Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyrrrrh! Olen Britanniassa vaihto-opiskelemassa ja kämpässä lämmintä 14 C

Vierailija
07.01.2022 |

Kun pyydän kiertämään lämmitystä isommalle niin kämppikset sanovat vaan että pue enemmän päälle...

Tännehän jäätyy!

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkuissa on täysi kesä jo helmikuussa sitten.

Vierailija
42/56 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene kuumaan kylpyyn sähköpeiton kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menepä sanomaan heille siellä, että Suomessa meillä on tuo asia tuhat kertaa paremmin. Nauravat sinut suonsilmään! Itä-Euroopassako muka voisi tuokaan asia olla paremmin kuin heillä...!

Been there, done that.

Hollantilainen vaihto-opiskelijamme ihmetteli, miten meillä voi olla näin lämmintä vaikka ulkona on -27. Samaa ihmetteli belgialainen. Heillä ei kuulemma koskaan ole talvella kotona niin lämmintä, että voisi olla t-paidassa ja ilman sukkia. Vastavierailulla omat lapseni vahvistivat, että heidän kotinsa olivat tosiaan järkyttävän kylmiä talvella.

Vierailija
44/56 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kesäkäyttöön rakennetussa kesämökissä Keski-Suomessa. Ulkona -10 ja sisällä +25. Kaksikerrosikkunat. Takkatuli räiskyy.

Vierailija
45/56 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eristys ja kaksinkertaiset ikkunat... Mutta ei niitä taideta koskaan Englannissa koskaan ottaa käyttöön! Kunnon lämmitysjärjestelmistä puhumattakaan!

Mutta edellä ovat omasta mielestään rakentamisessa siellä. Turha tulla jonkin "ry ss än" muuta heille väittämään...

Olen asunut sumujen saarella minäkin...

Höpö höpö, meillä on kaksinkertaiset ikkunat ja lattialämmitys. Kyllä täälläkin ihan moderneita taloja osataan rakentaa mutta fakta on että valtaosa taloista on 100-500 vuotta vanhoja ja siten aika vetoisia.

Vierailija
46/56 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama se oli aikanaan Saksassa mulla.

Vierailija
47/56 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikainen kevät tulee kirjoitti:

Enkuissa on täysi kesä jo helmikuussa sitten.

No siis kevät tulee aiemmin, mutta kesä ei. Sellaista "kevättakkikeliä" on Briteissä ison osan vuodesta, myös talvella mutta t-paitakelit on aika samoissa, kun Suomessa vaikka ollaan Etelä-Suomea 1000km etelämmässä. 

Vierailija
48/56 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Britannia ja Irlanti ovat kehitysmaita.

Britannia enämmän, hehän eivät edes puhu kunnolla

Vierailija
49/56 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eristys ja kaksinkertaiset ikkunat... Mutta ei niitä taideta koskaan Englannissa koskaan ottaa käyttöön! Kunnon lämmitysjärjestelmistä puhumattakaan!

Mutta edellä ovat omasta mielestään rakentamisessa siellä. Turha tulla jonkin "ry ss än" muuta heille väittämään...

Höpö höpö, meillä on kaksinkertaiset ikkunat ja lattialämmitys. Kyllä täälläkin ihan moderneita taloja osataan rakentaa mutta fakta on että valtaosa taloista on 100-500 vuotta vanhoja ja siten aika vetoisia.

Joillain harvoilla on, mutta se kaksoislasitus on Briteissä luksusta, mutta Suomessa kolmoislasitus on normi. Asuin mäkin Helsingissä 1800-luvulla rakennetussa talossa, mutta ei siellä mitään vetänyt, kun ikkunat on uusittu moneen kertaan talon rakentamisen jälkeen, viimeksi 00-luvulla. Kyse on vaan siitä mihin ihmiset on tottuneet ja mitä osataan vaatia. Briteissä sitä vaan pidetään normaalina, että sisällä on talvella 15c.

Vierailija
50/56 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun briteissä, kämpässä ei lämmistystä päällä ja sisällä 21.2. Asunto valmistunut 2021, 75 neliötä. Muuta uuteen taloon niin häviää nuo ongelmat. En ymmärrä tuota valitusta surkeista asunnoista kun tähän voi täysin itse vaikuttaa. 

Vierailija
51/56 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun olin Skotlannissa huhtikuussa ysärillä. Koko ajan satoi ja kämpässä helkkarin kylmä.

Kyllä mä silloin ihmettelin, että miten tää kansa on niin ylpeitä saavutuksistaan ja historiastaan kun nykypäivänä palellaan horkassa sisätiloissa.

On niin vanhoihin tapoihin ja systeemeihin jämähtynyt tuo kansakunta.

Silti mä rakastan Britanniassa matkailua😊.

Ap saanut hyviä neuvoja yllä, mulla ei ole parempia. Tsemppiä sinne.

Vierailija
52/56 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillain harvoilla on, mutta se kaksoislasitus on Briteissä luksusta, mutta Suomessa kolmoislasitus on normi. Asuin mäkin Helsingissä 1800-luvulla rakennetussa talossa, mutta ei siellä mitään vetänyt, kun ikkunat on uusittu moneen kertaan talon rakentamisen jälkeen, viimeksi 00-luvulla. Kyse on vaan siitä mihin ihmiset on tottuneet ja mitä osataan vaatia. Briteissä sitä vaan pidetään normaalina, että sisällä on talvella 15c.

Double glazing vaikuttaa olevan kuitenkin aika yleinen, tullut vastaan useassa katsomassani vuokrailmoituksessa. Tai sitten on käynyt hyvä tuuri ilmoituksia selatessa.

Monissa suomalaisissa ikkunoissa taitaa olla vielä niiden lasielementtien välissä eristävä ilmatila, jolloin lämpö ei niin herkästi karkaa tai veto tule suoraan sisään.

Vierailija
53/56 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallisia kaksilasisia ikkunoita Suomessa on vain joissain vanhoissa taloissa. Ja silloin lasien välissä on reilu ilmatila joka eristää kohtalaisesti. Uusissa lämpölaseissa on kaksi elementtiä, joista toinen ns. lämpölasi jota ei voi avata. Siinä on kolme lasia siis.

Muutama vuosikymmen vanhoissa taloissa voi olla kolminkertaiset tavalliset lasit tai nelinkertaiset niin kuin tässä omassa 80-luvun talossa. Nelinkertainen ikkuna lienee aika lailla yhtä lämmin kuin moderni lämpölasi-ikkuna. 

Yksinkertainen lasi on karu ajatus vaikka asuisi jossain vähemmän kylmässä maassa kuin Suomi. Ohut poka ja varmasti vetää ja huurtuu ja kosteus tiivistyy jne. Minulla on varastossakin kaksinkertaiset lasit vaikkei siinä ole edes lämmitystä

Vierailija
54/56 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä asuin pienessä opiskelijahuoneessa, jossa oli yksinkertainen ikkuna. Aamuisin heräsin, kun ikkunaan tiivistynyt vesi oli valunut ikkunalaudalle ja siitä tipahteli kokolattiamatolle. Mahtoi olla kivat homeet siinä talossa. Asuntoa lämmitettiin aamuisin ja iltaisin pari tuntia. Ilmanvaihto ei toiminut kovin hyvin ja koska huone oli pieni, oli ilmanlaatu ihan kamala. Kerran proffa kertoi, että hänen nuoruudessaan ne ikkunat olivat aamuisin jäässä sisäpuolelta, eli meillä oli asiat vielä ihan hyvin.

Vierailija
55/56 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokemusta useiden satojen vuosien ikäisistä taloista ei ole, mutta 100-150 vuotta ei kyllä tarkoita, että rakennuksen tarvitsisi olla hatara.

Englantilaiset sukulaiseni tätä aina hämmästelevät 120-vuotiaassa puutaloasunnossamme, joka ei ole ollut aikansa kalleinta rakennuskantaa, vaan ihan työväen asuntoja. (Meillä on kolmesta pienestä asunnosta vuosikymmenten mittaan yhdistetty isompi.) Taloja remontoidaan ja perusparannetaan vanhaa arvostaen.

T ohis

Vierailija
56/56 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokemusta useiden satojen vuosien ikäisistä taloista ei ole, mutta 100-150 vuotta ei kyllä tarkoita, että rakennuksen tarvitsisi olla hatara.

Englantilaiset sukulaiseni tätä aina hämmästelevät 120-vuotiaassa puutaloasunnossamme, joka ei ole ollut aikansa kalleinta rakennuskantaa, vaan ihan työväen asuntoja. (Meillä on kolmesta pienestä asunnosta vuosikymmenten mittaan yhdistetty isompi.) Taloja remontoidaan ja perusparannetaan vanhaa arvostaen.

T ohis

Oletan, että tässä on tosiaan kyse reilun sadan vuoden ikäisestä suomalaisesta puutalosta, jossa on myös eristeitä kunnolla ja lisätty remontteja tehdessä.

Vanha englantilainen kivimökki ei tosiaan ole kovinkaan eristetty. Yhdessä kylässä näin kerran kävellessäni kun ulkopinnan rappaus oli vähän murtunut ja alta pilkisti ihan vain risuja ja savea. Kunnon eristeitä ei siis välttämättä löydy ainakaan ulkopuolelta, sisälle voi toki tehdä remonttia jos talo ei ole suojelukohde.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yksi