirteissään tapahtuu kesällä. Kesälomastani en käytä siihen aikaa, vaan koululaisten loman aikaan teen sitä. Lisäksi on parit vesot ja ylimääräistäkin opiskelua. Mitähän kaikkea muuta? Ainakin luokan järjestely heti kesäkuun aluksi ja jotkut suunnittelupalaverit koulujen päätyttyä ja vähän ennen uutta lukuvuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Elokuun alku menee suunnitteluun. Siihen asti lomailen. Lomalla saa monesti hyviä ideoita töihin, ja en yritä äkkiä ajatella muuta, jos sellainen hetki tulee :D.

Vierailija
4/15 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kai muunkaan alan ihmiset lomalla töitä tee?

Vierailija
5/15 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elokuu menee kokonaan suunnitteluun. T. AMK-ope

Vierailija
6/15 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäkuussa siivoan luokan ja laitan paperit järjestykseen mappeihin. Siihen menee muutama päivä. Elokuussa aloitan suunnittelun. Joka vuosi jonkun luokka-asteen oppikirjat menevät uusiksi ja siksi sitä suunnittelua kyllä riittää. Ensi syksynä siirryn lukion opettajaksi, joten taidan suunnitella ihan koko kesän...

Etkö joudu päivittämään tietojasi lainkaan? Suunnittelemaan asioita luokkakohtaisesti oppilasmateriaalin mukaan? Voiko kielissä todella olla yhtään välittämättä, minkälaisia oppijoita luokka on täynnä ja vetää vaan samanlaisia tunteja vuodesta toiseen?

Teen aina elokuussa sellaisen yleisetenemisen valmiiksi ja sitten uusien oppilaiden osalta jatkan suunnittelua syyskuun viikonloppuina, jotta saan otettua huomioon ne oppilaat ja heidän kykynsä oppia. Lisäksi päivitän tietojani koko kesän, koska oppiaineessani pitää olla ajan hermolla. Näin ollen iso osa oppimateriaaleista vaihtuu vuosittain.

Jos opetusvelvollisuuden mukaan mennään, niin kielillä pitäisi sitä suunnittelua olla paljon enemmän kuin meillä reaaliaineissa. Mutta ei niitä kieltenopettajia näy elokuussa koululla koskaan.

Vierailija
7/15 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, kukin tavallaan. Taidat olla lapseni ranskanope, sillä surkeampaa opettajaa on vaikea kuvitella olevan olemassa. Mitään uutta, ajanhermolla olevaa materiaalia ei opetuksessa koskaan ole, eikä mikään tunnu päivittyvan. Epäoikeudenmukaista oppilaita kohtaa.

Vierailija
8/15 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnittelen seuraavan vuoden työpaikkaa.

T. Määräaikainen ope

Vierailija
9/15 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kesätöissä. T. Tuntiopettaja

Vierailija
10/15 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös pätkätyöläinen, työsuhde päättyy toukokuun lopussa.

En tiedä saanko töitä ensi lukuvuodeksi, toivottavasti tieto on minulla juhannukseen mennessä.

Jos tulen valituksi työt alkavat elokuun alussa ja silloin alkaa suunnittelu.

Vierailija
11/15 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä suunnittelen. Viimeisellä kouluviikolla siivoan jo luokan, koska odotan jo kovasti lomaa enkä halua jäädä yhtään ylimääräiseksi päätösjuhlan jälkeen tekemään hommia. Mielessä kuitenkin pyörii jatkuvasti, mikä harjoitus oli onnistunut tai mitä ei kannata enää uudelleen ottaa ja mihin pitää panostaa enemmän ja missä jäätiin jonkun tietyn luokan kanssa jälkeen ja pitää ottaa heti syksyn alussa jne. Joskus ehtolaiskuulustelun jälkeen (n. 15.6.) alkaa pääkin päästä lomatunnelmiin.

Elokuun alussa tulee uuden lukuvuoden ensimmäinen lukujärjestys, jo kovasti odotettu, ja silloin alkaa täysi suunnittelu, tuntijakojen tekeminen, jakso- ja tuntisuunnitelmien tekeminen, materiaalin hankkiminen ja monistaminen jne. En oikein ole lomailijatyyppiä. Hoitovapaakin oli pelkkää tuskaa.

Vierailija
12/15 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkin verran. Kuudennen jakson (olen lukion aineenopettaja) kokeiden tarkistus jää yleensä kesäkuun ensimmäiselle viikolle. Työhuonetta siivoilen myös muutamana päivänä. Lisäksi osallistun kesällä johonkin koulutukseen tai seminaariin, ja elokuun alussa teen ensimmäisen jakson kurssisuunnitelmat. Kymmenen viikon kesälomasta käytän aikaa em. työasioihin riippuen esimerkiksi siitä, onko kirjasarja vaihtunut, yhdestä kahteen viikkoa.

Vierailija
13/15 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän työstäni. Ideoita usein pursuaa kesällä, jolloin olen rentoutuneempi. Juhannukseen saakka työasiat kyllä usein kiusallisesti pyörii mielessä. Heinäkuu täyttä lomaa. Elokuun alussa alan  katsastelemaan määrätietoisesti uutta lukuvuotta.

Kollegani ottaa kesämökilleen  rullittain huopakangasta ym. ja laiturin nokassa piirtelee alkuopetusikäisille ompelutöitä. Hän sanoo, että enemmän häntä stressaisi se, että kaikki on suunnittelematta, kun koulu alkaa. Kun kaikki on valmiina, voi keskittyä oppilaisiin ja opetukseen. Muutama kollega taas ei pistä tikkua ristiin ja heidän vuotensa alkaa enemmän tai vähemmän kaaoksella...

Opetusta voi totetuttaa niin monella tavalla:)

Vierailija
14/15 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen muutaman päivän kesäkuussa. Silloin järjestän luokan ja naputan sekä arkistoon loput paperit.
.
Kesä-heinäkuussa käyn yleensä muutaman kesäyliopiston tai työväenopiston kurssin. Tykkään askarrella ja tehdä käsitöitä. Kursseilta saan myös kivat ideat seuraavaksi lukuvuodeksi. Otan hyvät vaihekuvat jo suoraan kurssilla.
.
Palaan töihin elokuun alussa ja teen muutaman viikon pitkää päivää, että saan kaiken valmiiksi koulujen aloituspäiväksi. Yleensä muutamat vanhemmat haluavat myös tavata tuolloin ja päivittää minulle tietonsa lapsesta (diabetes, allergiat, muu lääkitys, jne.).
.
Tämä ajankäyttö ei minua häiritse. Tykkään todella työstäni alkuopetuksessa. Lapset ovat motivoituneita, kun olen itsekin kiinnostunut ja innostunut siitä mitä teemme.

Vierailija
15/15 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellänikin on yläkoulin englannin ja ruotsin opena sikäli hyvä tilanne, että kirjasarjat ovat sähköisine materiaaleineen hyviä. Tiedän tarkkaan, mistä aloitan syksyllä, kun koulu alkaa. En suunnittele minäkään, vaan lomailen sen 11 viikkoa.