Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä "hoitokokous" tarkoittaa v-lestadiolaisilla?

Vierailija
28.04.2015 |

Tuli mieleen kysyä täältä kun vanhemmilta ei tietoa saa. Kumpikin vanhemmistamme on entinen lestadiolainen. He erosivat herätys liikkeestä ennen kuin yksikään meistä lapsista oli syntynyt. he eivät ole paljoa niistä jutuista meilel kertoneet, mutta sen verran että jotain rankkoja juttuja he olivat kokeneet jonka takia lähtivät pois. Yhtenä syynä isämme lapsuuden perheen kokemat rankat hoitokokoukset joskus aikoinaan, ties milloin. Itse en ole siis elänyt lestadiolaisuudessa koskaan ja siksi kiinnostaisi asia, kun tuntuu niin voimakkaalta asialta yhä edelleen omille vanhemmillekin tämä.  Mutta meilel lapsille he eivät vieläkään jo ikääntyneinä halua puhua.

Uskaltaako täällä joku kertoa?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

15 lisää vielä, että kyse oli tuolloin ainakin siitä, että isä oli ostanut telkkarin. Hän olikin jo päättänyt irrottautua liikkeestä. En tiedä käsiteltiinkö samassa kokouksessa esimerkiksi vanhempien parisuhdetta tai puututtiinko siihen, että lapsien tulo oli pysähtynyt.

Minä itkin synnintuskissani tuttavaperheen äidin esiliinan helmoissa, kun olin nähnyt vilauksen Tom&Jerry-piirretystä ja pikkuveljetkin katsoivat telkkaria ihan avoimesti. Kysyin neuvoa miten ihmeessä voin elää perheessä, jossa on telkkari ja joudunko nyt kadotukseen, kun näin ohjelmaa. Sain vastauksia siitä kuinka pitäisi mennä toiseen huoneeseen ja pitää huoli edes oman sielun puhatudesta, Jumala näkee kyllä sydämeen.

Isä erosi liikkeestä. Vuoden päästä minä itsekin. Vaikka olin vasta 12-vuotias, tein sen päätöksen ihan itse, koska en kerta kaikkiaan voinut enää uskoa niin julmaan Jumalaan enkä pitänyt ihmisten luomia sääntöjä enää oikeina. Olin muutenkin tulossa siihen ikään, että maalliset kaverit olisi pitänyt jättää kokonaan ja seurustella vain uskovien kanssa. Rippileiristä oli puhetta ja sen olisi saanut käydä vain yhdessä paikassa. Yksinkertaisesti liian monessa asiassa liian moni seikka "mätti" eikä käynyt järkeeni.

Äiti ja pienemmät sisarukset lähtivät sitten viimeisinä ja jouduimme tosiaan "sidotuiksi". Entiset ystävät ja sukulaiset eivät enää tervehtineet emmekä olleet tervetulleita kyläilemäänkään. Äiti on kertonut, että ensimmäiset vuodet olivat äärimmäisen raskaita, kun koko elämä piti aloittaa uudelleen. Uudet ystävätkin piti löytää ja kestää se, että jopa omat sukuaiset lakkasivat pitämästä yhteyttä.

Vierailija
22/26 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jätin vl-uskon nuorena juuri 80-l. vl-kuohunnan vuosina. Olin onnekas, sillä vanhempani eivät muuttaneet suhtautumistaan minuun, vaan olin yhtä rakas lapsi ja aina tervetullut kotiin kuin ennenkin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotta menneisyys saataisiin puhdistettua, vl-ihmisten kannattaisi puhua menneisyydestä sen kaikessa heikkoudessaankin avoimesti. Näin he voisivat jatkaa puhtaammalta pöydältä.

Vierailija
24/26 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ons nää ne ahtaanportin iltamat, vai? 

Vierailija
25/26 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 11:42"]Käsittääkseni lestadioaliset kulluvat Suomen kirkkoon, ovat siis ev.lut.kristittyjä. Miten voi kirkko olla vaan hiljaa lestadiolaisten harjoittamasta painostamisesta? Onhan piispat puuttuneet Nokia Mission parantamis-oppeihin ja Pirkko Jalovaaran huu-haa tilaisuuksiin kieltämällä ne kirkon tiloissa.

Onko lestadiolaisilla joku koskemattomuus-suoja kirkossamme? Turha vissiin kysellä, eivät piispat tätä lue...
[/quote]

Vl:t tuo kirkkoon todella paljon rahaa. Kirkko ei uskalla kritisoida lestadiolaisuutta, koska menettäisi ison osan tuloistaan, jos lahko päättäisi sanoa itsensä irti.

Koomista, että muinoin lestadiolaiset eivät saaneet edes käydä kirkossa, jollei saarnaamassa ollut vl-pappi. Eikä tulisi (vielä tänä päivänään) kuuloonkaan, että vl-lapset saisivat käydä seurakunnan pyhäkoulussa.

Vierailija
26/26 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin polttaa silmi lukea näitä ja muistaa omaa lapsuuttaan. Ihan varmasti on olemassa ihmisiä, jotka ovat onnellisia tässä yhteisössä, mutta minä en sitä ole kokenut. En kerta kaikkiaan voi ajatella mitään hyvää ensireaktiona, kun kohtaan vanhoillislestadiolaisen ihmisen. Ensimmäisenä käy mielessä miten paljon hän piilottaa ahdstavia kokemuksia ja miten jyrkästi hän uskoo kadotuksen omaksi muut kuin oman sakkinsa.

Ja miten ahneita ne ihmiset ovatkaan! Kaikki kuolevat yksinäiset sukulaistädit piiritetään tiukasti, että perintö varmasti jaetaan omille lapsille viimeistä puukauhaa myöten.