En jaksa työpäivän jälkeen lapsen huutoa...
... itkemistä, vinkumista, valittamista ja vaatimista heti päiväkodista hakiessa, kotimatkalla ja kotiin tultua. Sitä helvetin parkumista ja vänkäämistä joka perkeleen asiassa. Koko päivä töissä hirveät paineet ja edes lakisääteisillä ei saa levätä. Mä en jaksa joka päivä kotiin tultua kuunnella sitä huutamista kun päähän koskee ja tuntuu, että verisuoni poksahtaa päässä. Tukin lPseni turvan karjumalla, että tukkoi turpansa ja että itkemisellä ei pyydetä yhtään mitään ja sillä ei saa yhtään mitään ja jos ei muu auta niin uhkaan viedä jääkylmään suihkuun tai annan selkään jos se huuto ei lopu just tähän paikkaan. Sitten se loppuu. Hiljaisuus. Lapsi tokenee. En jaksa tätä jokapäiväistä huutoa heti työpäivän jälkeen ja koko iltapaska kotitöineen ilman hetken lepoa jos lapsi vaan huutaa ja huutaa... se tapa vinkua joka asia ja jankuttaminen että saanko saanko saanko ja eieiei, koko illan kerään lapsen levittämiä tavaroita kuin kone, jos lapsi ei anna edes hetken rauhaa. Edes pieni hetki. Onko liikaa vaadittu? Vituttaa ja ahdistaa lähteä töistä selkä ja pää jumissa ja pelätä mikä huuto on taas edessä. Joka päivä kotiovella se alkaa... En halua pieksää lastani mutta sen minä teen kun päässä sumenee täysin. Jos olisi edes oma piha ilman lähinaapureita laittaisin lapsen hetkeksi ulos jäähylle. Todellakin. Kotiin pääsisi kun osaa olla hiljaa. Edes sen hetken, että jaksaisin antaa empatiaa... olen täysin loppu. Työkaverikin vittuilee työtahdistani eikä yhtään kannusta. Työni ei ole helpoimmasta päästä ja raha täytyy todellakin ansaita. Nyt kotona on "rauha". Lapsi alkoi leikkiä mutta en minä jaksa näitä yhteenottoja joka päivä. Menee täysin fiilis tehdä mitään kivaa yhdessä. Ja kun on selvitty sisääntulohuudosta alkaa huuto ruokapöydässä ja se sama mölyäminen, haluaa ja ei halua... kukaan ei semmoista sietäisi ja ateriat menee siihen että jos ei osaa olla huutamatta niin pitää poistaa pöydästä ja pidettävä huoli että myös pysyy poissa... ei tee edes mieli tarjota ruokaa kun tiedän että se huuto alkaa taas... miten paljon lapsen huutoa pitää jaksaa? Miten te jaksatte? :'(
Kommentit (29)
Meillä lapsi viihtyy kylvyssä. Erilaisia leluja esim.kuppeja ja kannuja ja kelluvia juttuja, muoviautoja yms. Pysyy hyvin paikoillaan ja viihtyy ja rentoutuu. Itse voi vieressä lukea vaikka av-palstaa :) Muuten on koko ajan äänessä oleva adhd-tapaus. Rauhoittavaa musiikkia taustalle, sellaista josta itse pidät. Kuppi teetä itselle tms. Omaa aikaa, vaikka kuntonyrkkeilyä, jossa saa mättää ketutuksen.
Lapsi voi huutaa koska haluaa huomiota ja sinä haluat rauhaa. Ota lapselle 30 min heti kun tulette kotiovesta. Se palkitaan illan hiljaisuudella kun lapsi oppii saavansa oman hetkensä.
Minkä ikäinen kersa? Meillä toi kesti n. 4 vuotta. Nyt 5. vuosi menossa ja lapsi on kuin unelma :) iso ja omatoiminen. Tiedän, on kamala tulla duunista kotiin kuuntelemaan itkua ja kitinää. Olet varmaan yh, minä myös:) joskus otan pihalle hyppynarun ja hypin pahimmat raivot pois, jos on seinät kaatuu -fiilis.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 20:15"]
Lapsi voi huutaa koska haluaa huomiota ja sinä haluat rauhaa. Ota lapselle 30 min heti kun tulette kotiovesta. Se palkitaan illan hiljaisuudella kun lapsi oppii saavansa oman hetkensä.
[/quote]
Tää oli hyvä neuvo.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 17:05"]
Hae apua itsellesi ja lapselle. Ajattele miten tuhoisasti käyttäydyt. Häpeä.
[/quote]
häpeä itse. Joku voi olla ihan aikuisten oikeasti todella kuitti ja väsynyt. Ihmisiä me kaikki ollaan.
ap: anna palaa tänne vaan huono olo, sympatiaa löytyy ainakin täältä. Tsemppiä. Pääsisitkö yhdeksi viikonlopuksi pois?
En osaa neuvoa muuta, kuin että älä syyllistä itseäsi. Olet väsynyt ja ihan lopussa ja tuosta on nyt muodostunut paha kierre. Onko mitään tahoa, josta saisit vähän apua ja tukea lapsen hoitoon? Vaikka maksettua sellaista pari kertaa viikossa, että saisit aikaa itsellesi ja tehdä jotain, millä nollaat pääsi. Älä murehdi kotitöistä tms., teet vain ihan välttämättömimmän ja koita keksiä jotain positiivista ja mukavaa tekemistä lapsen kanssa, että löytäisitte yhteyden. Ymmärrän, että väsyneenä se on äärettömän vaikeaa, siksi tarvitsisit tuota apua. Jos töissä on paha tilanne ja olet noin poikki, kannattaisiko käydä puhumassa työterveydenhuollossa, jos sinulla olisi tarve vaikkapa sairaslomalle vähäksi aikaa? Saisit vähän levättyä ja asioita paremmin kasaan. Pystytkö juttelemaan asiasta miehesi kanssa, hän ei kauheasti taida olla kotona jakamassa tuota.
Joka tapauksessa, hae apua, ihan mistä vain! Ja ole armollinen myös itsellesi - olet varmasti ihan hyvä ihminen, mutta nyt vain pahassa paikassa hetkellisesti. Voimia!
Jotkut lapset huutaa ihan koko ajan. Meidän naapurissa on tällainen lapsi. Hän on huutanut koko ikänsä, aamusta iltaan. Jos äitinsä on kotona niin ilta on sitä raivoa ja äiti yrittää ties mitä palloleikkejä että saisi sen hyvän kierteen alkamaan. Ei auta. Jos ovat kahdestaan isänsä kanssa niin kuuluu kun nyrkki osuu pöytään ja lapselle tehdään selväksi että nyt lopetat heti. Tuo on ihan kamalaa mutta mikään ei tunnu toimivan. Lapsen pitää päästä sinne raivon maksimiin ja sitten säikähtää kunnolla. Muuten huutaa monta tuntia.