Netistä tilaus esto
Tuli tuossa vastikään täytettyä 18 ja nyt huolettaa jos mun perheenjäsenet tilailee mun nimissä tavaraa, kun niillä on tiedossa mun sotu. Yritin googlailla mutta ei löytynyt tietoa että pystyykö laittamaan netistä laskulle tilaamiselle estot?
Kommentit (6)
Oho! Nyt oli kyllä aika raju aloitus! Aluksi sano nyt ihanalle perheellesi ihan suoraan, että sinun nimissäsi ei sitten tavaroita tilata!
Sano niille, että olet laittanut nettiostoseston. Jos ovat muutenkin noin tolloja, se menee ehkä läpi. Kerro yksityiskohtia, että et voi tehdä nettitilauksia, kerro vaikka, että teit sen pankissa, kerro virkailijan "nimi", ym. yksityiskohtia. Sano, että mahdollisista tilausyrityksistä jää ns. sormenjälki nettiin, ja pankki pystyy jäljittämään sen tietokoneen, jolla tilausyritys on tehty! Ja tähän kaikkeen sanot syyksi, että et halua tilata mitään netistä, koska sinulla on varoittavia esimerkkejä ylivelkaantuneista kavereista.
Seuraa saldoasi päivittäin (kai sinulla on pankkitunnukset). Jos tulee ostoja, kylmän viileästi poliisille ilmoitus.
Jossain telkkariohjelmassa oli juttua, että vanhemmat olivat lapsen nimissä tilailleet, ja lapseltä meni luottotiedot. Että kyllä tämä voi olla totta, vaikka ei äkkipäätään uskoisi. Nyt tarkkana!
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 21:29"]Oho! Nyt oli kyllä aika raju aloitus! Aluksi sano nyt ihanalle perheellesi ihan suoraan, että sinun nimissäsi ei sitten tavaroita tilata!
Sano niille, että olet laittanut nettiostoseston. Jos ovat muutenkin noin tolloja, se menee ehkä läpi. Kerro yksityiskohtia, että et voi tehdä nettitilauksia, kerro vaikka, että teit sen pankissa, kerro virkailijan "nimi", ym. yksityiskohtia. Sano, että mahdollisista tilausyrityksistä jää ns. sormenjälki nettiin, ja pankki pystyy jäljittämään sen tietokoneen, jolla tilausyritys on tehty! Ja tähän kaikkeen sanot syyksi, että et halua tilata mitään netistä, koska sinulla on varoittavia esimerkkejä ylivelkaantuneista kavereista.
Seuraa saldoasi päivittäin (kai sinulla on pankkitunnukset). Jos tulee ostoja, kylmän viileästi poliisille ilmoitus.
Jossain telkkariohjelmassa oli juttua, että vanhemmat olivat lapsen nimissä tilailleet, ja lapseltä meni luottotiedot. Että kyllä tämä voi olla totta, vaikka ei äkkipäätään uskoisi. Nyt tarkkana!
[/quote]Just ennen tätä postaustakin raivosin pää punasena ja uhakasin ilmoittaa kytillekkin jos saan tietää että mun nimissä on tilattu mitään. Mutta ne ei ota mua ikinä tosissaan ja vaan nauraa päin naamaa... :) kyse on siis mun rakkaista sisaruksista, ei vanhemmista (thank god) mut Toi sun ehdotus oli hyvä, kiitos! aion huomenna esittää meneväni pankkiin hankkimaan estot ja sanon että jos mun nimissä ilmaantuu mitään tilauksia niin pankki ilmoittaa suoraan kytille tjsp
On mulla pankkitunnukset mutta mua huolettaa kun ei kaikissa verkkokaupoissa vaadita pankkitunnuksilla tunnustautumista, riittää vaan kun tietää sotun ja nimet (esim cdon.com, anttila, hobby hall yms.)
Voiko sitä saada mitenkään selville jos on tilattu mistään..?
Perhe on paras :)))))
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 21:13"][quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 20:21"]Voit tehdä Asiakastietoihin vapaaehtoisen luottokiellon mutta tällöin et voi ostaa laskulle itsekään. Millanen perhe sulla oikein on...?
[/quote] tosi kiva sellanen ":)" missä sen voi tehdä? :D sori oon vähä uuno näissä asioissa AP
[/quote]ks netistä Asiakastieto Oy (se on taho josta saa tarkistettua luottotiedot), varmaan selviää parhaiten kun otat suoraan yhteyttä sinne. Ota kuitenkin huomioon ettet todnäk saa lainaakaan (opintolaina tm) niin kauan kuin olet kieltänyt kaikki luottomahdollisuudet. Kai sen kiellon voi poistaa tarvittaessa? Käytännössä et ehkä saa siis edes laskullista puh.liittymää ym. Tosin tuollaisen vapaaehtoisen luottokiellon suhteen voi olla väljempää koska kyse ei ole maksuhäiriöstä.
Voit tehdä Asiakastietoihin vapaaehtoisen luottokiellon mutta tällöin et voi ostaa laskulle itsekään. Millanen perhe sulla oikein on...?
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 20:21"]Voit tehdä Asiakastietoihin vapaaehtoisen luottokiellon mutta tällöin et voi ostaa laskulle itsekään. Millanen perhe sulla oikein on...?
[/quote] tosi kiva sellanen ":)" missä sen voi tehdä? :D sori oon vähä uuno näissä asioissa AP