Nuori Morse - Endeavour
Tänään alkaa näköjään sarjan 8 kausi. Suisikkini brittiläisistä poliisisarjoista.
Hyvin käsikirjotettu, hyvää englantia, yliopistokaupungin tyylikkään rauhallinen ilmapiiri, jossa kuitenkin tapahtuu kaikenlaista.
Todella kauniisti kuvattu täyttymättömän rakkauden kuvaus,, varsinainen , teaseri, päähenkilön ja hänen kollegansa tytön välillä.
Rakentaa rauhallisesti kuvaa siitä, miksi Morsesta tuli se, mikä hänestä myöhemmin tuli. Alkoholisoitunut, terävä, arvostettu, perheetön, ajattelevainen.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta! Miksi ei ei uusita Vanhaa Morsea?
Minäkin toivoisin vanhan Morsen telkkariin.
Minulla oli ne kaikki tallentavalla digiboxilla mutta se otti ja hajosi jo ajat sitten.
En tiedä voitaisiinko niitä lähettää enää koska niissä oli erittäin huono kuvan laatu. Vai voitaisiinkohan ne jotenkin remasteroida?
En näe mitään teknistä syytä sille etteikö niitä voisi näyttää Suomessakin, ovat nytkin ulkomailla suoratoistopalveluissa tarjolla ja pyörivät myös televisiossa. Vähän aikaa sitten taisivat olla ainakin Areenassa alkuperäiset Kaikenkarvaiset ystäväni -jaksot ja niiden ensimmäinen kausi on 1970-luvun lopulta.
Vierailija kirjoitti:
En usko sarjan jatkuvan, ja se taitaa olla parasta. Kyllä oli niin sekava tuo eilinen jakso, että kyllä putosin kärryiltä. Jo pitkään Nuoressa Morsessa on ollut havaittavissa se, ettei realismiin pyritäkään. Lavasteet ovat kolkkoja ja tapahtumat epäuskottavia. Agatha Christie tosiaan tuli mieleen eilen, mutta juonisepitys oli sekavuudessaan harvinaisen keinotekoinen. Morsen näyttelijäkin on vanhentunut, mutta työtoveri Strangen muodonmuutos oli varmaan kirvoittanut lähentymistä Thursdayn tyttäreen.
Joku uskottavuus saisi sentään säilyä, ideat taisivat loppua, kun moinen sekametelisoppa oli tehty.
Lavasteet kolkkoja? Minusta se oli vain 70-luvun alkua. Suunnilleen sellaisena sen muistan.
Vierailija kirjoitti:
Tuleekohan enää 9. kautta? Jännästi Morse sanoi siinä viimeisen jakson lopussa "It's beginning to thaw", kun lumisade loppui. Thaw tarkoittaa suojasäätä ja alkuperäisen Morsen esittäjän nimi oli John Thaw.
Minä huomasin tuon saman ja arvelin, että taisi olla viimeinen kausi tuota Morsea. Viimeinen jakso tuntui siltä, että Poirot pyyhältää jossain vaiheessa näkyviin.
Vai on Morsen näyttelijä vanhentunut, kuten joku kirjoitti? No voi kamala sentään! Miten kehtaakin olla niin luonnoton, että vuosien saatossa vanhentuu? Tämän kommentin lähettänyt on ilmeisesti pysynyt samana kuin oli syntyessään - ainakin järjenjuoksultaan.
Vaikka pidinkin tästä sarjasta, niin loppua kohden on kiinnostus vähän lopahtanut. Tämä viimeisin jakso oli jotenkin sekainen. Mäkin pistin merkille lopussa mainitun Thaw viittauksen ja ajattelin , että tää sarja taitaa olla tässä.
Vanhat Morset ovat edelleen yksi lempisarjoistani, enkä oikeastaan tiedä, mikä muu nousisi sen ylitse. Vaikka olen ne monet kerrat nähnyt, aina jaksan katsoa ne uudelleen. Omistan kaikki jaksot myös dvd:llä.
Voisivat tehdä Keski-ikäisen Morsen.
Ai, mä kyllä tykkäsin näistä viimeisimmistäkin kovasti!!!
Jäihän se nyt vähän aukikin... Sam kadonnut Pohjois-Irlannissa...? Strangen ja Joanin treffailut...?
Että siinä mielessä toivoisin seuraavankin kauden vielä.
Vierailija kirjoitti:
Viaplaylta löytyy kaikki kaudet, siellä myös Komisario Frost.
Taitaa jatkua, koska jäi clifhanger, Sam edelleen kadoksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja Komisario Lewis ja Midsomerin murhat. Bergeracia vielä kaipailisin, ja Taisteluparia. 🤩
Morse on niin alakuloinen hahmo. Ei vaan pysty elämään niin, että olisi helpompaa, eikä tuurikaan ole paras mahdollinen. Se loppumusiikki saa minut aina surulliseksi. Lähinnä puhun nyt vanhemmasta Morsesta.
Toinen suosikkihahmoni brittiläisistä on Yorkshiren etsivien Dalziel. Mahtavaa se huonotuulisuus, joka on jo taidetta sinänsä ilmeitä myöten.
Edellinen jakso oli melko hauskasti joskin aika sekavasti agathachristietä.
Pääosan esittäjä on söpö, persoonallisen näköinen.
Kiva kun uhri ei ole aina "nuori kaunis nainen löytyy raa'asti surmattuna", sitä on joka tuutissa.
Se yksi miespoliisinäyttelijä (Strange?) on laihduttanut todella paljon jostain edellisestä kaudesta, en ensin meinannut tunnistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja Komisario Lewis ja Midsomerin murhat. Bergeracia vielä kaipailisin, ja Taisteluparia. 🤩
Miksi Yle ei näytä Vaikka Bergeracia iltapäivissä?
Siitä on jo aikaa, kun ollut tv: ssä.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka pidinkin tästä sarjasta, niin loppua kohden on kiinnostus vähän lopahtanut. Tämä viimeisin jakso oli jotenkin sekainen. Mäkin pistin merkille lopussa mainitun Thaw viittauksen ja ajattelin , että tää sarja taitaa olla tässä.
Vanhat Morset ovat edelleen yksi lempisarjoistani, enkä oikeastaan tiedä, mikä muu nousisi sen ylitse. Vaikka olen ne monet kerrat nähnyt, aina jaksan katsoa ne uudelleen. Omistan kaikki jaksot myös dvd:llä.
Mulla on kaikki Morset ja Lewisit ulkoisella kiintolevyllä. Olen ladannut ne FlickFetchillä Areenasta talteen ja siirtänyt ne Seagaten levylle. Levy kiinni telkkarin usb-porttiin ja avot, John Thaw'n valkoinen pää pomppaa näkyviin. 🙂
Endeavouria mulla sen sijaan ei ole, en ole ottanut niitä talteen edes uusintakierroksilla. Ehkä en sittenkään tykkää tästä sarjasta niin paljon että haluaisin tallentaa jaksoja omaan kokoelmaani. Telkkarista olen toki katsonut kaikki uusinnatkin.
Lewisit taitaa vielä olla Areenassa? Ainakin oli pari viikkoa sitten kun katselin
Harmitti, kun kolmas jakso oli niin huono. Aiemmista kausista olen tykännyt.
Onko ihq jännäkyttä Ronnie Box vielä mukana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kaikki Morset ja Lewisit ulkoisella kiintolevyllä. Olen ladannut ne FlickFetchillä Areenasta talteen ja siirtänyt ne Seagaten levylle. Levy kiinni telkkarin usb-porttiin ja avot, John Thaw'n valkoinen pää pomppaa näkyviin. 🙂
Endeavouria mulla sen sijaan ei ole, en ole ottanut niitä talteen edes uusintakierroksilla. Ehkä en sittenkään tykkää tästä sarjasta niin paljon että haluaisin tallentaa jaksoja omaan kokoelmaani. Telkkarista olen toki katsonut kaikki uusinnatkin.
Mulla sama. Nuori Morse on ok, mutta en tarvitse sitä "kirjastooni". Vanhat Morseton dvd-levyinä kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Morse on niin alakuloinen hahmo. Ei vaan pysty elämään niin, että olisi helpompaa, eikä tuurikaan ole paras mahdollinen. Se loppumusiikki saa minut aina surulliseksi. Lähinnä puhun nyt vanhemmasta Morsesta.
Toinen suosikkihahmoni brittiläisistä on Yorkshiren etsivien Dalziel. Mahtavaa se huonotuulisuus, joka on jo taidetta sinänsä ilmeitä myöten.
Olen rakastanut sitä tunnusmusiikkia ihan sieltä 80-luvulta saakka ja multa löytyy se myös puhelimen soittolistoiltakin. Nykyisin siitä tulee myös haikea olo. Ei pelkästään Morsen kohtalon takia vaan myös omista muistoistani ajalta, jolloin katselin jaksoja omassa huoneessani omasta telkkaristani lapsuudenkodissani ja vanhemmat elivät vielä. Siinä musiikissa yhdistyy niin moni muisto, että usein alkaa itkettää. Musiikilla on mahtava voima.
Toisaalta tämä kausi tapahtui v. 71 ja Thawn esittämä sarja on v. 87. Tuossa olisi vielä 16 vuotta peliaikaa.
Yritin myös miettiä, oliko alkuperäisessä sarjassa mainintaa Strangen vaimosta, mutta en löytänyt mitään netistä.