Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

NELIAPILAT hu huu???

19.09.2006 |

Missäs kaikki ovat? Koneelle en ole ehtinyt minäkään ja luulin jo tiuppuneeni kärryiltä ,mutta ei täällä oo ehtiny vierailla muutkaan.

Monen monen sivun takaa löytyy edellinen ketju ,mutta jätin sen jo sinne ja laitan tässä uuden ,jos joku eksyisi kirjoittamaan.

Lalla on tainnut jo siirtyä plussanneisiin pysyvästi:))))))

Jään odottamaan jutunjuurta:)

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
05.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan kaikille. Syksyn väriloisto on upea. Joulua kohti lähdetään menemään. Tämä syksy-joulu väli tuntuu aina menevän hujauksessa, kun taas joulu-kesä väli on joskus tuskaisen pitkä.

Tervetuloa Risella neljännestä haaveilevien joukkoon!

Meillä on nämä asuntoasiat ihanteellisella mallilla. Muutettiin 2 kk sitten omaan vasta rakennettuun taloon, jossa tilaa (=siivottavaa) on riittävästi, eikä neljäs aiheuttaisi mitään järjestelyitä asumisen suhteen. Huone löytyisi tulokkaallekin. Auto jäisi meilläkin pieneksi.

Nyt 1 vuotiaan lähes kaikki tavarat ja vaatteet tallella, joten isoilta hankinnoilta vältyttäisiin muunkin suhteen.

Olen syönyt Cerazette (olikohan se oikein...)pilsuja, koska imetän vielä. Lopetin kuitenkin 2 vkoa sitten, eikä vauvan yritys ole vielä kunnolla käynnistynyt, mutta mahdollista se jo on. En tullut toimeen kyseisten pilsujen kanssa, koska koko ajan oli kuukautiset. Pari päivää väliä ja taas vuoto alkoi. Terveyssiteitä on vuoden aikana kulunut kiitettävä määrä.

Itselläkin tämä kuumeilu aaltomaista. Välillä tuskaisen haaveilevaa ja välillä siirtyy taka-alalle. Vauva ja muut alan lehdet luen kuolaten ja välillä muistelen menneitä synnytyksiä ja pelkään jo nyt mahdollisesti tulevaa.

Mukavaa päivänjatkoa! Sarppuli

Vierailija
42/51 |
05.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis pillerit, en imettämistä!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
05.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä keskimmäinen lapsi, 2001 syntynyt, on myös lievästi kehitysvammainen.

Itsekin kyllä panttaisin tietoa raskaudesta sukulaisilta siihen asti kun näkyisi väkisinkin. Tiedän, että esim oma äitini haluisi hirveästi meille vielä lapsia, mutta appivanhemmat olisi aivan kauhuissaan.

Vierailija
44/51 |
05.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä myös anoppi ja appi ois kauhuissaan. Oma äitini ois huolissaan lähinnä mun jaksamisesta.

Nooh...onhan noi muksut jo hyvän ikäsiä ja ymmärtävät mitä vauva tarkoittaa.

Vierailija
45/51 |
05.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kyseli raskautumisen " helppoudesta" . Meillä kaksi ekaa onnistui ekasta kierrosta ja kolmonen toisesta eli todella helposti tulin aiemmin raskaaksi. Nelonen ei vaan enää ole mennyt yhtä helposti, kaipa tuo kolmenkympin täyttyminen vaikuttaa osaltaan asiaan.

Tarvikeasiat ovat meillä kanssa ihan hyvällä tolalla. Meillä on kaikki jo kolmella lapsella käytössä olleet tavarat tallessa ja useimmat vielä ihan kohtuullisessa kunnossa. Kaukalo hommattiin kuopukselle uusi ja se on tällä hetkellä lainassa, mutta se varmaan kohta palautuu takaisin. Vaatteistakaan en juuri ole raaskinut luopua, vaikka tavallaan turha säästää kaikkea, kun mahdolliselle tulevalle vauvalle kuitenkin tulisi myös omia uusia varmaan. Mut onhan se kiva, että on riittävästi varavaatteita... =) Jonkin verran meiltä on ollut vaatteita ja tavaroita lainassa, mutta kun lapsia on noin parin vuoden väleillä niin melkein kaikki on koko ajan käytössä. Vaatteissakin tuntuu nykyään, että saa melkein siirtää kaapista seuraavalle, kun pieneksi jäävät. Varastossa on kyllä myös iso kasa tyttömäisiä vaatteita, joita keskimmäinen ei käytä ja tytöillä väliä 4½ vuotta niin ehtivät hetken olla varastossa. Tuntuvatkin ihan kuin uusilta, kun ovat välillä poissa silmistä. Joku vaate jo on alkanut kyllästyttää, kun tuntuu, että on koko ajan ollut jonkun päällä viime vuodet. Mutta kun säilytystiloja on toistaiseksi riittänyt, niin olen mielelläni kierrättänyt vaatteita lapselta toiselle. Säästyy siinä euro poikineen. Tosin nyt kun esikoinen on 6v, eniten käytetyistä vaatteista ei enää paljoa jää seuraaville (ulkovaatteista lähinnä), kun kulutus on niin kovaa. Meni jo vähän ohi alkuperäisen aiheen, mutta tässähän uutta jutun juurta. Kierrätetäänkö teillä lapselta toiselle vaatteita ja muita tavaroita?

Sitten oli juttua sukulaisten suhtautumisesta. Itsekin olen välillä surullisena miettinyt, että kukahan ilahtuisi oikeasti meidän vauvauutisestamme. Kolmannen kohdalla jo jotkut jätti onnittelematta ja hämmästelivät, että mitä te nyt vielä lapsia teette, kun on jo tyttö ja poika. Ärsytys! Raskaana olevalle ei kyllä kannattaisi kaikkia ajatuksiaan laukoa päin naamaa. Meilläkin mun vanhemmat varmaan surisivat mun jaksamistani, mutta vauva olisi varmaan synnyttyään heille todella rakas. Muiden sukulaisten reaktioita en viitsi edes ruveta arvailemaan, mutta kovin innostunutta vastaanottoa en kyllä odottaisi. Kovin aikaisin en varmaan vauvauutista paljastaisi, jos raskaaksi tulisin. Kolmosen kohdalla raskaus paljastui mun vanhemmille aika alussa, kun olin niin tolkuttoman huonovointinen juuri kun lomailimme yhdessä. Muille asia valkeni pikku hiljaa, kun alkoi jo näkyä päällekin päin.

Mutta välillä puheenvuoro muillekin. =) Pirteää syksyä!

Vierailija
46/51 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskautumisesta..

Esikoinen tuli yllätyksenä, olin 18 ja yo-kirjoitukset edessä, kauheat aamu-ja iltapäivä-oksentelut alkoivat heti alussa ja noh, vähän veivät keskittymistä siinä sitten! :) Keskimmäinen taisi tärpätä viidennestä ja kuopus kolmannesta. Vielä ei ole kuulunut kuukautisia, lopetin imettämisen vajaa 2 vkoa sitten. Kertokaapa muuten pahoinvoinneistanne raskausaikana!

Vauva-uutisista..

Meillä isovanhemmat ovat ottaneet asian aina hyvin vastaan (no paitsi sen ensimmäisen..hih!). Olemmekin jo alustavasti jutelleet mummuille ja papoille, että toivomme neljättä.. Muutama hengenhaukahdus on tullut, mutta muuten ovat ainoastaan tuota jaksamistä päivitelleet.

Tavaroista..

Kaikki tavarat, mitä ikinä on lapsille ostettukaan, on tallessa. Olen välillä lainaillut sittereitä, sänkyjä ja kaukaloa, mutten ole pystynyt kokonaan niistä luopumaan. Eli meillä vaatteet ja muut todellakin kiertää lapselta toiselle.. :)

No mutta, nyt ulkoilemaan! Mukavaa päivää kaikille! :)

Vierailija
47/51 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahaa uusia tullut...kiva kiva ,teretulemast vaan minunkin puolesta:)

Nyt täytyy muistella mitä just äsken luin...pinnistelee pinnistelee ,mulla on muisti kun kanalla ,todella hyvä ,mut pirun lyhyt:)))))

Asunnon koosta oli puhetta ,omiahuoneita ei kaikille riitä mutta sopu sijaa antaa. Eskoisella on omahuone ,tytöt jakavat saman ,mutta tällä menolla kun raskautta ei kuulu ,esikoinen ehtii lähteä opiskelemaan eikä välttämättä ole viikolla edes kotona muuten kun yöllä nukkumassa.

Vauva menisi ensimmäiset vuodet meidän makkarissa ja sit oliskin tilanne jo se et esikko lähtee inttiin...voi nyyh jo nytten ,mulla ei oo enää pientä poikaa.

Vauvatavarat:

Jotain on säästössä ,lähinnä tyttövauvan vaatteita ja leluja ,pinnasänky ja syöttötuoli ,juu ja vanna mitä kuopus tyttö 9v vieläkin käyttää ,eihän sinne kunnolla mahdu ,mutta leikkii siellä nukkeineen:)

Vaunut ,kaukalon ,sitterit sun muut joutuisi ostamaan uudestaan ,mutta ihanaahan se olisi. Täytyy myöntää ,että välillä tulee niitä netistä katseltuakin ,että minkälaiset haluaisi:)

Nykyisin saa todella hyvää tarpeellista tavaraa kirppareilta ,kuten juuri vaatteita ,ne ovat melkein kun uusia ja maksavat muutaman hullun kymmensenttisen.

Meillä onkin kuopuksen kanssa sellainen viritys ,että kun kirpparilla tulee vastaa siitejä pieniä vauvanvaatteita ,ostamme niitä nukelle sillä sopimuksella ,että jos meille vauva tulee hän luovuttaa ne vauvan käyttöön. Nauran itsekkin tätä touhua ,mutta käteväähän se on ,kuopus on tyytyväinen kun saa nukelle uusia vaatteita ja samalla kertyy varastoon niitä vauvaa varten. Jos sitä vauvaa ei tule ,ainahan voin ne viedä itse kirpparille ,sitten kun kuopuksen nukkeleikit ovat ohi:)

Oma (.) tänään kp26 /26 jos kierto on nyt normaali? Viimeksihän jostain syystä virui 68 ja se oli hermoja raastavaa:(

Ovistuntemuksia oli tuolla kp15 ja nyt on pms vaivannut ,että eiköhän ne menkat sieltä tule huomenna tai lähipäivinä.

Viikonloppu meneekin töissä kokonaan ,mutta toivottelen kaikille hyvät viikonloput ,palaan juttuun ensiviikolla:)

Vierailija
48/51 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tytöille on ikäeroa reilut 2vuotta (-00 ja -02) ja heillä vaatteet kiertää. Suoraa saa laittaa esikoisen pienet kuopukselle. Kuopukselta vaatteet menee nuoremmalle serkkutytölle. Poika siinä välissä (-01) saa sitten kaiken uutena ja häneltä ne on mennyt vuotta nuoremmalle serkulle tai kummitädin lapsille.

Joten vaatteet kyllä kiertää, mutta perheestä poiskin. Ei meillä tosin olisi tilaakaan säilytellä ja kyllähän vauvalle on ihana etsiä uutta kirppareilta ja kaupoistakin.

Minäkin netissä katselen salaa vaunuja ja mitä ihanuuksia niissä nykyään onkaan. Yllättävän paljon on muuttuneet siitä kun meille vaunut ostettiin -99.

Ja kyllä sitä nyt kolmen lapsen vauva-ajan jälkeen tietää että ihan kaikkea roinaa ei tarvita, yllättävän vähällä se vauva pärjää (kun vertaa noiden leikki-ikäisten tavaramäärään...).

Vierailija
49/51 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovasti on kierrätelty vaatteita ja tavaroita meilläkin. Paljon on tullut ostettua myös uutta. Kun jää pieneksi tai käyttöä ei enää löydy annan surutta pois sukulaisille, tuttaville jne. Tavaraa ja vaatettakin alkaa muuten kertyä hirmusesti. Säästän oikeastaan vain ihan jotkut itseni mielestä ihanimmat jutut. Että sillä ajatuksella en säästele, että jos vielä joskus uusi vauva tai taapero tätä tarvitsisi.

Kahden ensimmäisen kohdalla tulin minäkin raskaaksi heti. Kolmatta jouduttiin sitten puolisen vuotta yrittämään ja onnistuttiin sitten ovistikkujen avulla. Vaikuttaa todellakin varmaan myös tämä ikä. Ensimmäisten kohdalla olin 24v ja 25v ja kuopuksen kohdalla 31v. Nyt siis 32v. Neljännen yritys ei vielä käynnissä, mutta ajatus jyskyttää takaraivossa ihan koko ajan! Vanhemmat lapset on ollut pienen ikäeronsa takia paljon yhdessä ja toistensa tukena. Nytkin kaveripiiri ja kiinnostuksen kohteet paljolti yhteisiä. Ovat olleet erossa oikeastaan vain esikoisen ensimmäisen kouluvuoden, jolloin toinen jatkoi päiväkodissa. Sitten kun toinenkin meni kouluun, olivat jälleen viereisissä luokissa. Jotenkin tuntuisi mukavalta, että kuopuksellakin olisi läheinen sisarus, jonka kanssa ikäero ei olisi kovin suuri, jotta arkisia asioita tulisi touhuttua enemmän yhdessä.

Pakko muuten vielä sanoa, että kyllä nämä meidän isommat lapset myös tappelevat ja riitelevät keskenään niin, että oksat pois ja äidiltä menee hermot!! Mutta uskon, että sekin lähentää heitä ja toivottavasti aikuisina muistelevat naureskellen taisteluitaan. Kuis teillä? Tapellaanko teillä lasten kesken paljon?

Hauskaa viikonloppua kaikille ja touhuillaan muksujen kanssa jotain mukavaa! Sarppuli

Vierailija
50/51 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän nyt kommentoida, mitä muistan...

Asunnon koosta: meillä pitäis riittää neliöitten puolesta (n.200), mutta ,mutta... Meillä huoneet on isoja, pienin mh on 18 neliötä ja siis eihän tuohonkaan neliömäärään hirveen montaa noin isoo huonetta mahdu, meillä on alakerrassa isot tupakeittiö, olohuone ja julmetunkokonen (35 neliöö) makkari, vintillä on kaksi makkaria ja oleskelutila. Me asutaan vanhaa maalaistaloo remontin keskellä jo kolmatta vuotta! Mutta kyllä kai noita huoneita sitten jaetaan, jos tarvetta ilmenee. Eli kyllä tämä saa kelvata.

Autoasia on sitte varsinki isännän huolenaihe, kahdella vanhalla romulla ajellaan, juuri ja juuri nämä kolme ja me vanhemmat saadaan samaan kyytiin, mutta tiukkaa tekee jo nyt. Haaveilen vanhasta pikkubussista!

Ja kierrätys.

Ekat kaksi lasta on kaksoset, joten niiden kesken oli mahdoton kierrättää, mutta aina ostettiin käytettyä, jos vain löydettiin, me ei nimittäin koskaan olla oltu mitään hyvätuloisia ja vaikka oltaiskin, niin minusta kierrätys on ihan järkevääkin, ei pelkästään säästökysymys. Sukulaisilta on paljon saatu ja laitettu sitten sitämukaa kiertoon takaisin, kun on pieneksi jäänyt. Mä oon tosi huono niitä itselleni säilömään mihinkään komeroihin, mutta onpahan ollut muillekkin hyötyä! Ja osa noista kaksosten vaatteista on tämän pikkusen syntymän myötä ilmaantunut meille takaisin ja ihan käyttökelpoisia edelleen!!!

Ja mitäs vielä...

Raskautumisesta: " ekasatsi" tärppäs heti ekasta kierrosta pillereitten lopettamisen jälkeen. Ja kauan oltiin niin tyytyväisiä kahteen lapsukaiseen! Pari vuotta sitten olin jälleen raskaana, yritystä oli joitakin kuukausia (alle puoli vuotta), mutta se raskaus meni kesken 11 rv:lla. Tätä nuorimmaista taidettiin sitten muutama kuukausi työstää, ennenkuin tärppäsi. Ja nyt on ovet vauvalle olleet auki siitä lähtien, kun edellinen helmikuussa syntyi! Mutta imetän edelleen muutamia kertoja päivässä, yhdet olemattomat menkat on ollut synnytyksen jälkeen, että pitää tarkkailla tilannetta.

Iloista perjantaita ja alkavaa viikonloppua, velvolllisuudet kutsuvat!

Hemppa

Vierailija
51/51 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asutaan tällä hetkellä neliössä,95 neliöö. Ihan hyvin on mahduttu toistaiseks...pojat on samassa huoneessa ja neidillä oma huone. Tarkotuksemme ois tässä alkaa katseleen rivitalo asuntoo...asumme siis kerrostalossa.

Vauvan vaatteita ei tallessa paljon ole, mutta tarvikkeet saatais todennäköisesti mun siskolta ja miehen siskolta...kummallakin pari vuotiaat pojan viikarit.

Autoja on kaks, mutta mä kyllä luulen et toi ukko-kulta haluais isomman auton, johon mahduttais koko poppoo. Hehe...noi auto-asiat on miehille NIIN tärkeitä.

Ja sitten raskaaksi tulosta...eka muksu teki tuloaan 4kk, toinen 2kk ja kolmas 2kk, että ihan suhteellisen nopeasti oon raskaaksi tullu pilsujen jälkeen. Toivottavasti myös sitten kun aletaan neljättä yritteleen. Hyvät viikonloput kaikille Neliapiloille.