Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Villasukkien taitajaa paikalla?

Vierailija
07.01.2022 |

Vääntäisikö joku tomppelille rautalangasta, miten saisin neulottua ohuet, helpot villasukat itselleni ohuesta langasta. Lanka on valmiina (50 g = 260 m), mutta suoraan ohjetta tuon paksuiselle langalle en ole löytänyt. Voinko neuloa jollakin luotto-ohjeellani vain suuret, miesten koon sukat, mallaten tietysti jalkaterän pituuden oman jalkani mukaan. Saisinkohan niin neulomalla sattumalta suunnilleen omaan jalkaani sopivat? Olen neulonut villasukkia ennenkin, mutta aina orjallisesti ohjeen mukaan ja paksummasta langasta, eli en ole kovin harjaantunut soveltamaan. Yksiväriset sukat tulossa, joten mitään kuvioita ei tarvitse ottaa huomioon.

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkohan liian ohut lanka sulla sukkiin? Ja mitä materiaalia lanka? Jos on pelkkää villaa ja ohuen ohut lanka, ei maksa vaivaa tehdä sukkia kun kuluvat heti puhki. Korkeintaan nukkumissukat kannattaa sellaisesta tehdä.

Niin, en tiedä onko sitten ihan kuolleena syntynyt ajatus? Haluaisin ohuet, lyhytvartiset sukat kotikäyttöön, ei mitään saapassukkia tms. Mutta suuri vaiva menee kyllä hukkaan, jos eivät kestä ollenkaan!

Käyttösukissa on pakko olla keinokuitua noin neljäsosa, jotta ne kestäisivät. Puhtaasta villasta neulottu sukka kuluu nopeasti puhki. Onko Nalle-lanka liian paksu suunnittelemiisi sukkiin? Se kestää.

Meillä ei niin paljoa villasukkia käytetä, etteikö 100% villaisina kestäisi. Lasten sukat olen aina neulonut 100% villalangasta eikä ole yhdetkään hajonneet, vaikka olen pessyt koneessakin. Eli materiaalista olen eri mieltä.

Meillä taas villasukkia käytetään niin paljon, että mikään lanka ei loputtomiin kestä. Puhdas villa kestää heikoiten, ja kierrätyskuiduista tehdyt myös huonosti. Parhaiten kestää vanha 7veljes-lanka, 80-luvulta. Nykyinen lanka on ihan erilaista kuin silloinen lanka, jopa paksuus on eri. Ja nyt huomasin, että nyt kaupoissa olevat 7 Veljestä. langat olivat ihan erilaisia kuin muutama vuosi sitten ostamani langat, pehmeämpää ja ohuempaa!

Villasukat eivät hajoa pesukoneessa, vaan käytössä. Kuudesta perheenjäsenestä kolme käyttää villasukkia päivittäin, yksi käyttää kesäisin puuvillasukkia, mutta me muut kaksi olemme kesällä paljain jaloin tai villasukilla. Ja ne sukat kyllä kuluvat tässä käytössä puhki - mutta niitä voi parsia.

Minulla on erikseen yösukkia (unisukkia), jotka voivat olla heikommasta langasta tehtyjä. Ja vaikka niillä en kovin montaa askelta öisin ota, niin kyllä ne vaan minun hiekkapaperikantapäilläni (peritty ominaisuus) kuluvat.

Vierailija
22/23 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisten villasukkiin menee noin 150 g villalankaa.

Esim. 38 koon villasukn varteen tulee silmukoita 48 silmukkaa ( tavallisesta sukkalangasta).

Kannattaa katsoa erittäin tarkka ja selkeä villasukkiin neule ohje YouTube:sta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja, selkeä VILLASUKKIEN KOKO TAULUKKO löytyy googlesta . Ei voi epäonnistua.