Voidaanko jättää kutsumatta työhaastatteluun jos
kaikki kohdat täyttyy "ehdottomista" vaatimuksista ja 2/4 täyttyy "arvostamme" kohdasta? Hakemuksen laitoin heti samana päivänä kun paikka tuli hakuun. Tänään viimeinen hakupäivä, mutta mitään ei ole kuulunut.
Kommentit (28)
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 10:51"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 10:46"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 10:25"] [quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 10:20"] En ymmärrä kysymystä. Jos on tarpeeksi hakijoita joilla on selkeästi paremmat lähtökohdat kuin sinulla niin toki voidaan jättää kutsumatta. Ja jollei haku ole edes mennyt umpeen vielä niin en odottaisi kutsua haastatteluun, ei meilläpäin ole tapana kutsua haun ollessa vielä käynnissä? [/quote] No ihmettelen tosiaan jos on kovin monta sellaista joilla _selkeästi_ paremmat lähtökohdat. Olen hakenut töitä 2 kk ja saanut 6 haastattelukutsua, joista 2 avoimella hakemuksella, 2 kutsua tullut jo hakuajalla, yhtä en muista ja vain 1 tullut hakuajan umpeuduttua. 3 haastattelukutsua tullut 2 tunnin sisällä hakemuksen jättämisestä! Mieluisin paikka on tämä, mutta firma iso, ehkä voi olla etteivät sitten hakuajalla vielä kutsu. Mutta vähän olen toivoani menettämässä. ap [/quote] Noin paljon haastatteluja ja niin nopeasti ja oletpä vielä harvinaisen pätevä, etkä silti ole jo töissä? Jossain haisee... [/quote] Sama tuli mieleen... Ainakaan en sanoisi olevani epätoivoinen, jos kahdessa kuukaudessa olisin päässyt noin moneen haastatteluun. Työllistyminen olisi varmaan aika lähellä. Sen sijaan itse olen reilun vuoden aikana lähetellyt kymmeniä hakemuksia pääsemättä ainoaankaan haastatteluun.
[/quote]
Avoimella hakemuksella toisesta olisin saanut aikan, toisesta tuntisopimuksen. Yhteen valittiin jo tehtävää tehnyt työntekijä. Yhteen oli hakijoita aivan älyttömästi ja haastateltavia monta. Yhteen en tosiaankaan tiedä..ei oikein synkannut työnantajan kanssa ja hänen koulutuksenja huomattavsti huonompi kuin omani, joten liekö asialla vaikutusta.
Olen ollut todella aktiivinen, enkä suinkaan ole epätoivoinen vielä. ap
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 10:46"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 10:25"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 10:20"]
En ymmärrä kysymystä. Jos on tarpeeksi hakijoita joilla on selkeästi paremmat lähtökohdat kuin sinulla niin toki voidaan jättää kutsumatta. Ja jollei haku ole edes mennyt umpeen vielä niin en odottaisi kutsua haastatteluun, ei meilläpäin ole tapana kutsua haun ollessa vielä käynnissä?
[/quote]
No ihmettelen tosiaan jos on kovin monta sellaista joilla _selkeästi_ paremmat lähtökohdat. Olen hakenut töitä 2 kk ja saanut 6 haastattelukutsua, joista 2 avoimella hakemuksella, 2 kutsua tullut jo hakuajalla, yhtä en muista ja vain 1 tullut hakuajan umpeuduttua. 3 haastattelukutsua tullut 2 tunnin sisällä hakemuksen jättämisestä! Mieluisin paikka on tämä, mutta firma iso, ehkä voi olla etteivät sitten hakuajalla vielä kutsu. Mutta vähän olen toivoani menettämässä. ap
[/quote]
Noin paljon haastatteluja ja niin nopeasti ja oletpä vielä harvinaisen pätevä, etkä silti ole jo töissä? Jossain haisee...
[/quote]
En ole mikään _harvinaisen_ pätevä. Tähän työpaikkaan, johon kysymykseni liittyy, olisin pätevä. ap
Ottakaa huomioon, että on monenlaisia tapoja hakea töitä. Itse haen vain niitä paikkoja joihin olen pätevä ja on työkokemusta. Sen takia pääseen haastatteluun tai ainakin puhelinhaastatteluun lähes joka kerta. Tämä ei tarkoita, että saisin sen työpaikan. On hirveästi minua kokeneempia ihmisiä hakemassa samaa paikkaa jotka ovat myöskin päteviä. Jos räiskisin hakemuksia ympäri Suomea jokaiseen "siiheen suuntaan" viittaavaan työpaikkaan niin eipä sitä silloin pääsisi aina haastatteluihin.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 11:02"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 10:46"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 10:25"] [quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 10:20"] En ymmärrä kysymystä. Jos on tarpeeksi hakijoita joilla on selkeästi paremmat lähtökohdat kuin sinulla niin toki voidaan jättää kutsumatta. Ja jollei haku ole edes mennyt umpeen vielä niin en odottaisi kutsua haastatteluun, ei meilläpäin ole tapana kutsua haun ollessa vielä käynnissä? [/quote] No ihmettelen tosiaan jos on kovin monta sellaista joilla _selkeästi_ paremmat lähtökohdat. Olen hakenut töitä 2 kk ja saanut 6 haastattelukutsua, joista 2 avoimella hakemuksella, 2 kutsua tullut jo hakuajalla, yhtä en muista ja vain 1 tullut hakuajan umpeuduttua. 3 haastattelukutsua tullut 2 tunnin sisällä hakemuksen jättämisestä! Mieluisin paikka on tämä, mutta firma iso, ehkä voi olla etteivät sitten hakuajalla vielä kutsu. Mutta vähän olen toivoani menettämässä. ap [/quote] Noin paljon haastatteluja ja niin nopeasti ja oletpä vielä harvinaisen pätevä, etkä silti ole jo töissä? Jossain haisee... [/quote] Sama tuli mieleen... Ainakaan en sanoisi olevani epätoivoinen, jos kahdessa kuukaudessa olisin päässyt noin moneen haastatteluun. Työllistyminen olisi varmaan aika lähellä. Sen sijaan itse olen reilun vuoden aikana lähetellyt kymmeniä hakemuksia pääsemättä ainoaankaan haastatteluun.
[/quote]
Avoimella hakemuksella toisesta olisin saanut aikan, toisesta tuntisopimuksen. Yhteen valittiin jo tehtävää tehnyt työntekijä. Yhteen oli hakijoita aivan älyttömästi ja haastateltavia monta. Yhteen en tosiaankaan tiedä..ei oikein synkannut työnantajan kanssa ja hänen koulutuksenja huomattavsti huonompi kuin omani, joten liekö asialla vaikutusta.
[/quote]
Tämä on hyvin mahdollista. Varsinkin vanhemmissa yrittäjissä on aika paljon sellaisia, joilla itsellään on matalahko koulutus, mutta ovat olleet pitkään työelämässä ja oppineet työkokemuksen kautta. Lopulta ovat perustaneet oman yrityksen. Heille hakijan korkea koulutus ei ehkä ole niin tärkeää vaan pikemminkin arvostavat työkokemusta ja käytännönläheisyyttä. Olet siis voinut olla ylikoulutettu kyseiseen tehtävään tai sinulta on puuttunut käytännönläheinen työkokemus.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 11:22"]
[/quote]
[/quote]
Tämä on hyvin mahdollista. Varsinkin vanhemmissa yrittäjissä on aika paljon sellaisia, joilla itsellään on matalahko koulutus, mutta ovat olleet pitkään työelämässä ja oppineet työkokemuksen kautta. Lopulta ovat perustaneet oman yrityksen. Heille hakijan korkea koulutus ei ehkä ole niin tärkeää vaan pikemminkin arvostavat työkokemusta ja käytännönläheisyyttä. Olet siis voinut olla ylikoulutettu kyseiseen tehtävään tai sinulta on puuttunut käytännönläheinen työkokemus.
[/quote]
Joo, näin varmasti on. Tosin tämä kyseinen paikka oli sitten sellainen, etten olisi itsekään nähnyt järkeväksi sinne mennä. Työnantaja vaikutti todella siltä, ettei työntekijöistä paljon välitä, palkka surkea ja muutenkin. Se paikka oli sellainen kyllä, että haetaanpa nyt tuotakin ja yllätyin kun kutsun sain. Tulipa haastattelukokemusta siitäkin.. ap
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 11:15"]Ottakaa huomioon, että on monenlaisia tapoja hakea töitä. Itse haen vain niitä paikkoja joihin olen pätevä ja on työkokemusta. Sen takia pääseen haastatteluun tai ainakin puhelinhaastatteluun lähes joka kerta. Tämä ei tarkoita, että saisin sen työpaikan. On hirveästi minua kokeneempia ihmisiä hakemassa samaa paikkaa jotka ovat myöskin päteviä. Jos räiskisin hakemuksia ympäri Suomea jokaiseen "siiheen suuntaan" viittaavaan työpaikkaan niin eipä sitä silloin pääsisi aina haastatteluihin.
[/quote]
Joo, noin minäkin mielelläni tekisin... Ongelma vain on siinä, että yli vuoden aikana on koko Suomessa ollut vain neljä sellaista työpaikkaa tarjolla, joihin olisin todella pätevä ja sopiva. Arvaat varmaan, että niihin on ollu muitakin hakijoita kuin minä. Yhteen haastatteluun pääsin, toisessa oltiin kiinnostuneita, mutta se ei johtanut työllistymiseeni. Nyt kuin ihmeen kaupalla on kaksi työhakemusta vetänäsdä täsmäpaikkoihin, saa nähdä tuleeko haastattelukutsua.
.
Mainituista syistä olen joutunut hakemaan vaikka minkälaisia työpaikkoja, mutta ei minua niihin ole huolittu, koska sopivampia ja pätevämpiä ja oikean koulutuksen hankkineita on pilvin pimein tarjolla.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 11:27"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 11:22"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Joo, näin varmasti on. Tosin tämä kyseinen paikka oli sitten sellainen, etten olisi itsekään nähnyt järkeväksi sinne mennä. Työnantaja vaikutti todella siltä, ettei työntekijöistä paljon välitä, palkka surkea ja muutenkin. Se paikka oli sellainen kyllä, että haetaanpa nyt tuotakin ja yllätyin kun kutsun sain. Tulipa haastattelukokemusta siitäkin.. ap
[/quote]
Kuulostat jotenkin oudolta ihmiseltä.
Riippuu hakijoiden määrästä. Yleensä kusutaan, mutta voihan olla, että on ollut sellaisiakin hakijoita, joilla täyttyy kaikki kohdat. Eivät varmastikaan ole vielä ehtineet luokittelemaan kaikkia hakemuksia. Luokittelun pisteytystä voidaan säätää sen mukaan, että millaisille hakijoille tahdotaan antaa parhaimmat mahdollisuudet. Siinä voi mennä viikkokin, että kutsutaan, jos kutsutaan. Voit hyvin soittaa, jos kutsua ei kuulu ja korostaa, että olet kiinnostunut työpaikasta.
Hankalia tyyppejä ei tahdota palkata. Joskus löytyy sopeutuva persoona, joka viedään ohi runsaan kokemuksen omaavien, korostuneen omanarvontuntoisten ja papereiden mukaan erityisen pätevien hakijoiden. Työnantaja tietää, jos työhön ei liity sellaista glamouria, jota jotkut toivovat ja valitsevat sitten varmemman päälle kehityskelpoisen, mutta ei vielä huippuunsa hioutuneen yksilön.