Mitä sellaista tiedät ammattisi puolesta mitä muut eivät tiedä?
Mitä sellaista tiedät ammattisi puolesta mitä valtaosa väestöstä ei todennäköisesti tiedä? Tuli tässä kummasti mieleen kun jo toinen puhelin alkoi tilttaamaan takuun päättymisen jälkeen.. Kaivammeko loppujen lopuksi omaa kuoppaa kun yhdellä sun toisella alalla tuntuu olevan näitä pieniä salaisuuksia.
Kommentit (76)
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 07:02"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 06:51"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 06:42"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 06:29"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 06:14"] Tiedän, että ison kaupungin hallinnossa tehdään tosi paljon epävirallisia ylitöitä, joita ei kukaan maksa ulos. Tiedän, että kansan lynkkaustahto pakottaa juuri meidät vähentämään vielä jatkossakin lisää väkeä, koska kyllähän "kansa tietää", ettei hallinnossa tehdä mitään tai tehdään vain jotain turhaa. Tiedän, että ne kansan arvostamat harvat kuntien ja kaupunkien työntekijät, siivoojat, lääkärit, hoitajat, opettajat, eivät kohta tule saamaan palkkaansa, kun meistä "turhista" vähennetään yhä lisää. [/quote] Täydennän vielä, että yhtään turhaa paperinpyöritystehtävää minulla ei ole tämän kymmenen vuoden aikana kohdalle osunut. Tietysti jos kansa on sitä mieltä, että ihmiset voivat ihan yhtä hyvin olla kunnalla töissä suullisilla sopimuksilla, saada palkkaa tai sitten ei, kaupunki voisi maksaa kymmenien tuhansien laskuja kenelle vain, joka keksii laskun rustata jne. Niin sitten työni varmaan onkin ihan turhaa! Mitäs tässä turhia rahalla, siirrytään kaikki luontaistalouteen. Turha kyllä kenenkään teistä sen jälkeen pyrkiä terkkariin tai lähettää lapsianne kouluun opetettaviksi. Valot on sammutettu. [/quote] Kunnallisen alan prosesseissa on vieläkin viilaamista T. Keskijohdosta
[/quote]
Joo, niinhän niitä prosesseja viilataan. Kaikenlaiset kauppakorkeakoulut ovat meillekin tehneet uudistuksia kalliina konsulttityönä koko sen ajan, kun olen ollut töissä. Jokainen uudistus on tuottanut pomokerrokselle kymmenittäin kokouksia ja tuloksena on ollut entistäkin enemmän työtä.
Kunnille kaatuu koko ajan lisää tehtäviä. Niin kauan kuin lainsäädäntö ja sitovat työehtosopimukset velvoittavat meitä henkilöstöhallinnollisiin tehtäviin, liikuttelemaan rahaa kuntien välillä, tarjoamaan kuntalaisille valinnanvapautta, antamaan potilaalle paperit pyydettäessä, selvittämään valituksia, järjestämään opetustoimen tietyllä tavalla jne., ei kaupungin sisällä kosmeettisilla uudistuksilla vähennetä mitään.
Prosessi kun on kaikessa yksinkertaisuudessaan se, että työsopimukset on tehtävä, laskut on tarkistettava, kuntalaisille on annettava mahdollisuus tutustua tietoihinsa ja vastaukset valituksiin ja palautteisiin, asioista on tiedotettava. En tiedä, mitä itse sitten puuhailet, mutta nyt on kyse ihan siitä raa'asta perustyöstä, jota ei kohta enää vähenevällä resurssilla hoideta lainkaan.
Tietysti työ keventyisi vaikkapa sillä, jos lopetettaisiin vastaaminen aluehallintovirastoille kokonaan, vaikka velvollisuus onkin kirjattu lakiin. Katsotaan, mitä siitä sitten seuraisi.
[/quote]
Ihan samoja kokemuksia täälläkin. Johto ja keskijohto kuvittelee että prosesseissa on viilattavaa, vaikka kaikki tehdään kunnassa jo niin suppeasti kuin voi. Viilattavaa oliskin ennemminkin esimiesten ja johdon määrässä...
[/quote]
Tottakai on! Pitäisi rohkeasti uudistaa. Myös johtoa vähentää. Samalla miettiä mitä tehdään ja miten
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 06:50"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 06:24"]
Luulin, että on ihan yleistä tietoa mutta näemmä ei ole. Mieheni työkaveri antoi lapselleen nimeksi Melena. Joo-o, "päivää, olen Veriripuli Virtanen". Kaunista.
[/quote]
Korjaan, siis veriuloste, ei ripuli. t. 44
[/quote]kansainvalinen nimi
suomen häiriintyneimpien rikollisten potilaskertomukset
Joku lähettää Kelalle paskaa työttömyyskorvaushakemuksessa. Nimim. Ain laulain työtäs tee
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 07:04"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 06:51"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 06:42"] [quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 06:29"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 06:14"] Tiedän, että ison kaupungin hallinnossa tehdään tosi paljon epävirallisia ylitöitä, joita ei kukaan maksa ulos. Tiedän, että kansan lynkkaustahto pakottaa juuri meidät vähentämään vielä jatkossakin lisää väkeä, koska kyllähän "kansa tietää", ettei hallinnossa tehdä mitään tai tehdään vain jotain turhaa. Tiedän, että ne kansan arvostamat harvat kuntien ja kaupunkien työntekijät, siivoojat, lääkärit, hoitajat, opettajat, eivät kohta tule saamaan palkkaansa, kun meistä "turhista" vähennetään yhä lisää. [/quote] Täydennän vielä, että yhtään turhaa paperinpyöritystehtävää minulla ei ole tämän kymmenen vuoden aikana kohdalle osunut. Tietysti jos kansa on sitä mieltä, että ihmiset voivat ihan yhtä hyvin olla kunnalla töissä suullisilla sopimuksilla, saada palkkaa tai sitten ei, kaupunki voisi maksaa kymmenien tuhansien laskuja kenelle vain, joka keksii laskun rustata jne. Niin sitten työni varmaan onkin ihan turhaa! Mitäs tässä turhia rahalla, siirrytään kaikki luontaistalouteen. Turha kyllä kenenkään teistä sen jälkeen pyrkiä terkkariin tai lähettää lapsianne kouluun opetettaviksi. Valot on sammutettu. [/quote] Kunnallisen alan prosesseissa on vieläkin viilaamista T. Keskijohdosta [/quote] Joo, niinhän niitä prosesseja viilataan. Kaikenlaiset kauppakorkeakoulut ovat meillekin tehneet uudistuksia kalliina konsulttityönä koko sen ajan, kun olen ollut töissä. Jokainen uudistus on tuottanut pomokerrokselle kymmenittäin kokouksia ja tuloksena on ollut entistäkin enemmän työtä. Kunnille kaatuu koko ajan lisää tehtäviä. Niin kauan kuin lainsäädäntö ja sitovat työehtosopimukset velvoittavat meitä henkilöstöhallinnollisiin tehtäviin, liikuttelemaan rahaa kuntien välillä, tarjoamaan kuntalaisille valinnanvapautta, antamaan potilaalle paperit pyydettäessä, selvittämään valituksia, järjestämään opetustoimen tietyllä tavalla jne., ei kaupungin sisällä kosmeettisilla uudistuksilla vähennetä mitään. Prosessi kun on kaikessa yksinkertaisuudessaan se, että työsopimukset on tehtävä, laskut on tarkistettava, kuntalaisille on annettava mahdollisuus tutustua tietoihinsa ja vastaukset valituksiin ja palautteisiin, asioista on tiedotettava. En tiedä, mitä itse sitten puuhailet, mutta nyt on kyse ihan siitä raa'asta perustyöstä, jota ei kohta enää vähenevällä resurssilla hoideta lainkaan. Tietysti työ keventyisi vaikkapa sillä, jos lopetettaisiin vastaaminen aluehallintovirastoille kokonaan, vaikka velvollisuus onkin kirjattu lakiin. Katsotaan, mitä siitä sitten seuraisi. [/quote] Tapa millä asiat tehdään ratkaisee.
[/quote]
Niin: Eli jos avaan henkilöstöhallinnon ohjelman ja näpyttelen sinne pohjia hyödyntäen yhden niistä sadoista vuoden aikana tekemistäni työsopimuksista, allekirjoitutan sen esimiehellä, postitan työntekijälle ja arkistoin, niin mitähän tässä voisi tehdä toisin? Jos menen laskujen käsittelyjärjestelmään ja tarkastan yhdestä niistä tuhansista vuoden aikana kauttani kulkevista laskuista, onko se oikein ja jos ei, soitan laskun lähettäneelle yritykselle ja sovin korjauksista, niin mitähän tässä voisi tehdä toisin? Jos minua pyydetään laittamaan kaupungin nettisivuille tieto, että neuvola on suljettuna poikkeuksellisesti vapunaattona ja näin käyn laittamassa suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi, niin mitähän siinä voisin tehdä toisin? Muuta kuin mennä ohjelmaan ja tehdä mitä pyydetään?
Työni on sellaista, että eteen tulevat tehtävät on hoidettava silloin, kun ne tulevat eteen. En voi pantata ja järjestää työtäni isoiksi bulkeiksi. Jos tänään työntekijä on sairastunut ja hänelle on hankittu sijainen, joka aloittaa huomenna, niin tasan tarkkaan joudun tekemään sen sopimuksen tänään tai viimeistään huomenna. En voi kerätä satoja sopimuksia yhteen ja tehdä niitä kerran vuodessa. Tai tietysti voisin, mutta tuskinpa se sijainen ilahtuisi saadessaan palkkansa kuusi kuukautta myöhässä.
Tämä ei tosiaankaan koske vain itseäni vaan isoa joukkoa kaupunkien hallintohenkilöstöä. Emme tosiaankaan harrastele vähän työntekoa kahvitaukojen lomassa tai tee jotain täysin turhaa. Emme myöskään voi lykätä töitämme jonkun toisen tehtäväksi, koska sillä toisellakin päivät venyvät.
Se, että julkisella puolella on paljon tyhjänpäiväisiä esimiehiä suojatöissään, kaikenlaisten projektien ja tilastojen seuraajia, pullapalavereissa istuskelijoita jne. joiden määrää voitaisiin vähentää kolmannekseen, eikä se silti näkyisi työn tuloksissa tai tuottavuudessa mitenkään. Tiedän myös, että perustason työntekijöitä on yleensä liian vähän, eikä heidän asioistaan ole oikeasti kukaan kiinnostunut. Pääasia, että tilastot ovat kunnossa.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 07:24"]
Se, että julkisella puolella on paljon tyhjänpäiväisiä esimiehiä suojatöissään, kaikenlaisten projektien ja tilastojen seuraajia, pullapalavereissa istuskelijoita jne. joiden määrää voitaisiin vähentää kolmannekseen, eikä se silti näkyisi työn tuloksissa tai tuottavuudessa mitenkään. Tiedän myös, että perustason työntekijöitä on yleensä liian vähän, eikä heidän asioistaan ole oikeasti kukaan kiinnostunut. Pääasia, että tilastot ovat kunnossa.
[/quote]
Mutta näin se ei vain mene. Kaupungeilla on tosiaan omat tutkimus- ja kehittämisyksikkönsä. Nämä ovat ihan nimensä mukaisesti aina turvassa, kun suunnitellaan kaupungin muuttamista. Sehän se juuri vaatii sitä tutkimista ja kehittämistä. Joten joka kerta, kun kuntalaiset valittavat kaupungin hallinnon olevan liian raskasta, niin ylin johto tulkitsee sen niin, että nyt pitää siis poliittisesta paineesta vähentää niitä työsopimusten tekijöitä, laskujen tarkastajia ja myös sitä keskijohtoa, joka oikeasti johtaa käytännössä vaikkapa hoitohenkilökuntaa: päättää näiden työvuoroista, sijoittelusta, puhelinpalveluajoista ym.
Ikävä kyllä netin keskustelupalstoilla myös tehottomuuskeskustelu aina henkilöityy johonkin kuvitteelliseen, tehottomaan sihteerikköön, joka lakkaa kynsiään viraston pöydän takana. Ehkä sellaisia sitten on ollut 80-luvulla, kun muutenkin työmaailmassa meni kovaa pintaliitoa. En tiedä, koska itse olen tätä niukkuutta nähnyt koko työhistoriani ajan.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 22:45"]
Tuhansien ihmisten palkan.
[/quote] Olet siis verottajalla töissä, jossa itsekkin olen ollut aikoinani; ja sielläkin toimistossa sain tietää yhtä sun muutakin esim. lapsen ruokkojuttuja, joista ei kylän juoruämmillä ja ukoilla hajuakaan.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 22:45"]
Tuhansien ihmisten palkan.
[/quote]Myös pankissa työssä ollessani näin aikoinani monien ihmisten tulot ja velat jne. puhumattakaan mitä näin ulosottovirastossa, ja niistähän en puhu.
Varmaan tosi pajon. Mutta laissa sidottu vaitiolovelvollisuus kieltää kertomasta. Hyväkin niin.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 11:25"]
Varmaan tosi pajon. Mutta laissa sidottu vaitiolovelvollisuus kieltää kertomasta. Hyväkin niin.
[/quote]Pankissa piti tehdä ns. vaitiolovalakin aikoinaan, ja eiköhän se ole vieläkin voimissaan, ja kyllähän nyt on aivan selvää, että kaikissa niissäkin virastoissa, joissa olen ollut töissä, ei edes jälkeen työsuhteen loppumisenkaan, ei edes eläkkeellekään jo päässeet saa kertoa yhtään mitään työn puitteissa tietoonsa saamiaan oheistietojakaan, joita on saanut tietoonsa pääasiallisia tehtäviään suorittaessaan. Ei mitään saa kertoa käsittelemisiensä henkilöiden asioista, mitä on saanut tietää työpaikassaan, vaikka vaihtaisi työpaikkaa, niin ei koskaan eikä missään. Tuohan on aivan selkeää, mutta olen kuullut kylläkin, että pankeistakin on irtisanottu esim. vapaa-ajallaan kännissä paikallisessa ravintolassa lörpötteleviä asiakkaidensa raha-asioista pankkivirkailijoita ihan apulaisjohtajaa myöten. Ihmettelin kylläkin vuosikymmeniä sitten ollessani eräässä virastossa sijaisena, että sinne otettiin näitä peruskoulun yläasteikäisiä harjoittelijoiksi, ja kyseessä oli kuitenkin melko arkaluonteisia ihmisten asioita käsittelevä virasto. No, kuulinkin sittemin myöhemmin, että eräs tuollainen TET-jaksoharjoittelijatyttönen, lärppäsuinen kun oli, oli mennyt kertoilemaan kavereilleen työpaikallaan näkemiään asiatietojaan jostain naapuristaan, ja siitäkös tulikin sotkujen sotku, mutta todellakin itse en ollut millään tavoin asiassa mukana, enkä vastuullinen tuollaisen kouluharjoittelijan ottamisesta, mutta itsekseni ihmettelin vaan, että edes kyseinen esimies otti näitä kouluharjoittelijoita työelämään tutustujia ko. virastoon. Toisaalta olin nuuhkivinani myös kyseisen TET-harjoittelijaan kohdistuvaa kateutta, ja koko jutun oli joku vain keksinyt, että sai tämän kyseisen kouluharjoitteijan ns. huonoon valoon. Minusta itsestäni tyttönen vaikutti nmittäin ihan mukavalta ja fiksulta, enkä usko, että hän olisi mitään eteenpäin juoruillut työpaikaltaan saamiaan tulenarkoja asioita. Tytön naapuria vaan ketutti, kun naapurin likka pääsi saamaan tietoonsa naapurin piilossa olevat tosiasiat.
Olen toimittaja, enkä tiedä yhtään mitään erikoista, en edes juoruja.
Toisaalta ihan kaikki tietävät oman alan/työpaikan työmetodeista asioita joita muut ei tiedä.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 22:13"]
Mitä sellaista tiedät ammattisi puolesta mitä valtaosa väestöstä ei todennäköisesti tiedä? Tuli tässä kummasti mieleen kun jo toinen puhelin alkoi tilttaamaan takuun päättymisen jälkeen.. Kaivammeko loppujen lopuksi omaa kuoppaa kun yhdellä sun toisella alalla tuntuu olevan näitä pieniä salaisuuksia.
[/quote] Itse olen melkoisen ulospäin suuntautunut ja puhelias karjalaispersoona, ja hain erään tälläisen työllisyyskurssin pakolliseen työharjoittelujakson suorittamiseksi sosiaalitoimistoon ja kirkkoherranvirastoon, ja kumpaankaan en tekaistujen selittelyjen jälkeen päässyt, ja epäilin vahvasti, että minua ei otettu sen takia, kun kuviteltiin, että minä en pitäisi salassapidettäviä asioita itselläni, kun olen niin puhelias, joka ei ole pitänyt paikkansa aikaisemmissakaan työpaikoissani, en nimittäin ole koskaan kertoillut eteenpäin saamiani salaisia asioita, eikä olisi tullut mieleenikään kertoa. Mutta eipähän se mua haitannut, sainpahan hengailla kotosalla ja koulutustuet juoksivat, kun muut hakivat jonnekin hanttihommiin, mihin ottivat mielellään ns. ilmaisen orjaharjoittelijan paikkaamaan vakiduunareitten lomapäiviä.
Psyykestä ja soomasta tiedän enemmän kuin tavan tallaaja.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 07:02"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 06:51"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 06:42"] [quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 06:29"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 06:14"] Tiedän, että ison kaupungin hallinnossa tehdään tosi paljon epävirallisia ylitöitä, joita ei kukaan maksa ulos. Tiedän, että kansan lynkkaustahto pakottaa juuri meidät vähentämään vielä jatkossakin lisää väkeä, koska kyllähän "kansa tietää", ettei hallinnossa tehdä mitään tai tehdään vain jotain turhaa. Tiedän, että ne kansan arvostamat harvat kuntien ja kaupunkien työntekijät, siivoojat, lääkärit, hoitajat, opettajat, eivät kohta tule saamaan palkkaansa, kun meistä "turhista" vähennetään yhä lisää. [/quote] Täydennän vielä, että yhtään turhaa paperinpyöritystehtävää minulla ei ole tämän kymmenen vuoden aikana kohdalle osunut. Tietysti jos kansa on sitä mieltä, että ihmiset voivat ihan yhtä hyvin olla kunnalla töissä suullisilla sopimuksilla, saada palkkaa tai sitten ei, kaupunki voisi maksaa kymmenien tuhansien laskuja kenelle vain, joka keksii laskun rustata jne. Niin sitten työni varmaan onkin ihan turhaa! Mitäs tässä turhia rahalla, siirrytään kaikki luontaistalouteen. Turha kyllä kenenkään teistä sen jälkeen pyrkiä terkkariin tai lähettää lapsianne kouluun opetettaviksi. Valot on sammutettu. [/quote] Kunnallisen alan prosesseissa on vieläkin viilaamista T. Keskijohdosta [/quote] Joo, niinhän niitä prosesseja viilataan. Kaikenlaiset kauppakorkeakoulut ovat meillekin tehneet uudistuksia kalliina konsulttityönä koko sen ajan, kun olen ollut töissä. Jokainen uudistus on tuottanut pomokerrokselle kymmenittäin kokouksia ja tuloksena on ollut entistäkin enemmän työtä. Kunnille kaatuu koko ajan lisää tehtäviä. Niin kauan kuin lainsäädäntö ja sitovat työehtosopimukset velvoittavat meitä henkilöstöhallinnollisiin tehtäviin, liikuttelemaan rahaa kuntien välillä, tarjoamaan kuntalaisille valinnanvapautta, antamaan potilaalle paperit pyydettäessä, selvittämään valituksia, järjestämään opetustoimen tietyllä tavalla jne., ei kaupungin sisällä kosmeettisilla uudistuksilla vähennetä mitään. Prosessi kun on kaikessa yksinkertaisuudessaan se, että työsopimukset on tehtävä, laskut on tarkistettava, kuntalaisille on annettava mahdollisuus tutustua tietoihinsa ja vastaukset valituksiin ja palautteisiin, asioista on tiedotettava. En tiedä, mitä itse sitten puuhailet, mutta nyt on kyse ihan siitä raa'asta perustyöstä, jota ei kohta enää vähenevällä resurssilla hoideta lainkaan. Tietysti työ keventyisi vaikkapa sillä, jos lopetettaisiin vastaaminen aluehallintovirastoille kokonaan, vaikka velvollisuus onkin kirjattu lakiin. Katsotaan, mitä siitä sitten seuraisi. [/quote] Ihan samoja kokemuksia täälläkin. Johto ja keskijohto kuvittelee että prosesseissa on viilattavaa, vaikka kaikki tehdään kunnassa jo niin suppeasti kuin voi. Viilattavaa oliskin ennemminkin esimiesten ja johdon määrässä...
[/quote]
Mietitäänpäs, kuka ne uudistukset tilaa ja niistä päättää? Tietenkin korkein johto. Totta kai kauppakorkeakoulun käynyt konsultti ymmärtää, ettei ruokkivaa kättä kannata purra. Joten johdolle ei suositella, että järjestäisivät itsensä pois koko organisaatiosta. Sen sijaan konsultti korostaa juuri heidän asemaansa uudistuksessa, jolloin johto huomaakin, että heille itselleen on nyt tulossa lisää tehtäviä. Palkataanpa muutama kaveri tänne kaupungin johtoon auttelemaan, etteivät omat työpäivät veny.
Käytännössä alhaalta ylös etenevä uudistus on looginen mahdottomuus. Ei alatason työntekijöillä ole mahdollisuutta tilata sellaista ja lisätä omaa määräänsä uudistuksissa. Säästötoimetkin aloitetaan sillä, että vähennetään kymmenen hoitajaa tai palkanlaskijaa sen sijaan, että vähennettäisiin yksi apulaiskaupunginjohtaja.