Miten suhtauduitte ryhmätöihin koulussa? Minä jouduin aina tekemään kaiken
Sanokaa myös vuosikymmen. Minulla 80-luku.
Kertokaa tarinoita ryhmätöistä!
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ryhmätöissä se tunnollisin joutuu tekemään melkein kaiken ja lusmuilijat voivat olla mukana ja seurata katseella.
Tunnolliset oli aika lahjattomia.
Tuollaista en ole ennen kuullutkaan. Miten joku voi saada kymppejä kokeista, jos on lahjaton?
Sitten, että toinen vetää samat paljon vähemmällä työllä.
Ja Huom! Loppupeleissä tunnollisuus ratkaisee enemmän ja johtaa parempiin lopputuloksiin. Oppii näkemään enemmän vaivaa asioiden eteen.
Oma lapsi hyvä esimerkki. Tosi vähällä lukemisella yli ysin keskiarvo, tyyliin "ai niin huomenna on koe", lukee koe alueen kerran läpi ennen nukkumaan menoa ja saa 9 1/2. Mutta sitten yliopistossa ei homma toimikaan niin ja vaikka älyä on, ei viitsi nähdä vaivaa, kun ei ole tottunut siihen. Hän keskeytti ja lähti töihin, tosin hänellä on myös tuplatutkinto, joten ammattikin on. Aikoo etsiä kadonneen motivaation ja opiskella työn ohessa myöhemmin.
Mulla sama. Pääsin sisään huippupisteillä yliopistoon, tentit läpäisin aina parhaana. No graduun tuli pieni notkahdus, kun se olisi vaatinut jo istumalihaksia.
Nyt 20 vuotta valmistumisen jälkeen näen entisiä opiskelukavereitani TV:ssä antamassa asiantuntijalausuntoja. Mietin, että vau, kylläpäs tuostakin on tullut osaava. Iän myötä lahjakkuuden merkitys vähenee,kun osaaminen kertyy.
Vierailija kirjoitti:
Ryhmätöissä se tunnollisin joutuu tekemään melkein kaiken ja lusmuilijat voivat olla mukana ja seurata katseella.
Allekirjoitan aikaisemman kirjoittajan viestin siitä, että kysymyksessä ei ollut tunnollisin, vaan päällepäsmäri.
Ja tunnustan heti, että olin itse se päällepäsmäri. En tykkää siitä, jos oman ryhmäni lopputulos on huono. Jos työ ei etene niin, että olisin siihen tyytyväinen ja paras vaihtoehto ei kelpaa, tehkööt se ”tunnollisin” ihan miten tykkää, mutta minä en halua vastuuta huonoista päätöksistä. Mieluiten joko teen itse, tai vedän lonkkaa.
Tämmösen käytöksen kitkeminen on varmaan yksi ryhmätöiden teettämisen tarkoitus.
Jos ryhmätyön voi jakaa niin, että jokainen vastaa omasta kokonaisuudestaan, työnjaon näkökulmasta se toimii mulle parhaiten.
Vierailija kirjoitti:
Niin minäkin. En varmasti tee opinnäytetyötäni parityönä. Parini ainoastaan alentaa arvosanaani, lisää stressiäni ja on vain saatanan ärsyttävä.
Samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaista en ole ennen kuullutkaan. Miten joku voi saada kymppejä kokeista, jos on lahjaton?
Ulkoluvulla. Hauki on kala oli koulussa kova sana, mutta lahjakkuuden kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten, että toinen vetää samat paljon vähemmällä työllä.
Ja Huom! Loppupeleissä tunnollisuus ratkaisee enemmän ja johtaa parempiin lopputuloksiin. Oppii näkemään enemmän vaivaa asioiden eteen.
Oma lapsi hyvä esimerkki. Tosi vähällä lukemisella yli ysin keskiarvo, tyyliin "ai niin huomenna on koe", lukee koe alueen kerran läpi ennen nukkumaan menoa ja saa 9 1/2. Mutta sitten yliopistossa ei homma toimikaan niin ja vaikka älyä on, ei viitsi nähdä vaivaa, kun ei ole tottunut siihen. Hän keskeytti ja lähti töihin, tosin hänellä on myös tuplatutkinto, joten ammattikin on. Aikoo etsiä kadonneen motivaation ja opiskella työn ohessa myöhemmin.
Siis hän lopetti yliopiston? Ja väität, että hänellä on tuplatutkinto?
Tuplatutkinnon saa ammattilukiosta, ylioppilas&ammattikoulu, ja ammattitutkintoja voi olla useampia.
Oma lapseni ei koskaan edennyt edes yliopiston pääsykokeisiin eikä amk:ssa alkua pitemmälle, mutta on ollut ammattityössään valmistumisvuodesta lähtien.
Siis hän lopetti yliopiston? Ja väität, että hänellä on tuplatutkinto?