2v lapsi jäljessä puheenkehityksessä
Osaa ja ymmärtää parikymmentä sanaa. Kai. En voi olla täysin varma kuinka paljon ymmärtää, mutta ei ainakaan vastaa kysymyksiin eikä toimi ohjeiden mukaisesti.
Lapsi tykkää katsoa Kaapoa ja neuvolassa suositeltiin katsomaan välillä jotain lastenohjelmaa josko se auttaisi puheenkehityksessä. Kokeilin huvikseen näyttää englanninkielistä Kaapoa. Lapsi ei tykännyt yhtään. Tarkoittaako tuo nyt, että hän ymmärtää siitä suomenkielisestä puheesta niin paljon enemmän, ettei tuo englanninkielinen kelpaa? Eikä pelkkä visuaalinen antikaan riitä. Vai eikö vaan tykännyt eri ääninäyttelijöistä ja äänistä?
Olen ajatellut, että ei tuo siitä suomenkielisestäkään puheesta ymmärrä kuin muutaman sanan, mutta ehkä sitten ymmärtääkin? Toisaalta eipä tuo tykkää katsoa mitään muuta suomenkielistä lastenohjelmaa kuin Kaapoa. Eli ehkä se kuitenkin on vaan tottumuskysymys, pitää olla tuttu ohjelma ja tutut äänet.
Kommentit (28)
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 13:35"]
Ap et kerro mitään kirjoista. Luetaanko teillä mitään kirjoja? Me tytön kanssa monta kertaa päivässä maataan sängyllä tyttö kainalossa ja luetaan paljon kirjoja.
Ostan niitä kirpputorilta uuden kasan joka kuukausi ja tyttö lukee niitä tosi mielellään. Yhtä ainuttakaan lastenohjelmaa ei olla katsottu koskaan, ikää hänellä 1,5v ja sanoja yli 20. Meillä ei ole edes tvtä.
Oikeastaan hän ei muuta tekisikään kuin lue niitä.
[/quote]
Paljon ollaan luettu kirjoja vauvasta lähtien. Lapsi tykkää, että osoitan ja nimeän hänelle asioita niistä. Muutamat sanat ovatkin sieltä tarttuneet. Ap
Oletko sinä se sama nainen, joka kirjoittaa tämän aloituksen noin kerran kuussa? Jos olet ihan uusi ap niin sitten ei mitään, mutta jos olet se sama niin minä olen huolissani sinun mielenterveydestäsi. Tyyli ja sisältö ainakin ihan sama...Ei mulla muuta.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 13:44"]
Et varmaan edistä lapsen puheen kehittymistä jos näytät hänelle nyt englannin kielisiä sarjoja.
[/quote]
Kyseessä oli kertaluontoinen kokeilu, miten lapsi reagoi. Huomaako edes kielen muuttumista. Onko Kaapoa muuten vaan kiva katsoa, onko kielellä mitään väliä. Ap
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 13:45"]
Kyllä 2 vuotiaat tosiaan yleensä ymmärtää puhetta. Neuvolan neuvo on hölmö, tässä omani: nimeä lapselle maailmaa, osoita ja sano lamppu, matto, puu, kukka, eläin kirjasta tai eläinleluja voi nimetä myös. Kun tarpeeksi toistaa niin lapsi oppii nopeaan. Kirjasta voi myös kysyä, missä on kissa ja lapsi osoittaa sormella, eläinten etsiminen krjasta on hauskaa. Aluksi voit osittaa aina itse eläintä jis lapsi ei heti ymmärrä leikin tarkoitusta.
Kun puet kerro lapselle, nyt puetaan hanskat, laitetaan pipo päähän yms. Lapsi vaatii puhetta oppiakseen vuorovaikutusta aikuisen kanssa. Puhu selkeästi ja tarpeeksi hitaasti ja toista toista kaikkia vaan uudestaan ja uudestaan. Kun lapsi yrittää sanoa jotain voit tukea sanomalla itse lapsen tarkoittaman sanan. Esim. Lapsi sanoo "mam" ja kurkottaa maitolasia vastaat " joo tässä sinulle maitoa"
[/quote]
Näitä kaikkia olenkin tehnyt ja saanut ohjeita näistä. Lastenohjelma oli yksi ohje siinä joukossa. Sanoja olen toistanut monen monituista kertaa. Jotkut sanat on kuullut satoja kertoja, eikä tunnu oppivan eikä ymmärtävän. Ei pyytäessä osoita kirjasta tai huoneesta niitäkään asioita mitä osaa. Ap
Kaikki kaksivuotiaat eivät todellakaan puhu vaikka ymmärtävät varmasti enemmänkin kuin 20sanaa. Ihan lähipiirissä on kaksi jo aikuista miestä, jotka alkoivat puhua nelivuotiaina.
Lapsenlapseni ei puhunut 2,5 vuotiaana, kunnes yhtenä päivänä tuli viisisanainen, aivan selvästi lausuttu lause.
Esim muutto saattaa taannuttaa. Oma lapseni puhui puolitoistavuotiaana. Sitten muutettiin ja puhe katkesi kuin seinään. Tulihan se puhe takaisin korkojen kanssa:D
On kuitenkin hyvä tutkia, jos lapsella on vaikka mutismi, myös valikoiva mutismi voi olla kyseessä. Nämä ovat vaikeasti kuntoutettavia, mutta apua kyllä saa. Meillä on hyvä neuvolajärjestelmä, joka seuloo kuntoutusta tarvitsevat.
kuulo? ymmärtääkseni kuulossa voi olla myös sellaista häikkää, joka ei niissä perustesteissä näy, mutta vaikeuttaa kuullunymmärtämistä huomattavasti. selvittelisin tuota tarkemmin ja vaatisin testit.
tukiviittomat kokeiluun? muutama sellainen helppo ja kuultua tukeva (siis toki sanot ääneen aina myös) usein toistuviin tilanteisiin (syöminen, vessa jne.) näitä kokeilisin, vaikka kuulo olisikin ok. mitään haittaa ei niistä voi nykynäkemyksen mukaan olla.
taustahälytön ympäristö, jos siinä kuulossa/erottelussa häikkää: eihän telkkari kuulu taustalla kun puhut tms.
Mun toinen poika ei osannut 2-vuotiaana sanoa kun äiti ja auto. Kaikki muu oli ööö - äää- tms. Olin ihan varma, että jotain vikaa tässä tyypissä on. Esikoinen - tyttö- sanoi alle 2-vuotiaana jo usean sanan lauseita. Noh, hyvin oppi lopulta ja nyt teininä vois joskus olla hiljaakin.
Kertomasi perusteella 2-vuotiaasi on ihan normaali puheen kehitykseltä. Lapset kehittyy todella eri tahtiin ja normaalin rajoihin mahtuu todella paljon vaihteluita. Lepo vaan.
Kyllä 2 vuotiaat tosiaan yleensä ymmärtää puhetta. Neuvolan neuvo on hölmö, tässä omani: nimeä lapselle maailmaa, osoita ja sano lamppu, matto, puu, kukka, eläin kirjasta tai eläinleluja voi nimetä myös. Kun tarpeeksi toistaa niin lapsi oppii nopeaan. Kirjasta voi myös kysyä, missä on kissa ja lapsi osoittaa sormella, eläinten etsiminen krjasta on hauskaa. Aluksi voit osittaa aina itse eläintä jis lapsi ei heti ymmärrä leikin tarkoitusta.
Kun puet kerro lapselle, nyt puetaan hanskat, laitetaan pipo päähän yms. Lapsi vaatii puhetta oppiakseen vuorovaikutusta aikuisen kanssa. Puhu selkeästi ja tarpeeksi hitaasti ja toista toista kaikkia vaan uudestaan ja uudestaan. Kun lapsi yrittää sanoa jotain voit tukea sanomalla itse lapsen tarkoittaman sanan. Esim. Lapsi sanoo "mam" ja kurkottaa maitolasia vastaat " joo tässä sinulle maitoa"