Raskaudella pelottelu
Kuinka kauan täytyy vielä odottaa, että seksuaalikasvatus todenmukaistuu? Nainen on hedelmätön suurimman osan elämästään. Kuukaudessa ei ole montakaan päivää, kun nainen edes teoriassa voisi tulla raskaaksi, käytännöstä puhumattakaan. Miksi nuoria pelotellaan raskaudella? Onko se pahinta mitä ihmiselle voi tapahtua?
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakohtaisesta kokemuksesta kumpuaa toki tämäkin aloitus.
Olemme mieheni kanssa toimineet, niin kauan kuin lapsi ei ole ollut kauhistus, luonnonmukaisen ehkäisymenetelmän mukaan, n. vuoden. Ei raskautta. Pari viikkoa sitten poikkesimme tästä, vauva saa tulla.
Se jännittynyt ja ehkä hieman kauhistunutkin tunne siitä, että jos siitin edes käy emättimessä, oli huomattava. Raskaaksihan valistuksen mukaan tullasn juuri noin: jos edes käväisee sisällä.
Noh, eihän se suinkaan käy noin helposti. Kaikkea muuta.
Ap
Ei sulla kyllä pelottelu ole liian syvään pistänyt, jos varmoilla päivillä ja ulosvetämisellä olet uskaltanut vetää.
En minä uskaltaisi, vaikkei minua koulussa kukaan pelotellutkaan. Järkihän sen sanoo, että suojaamattomassa yhdynnässä on aina riski sekä tulla raskaaksi että saada sukupuolitauti.
Onpa ollut melkoinen riski, kun näinkin pitkään on saanut ihan rauhassa suhata.
Tunnen toki kiertoni ja mainitsemani pari viikkoa sitten ollut yhduntä on ainut tähän saakka, jolloin "riski" siis mahdollisuus on ollut edes jokseenkin mahdollinen.
Ei raskaaksi niin vaan tulla tupsahdeta.
Ap
Vähän aika sitten lapsettomuusryhmässä kerrottiin 47v ensiodottajasta. Oli käynyt Puolassa hakemassa lahjasolun.
Pointti? Iso osa raskautuu normaalisti. Toiset tajuaa vasta yli 40:senä haluavansa äidiksi. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.Niinpä, ja moniko jää haluamattaan lapsettomaksi kun ei uskalla yrittää ajoissa.
Se, että teini hankkii klamydian tai tulee raskaaksi ei-toivotusti ei paranna kenenkään vastentahtoisesti lapsettoman lapsettomuutta.
Jotenkin älytöntä, ettei kaikki ymmärrä kyseessä olevan kaksi täysin eri asiaa. Perhesuunnittelu tarkoittaa, että raskaaksi tullaan suunnitellusti ja toivotusti. Kenenkään vahinkoraskaudet ei auta lapsetonta.
Ja kyllä, hedelmällisyys laskee iän myötä. Se ei kuitenkaan ole peruste jättää ehkäisyvalistus vähemmälle nuorille, jotka helpoiten tulevat raskaaksi.
Ei sitä tarvitse vähemmälle jättää. Se vaan tehdään väärin kun ihmiset vielä 40-vuotiaanakin pelkäävät raskautumista.
Koska tauteja pidetään seksuaalisuutta & perheen saamista tärkeämpänä? Ihminen ohitetaan, koska omaan työhön kuuluu vain taudit. Sivistynyt, henkevä kulttuuri pärjätköön omillaan! Seksuaalikasvatus alkakoot pelottelulla!
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan ole mua pelotellut ja luojan kiitos Suomessa on kattava terveystiedon opetus. En tiedä mistä ap puhuu. Teineillä on epäsäännölliset kuukautiset niin kuin joku sanoikin. Tämä vaikeuttaa raskauden mahdollisuusen ennakoitavuutta. On hyvä, että koulussa painotetaan ehkäisyä ja käydään koko sukuelinten anatomia ja niiden eri toiminnot tarkasti läpi. Olen muuten tullut kerta laakista raskaaksi aikuisena, että kyllä se on mahdollista. Muuttujien pitää osua kohdalleen niin näin voi tapahtua.
Mäkin oon tullut kahdesti raskaaksi ihan yksistä kerroista (tarkoituksella toki).
Ja olin ihan aikuinen päälle kolmekymppinen jo ekan lapsen kohalla.
Tauteja ja ei-haluttuja raskauksia tulee nimenomaan sen seurauksena, että ihminen seksuaalisena olentona on kuin ilmaa. Arvoton, ja käyttäytyy sen mukaan. Mutta onpahan sitten syytä korostaa niitä uhkia 😇
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakohtaisesta kokemuksesta kumpuaa toki tämäkin aloitus.
Olemme mieheni kanssa toimineet, niin kauan kuin lapsi ei ole ollut kauhistus, luonnonmukaisen ehkäisymenetelmän mukaan, n. vuoden. Ei raskautta. Pari viikkoa sitten poikkesimme tästä, vauva saa tulla.
Se jännittynyt ja ehkä hieman kauhistunutkin tunne siitä, että jos siitin edes käy emättimessä, oli huomattava. Raskaaksihan valistuksen mukaan tullasn juuri noin: jos edes käväisee sisällä.
Noh, eihän se suinkaan käy noin helposti. Kaikkea muuta.
Ap
Ei sulla kyllä pelottelu ole liian syvään pistänyt, jos varmoilla päivillä ja ulosvetämisellä olet uskaltanut vetää.
En minä uskaltaisi, vaikkei minua koulussa kukaan pelotellutkaan. Järkihän sen sanoo, että suojaamattomassa yhdynnässä on aina riski sekä tulla raskaaksi että saada sukupuolitauti.
Onpa ollut melkoinen riski, kun näinkin pitkään on saanut ihan rauhassa suhata.
Tunnen toki kiertoni ja mainitsemani pari viikkoa sitten ollut yhduntä on ainut tähän saakka, jolloin "riski" siis mahdollisuus on ollut edes jokseenkin mahdollinen.
Ei raskaaksi niin vaan tulla tupsahdeta.
Ap
Vähän aika sitten lapsettomuusryhmässä kerrottiin 47v ensiodottajasta. Oli käynyt Puolassa hakemassa lahjasolun.
Pointti? Iso osa raskautuu normaalisti. Toiset tajuaa vasta yli 40:senä haluavansa äidiksi. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.Niinpä, ja moniko jää haluamattaan lapsettomaksi kun ei uskalla yrittää ajoissa.
Se, että teini hankkii klamydian tai tulee raskaaksi ei-toivotusti ei paranna kenenkään vastentahtoisesti lapsettoman lapsettomuutta.
Jotenkin älytöntä, ettei kaikki ymmärrä kyseessä olevan kaksi täysin eri asiaa. Perhesuunnittelu tarkoittaa, että raskaaksi tullaan suunnitellusti ja toivotusti. Kenenkään vahinkoraskaudet ei auta lapsetonta.
Ja kyllä, hedelmällisyys laskee iän myötä. Se ei kuitenkaan ole peruste jättää ehkäisyvalistus vähemmälle nuorille, jotka helpoiten tulevat raskaaksi.
Ei sitä tarvitse vähemmälle jättää. Se vaan tehdään väärin kun ihmiset vielä 40-vuotiaanakin pelkäävät raskautumista.
Kaiken ikäiset ihmiset pelkäävät raskautta, jos eivät halua tulla raskaaksi. En itsekään halua nelikymppisenä raskaaksi, lapset on jo hankittu. Raskaus nyt olisi järkytys. Mikä tässä on ongelma?
Jos haluaa tulla raskaaksi mutta pelkää raskautta, terapeutin vastaanotto lienee oikea osoite.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minuun se ainakin vaikutti niin, että meinasi kokonaan jäädä lapset saamatta kun vielä melkein nelikymppisenäkin tuntui siltä, että on väärin ja kiellettyä tulla raskaaksi.
Tottakai aikuinen saa tehdä mitä haluaa, tiedän kyllä, mutta tuo oli kuitenkin se perimmäinen tunne takaraivossa. Siitä oli koko nuoruus varoiteltu ja hyvin toimi aivopesu.
Minä olen 34 ja minussakin on jokin alitajuinen ajatus, että raskaaksi tuleminen on väärin ja kiellettyä.
Täällä toinen joka miltei möläytti päälle 30-vuotiaan avioparin keskenmenosta toisen äidiltä kuultuaan, että eikös tuo ole vaan hyvä juttu ettei tarvinnut aborttia tehdä.. Ja olin siis itsekin jo aikuinen enkä ymmärtänyt yhtään mitä suremista siinä keskenmenossa olisi tai miksi koko raskaudesta on vanhemmille kerrottu kun ei ole mikään pakko.
Koulun seksikasvatuksessa minua häiritsi raskaudella ja sukupuolitaudeilla pelottelun lisäksi se, että tyttöjen ja naisten omaehtoista halua ei tuntunut olevan olemassakaan. On toki hyvä, että tytöille (tietysti myös pojille!) opetetaan omien rajojen puolustamista, mutta asetelma tuntui aina olevan se, että pojat painostavat seksiin ja että tyttöjen ei pidä suostua ennen kuin ovat valmiita. Minua alkoi seksi kiinnostaa jo aika nuorena, ja ensimmäisissä seurustelusuhteissani olin se, joka oli innokkaampi seksuaalisiin tekoihin. En kehdannut koskaan puhua kenellekään siitä, että en tunnistanut seksiä kainostelevan tytön kuvauksesta ollenkaan itseäni, ja seksuaaliset ajatukseni hävettivät minua. Teeskentelin, että esimerkiksi neitsyyden menettäminen olisi minulle iso asia, vaikka oikeasti minusta oli ja on edelleen outoa laittaa niin paljon painoarvoa ensimmäiselle seksikerralle.
Kondomi suojaa sekä raskaudelta että useilta sp-taudeilta. Raskauden mahdollisuus on vain pari päivää kierrossa mutta ei voi tietää mitkä ne päivät ovat. Siittiöt voivat elää 5 vrk naisen elimistössä. Raskaus on maailmanloppu jos ei halua tulla raskaaksi. Raskaudenkeskeytys, sp-testit ja henkinen trauma ovat korkea hinta panosta paljaalla. Ja keskeytyksen hinnan maksaa aina nainen. Parempi puhua ehkäisystä varoitellen kuin levittää paljaalla panemisen ilosanomaa. Ehkäisyä tulisi muös kehittää siten että miehillekin olisi hormonaalinen ehkäisypilleri tarjolla. Ehkäisy on vieläkin liikaa naisten taakka parisuhteessa.
Raskaaksi voi kuitenkin tulla milloin vaan. Ovulaatio voi yllättäen olla eri aikaan kuin luulet. Siittiöt elävät muutaman päivän ja munasolukin vuorokauden. Tosiasiassa ei voi tietää milloin raskaaksi ei voi tulla.
Mä tunnistan ovulaation ja sen lähestymisen niin selkeesti, että aika helppoa on. Jos vahinko tapahtuu, niin ei se ole maailmanloppu.
Kaffepulla kirjoitti:
No kyllähän se yleensä nuoren ihmisen elämän pilaa, jos suunnittelemattomasti tulee raskaaksi. Abortti ei ole mikään pikkujuttu. Ja pilaahan se myös nuoren miehen elämän, jos teiniäiti päättäkin pitää lapsen. Siinähän makselet elareita koko lopun ikäsi, etkä voi aloittaa perhe-elämää sitten aikanaan puhtaalta pöydältä. Kortit pelattu jo lähtöruudussa.
Miksi suunnittelematon raskaus pilaisi nuoren elämän? Ihmiset yleensä nauttivat lapsistaan, ja harvemmin lasten saamista kadutaan, vaikka elämäntilanne ei lapsen syntyessä olisikaan ideaali. Vaikka esimerkiksi taloustilanne olisi lapsen syntyessä heikko, ei tämä tarkoita, etteikö talous ajan myötä paranisi. On myös huomionarvoista, että näissä keskusteluissa nimenomaan ulkopuoliset kertovat, millaista teiniäitien elämä on, eikä asianosaisten itsensä ääntä useinkaan kuulla. Samoin teiniäideistä puhutaan ikään kuin he olisivat ikuisesti teinejä, vaikka he ikääntyvät ihan samalla tavalla kuin muutkin. Sitä, mitä kutsutaan teiniäitiydeksi, ei kestä kuin muutama vuosi, ja tämän jälkeen he ovat ihan tavallisia äitejä.
Olen itse ollut joskus teiniäiti, nyt nelikymppisenä en sitä ole vaan ihan samanlainen äiti kuin muutkin, huomioiden toki sen, että lapseni on jo aikuinen toisin kuin useimpien muiden ikäisteni lapset. En koe elämäni olleen missään vaiheessa mitenkään pilalla ja ärsyynnyn aina, kun joku tällaista esittää, minulta tai muilta nuorena äidiksi tulleilta asiaa kysymättä.
Onhan tuossa seksiin suhtautumisessa tietynlainen agenda takana. Kondomia ihannoidaan, vaikka sehän tulee sen ultimaattisen läheisyyskosketuksen väliin. Enkä ymmärrä miten sen saa silleen luontevasti laitettua ilman että se vaikuttais aktiin. Muutenki siittä tulee vähän semmosta viestiä, että ihan ku laittais kumihanskan käteen että sen vois laittaa jonnekki likaseen paikkaan. Taudeilla pelottelu on ihan perus tässä yhteiskunnassa nyt muutenkin, ja jos vaihtelee useasti kumppania niin tällöin se kortsu voi ollakki paikallaan. Kerrasta voi tulla raskaaksi, tottakai. Munasolu pysyy hedelmöittyvänä muutaman päivän ajan ja siittiöt jonkun lähteen mukaan kolmekin päivää naisen elimistössä, eli n viikko kuukaudesta olis semmonen milloin oikeasti olisi mahdollista tulla kerrasta raskaaksi. Mutta aivan ymmärrettävää ettei näitä käydä läpi koulussa, koska muutkin siellä opetettavat asiat on paskaa ja tarkkaan harkittuja, että mitä halutaan perus pulliaisen tietävän ja mitä ei tarvi tietää :)
Te jotka tunnistatte tarkkaan milloin teillä on ovulaatio. Mistä 'merkeistä' te sen tiedätte? Itselläni ei ole hajuakaan, vois olla ihan milloin vaan.
Koulujen seksuaalikasvatukseen pitäisi ehdottomasti liittää hedelmättömyyden / lapsettomuuden tietoa. Kuitenkin 20 % pareista kärsii hedelmättömyydestä, joten kyseessä ei ole mikään harvinainen asia. Sellainen "ekasta kerrasta voi tulla raskaaksi" -jankkaus on vanhentunutta. Osa ei tule raskaaksi 100. kerrasta.
Tulin kerrasta raskaaksi vielä 35-vuotiaana 😁 Olin tyhmä ja vedin paljaalla kun luulin että olen jo vanha ja turvassa.
Ekan kerran raskaaksi tulin ehkäisystä huolimatta 19-vuotiaana ja kyllä se minun elämäni pilasi.
Olen joutunut tekemään (ehkäisystä huolimatta) muistaakseni 4 aborttia, ei se kyllä tunnu millekään ja on mielestäni pikkujuttu. Nielaiset pari tablettia ja menkat alkaa hiukan runsaampina myöhässä.
Minun kaltaisteni takia niitä valistuksia pidetään. Ja hyvä että pidetään!
Itse tunnen ovulaation aina, mahaa turvottaa, tissit kipeät, panettaa ihan hulluna ja kuuluisat 'ovislimat' valuu valtoimenaan. Joskus on kauhea paine jommalla kummalla puolella alavatsaa ennen kuin se yhtäkkiä helpottaa, ilmeisesti munarakkula puhkeaa? Saatan nähdä seksiunia esim pomosta joka normaalisti melkein ällöttää. 😁
Kylläpäs täällä katkerat, vanhat mahot eukot tilittää. Se teidän lapsettomuus ei ratkea sillä että koulujen seksivalistus lopetetaan! Nuorten naisten täytyy saada kouluttautua ja luoda uraa ja elämää ilman ikäviä yllätyksiä. Se kerrasta raskaaksi- on kuitenkin realismia terveelle nuorelle naiselle.
Jos koet vielä 30-40-vuotiaana ettet voi hankkia lasta jonkun koulutrauman takia niin mene terapiaan! Ja jätä nuoret rauhaan.
Itse tunnen 44-vuotiaan joka tuli raskaaksi yhden yön jutusta. Lue tämä lause useampaan kertaan, jos et ymmärrä. Näin voi käydä siis muillekin kuin nuorille.
No kyllähän se yleensä nuoren ihmisen elämän pilaa, jos suunnittelemattomasti tulee raskaaksi. Abortti ei ole mikään pikkujuttu. Ja pilaahan se myös nuoren miehen elämän, jos teiniäiti päättäkin pitää lapsen. Siinähän makselet elareita koko lopun ikäsi, etkä voi aloittaa perhe-elämää sitten aikanaan puhtaalta pöydältä. Kortit pelattu jo lähtöruudussa.
🇺🇦🇮🇱