Voimakas esiintymisjännitys ja beetasalpaajat
Kysymys teille, jotka olette saaneet jännitysoireisiin beetasalpaajia: saitteko reseptin helposti? Aiheuttaako sivuoireita? Oliko lääkkeestä apua?
Kommentit (29)
Luulisi, että jos ottaa beetasalpaajaa, esitys kärsii.
Propral on sen tyypin betasalpaaja, joka toimii tuohon tarkoitukseen. Jännitystä se ei välttämättä poista, mutta se poistaa jännityksen aiheuttamat oireet kuten punastumisen, vapinan ja sydämmentykytyksen. On todella suuri apu monelle ja lääkäriltä hyvin helppo saada.
Beetasalpaajia sai helposti, auttoivat jonkin verran. Sivuvaikutukset olivat lieviä, lähinnä fyysiseen suorituskykyyn liittyviä.
Ei kärsi, eivät turruta. Salpaavat vain ulospäin näkyvät jännitysoireet. Lääkäri osaa kertoa sinulle kyllä tarkemmin 👍
Ei kärsi varsinaisesti. Beetasalpaaja ei poista kokonaan esiintymisjännitystä, mutta se rauhoittaa sykettä ja ylikierroksilla olemista sen verran, että esiintyminen on mahdollista.
Olen käyttänyt beetasalpaajia mm. väitöstilaisuudessani. Toki niihin pitää totutella etukäteen, että tietää oman kehonsa reaktion.
Resepti oli helppo saada, puhuin esiintymisjännityksestä lääkärin kanssa (minulla jännitystilanne esim. niin pahana välillä, että olen pyörtynyt ihan normaalissa luokkatilanteessa esitelmää pitäessä).
Mitään hengästyttävää urheilua ei samana päivänä kannata yrittää harrastaa. Syke ei nouse ja hengästyttää. Joskus hikoiluttaa myös.
Pieni annos propralia auttaa mulla 10-20mg, jotkut tarvitsevat enemmän.
Pieni annos ei myöskään hengästytä ainakaan minua.
Käsittääkseni saa helposti. Auttaa itsellä tykytykseen, punastumiseen ja äänen/käsien tärinään. Tartten kyllä ite bentsoa lisäksi siihen itse jännitykseen.
Saa helposti ja kyllä siitä apuakin on. Itse käytän L-teaniinia eli ihan luontaistuotetta, jos pitää rauhoittua.
Onko reseptiä mahdollista saada julkisesta terveydenhuollosta vai pitääkö kääntyä yksityisen puoleen?
Itse käytän viinaa. Huikka taskumatista ja johan alkaa esitys luistaa. Suosittelen!
Lääkäri sanoi kun kirjoitti Propral reseptin että lääkettä käyttävät mm.puhujat, ampujat ja juontajat ihan yleisesti.
Itsellä auttaa lievään jännitykseen, mutta jos oikein huono päivä niin sit pakko jäädä pois koulusta tms. :/
Saa helposti. Kävin työterveydessä ja lääkäri oli todella ymmärtäväinen. Voisi jopa sanoa, että lääke on jollain tavalla jopa pelastanut elämäni.
Käytän Propralia esiintymistilanteissa, muutamia kertoja vuodessa. Aiemmin esiintymistilanteet töissä oli kauheita. Ääneni värisi, ja mikä pahinta, unohdin oikeastaan mitä edes piti sanoa. Propral saa ajatukset pysymään kasassa.
Muistan ajan ennen propralia ja kun esiintymistilanteen jälkeen sydän tykytti vimmatusti. Nyt on rauhallinen ja seesteinen olo esiintymisen aikana ja sen jälkeen.
Lääke on todella halpa (ehkä muutaman sentin kpl) ja tehokas, joten ehdottomasti suosittelen ottamaan lääkäriin yhteyttä, jos kärsii esiintymisjännityksestä. Itsellä riittää 10 mg annos.
Propral on ihan ok, itsellä sivuvaikutuksena suu kuivuu ihan jäätävästi joten vettä pakko hörppiä joskus jopa kesken puheen.
Parhaiten auttaa mokaus-altistus. Kun toteutat tahallasi esityksessäsi ne pahimmat pelkosi ja mokasi, niin huomaat, että maapallo pyörii sittenkin! Paras keino päästä esiintymispelosta on tehdä mokat oikeasti ja päästä katharsiksen kautta voittoon.
Ketään yleisössä ei kiinnosta, mitä siellä höpiset tai väriseekö äänesi. Kukaan ei muista sitä huomenna.
Kaikkeen pelkoon auttaa sen kohtaaminen. Esiintymisjännitykseen auttaa esiintyminen. Koulussa esiintyminen oli myrkkyä, mutta armeijassa koksuna joutui joukkueen ja kompanjan eteen tärkeilemään. Ja työelämässä koulutin asiakkaita ja kiersin konfrensseissa puhumassa viisaita sadoille ihmisille.
Avaat vaan rohkeasti suusi ja rupeat höpöttämään ei se sen kummempaa ole. Tarpeeksi kun olet isoille joukoille höpöttänyt jännitys hiipuu.
Itselläni "mokausaltistus" on vaan pahentanut oireita. Että jospa te asiasta tietämättömät ette jakelisi "hyviä" neuvojanne.
Beetasalpaajareseptin saa helposti. Eivät pistä nuppia sekaisin eivätkä aiheuta riippuvuutta.
Merkittävä sivuoire, että ei voi urheilla saman päivän aikana. Joskus lähdin illalla lenkille ja meinasi päästä loppua happi aivan kokonaan kun syke ei noussut.
Itse joudun ottamaan 60mg annoksen. Jännää, että joillakin riittää 10mg.
Varmasti löytyy joku palstaltakin. Hopihopi, reippaasti nyt vaan vastaamaan.