Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapseton opettaja ei aio teettää äitienpäiväaskarteluja

Vierailija
01.05.2015 |

Mitä mieltä olette siitä, ettei alakouluikäisen lapsen opettaja aio huomioida äitienpäivää mitenkään omilla tunneillaan? Lapsista olisi mukavaa ojentaa itse askarreltu kortti äidille valkovuokkokimpun kanssa, mutta nyt se mahdollisuus otetaan ikävästi pois. Ymmärrän, ettei lapseton nainen välttämättä tajua itse äitienpäivän merkitystä, mutta luulisi kollegoiden tai rehtorin kiinnittävän huomiota asiaan. Ei kaikissa perheissä ole varaa ostaa mitään kalliita askartelutarvikkeita itse. Miksi kaikki kivat perinteet täytyy lopettaa? :/

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivätkö lapset voi askarrella esim. isänsä kanssa? Sisarustensa kanssa? Ostatte vain tarvikkeet kaupasta ja ei kun korttia tekemään. Ei kaikkea tarvitse aina ulkoistaa päiväkotiin/kouluun tai muuhun hoidettavaksi. Korttitarvikkeet saa ostettua alle tupakka-askin hinnan, joten rahan puutetta ei tähänkin tarvitse sotkea, jos prioriteetit on kohdillaan. Ja jos ei paikkakunnalta löydy "hienompia" askartelutuotteita, niin paperi ja värikynätkin riittää ja niitäkin löytyy jokaisesta lapsiperheestä? Ajatushan näissä korteissa on kuitenkin tärkein, eikö vaan?

Vierailija
2/31 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on Varsinais-suomalainen lapseton luokanopettaja, joka ei aio teettä lapsilla äitienpäiväkorttia. Syyt:

- Askartelumateriaalin vähyys

- Perhetilanteiden erilaisuudet. Luokassa on muun muassa äitinsä menettänyt lapsi

- On tänä vuonna askarreltu joulun ja pääsiäisen alla. Kuvataiteen opetussisällöt ovat todella laajat ja haluan käyttää aikaa myös muuhun kuin askarteluun. Esimerkiksi mediapuoli on nykyään uutta ja laajaa vrt. äitien kouluaikaan.

- Isänpäivän korttejakaan ei tehty

Vinkki muistamista toivovalle äidille: Sinun tärkeimmät lahjat ovat jo olemassa, lahjaksi saatat saada aamull lujan rutistuksen. Eikö olekin hienompaa kuin kortti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko. Missäs päin nöin on, Porvoossakp?

Vierailija
4/31 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitusta liikenteeseen, rehtorille ja sivistystoimenlautakuntaan. Kannattaa keksiä vielä kylkiäiseksi jokin toinenkin valituksen aihe kuin tämä pelkkä askarteluasia, vaikka toki se onkin tärkein. Kyllä lasten opettajaan täytyy olla molemmin puolinen luottamus!

Vierailija
5/31 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porvoolainen maikka

Vierailija
6/31 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lapseton opettaja, ja mielelläni teetän äitienpäiväaskarteluja ja vastaavia. Siinä pääsee ope niin helpolla :) Ei tartte opettaa, sen kun näyttää mallin lapsille.

Vierailija
7/31 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 16:10"]Mitä mieltä olette siitä, ettei alakouluikäisen lapsen opettaja aio huomioida äitienpäivää mitenkään omilla tunneillaan? Lapsista olisi mukavaa ojentaa itse askarreltu kortti äidille valkovuokkokimpun kanssa, mutta nyt se mahdollisuus otetaan ikävästi pois. Ymmärrän, ettei lapseton nainen välttämättä tajua itse äitienpäivän merkitystä, mutta luulisi kollegoiden tai rehtorin kiinnittävän huomiota asiaan. Ei kaikissa perheissä ole varaa ostaa mitään kalliita askartelutarvikkeita itse. Miksi kaikki kivat perinteet täytyy lopettaa? :/
[/quote]

Ja tiesithän että valkovuokko on Suomessa rauhoitettu oulun alueelta pohjoiseen

Vierailija
8/31 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 16:12"]

[/quote]

Varsinais-Suomessa. En sano kuntaa sen tarkemmin. -ap

Vierailija
9/31 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä juttu. Lapset voivat askarrella vapaa-ajallaankin. Osalle aihe on kipeä.

t. äiditön

Vierailija
10/31 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipa siellä koulussa opiskellaan eikä askarrella kaikkea turhaa paskaa. Anna lapselles kartonkia ja anna askarrella kotona.

Vierailija
11/31 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko sanonut opettajalle että olisi kiva jos jollain kuviksen tunnilla kortit tekisivät? Ehkä ei ole tullut vain ajatelleeksi. Mistä muuten yleensä sait tietoosi ettei opettaja aio äitienpäiväaskarteluja teetättää, oliko erikseen sanonut siitä lapsille ja/tai vanhemmille?

Vierailija
12/31 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 16:22"]

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 16:12"]

[/quote]

Varsinais-Suomessa. En sano kuntaa sen tarkemmin. -ap

[/quote]

Etpä tietenkään, koska porvoo ei ole Varsinais-Suomessa...

Vierailija
13/31 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 16:10"]

Mitä mieltä olette siitä, ettei alakouluikäisen lapsen opettaja aio huomioida äitienpäivää mitenkään omilla tunneillaan? Lapsista olisi mukavaa ojentaa itse askarreltu kortti äidille valkovuokkokimpun kanssa, mutta nyt se mahdollisuus otetaan ikävästi pois. Ymmärrän, ettei lapseton nainen välttämättä tajua itse äitienpäivän merkitystä, mutta luulisi kollegoiden tai rehtorin kiinnittävän huomiota asiaan. Ei kaikissa perheissä ole varaa ostaa mitään kalliita askartelutarvikkeita itse. Miksi kaikki kivat perinteet täytyy lopettaa? :/

[/quote]

Jaksaisiko tähän nyt edes tarttua..

1. Lapsilla on mahdollisuus ojentaa itse askarreltu kortti äideilleen vaikka joka päivä, jos he niin kovasti sitä haluavat. Ei ole kortin askartelu kiinni siitä, tehdäänkö se koulussa. Taidat ennemminkin tarkoittaa, että sinä olisit kovin mielelläsi äitienpäivänä lasten itse askartelemien korttien vastaanottajana, ja opettajan tulisi tästä syystä teettää lapsellasi sinulle kortti.

2. Opettajan perhetilanne ei liity asiaan mitenkään, miksi mainitset siitä jo otsikossa?

3. Askartelutarvikkeita on mahdollista hommata ilmaiseksi ja pikkurahalla. Jos sinulle kelpaavat ainoastaan kalliista materiaaleista valmistetut kortit, suosittelen korjaamaan asennettasi.

4. Miksi ajattelet, että kouluilla olisi varaa hankkia kalliita askartelutarvikkeita, kun kaikilla perheilläkään ei ole? Eiköhän sekä kouluissa että kotona enimmät rahat haluta laittaa sellaisiin kohteisiin, joissa käytetyllä rahamäärällä on merkitystä (askartelutarvikkeissa näin ei ole). 

5. Rehtorin tehtävänä on varmistaa, että koulussa annetaan laadukasta opetusta ja kohdellaan oppilaita tasapuolisesti. Oppilaiden vanhemmille kohdistettujen huomionosoituksien vaatiminen ja koordinoiminen puolestaan ei kuulu rehtorin tehtäviin.

6. Jos joku opettaja ei teetä lapsilla kortteja, tästä ei seuraa että äitienpäiväkorttiperinne on lakkautettu. Perinteiden noudattaminen ja ylläpitäminen on ensisijaisesti kotien vastuualuetta, koska kaikille eivät kaikki perinteet sovi erilaisista syistä ja koulun tulee olla ympäristönä ensisijaisesti tasavertaisuutta korostava. Se, mikä sinulle on kiva perinne, voi jollekulle toiselle olla aivan toista. Jos sinua ei mielestäsi huomioida riittävän kivalla tavalla äitienpäivänä ja haluat pyrkiä vaikuttamaan tilanteeseen, ensisijainen valitusosoite on perheenne toinen aikuinen.

Vierailija
14/31 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoisitko lisäksi, jos et ole silkka provoilija (kuten varmaankin olet), miten sait tämän asian tietoosi jo etukäteen? Luultavimmin tosielämässä kävisi kuitenkin niin, että tällainen paljastuisi vasta silloin äitienpäivänä, jos lapsi ei olisi oma-aloitteisesti tai miehesi avustuksella korttia tehnyt.

12

Vierailija
15/31 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai äitienpäiväkorttiin sen kummempia askartelutarvikkeita tarvita kuin kartonkia ja värikyniä? Kartonki ei paljoa maksa ja kyniä luulisi löytyvän jokaisen kotoa. Kyllä kai lapset muutenkin piirtää kuin koulussa? Mikseivät voisi tehdä kortteja yhtä hyvin kotona?

Vierailija
16/31 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi kodeissa ei opeteta tärkeiden ihmisten huomioimisen kulttuuria. Ei koulu varsinaisesti liity äitienpäivään mitenkään.

Vierailija
17/31 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlien ja kulttuurin huomioiminen kuuluu opsiin ja peruskoulun yhtenä tehtävänä on vahvistaa tätä.

Vierailija
18/31 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 17:20"]

Juhlien ja kulttuurin huomioiminen kuuluu opsiin ja peruskoulun yhtenä tehtävänä on vahvistaa tätä.

[/quote]

Esim. äitienpäivän voi varmasti huomioida opetuksessa muutenkin kuin askartelemalla kortin tms.

Vierailija
19/31 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lue opetussuunnitelmassa ja sitä kuuluu seurata.

Vierailija
20/31 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 16:10"]

Mitä mieltä olette siitä, ettei alakouluikäisen lapsen opettaja aio huomioida äitienpäivää mitenkään omilla tunneillaan?

[/quote]

Miten tiedät sen jo tässä vaiheessa ellet ole ko. opettaja?