Tajusin että olen oikeasti aika tyhmä
Minua ei kiinnosta politiikka eikä muutenkaan maailman tilanteet. En mahda niille juurikaan mitään niin sen vuoksi en seuraa maailmaa.
En ole pystynyt enkä varmaan tule koskaan pystymäänkään opiskelemaan itselleni unelma-ammattia.
Minulla on kyllä kaksi amistutkintoa työllistäviltä aloilta. Ovat olleet ainoat jonne rahkeet riittäneet. Toinen niistä on laitoshuoltajan tutkinto. Teen kotisiivouksia. Siinä työssä olen hyvä ja osa asiakkaista on vaihtanut päiviä että saisi minut siivoojaksi. Oma siivousalan yritys olisi huippu mutten tule koskaan sellaista perustamaan koska en yksinkertaisesti vaan osaa sitä puolta yhtään. Siis paperitöitä ja raha-asioita. Saati että osaisin edes pistää koko firmaa pystyyn koska en ymmärrä näitä koukeroita mitä yritystoiminnan aloitus vaatii.
Kaikki naistenillat on tuskaa koska ystäväni ovat koulutettuja ihmisiä joiden ystävät myös koulutettuja. En voi juurikaan osallistua keskusteluihin koska ei hajuakaan esim jostakin rakennusten arkkitehtuurista tai lakiasioista, saati politiikasta. Toivon aina ettei minun mielipidettä kysytä ettei paljastuisi että olen ihan pihalla! Toki nyt muistakin siellä jutellaan mutta aina tulee joku aihe josta kaikki muut tuntuvat tietävän mutta itsellä ei mitään hajua mistä puhutaan.
Minulla on aikuisena diagnosoitu tarkkaavuuden häiriö ja on myös diagnosoimaton lukihäiriö joka ilmenee luetun ymmärtämisen vaikeutena.
Noiden vuoksi en tule ikinä selviämään mistään pääsykokeista.
Jos en ymmärrä vaikealukuista tekstiä suomeksi niin englanniksi sama tehtävä on täysin mahdoton. Tässä siis esimerkki miksi en läpäise pääsykokeita.
Kielipääni on surkea. Ymmärrän englantia jonkin verran ja osaan sitä vähän puhua mutten osaa kirjoittaa englantia yhtään. Inhoan tilanteita joissa on joku ulkomaalainen ja kommunikaatio hoidetaan englanniksi.
Tämäkin poissulkee monta ammattia ettei puhu sujuvaa englantia.
Minulla on hyvä tunneäly ja osaan lukea ihmisiä hyvin. Sen avulla olenkin elämässä pärjännyt.
Minulla ei ole aiemmin ollut tällaista alemmuudentunnetta mitä nyt vaikka aina onkin ollut fiilis että olen muita tyhmempi.
Miten päästä tästäkin yli?
Kommentit (10)
Jos olet kuitenkin kouluja käynyt, niin saahan siihen yrittäjyyteenkin koulutuksen.
Ei kannata heittää kirvestä kaivoon.
https://www.keuda.fi/koulutukset/yrittajan-ammattitutkinto/?gclid=EAIaI…
Mun mielestäni jo se, että tajuaa itse ettei ole niitä terävimpiä kyniä, on osoitus siitä, että tärkeissä asioissa on hoksottiminen paikallaan ja on perusfiksu ja pärjäävä ihminen. Maailma on nykyisin niin täynnä kaiken maailman osaamista, että olen itsekin tajunnut että en ole fiksu ja tajuan jatkuvasti vain vähemmän ja vähemmän asioista.
Olen huomannut, että mitä vähemmän vertailee itseään muihin, sitä tyytyväisempi sitä on tähän elämään. Vertailu vähemmälle ja pienistä asioista iloitseminen suuremmalle. Itse olen karsinut niin paljon tuttavapiiriäni ettei oikein ketään ole enää jäljellä. Ei sellainenkaan hyvä ole.
Minulla taas on niin päin, etten osaa lukea ihmisiä ja tunneäly on surkea. Inhottavia väärinkäsityksiä ja monenlaista haittaa siitäkin on. Kaikki pitäisi vääntää rautalangasta, en tajua vihjeitä enkä ilmeitä. Yhdenlaista tyhmyyttä tämäkin.
Kuuntele tai lue kirjat Supervoimani ADHD ja Täyttä elämää ADHD:n kanssa.
Minäkin taidan olla kun tarkemmin ajattelee.
Tekstisi perusteella voi varmuudella todeta ettet ole tyhmä. Kaukana siitä. Vaikutat hyvin fiksulta.
Monilla on oppimisvaikeuksia ja ongelmia ymmärtää teoriaa, mutta ovat löytäneet sopivat työt missä tarvitsee eniten käytännön taitoja.
"...rakennusten arkkitehtuurista tai lakiasioista, saati politiikasta...". Ei kakki ymmärrä tollasista asioista mitään, saatika kiinnosta muitakaan. Ei tarvitse olla oppimis ym. vaikeuksia.
Mitkä sinun kiinnostuksen aiheet on? Toisit niitä esille keskusteluissa ystävillesi.
Ihminen voi olla älykäs, muttei kiinnostunut "älykkäistä" asioista, kuten politiikasta. Oppimisvaikeus ei myöskään kerro älykkyydestä. Jos jotkin asiat tuntuvat ylivoimaisen vaikeilta, eivät ne johdu tyhmyydestä, vaan oppimishäiriöistäsi.
Kokeisiin on muuten yleensä mahdollista saada erityisjärjestelyjä, kuten lisäaikaa tai avustajan, jos on tarkkaavaisuus- tai lukihäiriöitä.
Vaikuttaa siltä, ettet usko pystyväsi oppimaan tiettyjä asioita, kuten paperiasioita ja englantia. Lukihäiriö varmasti vaikeuttaa varsinkin englannin oppimista hyvin paljon, mutta luultavasti se on silti mahdollista. Vaikka sen oppiminen kestäisikin paljon kauemmin kuin muilta, ei sen oppimisen mahdollisuutta kannata sulkea kokonaan pois, jos se avaisi haluttuja uramahdollisuuksia.
Oh hyvä myös huomioida, että oppiminen on paljon helmompaa niille, jotka uskovat pystyvänsä oppimaan sen tietyn asian. Jos menestys tuntuu epävarmalta, on paljon vaikeampaa pitää yllä motivaatiota, koska voi tuntua että aika kuluu hukkaan. Tämänkään ei kannata antaa lannistaa, vaikka onkin tärkeää tiedostaa, kuinka paljon aikaa jonkin asian oppimiseen itseltä kuluisi.
Lopuksi sanottakoon, että tunneäly on myös tärkeä älyn osa-alue. Mahdollisesti jopa tärkeämpi kuin muut, koska se mahdollistaa yhteistyön ja ihmisten ymmärtämisen.
Mun tuntemat monet koulutetummat ei oo mua fiksumpia ainakaan yleissisivistyksessä. :D Ehkä niissä aineissa mitä on lukenut, mutta muuten mulla enemmän tietoa asioista. Voihan sitä lukea vapaallakin, mitä haluaa.
Kuulostaa ettet ole tyytyväinen elämääsi, voit mennä vaikka polkuopiskelijaksi, tai tehdä avoimessa yliopistossa kursseja ja kattoa innostutko yhtään. 2 ammattia on jo tosi hyvä suoritus, voi olla jopa parempi kuin 1 korkeampi tutkinto, riippuen vähän kaikesta, ja yrittäjäkursseja on ihan amistasollakin tarjolla paljon, sinne kannattaa mennä jos haluaa oppia yrittäjyyttä.
On jo melko älykästä tajuta oman ajattelukykynsä rajallisuus. Se voi olla jopa voimavara.
Itse joskus kuvittelin olevani älykäs ja koulussakin kaikki sanoivat, että olen osaava. Sitten menin oikeaan maailmaan eikä mikään onnistunut enkä tajunnut mitään. Sitten kaikki meni pieleen, kun olin luullut yhtä ja tehnyt sen mukaan tavoitteet. Olisipa heti alusta tajunnut olevansa tyhmä.
Keskity siihen, missä olet hyvä. Kehitä hyviä puoliasi edelleen. Ole myös aina ystävällinen ja kohtelias. Lopeta myös itsesi vertailu muihin aina heti lähtökuoppiinsa. Mitä sitten, jos olet vähän damimmasta päästä. Jonkunhan sielläkin pitää olla. Moni fiksu ihminen voi olla vaikka kuinka ilkeä ja rasittava ihmisenä. Kaikki eivät ole kaikkea.