Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsen pömppömasusta timmiksi?

Vierailija
01.05.2015 |

Tyttäremme on jo 11 v, mutta hänellä on edelleen pikkulapsille tyypillenen pömppömaha, vaikka on muuten erittäin hoikka.  Pömppö vaikeuttaa vaatteiden valintaa selvästi (=ei mahdu vyötäröstä päälle). Kun tyttö vetää vatsan sisään hän on langanlaiha ja painokäyrä on selkeästi miinuksella.

Kävimme ryhtiasioissa fysioterapeutilla, joka käski tyttöä tekemään päivittäin vatsalihasliikkeitä (saatiin selkeät ohjeet). Oikeastiko sen pömpön pitäisi hävitä vatsalihaksia tekemällä? Kokemuksia kenelläkään? Kuinka nopeasti voi tuloksia odottaa?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 20:37"]

Lapsi pihalle juoksemaan ja liikkumaan kuten lasten kuuluu.

[/quote]Juoksemalla ei saa vatsalihaksia.

Vierailija
2/26 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vielä 23 v pömppis, ihan samanlainen kuin lapsena. Ja aina oon liikkunut ja tehny vatsoja. Ja normaalia ruokaa syön ei juopottelua ja sipsejä ym. Mulla tosin on selkä notkolla.. toiset on vaan sen mallisia rakenteeltaan. Mun äidillä ja siskoilla on kans sama juttu ja on aina ollu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 11:18"]

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 11:12"]Multa ei ole pömppis koskaan lähtenyt vaikka olen tehnyt vatsalihaksia ja liikkunut ja laihduttanut. Mistä se voi johtua? [/quote] Kuinka pitkään ja paljon olet tehnyt vatsalihaksia? Minulla lähti vähän päälle vuodessa vyötärö 72cm -> 57cm. Tein ja teen vatsalihaksia 3-5 päivänä viikossa ja päälle hoover.

[/quote]

Nyt en ole tehnyt vähään aikaan mitään mutta aikanaan pelasin aktiivisesti tennistä ja juoksin ja melkein päivittäin tein vatsat ym harjoitteita ja pömppis oli. Muuten olin kiinteä. Ehkä mun pitäis kokeilla uudestaan, joka päivä vatsalihakset ja päälle muu liikunta, lähtisköhän se. Turhamaistahan tää on, mutta toi pömppis surettaa mua oikeasti.

Vierailija
4/26 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistä tyttö treenaamaan kuntosalille ja kunnon bodausvaihde päälle. On sitten 13-vuotiaana eight pack-vatsalihakset, massiiviset selkälihakset ja pullistelevat hauikset.

Vierailija
5/26 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöllä on notkoselkä joten maha "pömpöttää" vaikka mitat 164cm ja 49kg. Tosin on timmi kun on liikunnalliset harrastukset.

Vierailija
6/26 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aina ollut pieni pömppä alavatsalla vaikka olen ollut tosi hoikka lapsena ja nuorena aikuisena. 

Vierailija
7/26 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 09:41"]

Kyllä 11-vuotiaalla voi olla pömppis. Itselläni se alkoi lähteä vasta 14-15-vuotiaana, jolloin vatsa hoikistui melkein itsestään. Jos lapsella on notkoselkä, niin siitäkin voi tulla pömppismaha. 

[/quote]Harjoititko paljon vatsalihaksia tai laihdutitko?

Vierailija
8/26 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aliravitsemus aiheuttaa sen, että on laiha mutta vatsa pömppö.

Vierailija
9/26 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 15:25"]Aliravitsemus aiheuttaa sen, että on laiha mutta vatsa pömppö.
[/quote]

Miksi alapeukku? Katsokaapa afrikan lapsia.

Vierailija
10/26 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 15:43"]

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 15:25"]Aliravitsemus aiheuttaa sen, että on laiha mutta vatsa pömppö. [/quote] Miksi alapeukku? Katsokaapa afrikan lapsia.

[/quote]Suomessa ei ole mahdollista olla niin aliravittu, että siitä aiheutuisi mahan pömpötystä. 

Vierailija
11/26 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vatsalihaksia tarvitaan pitämään suolistoa paketissa. Jos lihaksia ei ole, niin pömpöttää.

Vierailija
12/26 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katoaahan se n 2 kk ainakin pienenee

Vierailija
13/26 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtee se vatsalihaksia tekemällä. Joskus maha pömpöttää jos ei ole tarpeeksi lihaksia pitämässä sisuksia kurissa.

Vierailija
14/26 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 09:29"]Lähtee se vatsalihaksia tekemällä. Joskus maha pömpöttää jos ei ole tarpeeksi lihaksia pitämässä sisuksia kurissa.
[/quote] Juuri näin. Pienten lasten pömppö johtuu huonoista vatsalihaksista.

Vierailija
15/26 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tyttö on langanlaiha? Silti on "pömppis"?
Epäilen provoa mutta toinen vaihtoehto on että lapsi ei ole liikunnallinen vain syö kuin lintu? Mitä tyttö syö? Olisiko mahdollista että tytöllä on anoreksia? Bulimia?

Ravintoterapia voi olla vaihtoehto.

Pieni vatsan pullotus kuuluu kehoon!

Vierailija
16/26 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa lähti pömppis (ja muukin "vauvanpyöreys") kun olin yli 20 v... Eli yksilöllistä

Vierailija
17/26 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvottaako? Onko ruokavaliosta johtuvaa? Ja onko ongelma vain äidin päässä?

Vierailija
18/26 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 11-vuotiaalla voi olla pömppis. Itselläni se alkoi lähteä vasta 14-15-vuotiaana, jolloin vatsa hoikistui melkein itsestään. Jos lapsella on notkoselkä, niin siitäkin voi tulla pömppismaha. 

Vierailija
19/26 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin pömpöttää, jos ei vatsalihakset jo ole kunnossa, toki on luontaisesti ns tikkuja, ilman pömppöä.

Yleensä alle kouluikäisellä on pömppöä, mutta jos liikkuu paljon, ei koululaisella enää ole. Mutta siis vatksa- ja selkälihaksia kannattaa tehdä, muutakin hyötyä kuin vain pömpön poisto.

Vierailija
20/26 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Mielenkiinnolla odotetaan tuloksia. Kivasti äitikin saa treeniä kun yhdessä tytön kanssa harjoitellaan.

Tyttö ei ole erityisen liikunnallinen, mutta ihan tavallista arkiliikuntaa kyllä tulee. Laiha on ollut aina, mutta ruokavalio varmaankin ihan normaali. Mahan turvotusta on kyllä meillä paljon suvussa. Tuntuu että työn mahakin on välillä iso ilmapallo kun on syönyt kaaleja, ruisleipää, sipuleja yms. (Laktoosi-intoleranssi ja keliakia on testattu tämän takia.)

Fyssarin mukaan kyse ei ole notkoselästä (minkä takia tuonne lääkäri lähetti), vaan juuri niistä heikoista vatsalihaksista. En ymmärrä miten pömppömaha voisi olla päässäni jos (kunnan) fysioterapeutti antaa sen poistoon harjoituksia joka päivä tehtäväksi. Seuranta on kesän jälkeen.

ap