mitä mieltä, avoliiton raha-asiat
Mies maksaa asumiskulut ja kaikki laskut, myös minun laskuni
Minä maksan kaikki lasten menot, koko perheen ruoat, kaikki vaatteet koko perheelle ja kodin pienemmät hankinnat, isommat maksetaan puoliksi.
Rahaa meillä menee about saman verran joka kuukausi, minulla joskus enemmän.
Onko reilua? Jos ei niin miksi ei? :)
Kommentit (12)
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 12:59"]Meillä on avioliitossa suurinpiirtein samanlaiset tulot, minulla satasen isommat ja meillä maksetaan kaikki yhteiset laskut yhteiseltä tililtä ja lasten menot samalta tililtä. Palkat menee sinne. Kumpikin jättää omalle tilille käyttörahaa ja siirtää yhteiselle ja omille säästötileille sovitun summan. Minä en tajua sitä, että lastenmenot ja ruokalaskut jotenkin aina kaatuu avoliitossa naisen niskaan, kun täältä lukee. Mitä helvettiä? Eikö ne ole samalla lailla yhteisiä menoja? Miksi teillä ei ole yhteistä tiliä? Ettekö te olekaan sama perhe?
[/quote]
Ne ei ole kaatuneet minun niskaan vaan minä olen ehdottanut tätä järjestelyä. On meillä yhteinen tilikin mutta siitä on tullut enemmän sellainen säästötili :)
Ihan reilua, jos kerran pääsääntöisesti molemmilta menee samanverran.
Riippuu, millainen on asumismuotonne. Jos asutte miehen yksin omistamassa asunnossa ja mies lyhentää omaa lainaansa (=kerryttää omaa omaisuuttaan) ja sä rahoitat perheen elämisen, niin ei todellakaan ole fiksua sun suostua moiseen.
Jos teillä on vuokra-asunto tai yhteinen omistusasunto, jonka yhteistä lainaa mies lyhentää niin silloin tilanne ok.
Kai se on?
meillä minä maksan asumiskulut,lainat ym. Muija laittaa lainanhoitotilille 300€/kk ja maksaa oman puhelimen,autonsa vakuutuksen,ruuat ja lapsen vaatteet.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 12:41"]Riippuu, millainen on asumismuotonne. Jos asutte miehen yksin omistamassa asunnossa ja mies lyhentää omaa lainaansa (=kerryttää omaa omaisuuttaan) ja sä rahoitat perheen elämisen, niin ei todellakaan ole fiksua sun suostua moiseen.
Jos teillä on vuokra-asunto tai yhteinen omistusasunto, jonka yhteistä lainaa mies lyhentää niin silloin tilanne ok.
[/quote]
En ihan noin tyhmä ole :D yhteistä talolainaa maksaa
Jaa, se on teidän asia. Kunhan ette kumpikaan unohda sitä että jos ero tulee tai toisesta aika jättää että sen omistat missä on sinun nimesi. Erossa saa kumpikin juuri sen ja perintöasioissa lapset kaiken sen minkä vainaja omisti. Mutta järkevä aikuinen miettii ensin mitä tekee.
Ja jos tiedät että tapahtui mitä tapahtui niin ette kumpikaan valita niin sillon se on tasapuolista. Yksi keino tarkistaa asia on leikkiä ajatusleikkiä siitä miten sitten jos.
Sulla menee rahaa joskus enemmän kuin miehellä - miksi näin? Jos tienaat selvästi enemmän, niin silloin minusta ok, jos tienaat vähemmän kuin mies niin ei ole ok. Noi on kaikki kuitenkin yhteisiä kuluja.
Onko reilua, riippuu tuloista. Jos molemmille jää suurin piirtein saman verran käyttörahaa kuukaudessa käteen niin on (jos tosiaan asunto on myös sinun nimissäsi, tietenkin).
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 12:49"]Sulla menee rahaa joskus enemmän kuin miehellä - miksi näin? Jos tienaat selvästi enemmän, niin silloin minusta ok, jos tienaat vähemmän kuin mies niin ei ole ok. Noi on kaikki kuitenkin yhteisiä kuluja.
[/quote]
No en rupea muutamasta kympistä meteliä nostamaan. Samassa veneessä tässä ollaan niin en ymmärrä tätä kisailua ja senttien tuijottamista ja toinen käsi ojossa vaatimista. Tienataan n.saman verran, riippuen miehen työtunneista.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 12:46"]Jaa, se on teidän asia. Kunhan ette kumpikaan unohda sitä että jos ero tulee tai toisesta aika jättää että sen omistat missä on sinun nimesi. Erossa saa kumpikin juuri sen ja perintöasioissa lapset kaiken sen minkä vainaja omisti. Mutta järkevä aikuinen miettii ensin mitä tekee.
Ja jos tiedät että tapahtui mitä tapahtui niin ette kumpikaan valita niin sillon se on tasapuolista. Yksi keino tarkistaa asia on leikkiä ajatusleikkiä siitä miten sitten jos.
[/quote]
Kaikessa isommassa omaisuudessa on kummankin nimi paperissa, niin talossa, veneessä kuin autoissa ja rahastoissa :)
Yhteiset kulut tulojen suhteessa, omat kulut itse. Yksinkertaista ja oikeudenmukaista.
Meillä on avioliitossa suurinpiirtein samanlaiset tulot, minulla satasen isommat ja meillä maksetaan kaikki yhteiset laskut yhteiseltä tililtä ja lasten menot samalta tililtä. Palkat menee sinne. Kumpikin jättää omalle tilille käyttörahaa ja siirtää yhteiselle ja omille säästötileille sovitun summan. Minä en tajua sitä, että lastenmenot ja ruokalaskut jotenkin aina kaatuu avoliitossa naisen niskaan, kun täältä lukee. Mitä helvettiä? Eikö ne ole samalla lailla yhteisiä menoja? Miksi teillä ei ole yhteistä tiliä? Ettekö te olekaan sama perhe?