Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voimakas esiintymisjännitys ja beetasalpaajat

Vierailija
07.01.2022 |

Kysymys teille, jotka olette saaneet jännitysoireisiin beetasalpaajia: saitteko reseptin helposti? Aiheuttaako sivuoireita? Oliko lääkkeestä apua?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Propral on ihan ok, itsellä sivuvaikutuksena suu kuivuu ihan jäätävästi joten vettä pakko hörppiä joskus jopa kesken puheen.

Tämä on minullakin se ainoa sivuvaikutus. Kannattaa testata etukäteen lääkettä. Varsinkin jos ryhtyy käyttämään propralia säännöllisesti, se saattaa aiheuttaa suun kuivumista ja puheesta tulee sen takia sössötystä.

Eli maltillinen annostus (10, 20 tai 40 mg) tuntia ennen kuin varsinainen esitys on. Samalla voi välttää suuta kuivattavaa kahvia ja juoda vaikka rauhoittavaa kamomillateetä.

Propral-reseptin saa helposti, koska ko. lääke ei aiheuta fysiologista riippuvuutta. On monen jännittäjän pelastus.

Vierailija
22/29 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain helposti reseptin. Ei auta kuitenkaan yksin ja en viitsi ottaa enempää kuin 40mg koska en halua sykkeen ja verenpaineen laskevan liian alas. Lisänä opamox 15mg ja siihenkin kyllä sain helposti reseptin ja uusittua myös. Kannattaa rohkeasti pyytää apua jännitysoireisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilin kerran ja suu kuivui todella järkyttävän paljon. Ei enää koskaan.

Vierailija
24/29 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Propral on sen tyypin betasalpaaja, joka toimii tuohon tarkoitukseen. Jännitystä se ei välttämättä poista, mutta se poistaa jännityksen aiheuttamat oireet kuten punastumisen, vapinan ja sydämmentykytyksen. On todella suuri apu monelle ja lääkäriltä hyvin helppo saada.

Korjaan tähän sen verran, että propral ja muut beetasalpajat poistavat normaalin esiintymisjännittämisen rajoissa ilmenevän oirehdinnan. Jos kyseessä kuutenkin on varsinainen sosiaalisten tilanteiden pelko, ei beetasalpajista pelkästään yleensä ole apua esiintymistilanteisiin. Minulla esimerkiksi auttaa vasta bentsot, eikä nekään liian miedolla annostuksella.

Vierailija
25/29 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on määrätty 10 mg tabletit, mutta usein riittää jo puolikas tuosta tabletista viemään pahimman jännityksen.

Ei toki liikaa ole se 10 mg, jos vaikka senkin ottaisin, joskus otankin.

Minulla propral lähinnä rauhoittaa liian kovaksi yltyvän sykkeen jännitystilanteessa.

Ei kädet, eikä polvet vapise. Ja kun tuon tiedän, niin mielikin on rauhallisempi.

Itse ainakin sain ihan helposti reseptin. Turha sitä on kärsiä, kun apuakin löytyy.

Vierailija
26/29 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut tämä on käytännössä pelastanut. En enää jännitä esiintymistä niin paljon. Minulla oli voimakkaat ulospäin näkyvät jännitysoireet, saatoin olla hyvin punainen. Jopa tuo oire hävisi. Sivuoireita ei juurikaan ole, joskus ehkä ollut vähän vilu, joka saattaa liittyä sydämen sykkeen laskuun. Itse olen kyllä harrastanut raskastakin voimailuliikuntaa lääkkeen vaikutuksen alaisena ja minulla se vaikutus on pikemminkin sellainen, että syke ei nouse, eikä hengästytäkään. Aerobinen suorituskuky saattaa vähän heikentyä, mutta muuten sujunut hyvin.

Vierailija
27/29 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä mitä hyötyä siitä voisi olla. Minullekin sitä tyrkytettiin, mutta otin rauhoittavat. Ongelma oli nimenomaan jännityksen aiheuttama huono olo. Punastelu, hikoilu ym. oli sivuoireita, joiden kanssa olisin voinut elää.

Vierailija
28/29 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parhaiten auttaa mokaus-altistus. Kun toteutat tahallasi esityksessäsi ne pahimmat pelkosi ja mokasi, niin huomaat, että maapallo pyörii sittenkin! Paras keino päästä esiintymispelosta on tehdä mokat oikeasti ja päästä katharsiksen kautta voittoon.

Ketään yleisössä ei kiinnosta, mitä siellä höpiset tai väriseekö äänesi. Kukaan ei muista sitä huomenna.

Tämä ei sovellu kaikkeen esiintymiseen, esim sellaiseen, jossa ei voi tehdä hirveästi virheitä. Vaikkapa klassisen musiikin esitykset ammattilaisilla.

Tietysti yksi keino toteuttaa tämä olisi kotona esiintyminen pelkälle kameralle.

Vierailija
29/29 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse joudun ottamaan 60mg annoksen. Jännää, että joillakin riittää 10mg.

Mulle riittää 2,5 mg. Neljäsosa 10 mg:sta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan neljä